SApørgsmål mht advarelse lampe
Fra : malobailar

Dato : 06-04-08 12:27

HEJ

Volvo s 70 har i instrument en advarsels lampe som skal fortælle, hvis der
er uorden/en pærer som ikke virker.

Den (advarselslampen) virker når bilen startes MEN hvis der er uorden eller
en anden pærer i lygterne er sprunget giver den(advarslelampen) ikke besked

Hvad kan der gøre???
Bilen har kørt ca. 36000 og vi regner med at fejlen har været der hele
tiden.
Det drejer sig ikke om garantien eller brok over bilmærke/forhandler MEN
bare hvad en almindelig bilist kan gøre for at udhjælpe fejlen ....

FORÅRS HILSNER

Fra : Carsten

Dato : 06-04-08 15:34

"malobailar" <held@lykke.dk> skrev i en meddelelse
> Volvo s 70 har i instrument en advarsels lampe som skal fortælle, hvis der
> er uorden/en pærer som ikke virker.

Sådan en anordning havde min fiat også, men det virkede heller ikke. Jeg fik
at vide af værkstedet at "følsomheden" var for lille i anordningen - at een
pære springer er ikke nok til at tænde for advarslen. Der skal flere pærer
til. Eftersom man som regel selv opdager den slags efter højst et par dage
(hvem går rundt om bilen hver gang man kører en tur ?) så var det ikke noget
jeg gad og "klage" over. Jeg valgte at leve med det.

Carsten

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-04-08 20:43

malobailar skrev:
> [...]
> en anden pærer i lygterne er sprunget giver den(advarslelampen) ikke besked

Tjaaa -- en mulighed er jo, at hver gang du tanker, går du lige en tur
om bilen, for at se om alle pærer lyser. Man kan selvfølgelig ikke se,
om stoplygterne lyser, da det er ret svært både at træde på pedalen, og
samtidig kigge på lygterne. Der kan man så bruge en mur, og bakspejlet,
for at se om der er en pære der ikke er i orden.

Kort sagt, uanfægtet hvilke hjælpeanordninger der er i en bil, er det
stadig førerens ansvar, at den er i lovlig stand.

Derfor går jeg selv lige en tur rundt om bilen ret jævnligt, for at se
om alle pærer virker, og bruger muren til at se om stoplygterne også
lyser, når jeg træder på bremsen.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-08 21:47

Jesper Jacobsen skriver:

> Tjaaa -- en mulighed er jo, at hver gang du tanker, går du lige en tur
> om bilen, for at se om alle pærer lyser.

Så skal man til at tænde lyset ?

> [...]
> samtidig kigge på lygterne. Der kan man så bruge en mur, og bakspejlet,
> for at se om der er en pære der ikke er i orden.

Butiksruder er guld værd, de kan også bruges til positionslys.....

> Kort sagt, uanfægtet hvilke hjælpeanordninger der er i en bil, er det
> stadig førerens ansvar, at den er i lovlig stand.

Jeps

> Derfor går jeg selv lige en tur rundt om bilen ret jævnligt, for at se
> om alle pærer virker, og bruger muren til at se om stoplygterne også
> lyser, når jeg træder på bremsen.

Næsten aldrig. Jeg satser på at kredsløbet i bilen virker.

Til gengæld gør jeg det på traileren, for den kan let være fuld af
dårlige forbindelser, de 4 gange om året jeg har den ude - den er kun
20+ år gammel.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 07-04-08 19:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jesper Jacobsen skriver:
>
> Så skal man til at tænde lyset ?

Nu ved jeg ikke hvordan du tanker Klaus, men når jeg kommer ind på en
tankstation, så er min motor startet, og en hurtig tur rundt om bilen er
jo så også noget der kan tage helt op til 10 sekunder, inden man lige
slukker motoren, og evt. tager nøglen af bilen, for at kunne åbne
tankdækslet.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-04-08 20:40

Jesper Jacobsen skriver:

> [...]
> jo så også noget der kan tage helt op til 10 sekunder, inden man lige
> slukker motoren, og evt. tager nøglen af bilen, for at kunne åbne

Typisk gør jeg det at jeg standser ved standeren, slukekr bilen og
trykker på kanppen til tankdækselet - inden jeg stiger ud.