Fiat med knækket tandrem ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-08 14:38

En bekendt har en Fiat Marea 2,0 (den med 155 HK) og tandremmen er knækket,
lige inden skifteintervalet
Spørgsmålet er så, er der plads til stemplerne eller ej ?
Skal han købe ny tandrem eller ny motor ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-04-08 15:33

Hej!

Per Beer Hansen wrote:

> En bekendt har en Fiat Marea 2,0 (den med 155 HK) og tandremmen er knækket,
> lige inden skifteintervalet
> Spørgsmålet er så, er der plads til stemplerne eller ej ?
> Skal han købe ny tandrem eller ny motor ?

Er der ikke noget "tandremsgaranti" hvis den er på fuld service?

Jeg ville ihvertfald gå værkstedet på klingen hvis det var mig

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-08 15:39

Kim Voss Schrader wrote:

> Er der ikke noget "tandremsgaranti" hvis den er på fuld service?

Nope.

> Jeg ville ihvertfald gå værkstedet på klingen hvis det var mig

Værkstedet er "ham selv", så desværre

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-04-08 16:32

Hej!

Per Beer Hansen wrote:

> Nope.

Hmm, det troede jeg faktisk f.eks. Ford kan præstere. Men kan selvfølgelig tage
fejl...

> Værkstedet er "ham selv", så desværre

Så må han blive godt sur på sig selv

Tja, det ender skisme nok med en ombyttermotor. De fleste nyere maskiner kan
ikke klare en sprungen rem.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : alexbo

Dato : 08-04-08 17:32

"Per Beer Hansen" skrev

> En bekendt har en Fiat Marea 2,0 (den med 155 HK) og tandremmen er
> knækket, lige inden skifteintervalet
> Spørgsmålet er så, er der plads til stemplerne eller ej ?
> Skal han købe ny tandrem eller ny motor ?

Jeg synes han skal spørge i teknikgruppen om mulighederne, måske han så
kunne skrive lidt mere detaljeret.
Bare et valg mellem tandrem eller motor
er noget forsimplet.
Men hvis sagen er at han kun kan skifte rem eller motor, så er det motor.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-08 19:27

alexbo wrote:

> Jeg synes han skal spørge i teknikgruppen om mulighederne,

Han er ikke på news og jeg følger ikke med i den gruppe.

> måske han
> så kunne skrive lidt mere detaljeret.

Hvilke flere detaljer ønskes der ?

> Bare et valg mellem tandrem eller motor
> er noget forsimplet.
> Men hvis sagen er at han kun kan skifte rem eller motor, så er det
> motor.

Jeg tror du misforstår.
Hvis motoren ikke tager skade af, at knække tandremmen, så er det jo bare at
sætte en ny på og være glad.
Har den derimod bøjet ventiler, ødelagt stempler, plejl/hovedlejer eller
andet, så vil det jo måske være billigst med en "hugger" motor.
Og manden er iøvrigt selv uddannet mekanikker, så reparationen/udskiftningen
er han ikke bange for, han ønsker bare ikke at "spilde" mere tid på den
gamle motor, hvis det er billigere/nemmere at finde en anden.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-08 20:46

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> [...]
> reparationen/udskiftningen er han ikke bange for, han ønsker bare ikke
> at "spilde" mere tid på den gamle motor, hvis det er billigere/nemmere

Hvis han er uddannet mekaniker, kan han så ikke selv vurdere skaderne på
motoren? ;)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-08 21:43

Henrik Stidsen wrote:

> Hvis han er uddannet mekaniker, kan han så ikke selv vurdere skaderne
> på motoren? ;)

Jo, men nu er det jo lige sket og maskinen er ikke skilt ad endnu.
Hvis det med sikkerhed kan siges, at motoren ikke kan tåle en knækket rem,
så var der jo heller ikke nogen mening i at fortsætte ad den vej, men i
stedet se at få fundet en erstatningsmaskine.
Det jeg spurgte efter var om andre havde været i samme situation og havde
gjort de erfaringer der skulle til, vedr. rep kontra udskiftning.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per

Dato : 08-04-08 19:47

Per Beer Hansen wrote:
> En bekendt har en Fiat Marea 2,0 (den med 155 HK) og tandremmen er
> knækket, lige inden skifteintervalet
> Spørgsmålet er så, er der plads til stemplerne eller ej ?
> Skal han købe ny tandrem eller ny motor ?

Hej Per !

Jeg er næsten sikker på at det er en ny motor på den model - det er vist kun
på FIRE motorerne 55 -75 hk 8 ventiler der ikke sker noget ved at remmen
går.

Men prøv at spørge her: www.fiatklubdanmark.dk i deres forum - de ved nok
alt om den slags.

mvh. Per

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 08-04-08 21:22

Per Beer Hansen skrev:
> En bekendt har en Fiat Marea 2,0 (den med 155 HK) og tandremmen er knækket,
> lige inden skifteintervalet
> Spørgsmålet er så, er der plads til stemplerne eller ej ?
> Skal han købe ny tandrem eller ny motor ?

Er det den 5-benede udgave, så er det en ny motor der skal til. Ellers
skal han være mere end usandsynlig heldig, hvis der ikke er gået mere på
motoren end bare remmen. Den 5-benede, og mange af de andre motorer der
ikke er i "Fire" udgave, er der ikke plads til stemplet i top, med
ventilerne nede. Det er dyrt at køre de sidste par meter, i stedet for
at skifte i ordentlig tid, så risikoen mindskes. Jeg fik min skiftet
5000-8000 km før interval, og det er noget billigere end at vente til 10
m efter den er sprunget.

Med som en anden skriver -- er din kammerat mekaniker, så burde han
kunne vurdere, hvor stor en skade motoren har, uden at skulle spørge andre.

Jesper

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-08 21:45

Jesper Jacobsen wrote:

> Med som en anden skriver -- er din kammerat mekaniker, så burde han
> kunne vurdere, hvor stor en skade motoren har, uden at skulle spørge
> andre.

Selvfølgelig kan han vurdere skaden, men ikke uden at adskille motoren først
og det er ikke sket endnu, da remmen først lige er knækket.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-08 21:52

Per Beer Hansen skriver:

> Selvfølgelig kan han vurdere skaden, men ikke uden at adskille motoren først
> og det er ikke sket endnu, da remmen først lige er knækket.

Forholdsvis let, drej på knastakslen og krumtappen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-08 21:57

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Per Beer Hansen skriver:

> Forholdsvis let, drej på knastakslen og krumtappen.

Og hvad vil du opnå med det ?
Ingen af de dele har der været noget at mærke på, de gange jeg selv har
stået med et sådant problem og det er da efterhånden blevet til en del
gange.
For at undersøge skaden helt, er man nødt til at adskille motoren og måle
den igennem.
Nogle ting er så nemmere/hurtigere at tjekke end andre, f.eks. bøjede
ventiler eller hullede stempler, men først når låget er blevet lettet fra
blokken.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-08 22:04

Per Beer Hansen skriver:

> Og hvad vil du opnå med det ?

En smadret motor kan du mærke dig til.

> Ingen af de dele har der været noget at mærke på, de gange jeg selv har
> stået med et sådant problem og det er da efterhånden blevet til en del
> gange.

Har du haft med smadrede ventiler at gøre ?

En gammel golf overlever det let, men en moderne højtydende
omdrejningsvillig motor overlever sjældent.

Min svoger smed en tandrem på en gammel golf - ny rem og så var den klar
igen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-04-08 22:12

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Har du haft med smadrede ventiler at gøre ?

Per er faglært mekaniker.
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-04-08 22:34

Hans Paulin (6310) skrev:

> Per er faglært mekaniker.

Jeps. Skal man skyde en kort genvej kan han/man stille krumtappen i en
stilling hvor man kan dreje knastakslerne rundt og så måle
ventilspillerum. Afviger det kun et par 1/10 fra data er der sikkert
ikke sket noget. Kan man få hele bundtet af søgerbalde ind under så har
den bøjet ventiler.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-04-08 10:00

Hans Paulin (6310) wrote:

> Per er faglært mekaniker.

Ja, men jeg skal IKKE lave Fiat'en

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-04-08 10:07

Per Beer Hansen skrev:

> jeg skal IKKE lave Fiat'en

Årh, comeon!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-04-08 09:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Per Beer Hansen skriver:

> En smadret motor kan du mærke dig til.

Nej, ikke ved at dreje på akslerne.

> Har du haft med smadrede ventiler at gøre ?

Mange gange.
Og smadrede stempler og smadret cylindervægge og, og osv

> En gammel golf overlever det let, men en moderne højtydende
> omdrejningsvillig motor overlever sjældent.
>
> Min svoger smed en tandrem på en gammel golf - ny rem og så var den
> klar igen.

Der er nogen, der er heldige.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 08-04-08 22:52

"Per Beer Hansen" skrev

> [...]
> Nogle ting er så nemmere/hurtigere at tjekke end andre, f.eks. bøjede
> ventiler eller hullede stempler, men først når låget er blevet lettet fra

Hvis ikke man kan kontrollere ventiler og stempler uden at adskille motoren
så er man ikke mekaniker.

Jeg har forøvrigt ikke set stempler der har taget skade af en knækket
tandrem, men jeg skal ikke afvise det.
Den 5 cylindrede Fiat er 20 ventilet, 4 ventiler pr cylinder, de er
skråtstillet, de vil næppe kunne mase sig igennem stemplet, de bukker bare.

Selv de ventiler der står lodret og derfor ikke bukker så nemt, har svært
ved at mase sig igennem stemplet, der har jeg set knastaksler blive løftet
op fra topstykket af de ventiler stemplet rammer.
De har alle været diesel, der sidder ventilerne lodret og der er ingen plads
når stemplet kommer farende, men stempler er meget stærkere end knastaklen.
den enten knækker eller bliver flået ud af toppen.
Den nemmeste måde at finde problemets omfang er at sætte trykluft i
cylindrene, hvis det fiser ud af indsugning/udstødning når ventilerne burde
være lukket er de bukket.
Skulle det fise ned i bundkarret er der hul i stemplet.

Hvis motoren ellers er god ville jeg i hvert fald hellere skifte et par
ventiler, end at rode med en gammel motor fra en hugger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-04-08 10:00

alexbo wrote:

> Hvis ikke man kan kontrollere ventiler og stempler uden at adskille
> motoren så er man ikke mekaniker.

Nå !
Nu er det jo ikke alle, der har adgang til f.eks. kompressionstester eller
andet 24 timer i døgnet.

> Jeg har forøvrigt ikke set stempler der har taget skade af en knækket
> tandrem, men jeg skal ikke afvise det.

Det har jeg, både stempler og forringer.

> Den 5 cylindrede Fiat er 20 ventilet, 4 ventiler pr cylinder, de er
> skråtstillet, de vil næppe kunne mase sig igennem stemplet, de bukker
> bare.

Eller i værste fald knækker, det giver noget mere "ravage"

> [...]
>
> Hvis motoren ellers er god ville jeg i hvert fald hellere skifte et
> par ventiler, end at rode med en gammel motor fra en hugger.

Jeg tror helt du (og andre) har misforstået grunden til spørgsmålet.
Tandremmen knækker under kørsel og manden får sin bil transporteret hjem.
Han er selv uddannet mekanikker, men arbejder som noget andet nu, så han har
ikke adgang til et værksted, kun sit "hobby" værktøj derhjemme.
Han vil gerne undgå, at stå hjemme på sin parkeringsplads og adskille
motoren, hvis det kan undgås.
I første omgang ville han (jeg) såmænd bare høre, om andre havde været ude
for noget lignende og derfra kunne give sine erfaringer videre.
Han skal så efterfølgende ud og leje/låne sig ind på et værksted og så var
det jo rart hvis man havde gjort sit forarbejde og vidste hvad man skulle
gøre.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 09-04-08 13:42

"Per Beer Hansen" skrev

> Jeg tror helt du (og andre) har misforstået grunden til spørgsmålet.

Det skyldes nok at spørgsmålet bare lød på ," ny tandrem eller ny motor".
Jeg foreslog faktisk at hvis der blev skrevet i teknikgruppen med nogle
flere informationer, kunne man komme langt.
Også uden kompressionstester, som man heller ikke kan bruge til noget som
helst i den situation.
Tværtimod forsøger man sig med den bukker man resten af ventilerne.

> [...]
> det jo rart hvis man havde gjort sit forarbejde og vidste hvad man skulle

Ja jeg har været ude for noget lignende, der er bukket et par ventiler.
Hvilke det er kan man nemt finde ud af, også på parkeringspladsen og uden
andet værktøj end hvad der fulgte med bilen fra fabrikken.
Det der skal gøres er at afmontere topstykket og skifte ventilerne, når man
på forhånd ved hvilke ventiler kan man købe dem og pakningssættet på
forhånd, så kan det laves een lang køre, med lidt held på een dag.
Noget afhængigt af om han kan skifte tandremmen uden at tage motoren ud.

Men det er ikke nemt at hjælpe, når man bare hele tiden får at vide at det
eneste man ønsker er, at nogen kan sige hvad der er sket, fordi de kender
een der har set
noget lignende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-04-08 14:09

alexbo wrote:

> Det skyldes nok at spørgsmålet bare lød på ," ny tandrem eller ny
> motor". Jeg foreslog faktisk at hvis der blev skrevet i teknikgruppen
> med nogle flere informationer, kunne man komme langt.

Jeg kan godt se, at spørgsmålet kunne være skrevet anderledes, men det
eneste han i bund og grund ønsker svar på, er om der er plads til ventilerne
i en sådan situation. Det ser det ud til (fra andre svar) at der ikke er.

> Også uden kompressionstester, som man heller ikke kan bruge til noget
> som helst i den situation.
> Tværtimod forsøger man sig med den bukker man resten af ventilerne.

Det tror jeg nu ikke, de ventiler der står åbne, vil jo være de samme som da
remmen knækkede.

> [...]
> Men det er ikke nemt at hjælpe, når man bare hele tiden får at vide
> at det eneste man ønsker er, at nogen kan sige hvad der er sket,

Prøv nu at læse hvad jeg skriver.
Han/jeg ønsker jo blot at høre om andres erfaringer, med om der er plads til
ventilerne eller ej, når remmen knækker.
Ikke en reparations vejledning eller andet.
Det er iøvrigt også ligegyldigt nu, da det sidste jeg har hørt er at han har
skaffet en hugger motor og vil lægge den i, for nemhedens skyld, som han
selv siger.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-04-08 22:29

Per Beer Hansen skrev:

> Selvfølgelig kan han vurdere skaden, men ikke uden at adskille motoren først
> og det er ikke sket endnu, da remmen først lige er knækket.

Gad vide om den ikke er 16 ventilet. Det er yderst sjældent de kan tåle
at knække tandrem. Uanset hvad andre siger de har oplevet så er
grundreglen at en knækket tandrem koster mindst en renovering af top. De
ligger jo på rad og række på cylinderværkstederne. Hvis den minder om
hvad der ligger i en Bravo 1,6 så er det styr og hele molevitten. Så mit
råd er en anden motor.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-04-08 10:01

Ib Jakobsen wrote:

> Gad vide om den ikke er 16 ventilet.

Den er 20 ventilet (5 cylindret).

> [...]
> De ligger jo på rad og række på cylinderværkstederne. Hvis den minder
> om hvad der ligger i en Bravo 1,6 så er det styr og hele molevitten.

Det er også hvad han regner med

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : John Sahl

Dato : 09-04-08 08:41

Per Beer Hansen wrote:
> En bekendt har en Fiat Marea 2,0 (den med 155 HK) og tandremmen er
> knækket, lige inden skifteintervalet
> Spørgsmålet er så, er der plads til stemplerne eller ej ?
> Skal han købe ny tandrem eller ny motor ?

Der er IKKE plads til ventilerne ved en knækket tandrem, så med mindre man
er usandsynligt heldig, smadrer den de 10 indsugningsventiler og formentligt
også stemplerne.

Det er forresten ikke en 16V som en skriver, det er en 20V og den lyder
sindsygt godt

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-04-08 10:03

John Sahl wrote:

> Der er IKKE plads til ventilerne ved en knækket tandrem, så med
> mindre man er usandsynligt heldig, smadrer den de 10
> indsugningsventiler og formentligt også stemplerne.

OK.

> Det er forresten ikke en 16V som en skriver, det er en 20V og den
> lyder sindsygt godt

Ja det er en OK maskine, bare man ikke skal skrue på den (ifølge ham), der
er ingen plads overhovedet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 09-04-08 13:41

"John Sahl" skrev

> Der er IKKE plads til ventilerne ved en knækket tandrem, så med mindre man
> er usandsynligt heldig, smadrer den de 10 indsugningsventiler og
> formentligt også stemplerne.

Der er ganske enkelt ikke muligt at bukke alle indsugningsventilerne på een
gang.

Hvis du mener du kan en konstruere en situation hvor mere end 2 cylindre har
indsugningsventiler åbne må du gerne forklare stempel og ventilstillingen da
remmen knækkede.
Det samme gælder udstødningsventiler, de kan aldrig rammes alle sammen på
een gang
Kun hvis man fjumrer rundt og drejer på al ting uden rigtigt at vide hvordan
er det muligt at bukke alt sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : John Sahl

Dato : 09-04-08 13:52

alexbo wrote:
> "John Sahl" skrev

> Der er ganske enkelt ikke muligt at bukke alle indsugningsventilerne
> på een gang.

Jeg går ikke ud fra at motoren stopper "momentant" så jeg vil stadig mene at
den vil nakke dem alle, med mindre man er heldig.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-04-08 14:13

John Sahl wrote:

> Jeg går ikke ud fra at motoren stopper "momentant" så jeg vil stadig
> mene at den vil nakke dem alle, med mindre man er heldig.

Da der jo ikke er noget "moment" på knastakslerne, så tror jeg de vil stoppe
temmeligt hurtigt (i forhold til krumtappen) og dermed begrænse skaderne.
Jeg har selv kun knækket én tandrem på en af mine biler og det var på en
gammel Escort 1,3 CVH 8V.
Den knækkede ved ca. 3000 omdr/min og der var kun bøjet én ventil.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport