Må jeg køre en tom bus?
Fra : Mogens

Dato : 27-04-08 14:40

Jeg har kategori C (lastbil) og funderer på, om jeg må sætte mig bag rattet
af en 40 personers "tom" bus på 9 tons for at køre den fra "Kbh. til Skagen"
?
Den vil være tom hele vejen - udenfor enhver fast tur/rute/linie, what
ever...

Kørekortsregler, hvor der står ingenting:
www.dku.dk/dku/faq/korekort/generelt.htm

Fra : alexbo

Dato : 27-04-08 14:54

"Mogens" <forget@it.dk> skrev

> Jeg har kategori C (lastbil) og funderer på, om jeg må sætte mig bag
> rattet af en 40 personers "tom" bus på 9 tons for at køre den fra "Kbh.
> til Skagen"

Nej, en bus er en stor personbil kategori D.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 27-04-08 16:34

> Nej, en bus er en stor personbil kategori D.

Goodie

Fra : OZ3BTO

Dato : 27-04-08 21:43

> "Mogens" <forget@it.dk> skrev

> Nej, en bus er en stor personbil kategori D.
>
> mvh
> Alex Christensen

Komer an på hvor gammel hans C kørekort er ..

Er den fra før 96 så må han gerne ,, Han må enda medtage passagere så
længe han IKKE får betaling for at køre
'

Erik

Fra : alexbo

Dato : 27-04-08 21:58

"OZ3BTO" skrev

> Komer an på hvor gammel hans C kørekort er ..

Næh, et C kort er til lastbil, et D kort er til stor personbil / bus.

Sådan har det "altid" været.

mvh
Alex Christensen

Fra : OZ3BTO

Dato : 27-04-08 23:28

> "OZ3BTO" skrev

> Næh, et C kort er til lastbil, et D kort er til stor personbil / bus.
>
> Sådan har det "altid" været.
>
> mvh
> Alex Christensen

NEJ!!!

Min fatter må gerne køre en bus så længe han ikke får betaling for det han
har sjov kun til C og ikke D

Det er alderen på kortet der afgøre det før 96 ok efter 96 ikke ok

Hverken jegselv eller kæresten må .. vores C kort er fra 2003/4

Erik

Fra : alexbo

Dato : 28-04-08 08:34

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev

> [...]

> Det er alderen på kortet der afgøre det før 96 ok efter 96 ikke ok

> Hverken jegselv eller kæresten må .. vores C kort er fra 2003/4

Det vil være noget svært at forklare en fransk politimand at fætteren gerne
må køre bus når han "kun" har kort til lastbil.

"Nu skal du høre hr. betjent i Danmark gælder et lastbilkort til bus og et
buskort til lastbil når bare det er fra før 1996."
Det er sådan set rigtigt nok, fordi når man tog lastbilkortet fik man bus
med, og tog man buskort fik man lastbil med.

Har din fætter et kørekort fra før 96 der gælder C men ikke D?

mvh
Alex Christensen

Fra : Gunnar007

Dato : 28-04-08 19:05

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det er alderen på kortet der afgøre det før 96 ok efter 96 ikke ok
>
> Hverken jegselv eller kæresten må .. vores C kort er fra 2003/4

Jeg elsker påståelige mennesker.
Mon ikke hvis din fatter kigger godt efter i kortet, at han både har til c
og d.
Den gang jeg tog mit, fik man begge bogstaver i kortet, når man tog c, gav
det gratis et d med.
Nu er reglen at man skal tage dem hver for sig.

Kig godt efter i din fatter's kort, for i mit er d'et sku skrevet på også,
og jeg tog det ik 1993.. Fuck tiden løber.

Hilsen G

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-08 15:14

alexbo skrev:
> Næh, et C kort er til lastbil, et D kort er til stor personbil / bus.
> Sådan har det "altid" været.

Jo, men i "fortiden" fik man automatisk D med når man tog C.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 15:08

On Sun, 27 Apr 2008 13:39:45 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

> [...]
>ever...
>
>Kørekortsregler, hvor der står ingenting:

Kør du bare.

Der foregår ikke noget erhvervsmæssigt, og jeg går også ud fra, at det
er uden påhængsvogn.

Du skal dog lige sikre dig, at bussen ikke er så ny, at der er behov
for et førerkort. Det går jeg ikke ud fra at du er i besiddelse af.

Uanset hvilket kontrolapparat bussen er udstyret med, skal du fra din
arbejdsgiver være udstyret med en blanket, der udfyldt på maskine og
med arbejdsgiverens stempel og underskrift godtgør, hvorfor du ikke
medbringer skiver fra de foregående 28 dage.

Jeg er ked af at det er så bøvlet for dig at køre den rutebil til
Skagen, men du er jo selv én af dem der mener at vi erhvervschauffører
ikke kan få lov at gå løse, uden at skulle kontrolleres i hoved og
røv........................hele tiden. ))

God tur.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 15:10

On Sun, 27 Apr 2008 16:08:01 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>ikke kan få lov at gå løse, uden at skulle kontrolleres i hoved og
>røv........................hele tiden. ))

Næh hov!!!!!

Jeg glemte s'gu at der er kommet nye regler med noget kategori D. Det
er noget skidt at blive gammel.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 27-04-08 16:02

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Næh hov!!!!!

>Jeg glemte s'gu at der er kommet nye regler med noget kategori D. Det
>er noget skidt at blive gammel.

Det første tegn er så åbenbart ankommet ;)

--
Jan_stevns

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-08 14:58

Folmer Rasmussen skrev:
> Næh hov!!!!!
> Jeg glemte s'gu at der er kommet nye regler med noget kategori D. Det
> er noget skidt at blive gammel.

Nu gælder de nye regler jo kun for kørekort der er erhvervet efter deres
indførelse.

Så selv under nye regler må du stadig køre en bus da der i dit kørekort
(formoder jeg) er markere at det gælder kat. D.

Svjv har de jo også lavetreglerne for påhæng om så der er forske på om
du må køre forvogn/hænger eller trækker/trailer. Og jeg har da ikke hørt
andet end at mit kort fortsat gælder til begge dele.

Fra : E.L

Dato : 27-04-08 21:48

Folmer du er galt på den, en bus er stor personbil og fordrer et kategori D
kørekort de gamle regler duer ikke længere.
EL.

Fra : Mogens

Dato : 28-04-08 05:11

"E.L" <NOTHING@NOTHING.dk> skrev i en meddelelse

> Folmer du er galt på den, en bus er stor personbil og fordrer et kategori
> D kørekort de gamle regler duer ikke længere.

OG på denne måde fik vi så cementeret, at Folmer løber med en halv vind

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-08 15:21

Mogens skrev:
> OG på denne måde fik vi så cementeret, at Folmer løber med en halv vind

Hvis Folmers kørekort er blot tilnærmelsesvis så gammelt som jeg regner
med ER det udstyret med en markering for kat. D.

Mit har markeringerne B, C, D, BE, CE og DE. D og DE fulgte automatisk
med da jeg fik C og CE.

Derudover har jeg så også en kode 450. Som dog ikke p.t. er gældende.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-04-08 15:54

On Sun, 27 Apr 2008 17:02:13 +0200, jan wrote:

> Det første tegn er så åbenbart ankommet ;)

Det vidste han egentlig godt, han havde bare glemt det...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 18:31

On 27 Apr 2008 14:53:52 GMT, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk>
wrote:

>Det vidste han egentlig godt, han havde bare glemt det...

>--

Til min undskyldning kan jeg kun sige, at man engang har måttet.

Såfremt det ikke var erhvervsmæssigt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-04-08 21:27

> Til min undskyldning kan jeg kun sige, at man engang har måttet.
>
> Såfremt det ikke var erhvervsmæssigt.

Hvornår?
Det er "et par" år siden jeg fik styrepappet og dengang måtte man ikke.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : alexbo

Dato : 27-04-08 21:52

"Uffe Bærentsen" skrev

> Hvornår?
> Det er "et par" år siden jeg fik styrepappet og dengang måtte man ikke.

Det er meget længe siden at det blev indført med kategori C til lastbil og D
til bus, faktisk så længe at jeg ikke har kunnet finde noget om det.
Sandsynligvis over 50 år siden.

Men fra 1995 kunne man ikke længere tage begge kort samtidig, så tog man
kørekort til lastbil fik man ikke et buskort kastet i nakken.
Man skal også være 21 år for at kunne tage kategori D, hvor grænsen er 18 år
til kategori C.

Jeg er ikke helt sikker men jeg tror at det særlige sidevognskort forsvandt
samtidig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-04-08 22:07

alexbo skrev:

> Jeg er ikke helt sikker men jeg tror at det særlige sidevognskort forsvandt
> samtidig.

Øh, det skal man da stadig have. Man skal bare ikke op til køreprøve
mere. Har man man bare taget mc-kort kan man ikke lovilt føre med
sidevogn. Jeg har i sin tid været oppe til prøve med sidevogn.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 27-04-08 22:14

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev

> Øh, det skal man da stadig have. Man skal bare ikke op til køreprøve mere.
> Har man man bare taget mc-kort kan man ikke lovilt føre med sidevogn. Jeg
> har i sin tid været oppe til prøve med sidevogn.

Kørekortbekendtgørelsen.

8. Kørekort til kategori A (motorcykel) giver førerret i henhold til
følgende:
1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre:

a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og
egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg. Det er
samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.

b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og
egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg.

c) Trehjulet motorcykel.

d) De under a), b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.

e) Stor knallert.

2) Kørekort til kategori A (stor motorcykel) giver ret til at føre:

a) De i nr. 1 nævnte køretøjer.

b) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og
egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg eller med
en motoreffekt på over 25 kW.

c) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og
egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg.

d) De under b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.

Stk. 2. Foreligger der ikke oplysning om massen af vand, olie og brændstof,
anvendes motorcyklens egenvægt med tillæg af 15 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-04-08 22:43

alexbo skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev

> Kørekortbekendtgørelsen.

Meget fint. Med det mener du man så må køre med sidevogn, når man har
erhvervet kategori A?.

Hvis det er tilfældet så er du galt på den. Når du får til kategori A,
får du en kode 100. Den betyder at du ikke må køre med sidevogn. For at
fjerne kode 100, skal man kontakte en kørelærer der giver undervisning
på lukket område. Denne skriver en attest, som dokumenterer at man har
modtaget undervisning. Med denne går man til kontoret der udsteder
kørekort og får fornyet sit kort. Men du har ret i at det fremgår at man
kan køre med sidevogn ud fra bekendtgørelsen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 28-04-08 11:13

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev

> Hvis det er tilfældet så er du galt på den. Når du får til kategori A, får
> du en kode 100. Den betyder at du ikke må køre med sidevogn.

Mener du der rent faktisk udstedes kørekort til solomotorcykel, det der i
gamle dage hed et A1?

Men i stedet for A1 er der en "hemmelig" kode.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-04-08 19:34

alexbo skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev

> Mener du der rent faktisk udstedes kørekort til solomotorcykel, det der i
> gamle dage hed et A1?
>
> Men i stedet for A1 er der en "hemmelig" kode.

Tager du til mc bliver der sat dato ud for A1, ligesom der står dato ud
for alle de andre kategorier man har. I feltet nedenunder bliver der så
sat tallet "100" ind. Nu må man køre solocykel. Skal der kobles sidevogn
på må man gennem manøvren som jeg beskrev i sidste indlæg. Lige så vel
som du får kode 250 og 450 påført når du erhverver erhvervskort og har
været gennem førstehjælpskursus. Dog virker det lidt bagvendt at man
skal gøre noget for at få fjernet kode 100. det havde været mere logisk
at man fik koden påført når man måtte køre med sidevogn.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 28-04-08 19:52

> [...]

> for alle de andre kategorier man har. I feltet nedenunder bliver der så
> sat tallet "100" ind. Nu må man køre solocykel.

Det vil sige at du mener at man kan tage et kørekort til solocykel.

Det er ikke hvad der fremgår af Rigspolitiets undervisningsplan.
I punkt 9.5 beskrives hvilke øvelser med sidevogn en elev skal gennemgå.
I punkt 10.1.3 skriver de at eleverne skal have kendskab hvilke motorcykler
de må føre, nemlig med og uden sidevogn.
Det samme mener kørekortbekendtgørelsen.

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/DB9F7DF6-21F6-4106-BB65-EE4BBAC637DF/0/Undervispl_katA_9_06.pdf

Kan du nærmere redegøre for hvorfor du mener noget andet?

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 28-04-08 20:45

> Det vil sige at du mener at man kan tage et kørekort til solocykel.

Hvis man ombytter et gammel kørekort der ikke giver ret til sidevogn, kommer
koden på.

Jeg ved ikke om man kan få lov at tage køreprøven uden et køretekniske
kursus med sidevogn.

/A

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-04-08 21:53

Anders Majland skrev:

> Hvis man ombytter et gammel kørekort der ikke giver ret til sidevogn,
> kommer koden på.

Mit første kort fra '81 mener jeg meget bestemt felter der kunne
stemples ved solo og et andet felt til sidevogn.

> Jeg ved ikke om man kan få lov at tage køreprøven uden et køretekniske
> kursus med sidevogn.

Vi må have fat i nogen der har et dugfrisk kort. Altså efter det som jeg
kender fra efteråret. Det har kode 100.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-04-08 21:22

alexbo skrev:

> Kan du nærmere redegøre for hvorfor du mener noget andet?

Det vil jeg gøre med et modspørgsmål. Hvorfor findes der en kode 100?.
Den nyeste jeg kender der har erhvervet er fra efteråret, og der
forholder tingene sig som jeg siger. Men selvfølgelig kan tingene godt
være lavet om siden. Men det kræver at køreskolen har sidenvognmaskiner,
og det har jeg ikke bemærket nogen stigning i.

Men hvorom er at der findes kørekort der har påtegningen med kode 100.
Det vil du vel ikke benægte?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 28-04-08 21:42

"Ib Jakobsen" skrev

> Det vil jeg gøre med et modspørgsmål. Hvorfor findes der en kode 100?.

Til fornyelse af de gamle kort til solocykel, men siden 1996 har alle ny
MCkørekort været til både solo og sidevogn.
Det var det jeg skrev til at starte med, at det særlige sidevogn kort
forsvandt samtidig med at storvognskortene ikke længere fulgtes ad.

Rent faktisk kunne man tage kørekort til MC med sidevogn, og ikke til solo.
Så måtte man ikke køre motorcykel solo, det var to forskellig kategorier.

Trafikministeriet:
Indehavere af A1-kørekort, som ønsker at opnå ret til at føre motorcykel med
sidevogn, skal gennemgå et kursus i sidevognskørsel på et køreteknisk anlæg.
Kurset skal være gennemført i overensstemmelse med afsnittet herom i
Færdselsstyrelsens undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori A og
dokumentation for gennemgang af kurset skal indleveres til kørekortkontoret.

Kørekort til kategori A1 + A2 giver efter den 1. juli 1996 ret til at føre
førnævnte motorcykler både med og uden sidevogn.

Indehavere af kørekort alene til kategori A2, som ønsker at opnå ret til at
føre motorcykel uden sidevogn efter den 1. juli 1996, skal derimod som
hidtil bestå en køreprøve til kategori A.

Jeg kan godt forstå at du ikke tror på hvad jeg skriver, men det må være
svært at helt se bort fra kørekortbekendtgørelsen og Rigspolitiets
undervisningsplan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-04-08 22:02

alexbo skrev:

> Jeg kan godt forstå at du ikke tror på hvad jeg skriver, men det må være
> svært at helt se bort fra kørekortbekendtgørelsen og Rigspolitiets
> undervisningsplan.

Forbandet svært når dem jeg kender der taget kørekort inden for de
seneste mange år (=efter 1996) har kode 100. Men det må så åbenbart være
fejl og de kan få deres kort?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 28-04-08 23:02

On Mon, 28 Apr 2008 23:01:46 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Forbandet svært når dem jeg kender der taget kørekort inden for de
>seneste mange år (=efter 1996) har kode 100. Men det må så åbenbart være
>fejl og de kan få deres kort?.

Jeg tog mc-kort i 99 (lige inden de tåbelige regler om minimums antal
timer) og sidevognsdelen tog jeg sammen med det obligatoriske besøg på
køreteknisk anlæg og sidevognsdelen var ikke noget der kunne
fravælges.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Mogens

Dato : 27-04-08 16:34

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Det vidste han egentlig godt, han havde bare glemt det...

Der er nok en årsag, at lastvognschauffører skal checkes i hoved og røv
konstant så

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 18:33

On Sun, 27 Apr 2008 15:33:46 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

>"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

>Der er nok en årsag, at lastvognschauffører skal checkes i hoved og røv
>konstant så

>--

Lige nu er du foran på points, men jeg kommer frygteligt tilbage.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 27-04-08 19:28

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 19:37

On Sun, 27 Apr 2008 18:28:10 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

>Hvornår?

>--

Nu skal jeg lige komme mig over forskrækkelsen.

Der skete det for et øjeblik siden, at vores tallerkenrække faldt ned,
troede jeg.

Derfor fór jeg op af kontorstolen og ud i køkkenet, hvor bemeldte
møbel hang fint og flot på sin plads.

Det viser sig så, på denne lune aften, hvor vinduerne står åbne, at
der var tale om en Porsche nede på gaden, der var ved at accellerere.
)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 27-04-08 19:40

> [...]
> Det viser sig så, på denne lune aften, hvor vinduerne står åbne, at
> der var tale om en Porsche nede på gaden, der var ved at accellerere.

LOL mand - du ér sgu morsom. Stor ros for det, Folmer.
Iøvrigt er sæsonen på balkonen begyndt. Vi har iaften indtaget aftenmåltidet
på balkonen iført T-shirt og er netop gået inden døre. Tag den, Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 19:54

On Sun, 27 Apr 2008 18:39:49 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

> [...]
>på balkonen iført T-shirt og er netop gået inden døre. Tag den, Folmer

Den tager jeg.

I midten af Maj påbegyndes arbejdet med at montere altaner i den
ejendom jeg bor i, så hvis du bare har tålmodighed lidt endnu,
såååe..................

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 19:57

On Sun, 27 Apr 2008 20:53:40 +0200, Folmer Rasmussen
> [...]

>I midten af Maj påbegyndes arbejdet med at montere altaner i den
>ejendom jeg bor i, så hvis du bare har tålmodighed lidt endnu,

Vi kunne såmænd have sittet på terrassen, hvis ikke lige det var fordi
vi bor langs en marguerit-rute med deraf følgende glæde ved
motorcykler ) Har da luftet hunde iført kortærmet skjorte i dag
)
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 20:10

On Sun, 27 Apr 2008 20:57:08 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>vi bor langs en marguerit-rute med deraf følgende glæde ved
>motorcykler ) Har da luftet hunde iført kortærmet skjorte i dag

Der er ingen ende på livets lyksaligheder. Det var vel ikke sådan,
at en eller anden bondemand også havde bidraget med et skvæt gylle?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 20:12

On Sun, 27 Apr 2008 21:10:20 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Der er ingen ende på livets lyksaligheder. Det var vel ikke sådan,
>at en eller anden bondemand også havde bidraget med et skvæt gylle?

Det var i sidste uge og de er flinke til at gå en runde i byen, så vi
ikke hænger vasketøj ud )

Fra : Mogens

Dato : 27-04-08 19:57

> Den tager jeg.
> I midten af Maj påbegyndes arbejdet med at montere altaner i den
> ejendom jeg bor i, så hvis du bare har tålmodighed lidt endnu,
> såååe..................

Er der nogle billeder, så vi på dine vegne kan få lov at validere
konstruktionen?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 20:07

On Sun, 27 Apr 2008 18:57:11 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

>Er der nogle billeder, så vi på dine vegne kan få lov at validere
>konstruktionen?

>--

Jeg har godt nok et rimeligt moderne Canon digitalkamera, men det er
ikke i stand til at tage billeder af noget der sker i maj måned.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 27-04-08 20:11

> Jeg har godt nok et rimeligt moderne Canon digitalkamera, men det er
> ikke i stand til at tage billeder af noget der sker i maj måned.

Det kunne jo være, at man var pågyndt en form for forberedelse - men dét er
man så ikke. Håber det er noget der holder :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 20:23

On Sun, 27 Apr 2008 19:11:08 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

>Det kunne jo være, at man var pågyndt en form for forberedelse - men dét er
>man så ikke. Håber det er noget der holder :)

>--

Det håber jeg s'gu også.

Det er noget med at skyde nogen javertusser ind mellem etagerne, og så
montere Costa del Altanos på det der stikker ud.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-04-08 16:23

> [...]
> ever...
>
> Kørekortsregler, hvor der står ingenting:

Der står da rimeligt klart:

Lastbiler - kategori C

Biler, der har en totalvægt på over 3.500 kg. For at få kørekort til
lastbil, skal du først have kørekort til almindelig bil.
Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til bil og lastbil, det
gælder også for kørekort til påhængsvogn.

Bus - kategori D

Biler med over otte siddepladser foruden førerens. For at få kørekort til
bus, skal du først have kørekort til almindelig bil.
Alderskravet er 21 år for at få udstedt et kørekort til bus, det gælder også
kørekort til påhængsvogn.

Mvh Niels

Fra : Mogens

Dato : 28-04-08 07:01

"Mogens" <forget@it.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kategori C (lastbil) og funderer på, om jeg må sætte mig bag
> rattet af en 40 personers "tom" bus på 9 tons for at køre den fra "Kbh.
> til Skagen" ?

Nuvel, dét må jeg så ikke

Så når jeg køber en udkørt "HT-bus" for at bygge den om til racerbus, skal
jeg ifm. registreringen altså til at rode med at ændre "bussen" papirmæssigt
til en "lastvogn"? Dette må jo primært kunne ordnes ved at fjerne et
passende antal stole :)

Fra : alexbo

Dato : 28-04-08 08:49

"Mogens" <forget@it.dk> skrev

> [...]
> jeg ifm. registreringen altså til at rode med at ændre "bussen"
> papirmæssigt til en "lastvogn"? Dette må jo primært kunne ordnes ved at

Hvis du har sådanne planer skal du i hvert fald sætte dig grundigt ind i
reglerne, at tage et buskort er det mindste af det.

Campingbus vil nok være det mest nærliggende.
Som stor personbil vil den være meget dyr i vægtafgift, og som lastbil må
der intet være i varerummet der virker personbilagtigt
Så er der privat buskørsel.
Men reglerne er lavet om flere gange på det sidste, så det vil være klogt at
kigge grundigt på dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-04-08 19:36

alexbo skrev:

> Men reglerne er lavet om flere gange på det sidste, så det vil være klogt at
> kigge grundigt på dem.

Og lige gennemgå det der hedder "orkesterbus". Der har været særregler,
men om de stadig kan anvendes ved jeg ikke.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-08 15:24

Mogens skrev:
> [...]
> jeg ifm. registreringen altså til at rode med at ændre "bussen" papirmæssigt
> til en "lastvogn"? Dette må jo primært kunne ordnes ved at fjerne et

Måske du først lige skulle tage et kig på dit kørekort og se om det er
udstyret med en markering for kat. D? For har du den må du godt.

I øvrigt gælder der måske andre regler for kørsel til/fra/mellem værksteder.

Fra : René Løweneck

Dato : 29-04-08 13:43

Hej Mogens !

> [...]
> til Skagen" ?
> Den vil være tom hele vejen - udenfor enhver fast tur/rute/linie, what

Du skal have kategori D, for at måtte køre en bus. Og for at det ikke skal
være løgn, så mener jeg, at du også skal være i besiddelse af et blåt og et
hvidt bevis, når det er over 50km fra garagen.

Og så er der jo lige den lille ting med skriveren. Du skal have skive i og
køre efter hviletiderne. Og du skal også over for politiet kunne
dokumentere, hvorfor du ikke har skiver for de foregående 28 dage.

På den anden side, du kan jo bare tage chancen ))

Held og lykke med projektet

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar