Mine bremser giver mislyde m.m.
Fra : Morten

Dato : 05-05-08 11:17

Hej

Jeg har lidt problemer med mine bremser - det er primært 2 ting, og jeg er i
tvivl om de har nogen forbindelse med hinanden:

1)
Når bilen har været parkeret med håndbremsen trukket, og jeg så starter den
og skal køre, så er det som om at bremsen stadig er aktiv (efter jeg har
lagt håndtaget ned) - dvs. at jeg skal lige løsne koblingen et par gange før
den siger "donk" og bremsen så ikke er på længere ... det virker som om
vejret er afgørende for hvor slemt det er, men jeg kan ik helt lure om det
er varme, kulde eller fugt der gør forskellen.

2)
Den er begyndt at give mislyde fra bremsen på det sidste - lyden ligner den
"skraben" som kommer når bremseklodserne er slidt ned, men lyden bliver
først værere når jeg har kørt lidt og bilen er varm (15 min. ca.) og
derudover kommer mislyden også når jeg IKKE bremser (altså, man kan høre at
der er noget der skraber på når bilen triller langsomt)

Nogen ideer til ovenstående, så jeg ikke er helt blank når jeg kører den til
mekanikeren?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-05-08 13:05

On Mon, 5 May 2008 12:17:18 +0200, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>vejret er afgørende for hvor slemt det er, men jeg kan ik helt lure om det
>er varme, kulde eller fugt der gør forskellen.

Det er nok kulde eller fugt.

Hvis vi udelukker kulde, fordi det er tøvejr, så er der fugt tilbage.

Jeg har bemærket at min bil (og de andre jeg har haft med skiver bag),
har det med at gøre det samme, når jeg har været i vaskehallen.

Om det skyldes selve vandet, eller det har noget med evt. voks at
gøre, er jeg ikke klog nok til at udtale mig om.

Kuren for mit vedkommende er at køre et par hundrede meter med
håndbremsen let trukket.

> [...]

>derudover kommer mislyden også når jeg IKKE bremser (altså, man kan høre at
>der er noget der skraber på når bilen triller langsomt)

Så er der noget der tyder på at dine bremser hænger.

Hvor ofte laver du, eller får lavet bremseservice?

Altså adskillelse, smøring og motionering af calipre.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Morten

Dato : 05-05-08 13:43

> Kuren for mit vedkommende er at køre et par hundrede meter med
> håndbremsen let trukket.

Det vil jeg prøve!

> Hvor ofte laver du, eller får lavet bremseservice?
>
> Altså adskillelse, smøring og motionering af calipre.

Bremseservice!? ... (håber det var svar nok :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-05-08 13:48

On Mon, 5 May 2008 14:43:11 +0200, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

>Det vil jeg prøve!

>Bremseservice!? ... (håber det var svar nok :)

>--

Jeg har forstået budskabet, men det er et rigtigt dumt sted at spare.

Du skulle næsten unde dig selv den gode følelse det er, at føre dig
frem over fædrelandet, i sikker forvisning om at dine bremser fungerer
perfekt, også når det virkeligt behøves.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leif

Dato : 05-05-08 17:07

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg prøve!

> Bremseservice!? ... (håber det var svar nok :)

Jeg går ud fra der er tale om skiver på baghjulene:
Husk at motionere dem med håndbremsen dagligt,
ellers sætter de sig let. Og giver de nævnte symptomer.
Du kan let se på skivernes overflader at de er lettere
sort-plettere af begyndende rust. Så skal de have en tur.

/Leif, der har haft samme problem med Primeraen.

Fra : jones_net

Dato : 05-05-08 07:21

On 5 Maj, 14:43, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> Bremseservice!? ... (håber det var svar nok :)

Du skulle prøve det! Også for din pengepungs skyld! Hvis du ikke får
smurt en gang imellem, så kommer du til at slide klodser og skiver alt
for hurtigt, og så koster det penge at få dem skiftet. Få dem evt.
smurt når du skifter mellem sommer og vinterdæk - så sker det trods
alt 2 gange om året, og det er ikke ret lang tid det tager, når du/
mekanikkeren nu alligevel har hjulet taget af.

/J