MC'er - stop det dog!
Fra : K*N

Dato : 18-04-08 08:39

Fra : Klaus G.

Dato : 18-04-08 09:12

> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11228616.html
Hvis jeg sidder i kø på en motorvej, så rør det ikke mig at de køre op
mellem rækkerne, men jeg bliver sq lidt sur når de begynder at dytte af mig,
fordi jeg ikke lige har tænkt på at holde i den ene side af min vognbane, så
de kan suse forbi.

Men jeg har da også nogengange været meget meget tæt på at ramme en MC,
fordi jeg skulle ud til siden, så jeg kunne se lidt fremad i svinget/bakken
og så kommer der lige en MC op mellem rækkerne, hvilket jeg ikke lige havde
regnet med.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jens

Dato : 18-04-08 09:30

> [...]
> fordi jeg skulle ud til siden, så jeg kunne se lidt fremad i
> svinget/bakken og så kommer der lige en MC op mellem rækkerne, hvilket jeg

Kører selv mc

I en stillestående kø synes jeg det er ok at liste op mellem rækkerne hvis
der er plads. Vi snakker om gå tempo.

Men ellers holder jeg min plads for man kan aldrig regne med at andre
trafikanter ved du er der eller i det hele taget overholder
færdselsreglerne.

Da jeg tog mit bilkort og mc kort tilbage i 1960'erne, sagde min gamle
kørerlærer at jeg altid skulle køre som om alle andre trafikanter var
idioter.

Det har virker fint for mig. Jeg regner altid med at fodgængere vader ud
foran bilen/mc'en, kanlelrten, cyklen.
At billister svinger eller laver uvending uden at blinke eller se sig for,
At cyklister kører overfor rødt både på fortov osv.
At knallertkørere og 45 kørere maser sig frem som om de var usårlige.

Og sjovt nok oplever jeg alt det ovenstående hver dag.

Jeg hjælper hver dag andre med at holde sig i live ved at holde tilbage

Fra : -= JF =-

Dato : 18-04-08 10:19

Jens skrev:

> Da jeg tog mit bilkort og mc kort tilbage i 1960'erne, sagde min gamle
> kørerlærer at jeg altid skulle køre som om alle andre trafikanter var
> idioter.
Lyder som om at vi har haft samme kørelærer
Da han gav mig mit midlertidige kørekort ved køreprøvens afslutning
sagde han: "Og husk!! Du er den *ENESTE* der kan køre bil!"
Og ligesom du åbentbart også gør, kører jeg efter den regel hver dag -
og når man forventer at de andre kører med ho'det under armen er man
forberedt på det meste!

--
Mvh. John

Fra : Morten Trab

Dato : 18-04-08 10:53

-= JF =- skrev:

> Lyder som om at vi har haft samme kørelærer

Tror det er noget som alle kørerlærer siger :)

Fik det samme at vide både da jeg tog lille, stort og trailerkort :)
Et eller andet sted er det jo også helt rigtigt, går man ud fra at alle
andre er nogle idioter der ikke kender til færdselsreglerne er man et
stort skridt i den rigtige retning hvad angår sikkerheden...

Mvh. Morten

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-04-08 18:36

-= JF =- wrote:

> [...]
> Og ligesom du åbentbart også gør, kører jeg efter den regel hver dag -
> og når man forventer at de andre kører med ho'det under armen er man

Den har vi vist hørt alle sammen....

/F

Fra : Kate

Dato : 23-04-08 21:26

"Jens" <Jensjorgensen@nospamforever.dk> wrote in

> I en stillestående kø synes jeg det er ok at liste op mellem
> rækkerne hvis der er plads. Vi snakker om gå tempo.

Det har jeg heller ikke noget imod. Jeg bryder mig ikke om dem som
styrter op i mellem for de kan overraske. En dag lå jeg i kø og var i
højre bane, da der kom en MC listende op langs rækken på indersiden
blev jeg sgu forskrækket for der havde jeg absolut ikke forventet andet
end cyklister komme, og den slags ville ikke køre der på den vej.

> Da jeg tog mit bilkort og mc kort tilbage i 1960'erne, sagde min
> gamle kørerlærer at jeg altid skulle køre som om alle andre
> trafikanter var idioter.

hæhæhæ, mit kort er fra midt-firserne, men kørerlæreren sagde noget
tilsvarende til mig

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-04-08 18:34

Klaus G. wrote:
> [...]
> MC, fordi jeg skulle ud til siden, så jeg kunne se lidt fremad i
> svinget/bakken og så kommer der lige en MC op mellem rækkerne,

I går kom der netop en række MCere med høj hastighed på midterstriben og
godt over. Havde man været uopmærksom eller måske bare ikke erfaren billist,
var katastrofen let indtruffet. Det kræver jo noget et herresving at undgå
dem.

/F

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-04-08 16:59

> [...]
> mellem rækkerne, men jeg bliver sq lidt sur når de begynder at dytte af
> mig, fordi jeg ikke lige har tænkt på at holde i den ene side af min

Og køen bliver kortere, når nogle af brikkerne flyttes frem i spillet..

> [...]
> fordi jeg skulle ud til siden, så jeg kunne se lidt fremad i
> svinget/bakken og så kommer der lige en MC op mellem rækkerne, hvilket jeg

Nej, men det er derfor man altid skal orientere sig før man skifter retning.

Fra : Per O.

Dato : 18-04-08 09:55

"K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11228616.html

Jeg har selv for en del år siden haft den yderst tvivlsomme fornøjelse at
være ved at kvase en MC idiot af den selv samme grund.
I tyskland er der nogen steder fri hastighed på motorvejen, og jeg kørte
cirka 200 km/timen og var ved at overhale en række biler, og var derfor i
venstre vognbane. Lige pludselig ser jeg en bevægelse i mit venstre
sidespejl, og det var en MC som lige ville liste sig forbi på min venstre
side mellem bil og græsset i midterrabatten. Da han opdagede, at der ikke
var plads, trak han ind bagved. Jeg gjorde klar til at trække til højre, så
han kunne komme forbi (vi var endnu ikke forbi den række der skulle
overhales), men lige som vi har passeret rækken, og jeg gør klar til at
skifte til højre bane, kommer idioten ræsende forbi på højre side af bilen i
stedet. Havde jeg været en anelse hurtigere, ville vi have set hvor langt en
MC'er kan flyve med 200+ kilometer i timen. Man sidder lige lidt og ryster
på hovedet over sådan en klaphat.

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-08 10:59

> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11228616.html

Kan ikke se problemet, synes det er ok, lad dem dog endeligt komme frem, har
også selv kørt mc men har ingen pt..
Jeg giver altid plads også i byen så de kan snige sig forbi, de fylder jo
ingenting alligevel :)

Mvh
Morten

Fra : -= JF =-

Dato : 18-04-08 11:05

Morten Juel skrev:

> Jeg giver altid plads også i byen så de kan snige sig forbi, de fylder jo
> ingenting alligevel :)

I en mere eller mindre stillestående kø er der ikke noget problem i at
de lister sig gennem rækkerne - Fred med det. Men i normal kørende
trafik skal de sgu holde sig på måtten.

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-08 12:35

Jeg kan som MCist også se at langt de fleste trækker ud til højrer , når der
kommer en MC op mellem rækkerne , og dem der ikke lige ser en nikker lige og
siger undskyld , hvis i forstår

Men der er også dem , der bare vil SPÆRRE , og de mennesker kan så ikke nåes
på normal måde :( der vil altid være idioter i andres øjne

Men da det som regel er MC isten det går ud over , overvejer han nok sin
handling først og ser om det er ricisien værd

I Tyskland er der aldrig problemer af den slags , selv om det er forbudt
dernede , men har aldrig hørt om en stører ulykke på den bekostning

PS det kan godt være lidt hårdt at holde en MC i balance i længere tid i en
sådan kø , skulle jeg lige sige fra konen , man kan jo kun nå vejen med
forfoden på de fleste moderne MCer og vægten er alligevel ca 200 kg
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : KASO

Dato : 18-04-08 17:25

"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men der er også dem , der bare vil SPÆRRE , og de mennesker kan så ikke
> nåes på normal måde :( der vil altid være idioter i andres øjne

Den eneste idiot er da fyren på motorcyklen, der ikke kan forstå
færdselsloven - og som tror at han er så vigtig, at han har krav på at komme
før alle andre.

Fra : OK

Dato : 18-04-08 19:31

> [...]
>
> Den eneste idiot er da fyren på motorcyklen, der ikke kan forstå
> færdselsloven - og som tror at han er så vigtig, at han har krav på at
Aner jeg en smule misundelse på mc'en her?

Ole

Fra : SB

Dato : 18-04-08 19:45

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Aner jeg en smule misundelse på mc'en her?
>
> Ole

mig genere det heller ikke, er han foran ved jeg da hvor han er
og han/hun er alligevel over krydset inden man selv er over
fodgængerovergangen, så de er ikke mig til gene
spænder jo heller ikke ben for dem der kan løbe hurtigere end mig når jeg
spæner rundt med hunden

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-08 19:50

On Fri, 18 Apr 2008 20:44:37 +0200, "SB" <sobo@SLETTESofir.dk> wrote:

> [...]
>fodgængerovergangen, så de er ikke mig til gene
>spænder jo heller ikke ben for dem der kan løbe hurtigere end mig når jeg

De fleste, der "sniger" på Køge Bugt om morgenen falder hurtigt ind i
en række, når de firhjulede kommer op omkring 30 km/t. Det er åbenbart
deromkring deres grænse går og det ser fornuftigt ud. Hvis jeg ikke
overser en MC prøver jeg at give plads - jeg er bedøvende ligeglad om
han kommer lidt hurtigere frem. Ham foran kan jeg alligevel ikke komme
ovenover ) Men ser da også vildt hasarderede manøvrer, men det er
en anden sag.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 21:10

"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen

> [...]
> han kommer lidt hurtigere frem. Ham foran kan jeg alligevel ikke komme
> ovenover ) Men ser da også vildt hasarderede manøvrer, men det er

Jeg ser da adskillige udføre manøvren - også med 80 km/t....

Fra : K*N

Dato : 18-04-08 20:08

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> wrote in message

> Aner jeg en smule misundelse på mc'en her?

Nej ikke misundelse - men hensyntagen til sikkerhed for både MC'en og
bilisterne.

Knud

Fra : -= JF =-

Dato : 18-04-08 20:42

OK skrev:

> Aner jeg en smule misundelse på mc'en her?

Manden skriver "Kør fornuftigt" og du læser det som "Jeg er misundelig"

Aner jeg en trang til læsebriller her?

--
Mvh. John

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-04-08 21:06

-= JF =- skrev:
> Manden skriver "Kør fornuftigt" og du læser det som "Jeg er misundelig"
> Aner jeg en trang til læsebriller her?

Nok mere et behov end en trang.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : -= JF =-

Dato : 18-04-08 21:54

Finn Guldmann skrev:

> Nok mere et behov end en trang.

S'følgelig

--
Mvh. John

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 21:09

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen

> Aner jeg en smule misundelse på mc'en her?

Aner jeg en smule modvilje mod at overholde dansk lov her?

Nej - jeg er ikke misundelig - men jeg bliver meget vrissen den dag en af
disse tåber rammer min bil - så håber jeg blot at han/hun selv ryger af ved
samme lejlighed, så jeg kan samle vedkommende op og præsentere regningen for
skrammerne!

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-08 21:33

> Nej - jeg er ikke misundelig - men jeg bliver meget vrissen den dag en af
> disse tåber rammer min bil

Så er der vel ingen grund til at blive "mavesur" på forhånd ? Risikoen for
at nogen skulle ridse din bil er nok temmelig lille - vil tror at risikoen
for at du får mavesår inden er meget større...

Der er i pressen ret stor fokus på motorcykeluheld i år. Og ved mødet med
bil og mc er det kun sjældent at bilisten kommer noget til. Så langt de
fleste motorcykliter gør hvad de kan for at passe på deres eget skin...
Trods sikkerhedsudstyr er det ikke ufarligt at stå af - og slet ikke blandt
kørende biler.

Til gengæld er der allerede 4 dræbte motorcyklister iår - hvoraf de 3
skyldes overtådte ubetingede vigepligter hos 2 bilister og en traktorfører.

Pressen har også fortalt historier om en del "mindre" uheld, som f.eks en
motorcyklist der blev påkørt af en tabt trailer.

Så jeg tror ikke på at problemet er stort i praksis - hvis det var ville jeg
også have hørt om uheld forårsaget af det.

> - så håber jeg blot at han/hun selv ryger af ved samme lejlighed, så jeg
> kan samle vedkommende op og præsentere regningen for skrammerne!

Det klæder sjældent nogen at ønske andre død eller ulykke ...

Ja, gu er der også tåber på mc derude... Og film som af svenske ghostrider
hjælper jo ikke ligefrem på det problem.

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 21:59

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Så er der vel ingen grund til at blive "mavesur" på forhånd ? Risikoen for
> at nogen skulle ridse din bil er nok temmelig lille - vil tror at risikoen
> for at du får mavesår inden er meget større...

Ikke specielt - det er da sket før - hvor vedkommende blot kørte videre...

> [...]
> fleste motorcykliter gør hvad de kan for at passe på deres eget skin...
> Trods sikkerhedsudstyr er det ikke ufarligt at stå af - og slet ikke

Så meget desto større grund til at lade være med at udfordre skæbnen - men
det lader til at være et ønske blandt nogle MC'ere, at de absolut vil
udfordre skæbnen/døden.

> [...]
>
> Så jeg tror ikke på at problemet er stort i praksis - hvis det var ville
> jeg også have hørt om uheld forårsaget af det.

Nu er det jo ikke alle uheld, der kommer i pressen - kun de mest
"interessante"....

> Det klæder sjældent nogen at ønske andre død eller ulykke ...

Det gør jeg skam heller ikke - jeg ønske at de lader være med forårsage en
forøget risiko for død og ulykke - men hvis de absolut vil udfordre skæbnen,
kan jeg ikke have nogen form for medfølelse med dem.

> Ja, gu er der også tåber på mc derude... Og film som af svenske
> ghostrider hjælper jo ikke ligefrem på det problem.

Desværre (ligesom der er tåber i bil, lastbil, bus, på cykel, ........)

Fra : Anders Majland

Dato : 24-04-08 08:53

> Det gør jeg skam heller ikke - jeg ønske at de lader være med forårsage en
> forøget risiko for død og ulykke - men hvis de absolut vil udfordre
> skæbnen, kan jeg ikke have nogen form for medfølelse med dem.

Det ender vist op med at vi er uenige. Jeg mener godt man kan trille mellem
rækkerne uden at det øger risikoen nævneværdigt - og det mener du ikke.

Jeg er også enig i at der er nogen der gør det uforsvarligt - alt for tæt /
hurtigt / hasarderet osv.

/A

Fra : Niels Pein

Dato : 18-04-08 23:45

Grow up.

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 21:04

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> skrev i meddelelsen
> Grow up.
Tak - i lige måde. Kan man ikke fatte færdselsloven, er man vist ikke moden
til at færdes i trafikken!

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-04-08 18:40

PE wrote:
> [...]
>
> Men da det som regel er MC isten det går ud over , overvejer han nok
> sin handling først og ser om det er ricisien værd

Sjovt nok lader den erkendelse til at være parkeret sammen med dytten
derhjemme.

> [...]
> tid i en sådan kø , skulle jeg lige sige fra konen , man kan jo kun
> nå vejen med forfoden på de fleste moderne MCer og vægten er

Stillstående køer er sgu intet problem. Lad dem da bare snige sig forbi der.
Problemet er "deres rock på midterstriben"

/F

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-08 19:28

PE skriver:

> PS det kan godt være lidt hårdt at holde en MC i balance i længere tid i en
> sådan kø , skulle jeg lige sige fra konen , man kan jo kun nå vejen med
> forfoden på de fleste moderne MCer og vægten er alligevel ca 200 kg

Spændende teori.

Med 350 HK på hjulene er det svært at holde sig under 150, da sædet ikke
kan komme langt nok tilbage så jeg kan få foden fra speederen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-04-08 21:34

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:4808E81F.38525E24@du.kan.finde.den...

> Med 350 HK på hjulene er det svært at holde sig under 150, da sædet
> ikke
> kan komme langt nok tilbage så jeg kan få foden fra speederen.

Jeg troede kun det var mig der havde det problem, men nu er vi da
ihvertfald 2......

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-08 21:48

Nix jeg har ikke 350 hk på Mcen

Men tæt på 278,7 på rullen som er = 305 hk på motoren

Men kan se ud af dit svar du ikke har kørt Mc eller kender Newton ?

www.kvikteam.dk
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-08 21:53

PE skriver:

> Nix jeg har ikke 350 hk på Mcen

Nej, jeg har det i bilen.

> Men kan se ud af dit svar du ikke har kørt Mc eller kender Newton ?

Jeg kender udemærket til begge dele.

Men jeg kan se ud af dit svar at du ikke fattede pointen.

At en "cykel" er svær at holde oppe fordi den er for tung, eller man har
for korte ben gør det ikke mere sikkert eller tilladt at "tage en tur på
midterstriben". På samme vis som min korte afstand mellem ryglæn og
gaspedal heller ikke gør det lovligt at køre 150 km/t på landevejen.

Har man problemer med at holde sin "cykel" oprejst, så må man vidst til
at tænke på støttehjul..........

Fra : Niels Pein

Dato : 18-04-08 23:43

"Klaus D. Mikkelsen" skrev ...
> PE skriver:

> Jeg kender udemærket til begge dele.

For mig ser det også ud som om du ikke ved ret meget om motorcykelkørsel
Klaus, og det er selvfølgelig fair nok, det vil bare være fint at indrømme
det.

På motorcykel, og det varierer fra model til model hvor slemt det er, så er
det _betydeligt_ mere behageligt hvis man lige kan trille med bare 15-20
km/t end hvis man skal lave start/stop kørsel i længere tid.
Desuden begynder der at blive vanskeligt på motorcykel, når farten kommer
under 10 km/t, så rigtig langsom køkørsel er en pestilens for de der ikke
har et trial-talent. Med bagsædepassager er det ret træls.

Men i bil er det jo (IMHO) ligegyldigt om køen kører 15 km/t, 5 km/t eller
start/stop.
Deraf forskellen.

Desuden: Udført stille og roligt og med fornuft, er det ikke spor farligt.
Om det er ulovligt i alle tilfælde, er der vist ikke rigtig nogen der ved.
Men igen; udført stille og roligt, så er det ikke noget politiet griber ind
overfor, nok fordi det er tvivlsomt om det overhovedet er ulovligt.
--
Mvh Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-08 00:08

Niels Pein skrev:
> Om det er ulovligt i alle tilfælde, er der vist ikke rigtig nogen der ved.

Det er da vist slået fast med, indtil flere, syvtommersøm at det IKKE er
lovligt, uanset hvor rart det er for visse at tro det.

Fra : Niels Pein

Dato : 19-04-08 00:40

"Finn Guldmann" skrev ...
> Det er da vist slået fast med, indtil flere, syvtommersøm at det IKKE er
> lovligt, uanset hvor rart det er for visse at tro det.

Det tror jeg ikke. Har du nogen referencer?
(færdselsloven kender jeg, og den er ikke klar på det punkt)
--
Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-08 00:53

Niels Pein skrev:
> Det tror jeg ikke. Har du nogen referencer?
> (færdselsloven kender jeg, og den er ikke klar på det punkt)

Om den er klar afhænger tilsyneladende af med hvilke briller man læser.

Jeg kan ikke se det kan siges mere klart end FL "§ 52. Motorcykel må
ikke føres ved siden af andet køretøj."

Hvordan du vil føre din MC op mellem to rækker biler uden at det bliver
ved siden af mindst et andet køretøj kan jeg ikke lige få øje på.

Og selvom nogen tilsyneladende tror det er den stiplede linje mellem de
to vognbaner altså ikke en særlig MC-"vogn"bane.

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 01:09

Det hedder forbikører, som jeg tolker det

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Niels Pein

Dato : 19-04-08 02:16

"Finn Guldmann" skrev ...

> Om den er klar afhænger tilsyneladende af med hvilke briller man læser.
>
> Jeg kan ikke se det kan siges mere klart end FL "§ 52. Motorcykel må ikke
> føres ved siden af andet køretøj."

Den paragraf (stk. 1) taler om at føre to køretøjer ved siden af hinanden,
underforstået med samme hastighed i en periode. Den paragraf har intet med
hverken overhalinger eller forbikørsler at gøre.

Forresten en paragraf det er gået helt galt med for nyligt, med indførelsen
af stk. 5 om de 135 cm. men det er en anden sag. Så netop den paragraf
kommer vi til at se flere revisioner af meget snart.

Jeg troede du ville have et bedre bud, men den med "føre ved siden af andet
køretøj" er en begynderfejl i den sammenhæng - beklager.

Hint: Det er ikke kapitel 9 der er interessant. Du skal helt tilbage til
kapitel 4, nærmere betegnet §§ 21 - 24.

> Hvordan du vil føre din MC op mellem to rækker biler uden at det bliver
> ved siden af mindst et andet køretøj kan jeg ikke lige få øje på.

En overhaling behøver ikke foregå i en anden vognbane, som optegnet med
linier. Det gælder alle køretøjer.

> Og selvom nogen tilsyneladende tror det er den stiplede linje mellem de to
> vognbaner altså ikke en særlig MC-"vogn"bane.

Det er der ingen der tror.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 02:37

2-1 :)

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Sp@msen

Dato : 19-04-08 06:19

"Niels Pein" skrev i meddelelsen
> En overhaling behøver ikke foregå i en anden vognbane, som optegnet med
> linier. Det gælder alle køretøjer.
Men den må stadig ikke foretages i samme vognbane som den man overhaler.

Mvh.
Flemming

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-08 07:44

Sp@msen skrev:
> Men den må stadig ikke foretages i samme vognbane som den man overhaler.

Jo det må den faktisk godt, hvis der er plads nok mellem stregerne.

Men hvor mange steder er der lige det på motorvejene?

(Bil: 1,8, MC: 0,8, fri plads: 1,0 = 3,6. De fleste vognbaner på
motorvejene er vist kun 3,5.)

Fra : Sp@msen

Dato : 28-04-08 13:59

"Finn Guldmann"

> Jo det må den faktisk godt, hvis der er plads nok mellem stregerne.

Ok? nok bare mig der har læst forkert, med hensyn til hvor mange hjul den
pågældende har på sit køretøj,
eks. en cyklist må du gerne overhale i samme bane, men når den lille er på
sin 3hjulede skal du i anden bane..
så 3(+) skal du i anden bane.

> Men hvor mange steder er der lige det på motorvejene?
>
> (Bil: 1,8, MC: 0,8, fri plads: 1,0 = 3,6. De fleste vognbaner på
> motorvejene er vist kun 3,5.)
Ok? ny teori... eller rettere, hvis du kører rundt om paris, finder man
hurtigt ud af at 3-4bane har stor mellemrum.. for de kommer edder hurtigt de
scootere.. :)

Mvh.
Flemming

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-08 11:33

Sp@msen skrev:
> [...]
> den pågældende har på sit køretøj,
> eks. en cyklist må du gerne overhale i samme bane, men når den lille er

Det er ikke mængden af hjul der er afgørende, men den faktisk plads. Der
skal være plads til begge køretøjer plus plads nok mellem dem for at det
er lovligt.

> Ok? ny teori... eller rettere, hvis du kører rundt om paris, finder man
> hurtigt ud af at 3-4bane har stor mellemrum.. for de kommer edder
> hurtigt de scootere.. :)

Nu har de vist et ret specielt forhold til livet nede omkring den by.
Har set en MC "overhale" mellem to lastbiler.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-08 07:36

Niels Pein skrev:
> Den paragraf (stk. 1) taler om at føre to køretøjer ved siden af hinanden,
> underforstået med samme hastighed i en periode. Den paragraf har intet med
> hverken overhalinger eller forbikørsler at gøre.

Jeg tror dit problem er "underforstået". Det findes vist ikke i juraen.

Det er "underforstået" at MC'erne lister op mellem rækkerne, ja selv
politiet gør det, men det er ikke det samme som at det er lovligt.

Det er også "underforstået" at lastbiler kører med den hastighed de nu
gør. Men reglerne siger noget andet.

Men lad os få bødet nogle MC'er, og få dem til at gå i retten på det, så
vil en dommer kunne tage stilling til om hvad der gælder.

Men jeg tror ikke du skal stille for store forhåbninger op. For hvis
dommeren følger din indstilling vil det åbne op for en strøm af farlige
"overhalinger" der vil medføre et stort antal ulykker hvor en
"overhalende" MC jordes. Og så vil der ret hurtig komme et lovindgreb
der lukker hullet igen.

Så hvorfor ikke bare bide idet sure æble og acceptere at FL også gælder
for MC'er?

> Forresten en paragraf det er gået helt galt med for nyligt, med indførelsen
> af stk. 5 om de 135 cm. men det er en anden sag. Så netop den paragraf
> kommer vi til at se flere revisioner af meget snart.

Nu har det jo ikke meget med om du overhaler ulovligt eller ej, på
stregen, at gøre.

> Jeg troede du ville have et bedre bud, men den med "føre ved siden af andet
> køretøj" er en begynderfejl i den sammenhæng - beklager.

Jeg syntes også at §§ 42-43 er "begynderfejl" men de gælder altså alligevel.

> Hint: Det er ikke kapitel 9 der er interessant. Du skal helt tilbage til
> kapitel 4, nærmere betegnet §§ 21 - 24.

Det hjælper dig stadig ikke.

Den du overhaler højre om (den i venstre spor) er jo ikke ved at dreje
til venstre.

Så du må kun overhale på venstre side af dem i venstre spor, hvis der er
plads. Men der er vist ikke mange danske motorveje hvor vognbanerne er
så brede at der kan blive plads til både en bil og en MC i samme vognbane.

Og din fremkørsel, mellem rækkerne, vil stoppe bag første lastbil.

> En overhaling behøver ikke foregå i en anden vognbane, som optegnet med
> linier. Det gælder alle køretøjer.

De eneste steder jeg lige kan komme i tanke om hvor der er bredt nok til
at en bil og en MC kan være ved siden af hinanden er ved ud- og
sammenfletninger. Men der træder der jo lige nogle andre regler i kraft.

Jeg har set § 21, stk. 3, første sætning, defineret som mindst 1 m. Det
betyder jo at du skal have 2 m ( 1 m på hver side) plus det din MC er
bred mellem bilerne for at du kan overholde den §. Og hvor tit ser du
lige at der er det?

Kommer du op til en lastbil kan du vist glemme alt om det.

> Det er der ingen der tror.

Det ser jævnt ofte sådan ud. Selv politiets MC'er er set bruge den. (Det
gør det selvfølgelig svært at overbevise almindelige MC'ister om at det
ikke er lovligt.)

Fra : Niels Pein

Dato : 19-04-08 17:03

"Finn Guldmann" skrev ...

> Jeg tror dit problem er "underforstået". Det findes vist ikke i juraen.

Hvorfor tror du jeg har et problem?
Prøv nu lige at spørge nogle kyndige hvad §52 stk. 1 går ud på. Om det har
noget med overhaling eller forbikørsel at gøre. For du tager altså fejl med
den paragraf.

> [...]
>
> Men lad os få bødet nogle MC'er, og få dem til at gå i retten på det, så
> vil en dommer kunne tage stilling til om hvad der gælder.

Men kan du komme med nogle henvisninger, ud over færdselsloven, der tyder på
at det er ulovligt? Eller kan du kun komme med snak, formodninger, og egne
konklusioner? Jeg fastholder at færdselsloven ikke er klar på det punkt, se
nedenfor.

> [...]
> "overhalinger" der vil medføre et stort antal ulykker hvor en
> "overhalende" MC jordes. Og så vil der ret hurtig komme et lovindgreb der

Har du kørt i nogle af de sydligere lande? Der kører de sådan, og det går
egentlig meget godt. Det største problem i DK ville ikke være MC'ernes
kørsel, men de øvrige trafikanters accept. Vi kører muligvis for egoistisk i
DK.

> Så hvorfor ikke bare bide idet sure æble og acceptere at FL også gælder
> for MC'er?

Hvorfor har du så svært ved at forstå pointen Finn? Selvfølgelig gælder FL
også for MC'er, jeg har dog aldrig påstået andet (så stop med dit ævl
desangående). Jeg stiller derimod spørgsmålstegn (ikke udråbstegn men
spørgsmålstegn) ved hvad det egentlig er FL siger helt præcist. Kan du ikke
nøjes med at forholde dig til det, please?

> Nu har det jo ikke meget med om du overhaler ulovligt eller ej, på
> stregen, at gøre.

Har du tænkt over hvorfor jeg skrev: "men det er en anden sag"?

> Jeg syntes også at §§ 42-43 er "begynderfejl" men de gælder altså
> alligevel.

Og sikkert også §15, stk. 3, 2. punktum, at dømme efter tidligere tråde.
Men begynderfejlen jeg snakker om er ikke i FL. Det var din fejl (og jeg har
set den før hos andre), at henvise til §52, stk. 1, når vi egentlig snakker
om enten overhaling eller forbikørsel. Det er en klassiker.

> Det hjælper dig stadig ikke.
* snip - en masse om overhaling *

Det der er spændende er om vi ikke egentlig har med en forbikørsel at gøre
og ikke en overhaling.

> Og din fremkørsel, mellem rækkerne, vil stoppe bag første lastbil.

Det plejer den ikke. Det kommer an på bredden af vejen og placeringen af
køretøjerne. Det går ofte fint.
Men du har ret så langt at erhvervschauffører generelt er de værste til at
øve selvtægt og forsøge at spærre.

> Det ser jævnt ofte sådan ud. Selv politiets MC'er er set bruge den. (Det
> gør det selvfølgelig svært at overbevise almindelige MC'ister om at det
> ikke er lovligt.)

Om det er ulovligt er stadig en påstand jeg stiller spørgsmålstegn ved.
Men blot fordi folk kører der, uanset om de tror det er lovligt eller
ulovligt, så får det dem da ikke til at tro at der er en ekstra kørebane
der.
Der er ikke noget til hinder, hverken fysisk eller i færdselsloven, for at
to køretøjer kan passere hinanden i samme kørebane.

Men vi kan nok lige så godt slutte Finn.
Jeg stiller spørgsmåltegn ved postulatet at det skulle være ulovligt. Du
tror du har alle svarene, selvom du laver begynderfejl i argumentationen og
ikke er overbevisende godt inde i færdselsloven, så vi bliver aldrig enige.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 17:09

Niels min kæde sprang sku også af i en overhaling

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-08 17:40

Niels Pein skrev:
> [...]
> noget med overhaling eller forbikørsel at gøre. For du tager altså fejl med

Prøv nu at holde det hele sammen og ikke fokusere på enkelte §§.

Når du så har lagt sammen og trukket fra, med alle relevante §§ kommer
du nødvendigvis frem til at det ikke lader sig gøre lovlig at føre en MC
op mellem rækkerne af biler.

Det er altså så nemt at se, når man ikke hører til dem der absolut vil
have lov til at gøre det.

> [...]
> konklusioner? Jeg fastholder at færdselsloven ikke er klar på det punkt, se

Jamen jeg fastholder at FL er klar som vand på det punkt.

Der er skam også regler jeg gerne så fortolket på en måde så de var mere
fordelagtig for mig. Men sådan er livet altså bare ikke.

> [...]
> kørsel, men de øvrige trafikanters accept. Vi kører muligvis for egoistisk i

Hvad de gør i andre lande er sagen uvedkommen.

At de har en trafikmoral og kultur der gør at de sipper afsted med det
kan altså ikke bruges til at sige at det er lovligt i DK.

> [...]
> spørgsmålstegn) ved hvad det egentlig er FL siger helt præcist. Kan du ikke
> nøjes med at forholde dig til det, please?

Jo, det er jo det jeg gør. Men du vil ikke acceptere at der findes
forhold der ikke lever op til dit syn på hvad du må og ikke må i trafikken.

> Har du tænkt over hvorfor jeg skrev: "men det er en anden sag"?

Jeg tænkte "Så, nu begynder bortforklaringerne."

> [...]
> set den før hos andre), at henvise til §52, stk. 1, når vi egentlig snakker
> om enten overhaling eller forbikørsel. Det er en klassiker.

Der står ikke noget i § 15 der antyder at fart eller fartforskelle har
betydning for om den gælder eller ej.

Så den må formodes at gælde som den er formuleret, så det korte af det
lange bliver at: "Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj."

> * snip - en masse om overhaling *
> Det der er spændende er om vi ikke egentlig har med en forbikørsel at gøre
> og ikke en overhaling.

Du "forbikører" måske bilerne i den ene række, men du overhaler (evt.
"underhaler") dem i den anden række.

Og for at du kan bruge "forbikørsel" skal du jo have en forankørende til
at bestemme din fart. Har du det? Eller er du måske den "forankørende"
der gør at dem der følger efter dig kan, måske, kan bruge "forbikørsel"?

Den forreste er ude i noget snavs i enhver forbikørsel. Det gælder også
for biler.

Det kan lade sig gøre, men oftest vil der være en der starter
forbikørslen og dermed står til et klip.

> Det plejer den ikke. Det kommer an på bredden af vejen og placeringen af
> køretøjerne. Det går ofte fint.

Du skal ikke forvente at lastbilerne begynder at køre inde i nødsporet
for at du kan få plads i deres spor. Blot for at du kan komme frem og
lave køen længere.

> Men du har ret så langt at erhvervschauffører generelt er de værste til at
> øve selvtægt og forsøge at spærre.

Måske er det fordi du glemmer at lastbiler, normalt, er 2,5 m brede, og
derfor ikke levner plads til at du kan være samme spor. Og samtidig
overholde kravet om plads til siden.

Så uanset alt andet så hold di fra at "forbikøre", snige dig op mellem
rækkerne, eller hvad det måtte blive kaldet, når der er lastbiler i det
ene spor.

Har forøvrigt været ude for engang, i udlandet, at blive overhalet af en
MC der kom med høj hastighed op mellem vores to lastbiler, hvor den
anden var ved at overhale mig. Det giver faktisk et ret stort ubehag når
tåber gør den slags.

Fra : Niels Pein

Dato : 19-04-08 22:52

"Finn Guldmann" skrev ...

> Jamen jeg fastholder at FL er klar som vand på det punkt.

Man får forskellige svar fra forskellige politifolk, som lever af at skulle
administrere loven.
Go figure.

> Hvad de gør i andre lande er sagen uvedkommen.

Næh, for det viser at det ikke er så farligt som du stiller op.
Du skrev:
"... vil det åbne op for en strøm af farlige "overhalinger" der vil medføre
et stort antal ulykker hvor en "overhalende" MC jordes."

Det sker ikke i udlandet. Hvorfor skulle det gå så galt i Danmark?

> Men du vil ikke acceptere at der findes forhold der ikke lever op til dit
> syn på hvad du må og ikke må i trafikken.

Jeg synes du skulle tage at holde op med at lægge holdninger over på mig,
som jeg ikke har. Så fat dog at jeg blot stiller spørgsmålstegn ved om det
er lovligt. Og jeg accepterer da fuldt ud forholdene som de er.
Jeg kan forklare det igen og igen, men jeg kan ikke give dig evnen til at
forstå det.

> Måske er det fordi du glemmer at lastbiler, normalt, er 2,5 m brede, og
> derfor ikke levner plads til at du kan være samme spor. Og samtidig
> overholde kravet om plads til siden.

Næh, jeg snakker om aktive forsøg på at spærre. Hvor en trafikant bevidst
svinger ind foran for at spærre af hvor der ellers var fin plads før. Det er
det jeg kalder selvtægt.
Det opleves sjældent, men når det sker er det oftest fra ervhervschauffører,
ifølge min lille komplet uvideskabelige statistik ud fra erfaring og
hukommelse.

> Så uanset alt andet så hold di fra at "forbikøre", snige dig op mellem
> rækkerne, eller hvad det måtte blive kaldet, når der er lastbiler i det
> ene spor.

Jeg gør ikke noget der er farligt, så lastbiler holder jeg god afstand til.
--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-08 00:17

Niels Pein skrev:
> Man får forskellige svar fra forskellige politifolk, som lever af at skulle
> administrere loven.
> Go figure.

Nu er vi jo så heldige at det ikke er de forskellige fortolkninger fra
de forskellige politifolk der gælder.

Hvor der er tale om et skøn, eller en fortolkning af loven er man fri
til at bringe dette skøn eller fortolkningen fro retten hvis man er
uenig i det resultat politimanden kommer til.

Om der så er nogen der har gjort det med en bøde for at køre MC op
mellem rækkerne af biler ved jeg ikke.
(Kommer ikke i de kredse.)

Men det kunne da være interessant at få det frem hvis en dommer har
taget stilling til hvordan reglerne skal lægges sammen og trækkes fra.

> [...]
> "... vil det åbne op for en strøm af farlige "overhalinger" der vil medføre
> et stort antal ulykker hvor en "overhalende" MC jordes."

Ja, det er det der vil ske herhjemme hvis der åbnes op for det. For vi
er jo ikke vandt til det hverken som noget der er lovligt eller som
noget alle gør.

> Det sker ikke i udlandet. Hvorfor skulle det gå så galt i Danmark?

For, som skrevet, vi har ikke samme trafikkultur som de har i andre lande.

> [...]
> er lovligt. Og jeg accepterer da fuldt ud forholdene som de er.
> Jeg kan forklare det igen og igen, men jeg kan ikke give dig evnen til at

Hvis der er et formål med at skrive i § 15 som de skriver må det da være
at du ikke må føre MC på siden af andet køretøj, når det sker i samme
vognbane.

Jeg vil endda gå så vidt at det, måske, er et forbud for MC, som ikke er
der for biler, om ikke at måtte overhale selvom vognbanen er bred nok
til det. Måske!

Jeg tror tilgengæld at vi godt kan blive enige om at det ikke gælder
hvis du kører i et andet spor, for ellers ville det jo være et generelt
overhalingsforbud for MC'er. Og det tror jeg ikke er meningen med § 15.

> Næh, jeg snakker om aktive forsøg på at spærre. Hvor en trafikant bevidst
> svinger ind foran for at spærre af hvor der ellers var fin plads før. Det er
> det jeg kalder selvtægt.

Nu er de danske veje ikke sådan indrettet at lastbiler kan holdes 100% i
den ene side af vognbanen hele tiden. Der vil tit forekommer udsving så
vi kommer til at fylde det meste af den vognbane vi kører i.

Jeg vil tro at du ofte bander de "akvædukter" der er mange steder langt
væk. Jeg gør allerfald.

> Det opleves sjældent, men når det sker er det oftest fra ervhervschauffører,
> ifølge min lille komplet uvideskabelige statistik ud fra erfaring og
> hukommelse.

Som skrevet ovenfor er slag i vognbanen noget vi ikke kan lade være med
p.g.a. vejens beskaffenhed.

Og du så tolker det som noget vi bevist gør for at chikanere dig ved jeg
ikke, men jeg tror ikke det er det, i de fleste tilfælde det sker.

Tak skal du fik.

Fra : Niels Pein

Dato : 20-04-08 15:17

"Finn Guldmann" skrev ...

> Nu er vi jo så heldige at det ikke er de forskellige fortolkninger fra de
> forskellige politifolk der gælder.

Næh, men synes du ikke det viser at det punkt i færdselsloven ikke er helt
så klar som du påstår?
Hvis færdselsloven er meget klar på det punkt, hvorfor får man så
forskellige svar fra den myndighed der skal administrere den? Er de specielt
dumme, eller hvad mener du kan være forklaringen?
Jeg mener ikke de er dummere end så mange andre, det er bare færdselsloven
der ikke er helt klar.

> Om der så er nogen der har gjort det med en bøde for at køre MC op mellem
> rækkerne af biler ved jeg ikke.
> (Kommer ikke i de kredse.)

Diskuteres jævnligt. Har aldrig hørt om nogen der har fået bøde for det. Nok
fordi reglerne ikke er helt klare på det punkt. (nu begynder jeg vist at
gentage mig selv).

> Hvis der er et formål med at skrive i § 15 som de skriver må det da være
> at du ikke må føre MC på siden af andet køretøj, når det sker i samme
> vognbane.

Ja, men det har stadig ikke noget med hverken overhaling eller forbikørsel
at gøre. Spørg nu lige nogen med forstand på det og som du stoler på, inden
du går mere galt i byen med den paragraf.

> Jeg vil endda gå så vidt at det, måske, er et forbud for MC, som ikke er
> der for biler, om ikke at måtte overhale selvom vognbanen er bred nok til
> det. Måske!

Nix.

> Jeg tror til gengæld at vi godt kan blive enige om at det ikke gælder hvis
> du kører i et andet spor, for ellers ville det jo være et generelt
> overhalingsforbud for MC'er. Og det tror jeg ikke er meningen med § 15.

§15, stk. 1 drejer sig stadig ikke om hverken overhaling eller forbikørsel.

> Som skrevet ovenfor er slag i vognbanen noget vi ikke kan lade være med
> p.g.a. vejens beskaffenhed.

Jeg taler stadig om aktivt at spærre blot for at spærre, altså selvtægt. Det
er sket, og oftest fra erhvervschauffører.
Det er jo nok ikke noget du oplever i lastbil, og jeg kan heller ikke lige
på stående fod mindes at have været ude for det i personbil (har også kun
kørt godt 200.000 km. i egen bil), men på motorcykel har jeg været ude for
det flere gange.
Tro mig.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-08 16:11

Niels Pein skrev:
> Næh, men synes du ikke det viser at det punkt i færdselsloven ikke er helt
> så klar som du påstår?

For mig er det klart nok. Men jeg ved på den anden side godt at der er
en del der sætter en ære i at få tingene fortolket så uklart som muligt.

> Hvis færdselsloven er meget klar på det punkt, hvorfor får man så
> forskellige svar fra den myndighed der skal administrere den? Er de specielt
> dumme, eller hvad mener du kan være forklaringen?

Hvis du sætter et antal myndighedspersoner til at læse den samme skive
fra en lastbil får du, næsten, lige så mange forskellige svar som der er
personer.

Det er ganske noralt menneskeligt at tolke tingene til sin egen fordel.

> Jeg mener ikke de er dummere end så mange andre, det er bare færdselsloven
> der ikke er helt klar.

Det er ikke reglen der er uklar, det er tolkningerne der gør den det.

> Diskuteres jævnligt. Har aldrig hørt om nogen der har fået bøde for det. Nok
> fordi reglerne ikke er helt klare på det punkt. (nu begynder jeg vist at
> gentage mig selv).

(Det er ganske normalt.)

Men lad høre hvis du støder på nogen.

Det er nok mere sandsynligt at du gør det end at jeg gør det.

> Ja, men det har stadig ikke noget med hverken overhaling eller forbikørsel
> at gøre. Spørg nu lige nogen med forstand på det og som du stoler på, inden
> du går mere galt i byen med den paragraf.

Hvis du laver en forbikørsel i en anden vognbane, hvor du ikke kommer i
konflikt med § 15 kan der jo ikke være tale om at køre op mellem
rækkerne, for så er der jo ikke nogen i den anden vognbane end dig.

Er der så alligevel en der er det du bevæger dig ud i det område § 15
dækker.

Noget andet er at hvis bilerne nu kørte med korrekt afstand (på langs)
ville der jo ikke nødvendigvis biler ved siden af hinanden i de to spor,
hvorfor du så lettere kunne være der. (Du ville ikke, sideværts, være
mellem to biler. Og § 15 kunne væreoverholdt.

Men så kom du i stedet i konflikt med reglen om at du ikke må køre
zig-zag kørsel.

> Nix.

Der må jo være en grund til at reglen er der for MC men ikke for biler.

> §15, stk. 1 drejer sig stadig ikke om hverken overhaling eller forbikørsel.

Nu står der jo ikke noget om at overhaling og forbikørsel ikke kan ske i
samme spor.

> Jeg taler stadig om aktivt at spærre blot for at spærre, altså selvtægt. Det
> er sket, og oftest fra erhvervschauffører.

Ofte er det jo fordi lastbiler er lidt bredere end den 2CV vejingeniøren
kørte i da han læste sig til sit kendskab til trafik.

F.eks. er vognbanerne i vejarbejdet på Køge Bugt så smalle at hvis en
lastbil i 2. spor overhaler en anden lastbil i 1. spor skal der lånes
lidt af 3. spor for at der også kan blive plads til spejlene.

> [...]
> kørt godt 200.000 km. i egen bil), men på motorcykel har jeg været ude for

Jeg bliver selv dagligt chikaneret i trafikken, så jeg har ingen problem
med at tro dig.

Når det handler om lastbiler tror jeg bare at du opfatter ting som vi
ikke kan undgå at gøre som en bevist handling rettet mod dig.

Så det korte af det lange af den del må være at der bare ikke er plads
til dig på siden af en lastbil i samme spor.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 16:56

Men det kan være der meget snart kommer til en løsning på problematiken ,
fordi i dag var der en fyr i torsdag der blev truet med Klip og bøde 500 kr
for denne forselse ,

Og vi er flere der vil sponsorer et beløb til en kommen retsag ! Og
indsamlingen er begyndt

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=77401
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-08 17:48

PE skrev:
> [...]
> for denne forselse ,
> Og vi er flere der vil sponsorer et beløb til en kommen retsag ! Og

Nu handler den jo om noget lidt andet.

Tilsyneladende har betjenten valgt at fokusere på stregerne i stedet for
overhalingen.

Så udfra det beskrevne kan den ikke bruges til at afgøre om I må køre op
mellem rækkerne eller ej.

Fra : Niels Pein

Dato : 20-04-08 19:21

"Finn Guldmann" skrev ...

> For mig er det klart nok. Men jeg ved på den anden side godt at der er en
> del der sætter en ære i at få tingene fortolket så uklart som muligt.

Det er jo en latterlig retorik du bruger.
Spild af tid.
--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-08 19:39

Niels Pein skrev:
> Det er jo en latterlig retorik du bruger.
> Spild af tid.

Du må da undskylde hvis du opfattede det som at det specifik var møntet
på dig. Det var det ikke.

Men at jeg har ret kan du se ude i trafikken hver dag, og læse herinde
tit og ofte.

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-04-08 14:04

Finn Guldmann wrote:

> Hvad de gør i andre lande er sagen uvedkommen.
>
> At de har en trafikmoral og kultur der gør at de sipper afsted med det
> kan altså ikke bruges til at sige at det er lovligt i DK.

Men vi kan måske lære at det er befordrende for afviklingen af køerne
som de har fundet ud af i Holland :
http://www.motornieuws.nl/hart_file-thumb.gif

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-08 11:22

Torben Scheel skrev:
> Men vi kan måske lære at det er befordrende for afviklingen af køerne
> som de har fundet ud af i Holland :
> http://www.motornieuws.nl/hart_file-thumb.gif

Det der går alene ud på at give MC'erne fordele på øvrige trafikanters
bekostning.

Hvis der var 112% garanti på at MC'erne ikke forårsagede at andre skulle
holde mere tilbage end ellers ville det være noget andet. Men ingen kan
give den garanti.

Men inden vi begynder at importere trafikkultur fra andre lande syntes
vi skulle stille krav om at folk lærte at køre bil.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 06:55

Niels Pein skriver:

> For mig ser det også ud som om du ikke ved ret meget om motorcykelkørsel
> Klaus, og det er selvfølgelig fair nok, det vil bare være fint at indrømme
> det.

Jeg kender udemærket til det.

FOr øvrigt er problematiken fuldstændigt den samme på en ganske
almindelig cykel.

> På motorcykel, og det varierer fra model til model hvor slemt det er, så er
> det _betydeligt_ mere behageligt hvis man lige kan trille med bare 15-20
> km/t end hvis man skal lave start/stop kørsel i længere tid.

Det er det såmænd også i en bil.

> Desuden begynder der at blive vanskeligt på motorcykel, når farten kommer
> under 10 km/t, så rigtig langsom køkørsel er en pestilens for de der ikke
> har et trial-talent. Med bagsædepassager er det ret træls.

Og ?

> Men i bil er det jo (IMHO) ligegyldigt om køen kører 15 km/t, 5 km/t eller
> start/stop.

Nej, det er da lige så irreterende at køre start stop i en bil - omend
ikke så fysisk krævende.

> Deraf forskellen.

Kan man ikke håndtere sit køretøj fysisk har man valgt et forkert
køretøj!

> [...]
> Men igen; udført stille og roligt, så er det ikke noget politiet griber ind
> overfor, nok fordi det er tvivlsomt om det overhovedet er ulovligt.

Altså menr du at det er fint nok at biler holer i 3 rækker ved siden af
hinanden på en 2-sporet motorvej, bare der er plads til det ?

Fra : Niels Pein

Dato : 19-04-08 17:21

"Klaus D. Mikkelsen" skrev ...
> Niels Pein skriver:

> Jeg kender udemærket til det.

Ok, det så bare ikke sådan ud. Jeg tvivler dog på du kører selv.

> Og ?

Jamen jeg nævner det skam heller ikke for at legimitere den kørsel, blot for
at forklare en mulig årsag.

> Nej, det er da lige så irreterende at køre start stop i en bil - omend
> ikke så fysisk krævende.

Ok, der er nok forskellige meninger. Jeg synes der er stor forskel. Det
kommer selvfølgelig også an på køretøjerne.
"Lige så irriterende" kender jeg vist ingen der vil give dig medhold i,
blandt de jeg kender der kører både mc og bil jævnligt.

> Kan man ikke håndtere sit køretøj fysisk har man valgt et forkert
> køretøj!

Hvor vil du hen? Vi snakker jo ikke om ikke at kunne håndtere det. Blot om
at nogle ting er lettere end andre. Eller skal jeg skrive et eller andet om
at du ikke kan håndtere din bil, fordi du synes det er irriterende at køre
start / stop? Nej vel?

> Altså menr du at det er fint nok at biler holer i 3 rækker ved siden af
> hinanden på en 2-sporet motorvej, bare der er plads til det ?

Hvis det er for at holde stille eller lignende ser jeg ikke noget problem i
det. I Tyskland, hvor de er mere vant til at afvikle store mængder
motorvejstrafik, har jeg set at de kan finde ud af at trække op ved siden af
hinanden, 3 biler bred på 2 spor, hvis der sker en pludselig og meget hård
opbremsning. Det fungerer rigtigt godt og forhindrer givetvis uheld.
Hvordan de i øvrigt kører vil jeg afholde mig fra at kommentere, men den med
3 ved siden af hinanden kan godt være en god ting.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 18:06

Niels Pein skriver:

> Ok, det så bare ikke sådan ud.

Blot fordi jeg har en anden mening.

> Jeg tvivler dog på du kører selv.

Ikke i øjeblikket - korrekt.

> Jamen jeg nævner det skam heller ikke for at legimitere den kørsel, blot for
> at forklare en mulig årsag.

Altså det at jeg har svært ved at være i min bil forklarer at jeg kører
150 ?

> [...]
> at du ikke kan håndtere din bil, fordi du synes det er irriterende at køre

Hvis motorcyklister bortforklarer køren på midterstriben med at det er
for træls at skulle stoppe, så har de et problem.

> [...]
> hinanden, 3 biler bred på 2 spor, hvis der sker en pludselig og meget hård
> opbremsning. Det fungerer rigtigt godt og forhindrer givetvis uheld.

De undviger.

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-08 11:49

> Altså menr du at det er fint nok at biler holer i 3 rækker ved siden af
> hinanden på en 2-sporet motorvej, bare der er plads til det ?

Tag ring2 i københavn som eksempel på en alm vej - Den er kun market med en
stiplet linie - men vejen er fint bred nok til 4 biler. Trafikken glider
oftest i 2 spor (et i hver retning) pga parkerede biler og andre
"Forhindringer" mens den ved krydsene ofte bruges 4sporet - primært pga
svingende biler.

På alm landevej med dobbeltoptrukne spærrelinier er der vel heller ingen der
er i tvivl om at der må overhales indenfor linierne hvis der er plads (og
ikke skiltet med overhalingsforbud).

På alm landevej er en sådan overhaling kun tilladt når det er i en vognbane
hvor der ikke må komme modkørende. På en motorvej er det jo tilfældet hele
tiden og deraf følger at man som pein skriver gerne må overhale i samme
vogbane hvis der er "plads nok".

Tyskerner er firkantede på det punkt - der er plads nok = 1meter. Herhjemme
er der mig bekendt ikke nogen fast regel.

I praksis er imho det på motovej kun muligt at overhale lovligt i venstre
vognbane da men i de øvrige meget nemt kommer til at overskride
vognbaenlinien og så er det pludseligt en overhaling højre om istedet....
Lige præcis det samme problem den midterste bil få hvis der fremføres 3
biler side om side som du skrev herover.

/A - nej jeg ligger heller ikke og ræser mellem rækkerne på motorvejen, men
når trafikken går helt i ged kan jeg også finde på at trille lige så stille
videre mellem rækkerne.

Fra : K*N

Dato : 21-04-08 11:54

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
> [...]
> tilfældet hele tiden og deraf følger at man som pein skriver gerne må
> overhale i samme vogbane hvis der er "plads nok".

Der er vist et eller andet du har misforstået - du må overhale i 'samme'
vognbane hvis der er plads til det samt at du ikke overhaler nogen til
venstre for dig højre om.
Det vil i praksis sige, at du evt. kan overhale mellem en bil og en fuldt
optrukken streg, hvis der er plads. Til gengæld må du ikke køre op mellem 2
rækker biler og dermed overhale den venstre række højre om.

Knud

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-08 16:24

> Der er vist et eller andet du har misforstået - du må overhale i 'samme'
> vognbane hvis der er plads til det samt at du ikke overhaler nogen til
> venstre for dig højre om.

Nope - jeg har ganske godt styr på reglerne og også straffen for at
overtræde den. Så hvis jeg som igår vælger at køre 81km/t med trailer ved
jeg også hvad det koster hvis etaten skulle vælge at stoppe mig for det. Det
er en selvfølgelig ulovligt, men det er min erfaring at trafikken glider
lettere når man køre 80-89km/t . Ellers så fremprovokerer man flere
hasarderede overhalinger i den kø man kommer til at trække .... Ligeledes
kører jeg ofte lidt mere end lovens bogstav på kendte strækninger - prøv
bare selv at læg dig ud på en større landevej med 80km/t (eller 70 med
trailer) og vent på at lastbilerne bag dig bliver trætte af at vente .... Så
er det ikke sjovt at være "blød trafikant"

> Til gengæld må du ikke køre op mellem 2 rækker biler og dermed overhale
> den venstre række højre om.

Sålænge der er plads nok i højre vognbane til at overhale i samme så har jeg
ikke set nogen "få papir på" at domspraksis er en anden.

Men som jeg også skrev :"I praksis er imho på motovej kun muligt at overhale
lovligt i venstre vognbane da men i de øvrige meget nemt kommer til at
overskride vognbenelinien og så er det pludseligt en overhaling højre om
istedet.... "

Det folk får et bødeforlæg for er typisk når de ligger og kører slalom
mellem 2 vognbaner.

/A

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 21:06

> [...]
> under 10 km/t, så rigtig langsom køkørsel er en pestilens for de der ikke
> har et trial-talent. Med bagsædepassager er det ret træls.

Ahh - så man skal kun overholde færdelsloven, hvis det er bekvemt?

Hvis det er mere bekvemt for mig at strække højrebenet, så jeg kører 180
km/t - så er det ok med dig? Og skulle jeg ramme dig på vejen - så pyt -
bare jeg har det bekvemt?

Er det ikke dig selv, der har valgt en motorcykel, du åbenbart ikke kan
håndtere?

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 21:12

> PS det kan godt være lidt hårdt at holde en MC i balance i længere tid i
> en sådan kø , skulle jeg lige sige fra konen , man kan jo kun nå vejen med
> forfoden på de fleste moderne MCer og vægten er alligevel ca 200 kg

Hvis du ikke kan håndtere køretøjet, bør du nok lade det stå derhjemme -
eller sælge og købe et køretøj, du kan håndtere indenfor lovens grænser.

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-08 21:34

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>Hvis du ikke kan håndtere køretøjet, bør du nok lade det stå derhjemme -
>eller sælge og købe et køretøj, du kan håndtere indenfor lovens grænser.

lige her - bliver det vist udtalt sig om noget, "man" udviser liden
forstand på

Og kan vi ikke prøve at holde os til at gå efter bolden ?
--
Jan_stevns

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 22:03

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> lige her - bliver det vist udtalt sig om noget, "man" udviser liden
> forstand på

Næh - det er ret simpelt: Hvis man undskylder sine ulovligheder med at man
ikke kan klare at holde sin motorcykel oprejst - så må man have valgt en for
stor/tung motorcykel.

> Og kan vi ikke prøve at holde os til at gå efter bolden ?

Det er jo netop bolden: Hvis undskyldningen for at køre ulovligt er, at man
ikke har kræfter til at håndtere motorcyklen i en almindeligt forekommende
trafiksituation, så bør man vælge en motorcykel, som man rent faktisk har
kræfter til at håndtere.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 00:53

Kaso jeg synes simpel hen du er langt fra virkelig hedens verden

du mener simpel hen at alle MCer skal forbydes eller skal du bare nævne en
du selv vil kunne holde

Nej jeg stopper her , du har rystet mig !

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-08 05:15

PE skriver:

> Kaso jeg synes simpel hen du er langt fra virkelig hedens verden

Manden er måske langt fra MC verdenen, men han har fuldstændigt ret.

Alternativt, som jeg har skrevet tidligere:
Med 350 HK på hjulene er det svært at holde sig under 150 i min bil, da
sædet ikke
kan komme langt nok tilbage så jeg kan få foden fra speederen.

Er det også okay?

Fra : KASO

Dato : 24-04-08 05:50

> Kaso jeg synes simpel hen du er langt fra virkelig hedens verden
>
> du mener simpel hen at alle MCer skal forbydes eller skal du bare nævne en
> du selv vil kunne holde

Overhovedet ikke - jeg ser da en del motorcyklister, der tilsyneladende har
valgt et køretøj, de godt kan holde - de følger nemlig færdselsloven og
undlader at køre på striben.

> Nej jeg stopper her , du har rystet mig !

Jeg synes, at det er mere rystende, at voksne mennesker i ramme alvor kan
bruge "bekvemmelighed" som undskyldning for at bryde loven og sætte eget og
andres liv og helbred over styr.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-04-08 11:28

PE skrev:
> Kaso jeg synes simpel hen du er langt fra virkelig hedens verden
> du mener simpel hen at alle MCer skal forbydes eller skal du bare nævne en
> du selv vil kunne holde
> Nej jeg stopper her , du har rystet mig !

Jeg syntes nu ellers der er nogen der er for hårde ved KASO på det punkt.

En person på en MC, der er så stor at vedkommende har problemer med at
holde den opret når den holder stille, har ganske givet valgt en MC der
er for stor.

Det svarer jo lidt til at vælge en bil hvor man kun lige kan kigge op
over underkanten af forruden.

Det er der vel heller ikke mange der finder særlig trafiksikker?

Fra : BigMac

Dato : 18-04-08 12:39

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> I en mere eller mindre stillestående kø er der ikke noget problem i at de
> lister sig gennem rækkerne - Fred med det. Men i normal kørende trafik
> skal de sgu holde sig på måtten.

så skal loven da laves om for at få det som du beskriver....

Fra : -= JF =-

Dato : 18-04-08 13:55

BigMac skrev:

> så skal loven da laves om for at få det som du beskriver....

Ja, jeg ved jo godt at de også skal holde sig på måtten (holde sig i
banen) i forbindelse med kø, men der generer de ikke rigtigt nogen.

Ved normal trafik derimod er det sgu direkte livsfarligt at køre mellem
rækkerne.

--
Mvh. John

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-04-08 18:41

-= JF =- wrote:

> [...]
> banen) i forbindelse med kø, men der generer de ikke rigtigt nogen.
>
> Ved normal trafik derimod er det sgu direkte livsfarligt at køre

Ganske og aldeles enig. I begge argumenter forøvrigt.

/F

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-04-08 18:38

-= JF =- wrote:

> I en mere eller mindre stillestående kø er der ikke noget problem i at
> de lister sig gennem rækkerne - Fred med det. Men i normal kørende
> trafik skal de sgu holde sig på måtten.

Problemet er en almindelig landevej hvor den normale modkørende trafik
kommer med cirka 90. Når de så kommer ud på siden af bilerne med måske
120-140 går det jo unægteligt stærkt.

/F

Fra : JimR

Dato : 18-04-08 14:10

"K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk> wrote in message
> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11228616.html

Beklager, når jeg kører på motorvejen ved Kokkedal mod Lyngby holder bilerne
stort set stille hele vejen og jeg triller mellem rækkerne og kommer noget
hurtigere på arbejde. Folk er generelt rigtig gode til at holde lidt til
siden og jeg har aldrig mødt en bil der forsøgte nogen narrestreger. Jeg
stopper nok med det den dag jeg får det første klip i kortet...

Hvis ikke jeg tog motorcyklen ville jeg sidde i bilen i køen foran dig

mvh

JimR
Golf 5 / Honda NTV 650

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-08 14:21

Godt skrevet Jim

1 linie er nogengange nok ;)

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-08 14:24

JimR skriver:

> Hvis ikke jeg tog motorcyklen ville jeg sidde i bilen i køen foran dig

Bagved..........

Fra : KASO

Dato : 18-04-08 17:23

"JimR" <look@www.radmer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> holde lidt til siden og jeg har aldrig mødt en bil der forsøgte nogen
> narrestreger. Jeg stopper nok med det den dag jeg får det første klip i

Eller den dag, hvor du lærer at flyve, fordi en bil trækker ud i dig. Fat
dog, at der findes en færdselslov - og den gælder også for dig!!!!

Eller den dag, hvor du rammer din bil i dit forsøg på "jeg skal først" - og
billisten lærer dig lidt om færdselsloven.

Hvor stammer din forkørselsret fra?

Hvorfor skulle færdselsloven ikke gælde for dig?

Hvorfor er køkultur værre for dig?

> Hvis ikke jeg tog motorcyklen ville jeg sidde i bilen i køen foran dig

Siden du kommer bagfra, ville du sidde i en bil langt bag mig

Fra : SB

Dato : 18-04-08 19:53

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvorfor er køkultur værre for dig?

> Siden du kommer bagfra, ville du sidde i en bil langt bag mig

Misundelse er en skidt ting
men hvis du aldrig kører hurtigere end du må,
altid kigger til begge side når du skal dreje til højre i kryds (og ikke kun
til venstre som 80%)
holder ved alle fodgængerovergange hvor der står folk
ikke smutter over for lysegrønt
holder pænt til højre på 2 sporede veje
god afstand til forankørende
ikke snakker i tlf under kørslen
osv

ja så må jeg beundre dig

Søren

Fra : KASO

Dato : 23-04-08 21:14

"SB" <sobo@SLETTESofir.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kun til venstre som 80%)
> holder ved alle fodgængerovergange hvor der står folk

Jamen - så gør du det! Og nej - jeg er ikke misundelig - men det er jo altid
yndlingsetiketten, når man kritiserer de, der ikke fatter samfundets love og
regler....

Fra : Brian Larsen

Dato : 18-04-08 07:43

On Apr 18, 9:39 am, "K*N" <dnhrrammering...@mail.dk> wrote:
> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11228616.html

Er det kun mig der aldrig har hørt om et uheld som følge af en MC der
kører imellem rækkerne?

--

// brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-04-08 15:56

Brian Larsen <brian.lund.larsen@gmail.com> wrote in news:76b52732-516a-
4cf9-97ff-e9d689ed2793@d45g2000hsc.googlegroups.com:

> Er det kun mig der aldrig har hørt om et uheld som følge af en MC der
> kører imellem rækkerne?

Det er måske fordi små ulykke sjældent omtales i medierne.

Fra : TP

Dato : 18-04-08 17:33

Er det kun mig der aldrig har hørt om et uheld som følge af en MC der
kører imellem rækkerne?
----

well, jeg har SET et på grenåvej i Århus og det så ikke rart ud :-/

Mvh TP
Cordoba SDI
R1100RS

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 18-04-08 21:44

K*N skrev:
> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11228616.html

Hvorfor "-stop det dog!"?

Jeg mener sagtens at den kan foregå på en sober måde ved f.eks.
kø-kørsel og lignende. Altså uden at der bliver kørt hurtigere end at de
kan nå at bremse, hvis en bil skifter række eller lignende..

Det undrer mig mere når man ser billister som forsøger at blokere for at
MC'erne kan køre i mellem rækkerne, der kan man da tale om nogle som
udsætter andre for unødig fare..

M.v.h.
Thore Jensen
Billist og MC-ist..

Fra : K*N

Dato : 19-04-08 08:00

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det undrer mig mere når man ser billister som forsøger at blokere for at
> MC'erne kan køre i mellem rækkerne, der kan man da tale om nogle som

Man behøver da ikke bare fordi man er MC at overtræde gældende færdselregler
til fare for både MCeerne selvo og de bilister som involveres. Hold dog
pladsen i køen som alle andre og undgå unødvendige ulykker.
Hvornår er en kø en kø som man kan køre dumt i - og hvornår flytter den sig
så hurtigt at man ikke gør det?
Hvorlænge skal køen holde 'helt stille' før det kan kaldes en kø?
Umiddelbart er der mange individuelle fortolkningsmuligheder for hvornår det
er forsvarlligt at køre mellem billerne og hvornår ikke. Den vurdering kan
meget få MC'er selv tage med fornuft - så bliv baree på Jeres pladser, hvor
i ifølge færdselloven hører til.

Knud

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 19-04-08 09:20

K*N skrev:

> Man behøver da ikke bare fordi man er MC at overtræde gældende færdselregler
> til fare for både MCeerne selvo og de bilister som involveres.
Som jeg netop skrev.. når det foregår på en sober måde, altså uden ræse
ned mellem rækkerne..
> [...]
> så hurtigt at man ikke gør det?
> Hvorlænge skal køen holde 'helt stille' før det kan kaldes en kø?
Præcis.. det var rart om færdselsloven var lidt klarere på dette punkt..
I tyskland har man været konsekvente og sat et minimumsmål på (fri plads
i bredden) hvornår det er tilladt!

> [...]
> meget få MC'er selv tage med fornuft - så bliv baree på Jeres pladser, hvor

Det glæder mig at du selv nævner det mange fortolkninger. Det er nemlig
sådan at mange MC-betjente også fortolker FL på samme måde som mig - jeg
er dog ikke blind for at det ikke er alle!

Jeg forstår heller ikke hvorfor det er så vigtigt at MC'erne holder
"deres plads", det vil jo bare bidrage yderligere til kødannelserne!

Thore

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-08 09:50

SmaRTrxxv skrev:
> Jeg forstår heller ikke hvorfor det er så vigtigt at MC'erne holder
> "deres plads", det vil jo bare bidrage yderligere til kødannelserne!

Tænkte nok vi kom til det.

Det er en gang opreklameret vrøvl at det at MC'erne kører frem mellem
rækkerne ikke bidrager til at gøre køen længere.

Fremme ved det der skaber køen fylder MC'erne jo lige så meget i længden
som en bil, hvorfor de biler der "overhales" skal vente tilsvarende længere.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 19-04-08 09:59

Finn Guldmann skrev:

> Fremme ved det der skaber køen fylder MC'erne jo lige så meget i længden
> som en bil, hvorfor de biler der "overhales" skal vente tilsvarende
> længere.

Nej, enten er de:
   - Drejet af,
   - kan komme forbi, ligesom de kan komme mellem bilerne
   - kan holde mellem rækkerne og vente..

Så den holder ikke...

Thore

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-08 11:35

SmaRTrxxv skrev:
> Nej, enten er de:
> - Drejet af,
> - kan komme forbi, ligesom de kan komme mellem bilerne
> - kan holde mellem rækkerne og vente..
> Så den holder ikke...

Man kan altid opstille tingene så de passer bedst til det man selv
mener.

Men jeg beklager; Så naiv er den virkelige verden ikke.

Fra : Leonard

Dato : 19-04-08 10:19

On Sat, 19 Apr 2008 10:50:03 +0200, Finn Guldmann wrote:

> Fremme ved det der skaber køen fylder MC'erne jo lige så meget i længden
> som en bil, hvorfor de biler der "overhales" skal vente tilsvarende længere.

Det kommer jo meget anpå, hvad det er der har skabt køen.
Hvis det er en typisk bølgekø, der er opstået 30 min. før, fordi en
eller anden har bremset hårdt op for at genskabe lidt afstand, der
pludseligt blev væk, så glider MCen bare igennem og stjæler ikke noget
plads.
Hvis det er ved en indfletning, hvor der forsvinder en eller flere
vognbaner, så kommer MCen til at tage lidt plads i køen fra dem, den
overhaler.

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-04-08 10:38

On Sat, 19 Apr 2008 11:18:46 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

> [...]
>Hvis det er ved en indfletning, hvor der forsvinder en eller flere
>vognbaner, så kommer MCen til at tage lidt plads i køen fra dem, den

Under alle omstændigheder uoverstigelige samt uovervindelige
problemer, hvor pyskologisk grisehjælp er den eneste mulighed for at
have et fortsat anstændigt liv.

Det eneste der pisser mig af er, når det er lykkedes dem at snige sig
op på siden af mig, fordi jeg er faldet i staver mens jeg venter i
køen, og de så lukker lidt op for "vrælepotten" når de kommer op i
nærheden af førerhuset. Så er dagens målsætning, at de første tre jeg
kan ramme, de skal dø! ))

Det er det samme når man kører gennem et vejarbejde, og en eller anden
starter et luftbor/mejsel/hammer osv. Det første der farer gennem
hovedet på én er, hvad fanden det nu var der forvildede sig ind under
traileren. Not funny.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-04-08 13:13

Folmer Rasmussen skrev:

> [...]
> starter et luftbor/mejsel/hammer osv. Det første der farer gennem
> hovedet på én er, hvad fanden det nu var der forvildede sig ind under

Hvis du nu kørte _udenom_ selve vejarbejdet i stedet for igennem, var
chancen mindre for at du fik en lufthammer op under traileren.

Tror jeg da :)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-04-08 06:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis du nu kørte _udenom_ selve vejarbejdet i stedet for igennem, var
> chancen mindre for at du fik en lufthammer op under traileren.
>
> Tror jeg da :)

Det var en umoden kommentar til et seriøst problem for en trucker.

Du er en nar.

/F

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-04-08 09:24

Frank Leegaard skrev den 20-04-2008 07:19:

> Det var en umoden kommentar til et seriøst problem for en trucker.
>
> Du er en nar.

Er du helt sikker på du er den rette til at påpege den slags hos andre?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-04-08 21:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er du helt sikker på du er den rette til at påpege den slags hos
> andre?

Jeg tror du mangler evnen til at kunne sætte dig ind i hvilket mareridt det
er for en trucker at kvase noget u under lastbil, hænger eller trailer.

Havde du haft den evne havde du holdt kebabben klappet.

/F

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 10:45

Men hvad er hele problematiken i det , der er ikke nogen der er kommet emd
at der sker ulykker i hele denher sammenhæng

Jo det kan godt være at der engang var en MC der ramte et sidespejl oppe på
Fur en lørdag morgen , og

Jeg er sku også kommet til at køre 85 km/t i en overhaling , men jeg
overlevede , men næste gang vil jeg da godt nok tænke mig om en extra gang

Men endnu er der ikke kommet et ord om hvad det er der er træææls eller
pisse ireternede , ved denne form for forbi kørsel

Jo midsundelse , og på kanten af loven , det er de 85 Km/t også ,

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-04-08 10:53

On Sat, 19 Apr 2008 11:45:22 +0200, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik
.. dk> wrote:

> [...]
>at der sker ulykker i hele denher sammenhæng
>
>Jo det kan godt være at der engang var en MC der ramte et sidespejl oppe på

Og det mener du hører til i bagatelafdelingen?

>--

>Jeg er sku også kommet til at køre 85 km/t i en overhaling , men jeg
>overlevede , men næste gang vil jeg da godt nok tænke mig om en extra gang

>--

Det har aldrig skadet nogen med lidt tankevirksomhed.

> [...]

>pisse ireternede , ved denne form for forbi kørsel
>
>Jo midsundelse , og på kanten af loven , det er de 85 Km/t også ,

Misundelse, og frygt for et spark på ens bil, hvis der er noget der
ikke passer herren. Det er set flere gange, og er noget forbandet
svineri.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 11:03

-
> Misundelse, og frygt for et spark på ens bil, hvis der er noget der
> ikke passer herren. Det er set flere gange, og er noget forbandet
> svineri.

Snip

Det har jeg dog aldrig hørt om , har du ? eller kan du henvise til en sag ,
så vi kan få det op på ministerplan , for pressen er jo på din side , når
man kikker ´på det link
i den aller første tråd

Mon ikke det er de berømte høns

PE

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-04-08 11:46

On Sat, 19 Apr 2008 12:03:17 +0200, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik
.. dk> wrote:

> [...]
>så vi kan få det op på ministerplan , for pressen er jo på din side , når

Ministerplan?? Er det ikke at gøre for meget stads ud af det?

Jeg behøver ikke at henvise til noget som helst. Jeg har oplevet det
selv, og set det gjort på to andre biler.

I mit eget tilfælde skete der det, at vi trillede ganske langsomt frem
i 3 rækker. På et tidspunkt var jeg så kommet op på siden af en bil
der var til venstre for mig, og som var trukket lidt til højre for at
se hvad der foregik forude.

P.gr.a. at personbilen var trukket lidt til højre og at jeg kørte
lastbil, og at sporene var lidt smallere i vejarbejdet, så kunne de to
MC'er der kom bagfra så ikke komme igennem, men måtte vente som os
andre. Det udløste spark til både mig og ham i personbilen.

>--

>Mon ikke det er de berømte høns

>--

Jeg er aldrig beruset når jeg kører bil.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Niels Pein

Dato : 19-04-08 17:31

"Folmer Rasmussen" skrev ...

> [...]
> MC'er der kom bagfra så ikke komme igennem, men måtte vente som os
> andre. Det udløste spark til både mig og ham i personbilen.

Idioter er der mange af, og de kører alle slags køretøjer, både MC'er,
lastvogne, biler osv.

En forskel er dog, at hvis idioten forårsager en ulykke, så går det værre jo
mere energi der er involveret, dvs. jo hurtigere der køres og jo mere
køretøjet vejer. Så lastbiler der kører stærkt er potentielt enormt farlige.
Motorcykler der lusker op mellem rækkerne kan ikke lave den helt store
ravage.
--
Hilsen Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 11:38

PE skriver:

> Jo midsundelse , og på kanten af loven , det er de 85 Km/t også ,

Misundelse ?

Nej, jeg er da fucking ligeglad med om de kommer først, jeg er sku mere
bekymret for dem der kommer til skade, som jeg måske skal betale til
resten af livet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 11:39

PE skriver:

> Men hvad er hele problematiken i det , der er ikke nogen der er kommet emd
> at der sker ulykker i hele denher sammenhæng

Tidligerre indlæg i denne tråd:

Re: MC'er - stop det dog!
Dato:
Fri, 18 Apr 2008 18:33:15 +0200
Fra:
"TP" <skodskod@yahoo.com>
Nyhedsgrupper:
dk.fritid.bil
Referencer:
1 , 2

Fra : K*N

Dato : 19-04-08 16:02

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> PE skriver:
>>

> Er det kun mig der aldrig har hørt om et uheld som følge af en MC der
> kører imellem rækkerne?
> ----

Om du vil kalde det et uhled eller ej må du selv om, men jeg har oplevet en
idiot på MC masse sig mellem 2 bilrækker, hvor der bare ikke var plads nok
til mandens sidetasker (eller hvad sådan noget nu hedder) - 2 bil blev pænt
skrabt på hhv. højre og venstre side.

Knud

Fra : Brian Larsen

Dato : 19-04-08 05:38

On Apr 19, 12:38 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> well, jeg har SET et på grenåvej i Århus og det så ikke rart ud :-/

Så gætter jeg på at det ikke har været stille og rolig trillen imellem
rækkerne, men måske en overhaling ind i en modkørende?

Jeg er helt enig i at man ikke skal tage den i midten af biler der
kører +80km/t på en smal landevej,
men stille og rolig trillen med måske max. 30km/t imellem en stille
stående kø, det praktiserer jeg hver dag på køgebugt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 13:38

Brian Larsen skriver:

> Så gætter jeg på at det ikke har været stille og rolig trillen imellem
> rækkerne, men måske en overhaling ind i en modkørende?

Måske, måske ikke.

> [...]
> men stille og rolig trillen med måske max. 30km/t imellem en stille
> stående kø, det praktiserer jeg hver dag på køgebugt.

Jammen, det er vel også fint nok, hvis man gør det i en lile bil ?

Fra : Brian Larsen

Dato : 19-04-08 13:23

On Apr 19, 2:38 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> Jammen, det er vel også fint nok, hvis man gør det i en lile bil ?

Lige så snart du finder en bil smal nok til at den faktisk kan være
der, så er det fint med mig.

--

// brian - SV1000S

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-08 20:57

Brian Larsen skriver:

> Lige så snart du finder en bil smal nok til at den faktisk kan være
> der, så er det fint med mig.

På Vejlefjodsbroen kører man i øjeblikket 4 ved siden af hinanden på 2
vognbaner + nødspor.

Det være sig 2 lastbiler + 2 personbiler, hvoraf den ene lastbil fylder
lidt mindre end nødsporet. så 3 personbiler ved sidan af hinanden er
ikke svært at finde plads til......Det kræver blot at folk holder lidt
til siden i vognbanerne - lidt som når en stor MC forsøger at have
plads.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-04-08 06:20

On Apr 19, 1:38 pm, Brian Larsen <brian.lund.lar...@gmail.com> wrote:

> [...]
> men stille og rolig trillen med måske max. 30km/t imellem en stille
> stående kø, det praktiserer jeg hver dag på køgebugt.

30 km/t er faktisk meget hurtigt mellem holdende biler, prøv at
forestil dig en knallert kørende forbi din dør lige som du skal til at
åbne den.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Leonard

Dato : 21-04-08 17:48

On Mon, 21 Apr 2008 05:19:30 -0700 (PDT), Christian B. Andresen wrote:

> 30 km/t er faktisk meget hurtigt mellem holdende biler, prøv at
> forestil dig en knallert kørende forbi din dør lige som du skal til at
> åbne den.

Du skal sgu da ikke åbne døren på en motorvej!

--
Leonard
Hellere komme for sent i dette liv

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 21-04-08 18:59

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Du skal sgu da ikke åbne døren på en motorvej!

jow jow - ellers kan man jo ikke få ram på alle de mc'ere der kommer
drønende mellem rækkerne

mvh
Bendt

Honda Shuttle 2.3 ies
Honda Shadow VT 1100

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-04-08 01:55

On Apr 21, 6:48 pm, Leonard <piper...@gmail.invalid> wrote:

> Du skal sgu da ikke åbne døren på en motorvej!

Jeg gør det ikke, men mange gør det hvis de holder i kø.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-08 09:41

> Jeg gør det ikke, men mange gør det hvis de holder i kø.

Efterhånden som aircon/klimaanlæg bliver standard er der nok færre og færre
der føler det nødvendigt med så meget luftcirkulation. Så er der kun dem
tilbage der lige skal have noget i bagagerummet osv.

På mc bliver man også hurtigt "kogt" hvis man holder stille i solen. Oftest
er man jo klædt på til at holde varmen trods vindafkølingen. Det har ikke
rigtigt været en issue endnu i år, men jeg har nogen gange haft det så varmt
så sveden bogstavelitg talt drev ned i støvlerne... Bare tomgang i 1. gear
giver temmeligt meget køling i forhold til at holde stille ...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-04-08 06:31

On Apr 22, 10:40 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Efterhånden som aircon/klimaanlæg bliver standard er der nok færre og færre
> der føler det nødvendigt med så meget luftcirkulation. Så er der kun dem
> tilbage der lige skal have noget i bagagerummet osv.

Det har du nok ret i.

> [...]
> så sveden bogstavelitg talt drev ned i støvlerne... Bare tomgang i 1. gear
> giver temmeligt meget køling i forhold til at holde stille ...

Det vil jeg godt tro.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-08 15:49

> Det vil jeg godt tro.

En anden ting er at luftkølede maskiner kan have det temmeligt svært ved
varmen når de har skullet bestille noget og så ned i stop'n'go trafik. Bare
se til en bakkeåbning/lukning i godt vejr hvor maskinerne endda typisk
starter optoget kolde eller ihvertfald højest lunkne.

På min luft/olie kølede enxylindrede XT skal der ikke holdes i tomgang
(eller stop'n'go) ret længe før olietemperaturen når 120grader - og så er
det også jeg kan finde på at overveje om jeg skal trille gennem rækkerne
eller parkere i græsset uden for nødsporet og tage en pause til den er kølet
af og køen måske opløst...

Og mhs til det med om man forsinker andre ved at "snyde foran". Så er det
ikke kun Hollænderne der har indset at "powered two wheelers" [PTW] kan være
et middel til at mindske kødannelse. Englænderne forsker meget og se f.eks
her:
http://www.essexcc.gov.uk/vip8/ecc/ECCWebsite/content/binaries/documents/PTW_policy_.pdf?channelOid=null
"It has been recognised that as congestion increases on our roads and
transport costs rise, people are
turning to PTW for a variety of reasons including economy, easier parking,
reduced journey times and
greater convenience."

Den vej går det også herhjemme

PTW også undtaget for vejafgifterne for at køre i det centrale london - Det
er har flyttet mange bilister ud på 2 hjul. Årsagen er den simple at en
"bilist" på en scooter fylder væsenligt mindre i køen end en bilist i en
bil. Jeg ved ikke helt hvad den officielle holdning er i UK til at filtrere
igennem trafikken, men det praktiseres i stor stil på samme måde som
cyklister herhjemme kan finde på at flette sig gennem trafikken. (Jeg er btw
2 gange blevet påkørt af cyklister i kbh - 1 gang hvor en cyklist ikke kunne
være der indenom i en højresvingsbane mellem mig og noget vejarbejde (jeg
holdt stille og cyklisten havde ikke set afspæringen der ravede ud på
kørebanen) Og en gang hvor en cyklist kom ventre om mig og så ville højre om
varevognen foran (Både jeg og varevogn trillede langsom frem og jeg havde
ikke forudset at cyklisten ville dreje ind imellem os)

Jeg har selv kørt PTW i københavn siden 1997. Mest fordi den daglige tur til
arbejde var til den lange side på cykel og dels fordi jeg skulle på tværs af
"fingrene" i den offenlige transport (Effektiv hastighed <10km/t med skift
osv). Men jeg forøger at flexe min arbejdstid således at jeg kører mindst
muligt i den tætteste myldertidstrafik.

Jeg anser det stadig ikke for farligt at trille stille gennem tæt trafik -
og slet ikke i forhold til alle de vigepligtsforseelser jeg oplever.

På morgenens første 100km måtte jeg _TO_ gange bremse og undvige - det kan
knapt få pulsen op efterhånden så rutine er det blevet ... Brems, orienter
og overhal så venstre om osv. Det er jo typisk frit for modkørende så det
ofte ikke nogen grund til at bremse helt op, selvom en undvige manøvre over
en spærreflade jo nok kunne give et bødeforlæg hvis en betjent så det...

Begge var venstresvingende bilister med solen i ryggen så de vil ikke engang
kunne bruge den som udskyldning. Oversigten var god og min hastighed var
også
indenfor 10% af hastighedsgrænsen. Det var på XT'en med sidetasker så den
kan også kun meget svært ligne en knallert. Så tre forklaringer. Enten var
de
ligeglade eller også havde de ikke set mig eller blot fejlbedømt afstanden.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-04-08 02:09

On 22 Apr., 16:49, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> ikke kun Hollænderne der har indset at "powered two wheelers" [PTW] kan være

Jeg har skam heller ingen problemer med det.

> [...]
> osv). Men jeg forøger at flexe min arbejdstid således at jeg kører mindst

Jge vil godt tro at det tit er noget lettere at køre MC end bil.

> [...]

> Så tre forklaringer. Enten var de
> ligeglade eller også havde de ikke set mig eller blot fejlbedømt afstanden.

Jeg tror mest det er fejlbedømmelse af afstand og hastighed.