Er dette slem rust?
Fra : ATN

Dato : 05-05-08 13:14

Hej

Jeg har været ude at se på en bil i weekenden.

Ford Mondeo 2,0 5d Expressive st.car
(sorry Kim, men den er altså 5000,- billigere i ejerafgift og forsikring
om året end din, og så kommer benzinen oven i)

Nå men... alt så fornuftigt ud og kørte godt og jeg skal have den til en
mekaniker på torsdag for at få ham til at vurdere om den er et godt køb.
Og han skal selvfølgelig også spørges om det rust der er, men nu vil jeg
lige høre jeres mening.

Der var rust disse to steder på bilen:

http://mwsmykker.dk/bil/1.jpg
http://mwsmykker.dk/bil/2.jpg (højre bagdæk)

Den blev Dinitrol-behandlet (undervogn og hulrum) for 15 måneder siden.
Og sægler fortalte at han havde fået at vide det "bare" skulle slibes
ned og lakeres igen. Han havde bare ikke gjort det fordi han ikke vil
have det til at se ud som om han forsøger at skjule noget.

Er det rigtigt at det "bare" skal fjernes og lakeres? (Ved godt man vil
kunne se det, men kan leve med at bilen ikke ser ud som ny. Den er trods
alt fra '97)

Hvor meget vil det koste at få udbedret disse rustpletter?

Skal jeg sige pænt nej tak og lede efter en anden bil fordi der er rust
disse to steder?

Mvh
Anders - Der er vildt glad for alt den hjælp han allerede har fået
herinde

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 05-05-08 13:35

Du vil nok få både positive & negative svar på spørgsmålet om hvor slem
rusten er.
Spørgsmålet er snarere om den er gennemtæret eller det drejer sig om
overfladerust.
Hvis det er overfladerust, er der en lille chance for helbredelse, hvorimod
der skal nye pladestumper i, hvis den er gennemtæret.

Bo Rasmussen
ChipsAway Roskilde
Guldalderen 6A
2640 Hedehusene
20 20 35 66
www.Lakskade.com

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-05-08 13:40

ATN wrote:

> Er det rigtigt at det "bare" skal fjernes og lakeres? (Ved godt man vil
> kunne se det, men kan leve med at bilen ikke ser ud som ny. Den er trods
> alt fra '97)

Rust er som et isbjerg. Det du kan se er det mindste problem.
Rustbehandlingen er kommet efter rusten - et forsøg på at skjule
skaderne på undervogn, dørbunde mv.

> Hvor meget vil det koste at få udbedret disse rustpletter?

1.000,- hvis du gør det selv og det bare er det synlige der skal
stoppes. 20.000,- hvis det skal laves af en fagmand og bilen skal være
som ny. (meget ukvalificeret gæt, men du forstår pointen).

> Skal jeg sige pænt nej tak og lede efter en anden bil fordi der er rust
> disse to steder?

IMHO Ja. Medmindre du kan presse prisen, og få et overslag på rep. fra
f.eks. FDM der gør det til en rigtig god handel.

--
vh
Torben

Fra : Jimmy_K

Dato : 05-05-08 14:06

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> Rust er som et isbjerg. Det du kan se er det mindste problem.
> Rustbehandlingen er kommet efter rusten - et forsøg på at skjule skaderne
> på undervogn, dørbunde mv.

Her er jeg nu ikke helt enig. I mange tilfælde vil jeg give dig ret, men
stenslag kan
give nogle grimme hakker hvor rusten kan starte. Det er ikke nødvendigvis et
tegn
på at bilen er pilrådden overalt.
Alle biler uden untagelse, har rust et eller andet sted, selv helt nye
biler. Her ligger rusten
så bare i de invendige folder og samlinger i karosseriet, hvor vand og fugt
har svært ved
at komme væk.
Jeg ser ikke rustbehandlingen som et forsøg på at skjule noget. Den har i
det mindste fået
noget olie ind i hulrummene som kan fortrænge en stor del af fugten.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Jimmy_K

Dato : 05-05-08 14:17

"ATN" <junk@minusdettexot.dk> wrote in message

> Hvor meget vil det koste at få udbedret disse rustpletter?

Hvis det var min egen bil ville jeg i første omgang sandblæse området.
Herefter give den
en omgang rustomdanner. Spartle kraterne fra rustangrebet ud, give den en
gang spraydåse-lak.
samlede omkostninger 2-300kr
Skulle jeg lave det ordentligt, ville jeg skære et stykke ud af bagskærmen
og ved tankdækslet, og svejse
noget nyt metal i. En "orange" pris til en kammerat ville blive ca 1500-2000
incl lakering med
2 komponent lak så reparationen ikke kan ses bagefter.
Kender ikke priser hos autoriserede, men vil nok forvente en pris på
4-5000,-

> Skal jeg sige pænt nej tak og lede efter en anden bil fordi der er rust
> disse to steder?

Afhænger helt af hvor meget du skal give for bilen.
Hvad skal du give ?¨

Mvh
Jimmy_K

Fra : ATN

Dato : 06-05-08 09:28

Jimmy_K skrev:

> Afhænger helt af hvor meget du skal give for bilen.
> Hvad skal du give ?¨

Trods frygt for at blive hånet over mit forløbige valg, så sender jeg
her et link til bilen det drejer sig om.

Mvh
Anders

Fra : ATN

Dato : 06-05-08 09:40

Jeg skrev:

> Trods frygt for at blive hånet over mit forløbige valg, så sender jeg
> her et link til bilen det drejer sig om.

Det gik jo ikke liiiige som forventet... prøver igen:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Ford-Mondeo-2,0-5d.-Expressive-st.car_ID186341.htm

Mvh
Anders

Fra : Jimmy_K

Dato : 06-05-08 20:28

> Det gik jo ikke liiiige som forventet... prøver igen:
>
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Ford-Mondeo-2,0-5d.-Expressive-st.car_ID186341.htm

Flot bil med dejlig lavt kilometertal.
Men................................Det er en 11 år gammel bil vi snakker om.
Til sammenligning gav jeg 28.000 for min Mondeo 1.8 delta da den
var 9 år gammel. "Din" er selvfølgelig stationcar udgaven, med større
motor, lavere kilometertal og aircon. Det trækker jo en del op.

Jeg ville dog ikke give en dag over 40.000 for den, og det synes jeg
i forvejen er lige i overkanten når den har begyndende rustangreb.
Jeg ville presse prisen, eller finde en anden.

Mvh
Jimmy_K

Fra : ATN

Dato : 06-05-08 22:07

Jimmy_K skrev:

> [...]
> i forvejen er lige i overkanten når den har begyndende rustangreb.
> Jeg ville presse prisen, eller finde en anden.

Sælger kan jo sige hvad som helst, men noget af det han sagde var at han
i forbindelse med køb af en anden bil var blevet budt 61000 af
forhandleren. Han valgte at sige nej tak for i stedet at prøve at sælge
bilen selv.
Hvis det han siger er rigtigt, så bliver han nok MEGET svær at presse
ned på 40.000,-
På bilpriser.dk kommer jeg frem til en pris der ligger 500,- under hans
pris.
Men jeg se hvad mekanikeren siger til bilen, når jeg skal op og kigge på
den igen på torsdag.

Mvh
Anders

Fra : Brian

Dato : 07-05-08 18:44

ATN wrote:

> [...]
> han i forbindelse med køb af en anden bil var blevet budt 61000 af
> forhandleren. Han valgte at sige nej tak for i stedet at prøve at

Hold nu op - den har vi jo allesammen fyret af

Hvis han virkelig kunne få 61.000, havde han selvfølgelig gjort det. Så
slipper han for besværet med at få den solgt, og kan komme videre med livet.

> Hvis det han siger er rigtigt, så bliver han nok MEGET svær at presse
> ned på 40.000,-

Så går man vel bare videre ?

> På bilpriser.dk kommer jeg frem til en pris der ligger 500,- under
> hans pris.

Det er nu engang mere realistisk at tjekke op på bilbasen, hvad lignende
biler ellers kan koste.

Hvorfor dog ikke rejse længere efter en bil, og spare en slat penge ? Jeg
har sjovt nok solgt mine 3 sidste biler, til sjællændere. To af dem kom med
tog, hvor jeg bare hentede dem på stationen.

Vil du ikke køre forgæves, hvilket man jo aldrig vil, beder du bare om
billeder af alt - inkl. de skader som sælger selv fortæller om. Er sælger
ikke villig til det, går man videre til næste bil.

> Men jeg se hvad mekanikeren siger til bilen, når jeg skal op og kigge
> på den igen på torsdag.

Jeg ville finde en anden bil. Dén slags rust er, som Torben nævner, kun
toppen af isbjerget.

/Brian

Fra : ATN

Dato : 07-05-08 20:35

Brian skrev:

> Det er nu engang mere realistisk at tjekke op på bilbasen, hvad lignende
> biler ellers kan koste.

Problemet er bare at jeg ikke har forstand på hvad lignende biler er. Er
en Ford Escort f.eks. en bedre eller dårligere bil end en Ford Mondeo?

Synes de Expressive-biler jeg finder på bilbasen alle sammen ligger
omkring de halvt hundrede tusinde

> [...]
> billeder af alt - inkl. de skader som sælger selv fortæller om. Er sælger
> ikke villig til det, går man videre til næste bil.

Det har jeg desværre ikke mulighed for i øjeblikket. Det er sku svært
nok at få tid og mulighed for bare at se på en enkelt bil her i nærheden

> Jeg ville finde en anden bil. Dén slags rust er, som Torben nævner, kun
> toppen af isbjerget.

æv... endnu en der siger det
Tror nu alligevel jeg vil høre hvad mekanikeren/pladesmeden siger i
morgen...

Mvh
Anders

Fra : Brian

Dato : 07-05-08 20:42

ATN wrote:

> Problemet er bare at jeg ikke har forstand på hvad lignende biler er.
> Er en Ford Escort f.eks. en bedre eller dårligere bil end en Ford
> Mondeo?

På alle måder ringere, og en klasse mindre.

Opsætter du helt konkrete krav, plejer folk i gruppen at være flinke til at
komme med bud.

> Synes de Expressive-biler jeg finder på bilbasen alle sammen ligger
> omkring de halvt hundrede tusinde

Hvilket også er fair nok - såfrem standen er til det.

> æv... endnu en der siger det
> Tror nu alligevel jeg vil høre hvad mekanikeren/pladesmeden siger i
> morgen...

Han siger da at du skal købe, mens han står med store $$ i øjnene

/Brian

Fra : eichen

Dato : 05-05-08 07:44

On 5 Maj, 14:13, ATN <j...@minusdettexot.dk> wrote:
> [...]
> (sorry Kim, men den er altså 5000,- billigere i ejerafgift og forsikring
> om året end din, og så kommer benzinen oven i)

Så galt behøver det altså ikke at være.
På tryg.dk har jeg beregnet præmien (Tryg fordelspris, samlede
forsikringer) til henholdsvis 6432 for min og 5360 for en 2.0.
Den grønne afgift på min er 5500 årligt og 4500 årligt på en 2.0, dvs.
forskellen er i alt på ca. 2100, det er dog væsentlig mindre end 5000
kr.

Med mindre køreoplevelsen absolut ingen betydning har (og i det
tilfælde kan du egentlig lige så godt vælge en 1.8(ikke at det er en
dårlig motor, men det er dog ikke et kraftværk)) skylder du næsten dig
selv at prøve en 2.5'er hvis du får mulighed for det, motoren er altså
langt lækrere.

Jeg prøvede den nye model med en 2.0 motor og den kørte da fint nok,
men jeg var slemt skuffet over hvordan motoren føltes i forhold til
hvor dyr bilen var.

> [...]
>
> Hvor meget vil det koste at få udbedret disse rustpletter?
>
> Skal jeg sige pænt nej tak og lede efter en anden bil fordi der er rust

Du kan jo evt. tage et blik på min hvis du tilfældigvis er på Peter
Bangs vej (den står i rundkørslen ved KB-hallen) og sammenligne de
områder hvor du ikke synes det ser så godt på den du har fundet, så
har du da en form for reference til din videre søgning
Da du jo alligevel ikke skal købe min behøver jeg naturligvis heller
ikke at være der når du bare skal sammenligne standen.

Fra : ATN

Dato : 06-05-08 09:39

eichen skrev:

> [...]
> Den grønne afgift på min er 5500 årligt og 4500 årligt på en 2.0, dvs.
> forskellen er i alt på ca. 2100, det er dog væsentlig mindre end 5000

Hvis jeg bliver stvunget til at samle mine forsikrniger ét sted, så skal
jeg jo til at regne på hvor meget ALLE forskiringerne bliver billegere/dyre.
Må se om jeg kan få tid til det i aften eller i morgen.

Desuden er der jo også sparret ca. 1400,- om året hvis jeg kører 10.000km

> [...]
>
> Jeg prøvede den nye model med en 2.0 motor og den kørte da fint nok,
> men jeg var slemt skuffet over hvordan motoren føltes i forhold til

Tror uanset hvad jeg vælger, så bliver køreoplevelsen en meget større
fornøjelse end i min nuværende Corolla 1,3 GB fra '92

Men ja, kan vel egentlig godt se efter en 1,8, men synes ikke rigtig jeg
kunne finde nogen Mondeo der var interessant. Måske jeg skulle prøve at
lede igen.

> [...]
> Da du jo alligevel ikke skal købe min behøver jeg naturligvis heller
> ikke at være der når du bare skal sammenligne standen.

Det er godt nok ikke så tit jeg kommer den vej forbi, men kunne godt
være jeg skulle vælge en alternativ vej når jeg på torsdag skal fra
Vesterbro til Herlev.

Mvh
Anders

Fra : ATN

Dato : 07-05-08 08:53

eichen skrev:

> [...]
> Den grønne afgift på min er 5500 årligt og 4500 årligt på en 2.0, dvs.
> forskellen er i alt på ca. 2100, det er dog væsentlig mindre end 5000

Nu fik jeg tid til at lave en beregning på tryg.dk

Hvis jeg samler alle mine forsikringer hos Tryg og køber 2,0eren skal
jeg alt i alt betale 18.035,- som fordelskunde. (20.378 hvis jeg køber
en 2,5er)

Hvis jeg beholder mit nuværende forsikringsselskab (Runa forskikring)
vil komme til at betale 13.500,- (16.900,- hvis det er en 2,5er)

Jeg kan ikke rigtig se den store fordel i at skifte
Måske det er fordi jeg kun har haft bil i 3 år (har dog kørt skadesfrit
lige siden jeg fik mit kørekort for 16 år siden, men det er de ligeglade
med)

Mvh
Anders

Fra : Kim Eichen

Dato : 07-05-08 08:56

> [...]
> Måske det er fordi jeg kun har haft bil i 3 år (har dog kørt skadesfrit
> lige siden jeg fik mit kørekort for 16 år siden, men det er de ligeglade

Man skal have haft bil i 5 år før det bliver billigt hos tryg.

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-05-08 09:34

ATN wrote:

> [...]
> Måske det er fordi jeg kun har haft bil i 3 år (har dog kørt skadesfrit
> lige siden jeg fik mit kørekort for 16 år siden, men det er de ligeglade

Runa er svære at slå for de andre. Når en forsikringssælger ringer skal
man blot fortælle at man har sine forsikringer der - det er den
hurtigste måde at blive af med dem på.

--
vh
Torben

Fra : ATN

Dato : 07-05-08 09:55

Torben Scheel skrev:

> Runa er svære at slå for de andre. Når en forsikringssælger ringer skal
> man blot fortælle at man har sine forsikringer der - det er den
> hurtigste måde at blive af med dem på.

Yep! Den har jeg prøvet MANGE gange med stor succes

Mvh
Anders

Fra : eichen

Dato : 06-05-08 08:13

On 6 Maj, 10:38, ATN <j...@minusdettexot.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er godt nok ikke så tit jeg kommer den vej forbi, men kunne godt
> være jeg skulle vælge en alternativ vej når jeg på torsdag skal fra

Det synes jeg da du skal gøre Det er dog ikke helt sikkert at den
stadig er der på torsdag for der kommer en og ser på den i aften.

Fra : Kim Eichen

Dato : 06-05-08 20:30

"eichen" <eichen@ruc.dk> wrote in message

> [...]

Det synes jeg da du skal gøre Det er dog ikke helt sikkert at den
stadig er der på torsdag for der kommer en og ser på den i aften.

Den er solgt nu og bliver overdraget i morgen, så der er desværre ikke så
meget at se på torsdag.

Fra : ATN

Dato : 06-05-08 21:59

Kim Eichen skrev:

> Den er solgt nu og bliver overdraget i morgen, så der er desværre ikke
> så meget at se på torsdag.

Ok... Godt du siger det, så ikke jeg bruger det halve af torsdagen på at
køre rundt i en rundkørsel for at lede efter en bil der ikke er der.

Tillykke med salget

Mvh
Anders

Fra : Kim Eichen

Dato : 06-05-08 23:11

> Ok... Godt du siger det, så ikke jeg bruger det halve af torsdagen på at
> køre rundt i en rundkørsel for at lede efter en bil der ikke er der.
>
> Tillykke med salget

Tak
Som guide til hvad du kan forvente at skulle give fik jeg 55.500 for min og
jeg havde sat den til 56.500. Min står dog også meget flot.

Fra : eichen

Dato : 07-05-08 06:05

On 7 Maj, 10:55, ATN <j...@minusdettexot.dk> wrote:

> Yep! Den har jeg prøvet MANGE gange med stor succes
>
> Mvh
> Anders

Jeg overvejede også Runa på et tidspunk, men de kunne ikke konkurrere
med Tryg gruppen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-05-08 06:13

On May 7, 10:33 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Runa er svære at slå for de andre. Når en forsikringssælger ringer skal
> man blot fortælle at man har sine forsikringer der - det er den
> hurtigste måde at blive af med dem på.

Vi bor på en landejendom og har heste så vi skal have en
landbrugsforsikring. Det er også en god måde på at slippe for mange
opkald.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-05-08 06:17

On May 7, 2:05 pm, eichen <eic...@ruc.dk> wrote:

> Jeg overvejede også Runa på et tidspunk, men de kunne ikke konkurrere
> med Tryg gruppen

Deres beregnede pris på bilforsikringen er også 1500 kr dyrere end den
jeg betaler hos Nykredit pt. Og da Runa ikke har landbrugsforsikringer
så er det ikke int. mere.