Berlingo fra 2007 starter ikke!
Fra : lisekildemand@gmail.~

Dato : 11-04-08 02:01

Hej,

Jeg har en Berlingo fra April 2007 der gentagne gange ikke har kunnet
starte. De første par gange mente værkstedet at vi havde glemt at
slukke radioen. Det tog nok kun et døgns tid for radioen at tømme
batteriet, mente værkstedet.

Nu har den lige været på værksted igen med samme startproblem. De
mente nu at vi havde glemt at slukke uret i radioen...

Der tegner sig et billede af noget jeg ikke synes lyder helt rigtigt.
Hvad er jeres vurdering?

Jeg spørger også værkstedet om jeg ikke bare kan få det lavet sådan at
radioen slukker med tændingen - som alle andre biler - men det er ikke
muligt at lave, siger de.

Håber på lidt svar i denne sag.

Fra : alexbo

Dato : 11-04-08 09:27

<lisekildemand@gmail.com> skrev

>Håber på lidt svar i denne sag.

Det kan du da også få, men svaret kan ikke blive bedre end spørgsmålet.

Men nu gætter jeg på at grunden til at den ikke starter er at der ikke er
strøm på, at motoren forsøger at starte men kun kan klare nogle få sekunder
så er den løbet helt tør for strøm.

Jeg gætter også på at hvis den kører hver dag kan den lige klare sig, men
hvis den står nogle dage kan den ikke.
Hvis det er rigtigt kan batteriet ikke holde strømmen, eller der er noget
der bruger den.

Hvis det ikke er rigtigt og der ikke er nogen sammenhæng mellem stilstand og
startproblemer, men den helt tilfældet slet ikke forsøger at starte, vil jeg
gætte på startspærren, den er kendt for at svigte, den ene øjeblik starter
bilen det næste ikke.

Hvis værkstedet ikke kan finde ud af at sætte radioen over tændingen synes
jeg du skulle finde et andet værksted.
Men først synes jeg du skal starte forfra og fortælle hvordan din bil
opfører sig under forskellige omstændigheder.
Også hvad du gør når den ikke starter, får du strøm fra en anden bil og så
starter den, eller ringer du til Falck.
Jeg ved kun hvad du skriver og det er ikke ret meget.

Der er forøvrigt en anden gruppe dk.teknik.bil den er velegnet til tekniske
spørgsmål, der er lidt mere teknik og lidt mindre andet.

Hvis du ikke får svar fra mig skyldes det ikke uvenlighed men ferie.

mvh
Alex Christensen

Fra : lisekildemand@gmail.~

Dato : 11-04-08 02:40

On 11 Apr., 10:27, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> spørgsmål, der er lidt mere teknik og lidt mindre andet.
>
> Hvis du ikke får svar fra mig skyldes det ikke uvenlighed men ferie.

Tak for svaret.

Den kører stort set hver dag. I det sidste tilfælde hvor den ikke
kunne start (i går) kørte den dagen før. Men værkstedet siger også at
computerstyringen i bilen ikke godtager hvis spændingen falder bare
ganske lidt på batteriet.

Nu er der i dag kommet nyt batteri i, fordi det måske kunne være det
der var problemet. Det kan så være det hjælper. Det ser jeg om et par
dage.

Mit problem er nok mest at værkstedet ikke rigtigt tager mig alvorligt
- man køber jo ikke en bil til 200.000.- for at den ikke kan starte
pga. en radio. Det er dér det største problem i virkeligheden er, og
jeg søgte lidt efter om flere havde samme oplevelse.

Tak for dit svar. Det var meget brugbart. Jeg vil kontakte et andet
værksted.

Mvh.

Jacob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-08 16:29

lisekildemand@gmail.com skriver:

> Nu er der i dag kommet nyt batteri i, fordi det måske kunne være det
> der var problemet. Det kan så være det hjælper. Det ser jeg om et par
> dage.

På garantien vel ?

> Mit problem er nok mest at værkstedet ikke rigtigt tager mig alvorligt
> - man køber jo ikke en bil til 200.000.- for at den ikke kan starte
> pga. en radio.

Hvis de ikke kan få radioen til at slukke sammen med bilen, så hedder
den nok et andet værksted eller en anden radio.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 13-04-08 11:27

> lisekildemand@gmail.com skriver:

> På garantien vel ?

> Hvis de ikke kan få radioen til at slukke sammen med bilen, så hedder
> den nok et andet værksted eller en anden radio.

Problemet er nok, at den bruger "multiplex-netværk" - eller mao.: Ligesom VW
m.fl. bruger Citroën idag et avanceret ledningsnet og elektronisk styring,
der nok kan være smart og driftsikkert (hmmm?) til nogle ting, men som gør
almindelige indgreb som ovennævnte (eller anhængertræk hos VW)
dyrt/besværligt.

Fra : N/A

Dato : 13-04-08 11:27