Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Koncert fotografering.
Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 18-07-01 20:28

Hej NG

Jeg vil gerne tage nogle gode billeder til koncerter osv. Er det korrekt at
jeg skal bruge en hurtig film (ISO 400 eller højere) for at få gode billeder
med hjem? Kan s/h film også fåes i ISO 400 og over?

Morten

--
Morten Bock Sørensen
http://www.mortenbock.dk

Fra : jtn

Dato : 18-07-01 21:54

Jeg vil faktisk råde dig til at bruge en endnu hurtigere film. F.eks. Fuji
800 ASA. Og den hurtigste linse du har. Jeg bruger ikke sort/hvid
film...men du kan få S/H film helt op til 3200 ASA hos f.eks. Japan Foto.
Så det er nemt at få fat i hurtig S/H film.

Morten Bock Sørensen <news@mortenbock.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b55e2a0$0$69595$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Rune Baess

Dato : 18-07-01 21:56

"Morten Bock Sørensen" <news@mortenbock.dk> wrote in message
> [...]
billeder
> med hjem? Kan s/h film også fåes i ISO 400 og over?

S/H: Prøv Tri-X (400) på omkring 800-1200 ASA...

- eller hvis du har råd (farve):
Kodak 320T på 400-500 ASA (men helst på 320).

Rune

Fra : Erling C. Hollmann B~

Dato : 19-07-01 09:18

Hej Morten...

Jeg har lige haft stor succes med at bruge en Fuji 800 ASA presset til 3200
(2 blænder) - det gi'r noget større spillerum mht eksponeringstid. Men husk
at gøre laboratoriet opmærksom på, at du har presset filmen.

Har du mulighed for at få et eksemplar af det sidste nummer af SDF's
medlemsblad - der er en artikel om koncertfotografering af Alex Mostrup...

Hilsen Erling
Amatørfotograf - redigeringstekniker - mm

Fra : Amund Johansen

Dato : 18-07-01 21:14

"Morten Bock Sørensen" wrote:

> [...]
> jeg skal bruge en hurtig film (ISO 400 eller højere) for at få gode billeder
> med hjem? Kan s/h film også fåes i ISO 400 og over?

   Hei,
anbefaler Fuji Press 800 (som 20-pakning) - samme film som
Superia 800. Nydelig film til slike bilder. Mange s/h - filmer
kan godt presses til EI 3200 og høyere så lenge man tar
høyde for dette i fremkalling.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Rune Baess

Dato : 19-07-01 17:37

"Amund Johansen" <amundjo@online.no> wrote in message
> anbefaler Fuji Press 800 (som 20-pakning) - samme film som
> Superia 800. Nydelig film til slike bilder. Mange s/h - filmer
> kan godt presses til EI 3200 og høyere så lenge man tar
> høyde for dette i fremkalling.

FUJI 800 er noget kornet, og bliver ikke mindre kornet af at man presser
den, og den tiltager *meget* i konstrast (bliver hård).
Brug den kun til små prints 10x15cm.

- En anden ting er, at det er en daglysbalanceret film, hvilket gør den
meget rødlig i indendørslys (herunder scenelys), og et kraftigt blåfilter er
at anbefale (80b/Kr12 eller mere). Dette snupper så tilgengæld 1½-2 blænder,
og så er du tilbage ved omkring de 400 ASA...

Ex. på FujiPress 800 uden blåfilter (men kraftigt korigeret)
http://www.baess.dk/photos/RMC_Afslutningskoncerter_2001/Rikke_Flensburg/

Ex. på Kodak 320T (Tungstenbalanceret Diasfilm)
http://www.baess.dk/photos/RMC_Afslutningskoncerter_2001/Kenneth_Hansen/
http://www.baess.dk/photos/Copenhagen_Jazz_Festival_2001/Bill_Frisell/

Tri-X (400 v. 1000 ISO) taget under meget ringe lysforhold, med en 85mm/f1.4
http://www.baess.dk/photos/Copenhagen_Jazz_Festival_2001/Jam/

Rune

Fra : Amund Johansen

Dato : 19-07-01 18:10

Rune Baess wrote:

> [...]
>
> Tri-X (400 v. 1000 ISO) taget under meget ringe lysforhold, med en 85mm/f1.4

   Hei,
rødfargen er slik jeg har opplevd det ganske sammensvarende
med det scenelys som har blitt brukt. Med en lett understyrt
blitz synes jeg det ser bra ut. Har ikke scannet den enda,
så de egenskapene kan jeg ikke si noe om.

Amund

Fra : Kim Østrup

Dato : 19-07-01 18:14

Rune Baess <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev i en
SNIP
> Tri-X (400 v. 1000 ISO) taget under meget ringe lysforhold, med en
85mm/f1.4
> http://www.baess.dk/photos/Copenhagen_Jazz_Festival_2001/Jam/

Hej Rune

Var lige på besøg på din side - der ligger vel nok en hel perlerække af
gode musiker-billeder. Jeg synes du er god til at fange mennesket i
musikken - det lyder måske lidt højtragende, men jeg synes man af
billederne kan se, at musikerne nyder det de laver (som det så ofte er
tilfældet med især jazzmusikere).

Teknisk set er der også mange rigtig gode og skarpe billeder - særlig
forholdene taget i betragning, men jeg er helt klart mest til dine S/H,
da nogle af farvebillederne lider lidt under lysforholdene.

Kiggede også på billeder fra Sverige under Blandet og under Himmel - og
blev nysgerrig - hvilket objektiv har du brugt til eksempelvis
Dronningmølle-billedet (2001 02 03 02) ? Det ser rigtig godt ud. Rigtig
flotte skyformationer på eksempelvis Holminge 36a.

Jeg står jo for at skulle købe nyt objektiv (endelig igen og har
egentlig lagt mig fast på Nikon´s 80-200/2,8 - men jeg er jo også varm
på vidvinkel - indtil videre er mit laveste 28mm, men det rykker jo ikke
så meget - men din side har inspireret mig, så... jeg tænker lige igen

Jeg vil da til at besøge din side lidt oftere Tak for besøget.

Mvh

Kim

Fra : Rune Baess

Dato : 19-07-01 21:22

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote :

Hej Kim, og tak for din positive kritik!

> [...]
> forholdene taget i betragning, men jeg er helt klart mest til dine S/H,
> da nogle af farvebillederne lider lidt under lysforholdene.

- der er jeg også selv - jeg er efterhånden også gået mere og mere over til
S/H, da de klarer sig langt bedre end farvebilleder under dårlige
lysforhold, herunder uinspirerende scenelys m.m.
S/H film lader også til at tolere under-/overbelysning langt bedre end det
meste andet.

> Kiggede også på billeder fra Sverige under Blandet og under Himmel - og
> blev nysgerrig - hvilket objektiv har du brugt til eksempelvis
> Dronningmølle-billedet (2001 02 03 02) ? Det ser rigtig godt ud.

Såmænd en 24mm Sigma (AF til Nikon) til omkring 1000 kr., det eneste
Sigma-bras jeg ejer, og som foruden deres 90mm Macro, også er det eneste der
er værd at eje. (jeg taler af erfaring)

> Rigtig flotte skyformationer på eksempelvis Holminge 36a.

Taget med en 50mm1.8 - uden polarizer...

> [...]
> på vidvinkel - indtil videre er mit laveste 28mm, men det rykker jo ikke
> så meget - men din side har inspireret mig, så... jeg tænker lige igen

Der er da også et godt valg, det siges at 80-200/2.8 kan leve op til de
fleste af deres objektiver med fast brændvidde.

Selv tog jeg det valg sidste år at købe en serie brugte MF-objektiver, for
netop at få fordel af den større lysgennemgang der er ved lavere brændvidde,
fx 85mm1.4 / 135mm2.0 hvilket er det rene guld til koncerter - og
selvfølgelig et 180mm2.8 til closeups...
Ved bedre lysforhold bruger jeg ofte mit 105/2.5 ved blænde 4 - 5.6 hvilket
giver de mest uhyggeligt skarpe billeder.

Der dog situationer hvor en 20mm ville have en større / mere dramatisk
effekt end 24mm'eren, så med dit 28mm i mente, ville det ok være værd at
overveje.

> Jeg vil da til at besøge din side lidt oftere Tak for besøget.

Selvtak, du er velkommen tilbage.

Jeg har iøvrigt en "People in the City" under forberedelse, den kommer på i
løbet af næste uge.

Rune

Fra : Kim Østrup

Dato : 19-07-01 22:03

Rune Baess <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev i en
SNIP
> Såmænd en 24mm Sigma (AF til Nikon) til omkring 1000 kr., det eneste
> Sigma-bras jeg ejer, og som foruden deres 90mm Macro, også er det
> [...]

Hov hov hov Rune..

Jeg har faktisk en Sigma 28-70/2,8 Asp. EX AF-D til min F100 og den
tager dølme skarpe billeder. Helt sikkert ikke så god som Nikon´s egen
2,8, men til gengæld kun 1/3 af prisen. Men du har måske taget mange
uskarpe billeder med Sigma

Har du set billeder fra det objektiv ? Ellers kig på
http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=17800
der har jeg et billede taget med Sigma´en - læg mærke til trådene i
kanten af den gule hat - de står meget skarpt på diaset, og jeg mener
også at det kan ses af den digitale udgave omend den er lidt for mørk i
ansigtet.

Uanset skarpheden er det selvfølgelig ikke så skarpt som en fast 85/1,8
som du kan se af
http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=18621

Det synes jeg virkelig fremstår meget skarpt (men med farvestik...)- og
set i det forhold er Sigmaen noget slap.

Derudover er Sigma´s 105 mm macro meget rost på foto.no, men jeg har
ikke selv prøvet den - den lever nok ikke op til Tamron´s 90mm macro for
ikke at tale om Nikon´s 105´er. Men det er lige før de er for skarpe til
portrætter - der er ihvertfald ingen softning fra objektivets side

Jeg tror foreløbig jeg holder mig til 80-200 - den er nede i et
ordentligt prisleje nu hvor AF-S udgaven er på markedet. Senere tror jeg
så jeg vil købe en 17-35 AF-S eller evt. bare en 18-35 AF-D (det er hvis
banken tages med på råd

Mvh

Kim

Fra : Rune Baess

Dato : 19-07-01 23:59

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> kanten af den gule hat - de står meget skarpt på diaset, og jeg mener
> også at det kan ses af den digitale udgave omend den er lidt for mørk i

Ok, mine ord tilbage, eller nogle af dem, jeg har ikke prøvet ovennævnte
optik, men derimod deres 80-200/2.8 zoom, og det var *ikke* en behagelig
oplevelse.
Jeg taler ikke kun om dårlig kontrast/skarphed, flare/uskarphed ved åbne
blænder, men også om en rystende dårlig samlekvalitet; efter 3 dage i
'marken' var det ved at falde fra hinanden, selvom det var helt nyt...
samlekvaliteten på 24mm'eren lader også meget tilbage at ønske, men da
objektivet er ganske lille/let lægger man ikke så meget til det.

> [...]
>
> Det synes jeg virkelig fremstår meget skarpt (men med farvestik...)- og
> set i det forhold er Sigmaen noget slap.

Der er skarpt! og et sjovt billede på mange områder, fx. den lille hånd i
forhold til flasken :)
Dog meget 'kogt hummer' i farvetegningen hvilket kan bebrejdes 100RG; prøv
en 160 NC eller reala til denne slags billeder (alt med hud i nordiske
nuancer), så bliver den røde mere naturlig, og kontrasten mere
portrætvenlig.

> [...]
> ordentligt prisleje nu hvor AF-S udgaven er på markedet. Senere tror jeg
> så jeg vil købe en 17-35 AF-S eller evt. bare en 18-35 AF-D (det er hvis

Du vil ikke overveje en fast 20mm ?
Den vil lave bedre billeder end 18-35, og er samtidigt billigere.

Jeg vil lige nævne at foto/c har 2 brugte Nikon 20-35mm AF, stående...

Rune

Fra : Jørgen Angel

Dato : 19-07-01 23:14

Det er snart 2 årtier siden jeg stoppede med at fotografere koncerter, men
(analog)fotografering har vel ikke ændret sig så meget (jeg ved godt, at
nye film er kommet til siden).
Hvis du kan bruge det til noget, så brugte jeg Tri-X som jeg pressede til
1600 ASA (nu hedder det vist ISO) i Accufine, var det vist.
Jeg har taget sådan cirka 50.000 billeder af rockmusikere, heraf vel cirka
halvdelen ved koncerter. Og som sagt var 1600 ASA som regel nok.
Farvebilleder tog jeg på Ectacrome som blev presset til 800 ASA (mere
kunne lab. ikke klare)
Du kan se nogle af resultaterne her
http://www.angel.dk
Jeg prøvede med et et-benet stativ, men det var håbløst. Og gu var det
svært at holde en 200 mm stille, men man lærte det.

Koncertfotografering er en metier for sig selv, og der er kun to ting der
hjælper: Tid og erfaring.

Held og lykke! Det er herligt at komme hjem med gode skud fra en koncert!

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Kim Østrup

Dato : 20-07-01 08:39

Jørgen Angel <joergen_angel@net.dialog.dk> skrev i en
> [...]
men
> (analog)fotografering har vel ikke ændret sig så meget (jeg ved godt,
SNIP
> Koncertfotografering er en metier for sig selv, og der er kun to ting
der
> hjælper: Tid og erfaring.
SNIP

Hej Jørgen

Man bli´r helt nostalgisk af at besøge din side - Pink Floyd med bumser
og Hendrix uden sten. Rigtig mange og fede billeder fra en forgangen
tid. Det er sgu ikke det samme med Michael Learns To Rock

Mvh

Kim

Fra : Lars Schou

Dato : 20-07-01 06:53

> [...]
>
>Har du mulighed for at få et eksemplar af det sidste nummer af SDF's
>medlemsblad - der er en artikel om koncertfotografering af Alex Mostrup...

Er der tilfældigvis nogen der har den artikel, så vil jeg meget gerne læse
den evt. betale for at få fremsendt en kopi pr. brev.

MVH

Schou

Fra : Erling C. Hollmann B~

Dato : 20-07-01 08:37

Hej Lars...

En anden mulighed var at blive personligt medlem - lige nu har SDF tilbud på
medlemsskab: halv pris det første år. Dvs 170,- og så får du osse en årsbog
hvert år og bladet. Se mere på www.sdf.dk

Hilsen Erling.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 20-07-01 12:34

kojphoto@get2net.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
> og Hendrix uden sten. Rigtig mange og fede billeder fra en forgangen
>tid. Det er sgu ikke det samme med Michael Learns To Rock

Hej Kim,
Tak for de pæne ord. Det er lidt sjovt, at de gamle billeder som jeg ikke
troede havde interesse for nogen nu er blevet så populære i disse
retro-tider.
Hvad der er lige så sjovt er, at jeg ikke havde troet jeg skulle blive så
glad for at stå i mørkekammeret igen. Og de de kopier jeg kan lave i dag
bliver bedre end de blev i gamle dage - takket være muligheden for at
blande 2 eller 3 grationer med filtrering. Og så bruger jeg mere tid på
hvert billede. Den gang skulle det bare færdigt i en ruf.

hilsen
Jørgen