Skills, eller held?
Fra : Klaus G.

Dato : 22-04-08 16:22

Hej.

Fandt lige det her klip:
http://www.break.com/index/car-hits-oil-slick-at-150mph.html

Er det held eller skills at han ikk køre galt? Tror det er lidt af hvert.
Hvad mener i?

Note: Det er 150km/t han køre og ikke miles.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Per O.

Dato : 22-04-08 17:08

> [...]
> http://www.break.com/index/car-hits-oil-slick-at-150mph.html
>
> Er det held eller skills at han ikk køre galt? Tror det er lidt af hvert.

Jeg tror også det er en god blanding. Jeg har selv lavet noget lignende på
Vejle Fjord broen en vinteraften for mange år siden. Kørte dog kun cirka 60
km/t men pludselig havde bilen en ubændig lyst til at kigge den modsatte
vej, og gjorde sit for at komme rundt. Jeg styrede kontra det bedste jeg
havde lært, og var heldig at have begge kørebaner til stunt'et, så det gik
lige, og jeg kom på ret spor igen. Men uden held var det aldrig gået.
--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Niels Pein

Dato : 22-04-08 17:09

"Klaus G." skrev ...
> [...]
> Hvad mener i?
>
> Note: Det er 150km/t han køre og ikke miles.

Han er jo hurtig på rattet, men han overkorrigerer lidt i første omgang,
hvilket fører ham ind i en udskridning den modsatte vej, hvor han så
overkorrigerer endnu mere, hvilket fører ham ind i en ny udskridning, samme
vej som den første. Derefter redder han den fint nok, men så er hastighedern
også kommet lidt ned.

Så en kombination af held og hurtig reaktion. En dygtig fører havde reddet
den i første omgang, en dårlig fører havde ikke reddet den overhovedet.
--
Hilsen Niels

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-04-08 18:59

Niels Pein skrev den 22-04-2008 18:08:
> [...]
> vej som den første. Derefter redder han den fint nok, men så er hastighedern

Jeg bemærkede også han lige havde overhalet en bil, så der er altså en
faktor mere man ikke lige ser på filmen, nemlig at der er en der kommer
susende imod ham når han er til højre.

Glad for det ikke var mig. Det kunne let have gået rigtigt galt.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 22-04-08 17:12

Hej
Klaus G. wrote:
> Er det held eller skills at han ikk køre galt? Tror det er lidt af
> hvert. Hvad mener i?

Jeg synes da at det er et meget stort held at det er filmet!

Mvh
Martin

Fra : Jakob

Dato : 23-04-08 08:39

> [...]
> Hvad mener i?
>
> Note: Det er 150km/t han køre og ikke miles.

Det er da fordi det er en Audi, måske 4wd? :D

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-04-08 09:22

Jakob wrote:

> Det er da fordi det er en Audi, måske 4wd? :D

...og så hedder det Quattro

Men jeg er overbevist om at speederen ikke blev betjent efter første
udskridning, og så har antallet af trækkende hjul ikke meget at sige.

Men flot redning - det må være kærlighed til bilen der får ham til at
yde en ekstra indsats

--
vh
Torben - Audi 80 2,3E Avant

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-08 20:26

> ..og så hedder det Quattro
>
> Men jeg er overbevist om at speederen ikke blev betjent efter første
> udskridning, og så har antallet af trækkende hjul ikke meget at sige.

Måske motorbremser med 4 hjul istedet for to har hjulpet, men hvad med ESP?
Kan det have haft indflydelse eller var bilen slet ikke kommet så meget i
"udskridning"? (hvis I forstår?)
Venligst Lasse K

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-04-08 07:56

Lasse K. wrote:

> [...]
> Kan det have haft indflydelse eller var bilen slet ikke kommet så meget i

Motorbremse på baghjulene kan måske have forværret udskridningen (olie
på vejbanen) - det er gætværk. Jeg tror at koblingen ville have været i
bund på et splitsekund hvis jeg sad bag rattet (ren panikhandling).

Quattro er nu engang kun et aktiv for sikkerheden når der er træk på
hjulene.

ESP havde måske forvandlet oplevelsen til en undren over hvorfor
bremserne skurrede lidt i kurven..

--
vh
Torben

Fra : Klaus G.

Dato : 24-04-08 14:36

> ESP havde måske forvandlet oplevelsen til en undren over hvorfor bremserne
> skurrede lidt i kurven..
Ja, det kunne sq være sjovt at se hvordan det så var gået...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Peter C:

Dato : 23-04-08 10:29

> [...]
> http://www.break.com/index/car-hits-oil-slick-at-150mph.html
>
> Er det held eller skills at han ikk køre galt? Tror det er lidt af hvert.

Han panikker i det mindste ikke og slipper alt, eller tramper bremsen i bund
og venter på knaldet, så helt uden evner er han jo nok ikke. At han ikke
sidder og er uopmærksom, men er "på" med det samme, det begynder at gå galt,
kan vel også i en vis grad tilskrives kørefærdigheder.
..
..
..
.... resten er held