Dårlig infrastruktur.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-04-08 18:49

Stockholm er bygget på øer. Mange øer.

Derfor er der også mange broer.

E4 går direkte gennem Stockholm bl.a. ved hjælp af mange broer.

I onsdags kl. 13:30 var der en lastbil der bragede ind i en bropille
på E4 i sydgående retning. Den blev naturligvis straks spærret, så
redningsarbejdet kunne komme i gang.

Og så var der lige det der med konrol af broen. Kunne den holde, eller
kunne den ikke. Det skal selvfølgelig checkes og være i orden.

Resultatet var, at hele Stockholm gik i stå, og det var absolut hele
Stockholm. En af årsagerne var selvfølgelig at når man fører en
Europavej over mange broer, så er der ikke så mange muligheder for at
komme væk, hvis der sker noget.

Endelig var der selvfølgelig også 3 lastbiler der havde kæmpet sig vej
til en frakørsel, for derefter at konstatere at de var havnet ved en
bro med for lav frihøjde.

Det blev kaoset ikke mindre af.

De sidste køer var først opløst ved 21-tiden.

Jeg talte med kolleger der var mellem 2½ og 5 timer forsinkede.

Man bliver mere og mere glad for at man "kun" har københavnske
problemer at slås med.

Jeg slap selv med en halv time, idet jeg laster ved Arlanda om
eftermiddagen, og derfor kunne køre nord om og ad landeveje komme ned
til Norrköping.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 26-04-08 21:43

> [...]
> Jeg slap selv med en halv time, idet jeg laster ved Arlanda om
> eftermiddagen, og derfor kunne køre nord om og ad landeveje komme ned

Derfor skal vi hurtigst muligt ha' godset over på skinner. Ganske som de
kloge schweizere gør det !!

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-04-08 21:59

"Mogens" <forget@it.dk> skrev i en meddelelse
> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor skal vi hurtigst muligt ha' godset over på skinner. Ganske som de
> kloge schweizere gør det !!

Vise ord.
Der mangler blot at DK skinnenettet bliver vedligeholdt så det kan klare
belastningen.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens

Dato : 26-04-08 22:10

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vise ord.

Jep :)

> Der mangler blot at DK skinnenettet bliver vedligeholdt så det kan klare
> belastningen.

Nu var det Sverige, vi talte om, men ellers har du ret i, at vedligeholdet i
DK gennem årene er blevet syltet gevaldigt. Det ville være helt fantastisk,
hvis man kunne få den tunge langdistancetrafik (gods) over på skinner - helt
fantastisk...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 19:51

On Sat, 26 Apr 2008 21:09:41 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

> [...]
>hvis man kunne få den tunge langdistancetrafik (gods) over på skinner - helt

Nu bliver du nok overrasket, men United Jernways skal bare tage fat.
De har også noget efterslæb at tage vare på.

F.eks. findes der ikke i DSB's sortiment af vogne, én eneste postvogn.
Al post i DK bliver kørt med lastbil, og det er ikke småting vi
snakker om.

Al øl og vand i DK bliver kørt med lastbil.

Altsammen noget der ville være særdeles velegnet til jernbanen, og som
har været kørt af denne.

Både Post DK og Carlsberg peger på leveringssikkerhed til tiden, som
årsag til skiftet.

Men som sagt. For min skyld må de gerne begynde at køre gods igen, om
ikke for andet, så for at få slået fast én gang for alle, at de ikke
magter opgaven.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 19:55

On Sun, 27 Apr 2008 20:50:57 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

<...>

> [...]
>
>Men som sagt. For min skyld må de gerne begynde at køre gods igen, om
>ikke for andet, så for at få slået fast én gang for alle, at de ikke

Kan en historie fra gamle dage, hvor jeg kendte den ansvarlige for en
del af spritfabrikkernes transport. Han skulle have en tank fragtet
fra Kbh til Aalborg og retur så hurtigt som muligt. DSB kunne klare
godt og vel en tur om ugen - en chauffør på en lastvogn det dobbelte,
så valget var let. Det ser sikkert stadig sådan ud ;-(
Lastbiler vil altid være en del af transportsystemet, men nogen bør
tænke store tanker og få bare lidt af det ud på skinner. Men når 7
nationale systemer skal arbejde sammen går der ged i det. Og desværre
er viljen/evnen hos DSB eller arvtagere åbenbart stadig ikke i
topklasse.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 20:04

On Sun, 27 Apr 2008 20:54:53 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>godt og vel en tur om ugen - en chauffør på en lastvogn det dobbelte,
>så valget var let. Det ser sikkert stadig sådan ud ;-(

Det går tilbage for dem stadigvæk.

Det sidste tiltag jeg har hørt om, er at der ikke mere transporteres
togvogne fra Stockholm til Finland. Færgeriet der før stod for det,
har opsagt kontrakten.

Og hvorfor har de det?

Jo, for så kan de medføre 20-25 vogntog mere pr. afgang!

> [...]

>nationale systemer skal arbejde sammen går der ged i det. Og desværre
>er viljen/evnen hos DSB eller arvtagere åbenbart stadig ikke i

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så var det en politisk beslutning at
nedlægge DSB Gods. Hvad argumentationen lød på dengang, kan jeg ikke
huske, men det var ikke noget der blev sørget over ret mange steder.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 27-04-08 19:56

> [...]
> har været kørt af denne.
> Både Post DK og Carlsberg peger på leveringssikkerhed til tiden, som

Jeg gider ikke den indenrigsdiskusion igen - transport på skinner er ikke
rentabelt indenrigs i DK.

> Men som sagt. For min skyld må de gerne begynde at køre gods igen, om
> ikke for andet, så for at få slået fast én gang for alle, at de ikke
> magter opgaven.

Det går sgu da ellers helt fint for container-transporterne mellem Tinglev
og Århus? Så nogen kan altså godt finde ud af det?
Nuvel - jeg vil have langdistancegodset over på skinner, så motorvejene i
Tyskland kan blive fri for lastbiler. Jeg vil gerne kunne køre lidt
hurtigere end tilfældet er pt. - medmindre jeg vælger de tidspunkter, hvor
det overvejende ift. godstype er forbudt at køre med lastbil

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 20:20

On Sun, 27 Apr 2008 18:56:06 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

> [...]
>hurtigere end tilfældet er pt. - medmindre jeg vælger de tidspunkter, hvor
>det overvejende ift. godstype er forbudt at køre med lastbil

Har du nogensinde gjort ophold langs Rhinen henne omkring Rüdesheim og
Assmannshausen?

Så vil du erfare, at der eddermaneme bliver flyttet nogen trailere på
skinner. Når først timedriften med passagertog ophører efter spisetid
om aftenen, så skal du regne med at skulle vente ved hver eneste
planovergang der findes i miles omkreds,

Hvis du har oplevet det, er jeg sikker på, at du vil være enig med mig
i, at kapaciteten er udnyttet til det yderste. Og det er ikke det
eneste sted i Tyskland det foregår.

Hele logistikken har ændret sig utroligt meget i de seneste år, og det
er desværre for dig, ikke fra vej til bane.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 27-04-08 20:27

> Har du nogensinde gjort ophold langs Rhinen henne omkring Rüdesheim og
> Assmannshausen?

Jeg har sidste sommer boet et "par" dage i Rhüdesheim - vi havde et
pragtfuldt værelse med udsigt over Rhinen OG banen

> Så vil du erfare, at der eddermaneme bliver flyttet nogen trailere på
> skinner.

På een af turene op og ned af Rhinen lagde jeg mærke til den enorme bunke af
containere, som floddamperne bragte med sig !!

> Når først timedriften med passagertog ophører efter spisetid
> om aftenen, så skal du regne med at skulle vente ved hver eneste
> planovergang der findes i miles omkreds,

Der kører ret mange godstog - jep.

> Hvis du har oplevet det, er jeg sikker på, at du vil være enig med mig
> i, at kapaciteten er udnyttet til det yderste. Og det er ikke det
> eneste sted i Tyskland det foregår.

Der findes andre baner - ikke alt gods bør nødvendigvis køre den vej.

> Hele logistikken har ændret sig utroligt meget i de seneste år, og det
> er desværre for dig, ikke fra vej til bane.

Ja, jeg bryder mig ikke om at kunne se, hvorledes vores trafikale forhold
ødelægges af lastvognstrafikken, når man nu kan gøre det anderledes. Pt. er
skinnerne i skudlininen, men vejene er jo sønderkørte af den tunge
transport - det kommer nok som en overraskelse for "Vejvæsenet" om kort
tid...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-04-08 20:49

On Sun, 27 Apr 2008 19:27:16 GMT, "Mogens" <forget@it.dk> wrote:

> [...]
>
>På een af turene op og ned af Rhinen lagde jeg mærke til den enorme bunke af
>containere, som floddamperne bragte med sig !!

Göta-kanalen og Gudenåen! *LOL*

Der har vi løsningen.

>--

>Der kører ret mange godstog - jep.

>--

Det må man sige ja til.

>--

>Der findes andre baner - ikke alt gods bør nødvendigvis køre den vej.

Selvfølgelig ikke, men det er jo et af de steder hvor der virkelig er
pres på autobahns i forvejen. Frankfurt-området til Köln-Bonn området
og vice versa.

> [...]

>skinnerne i skudlininen, men vejene er jo sønderkørte af den tunge
>transport - det kommer nok som en overraskelse for "Vejvæsenet" om kort

Jeg tror godt at dem som véd hvad de har med at gøre er klar over
hvordan det hænger sammen, men det er ikke ensbetydende med at det er
politisk korrekt at ytre sig om det.

--

Venlig hilsen
Folmer