Alufælge til konens MéganeI
Fra : sailor99

Dato : 30-03-08 15:05

Hej!
Min kone vil gerne have alufælge til hendes sommerdæk - 14 tommer - men
hvilken størrelse skal jeg lede efter?

14 tommer kan naturligvis gå, men der er også noget med indpresningsdybde
(ET), hvad skal den være på en Mégane af 1. generation? Dækkene er
175/65-14.

Nu skal hun alligevel have 2 nye sommerdæk, så måske er der andre
muligheder, hvis alle 4 blev skiftet? Fælg- og dækstørrelse? Eller skal man
hellere lade være?

Jeg håber, der er en eller flere venlige sjæle, der kan hjælpe mig lidt, da
jeg ved forsvindende lidt om disse ting.

På forhånd 1000 tak!

Mvh
Georg

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-03-08 16:19

On Sun, 30 Mar 2008 16:04:57 +0200, sailor99 wrote:

> [...]
>
> Jeg håber, der er en eller flere venlige sjæle, der kan hjælpe mig lidt,
> da jeg ved forsvindende lidt om disse ting.

Hmm, nu er jeg heller ikke den store ekspert, men...

Der er grænser for fælgstørrelser der passer til en given bil. Hvis du
taster nummerpladen ind på forsiden biltorvet.dk eller på
http://asp.biltorvet.dk/hjulguiden/hjulguiden2007.asp? så finder du en
liste over hvad der går og ikke går. Med hensyn til indpresning og alt det
fnuller ville jeg nok simpelthen overlade det til en professionel hjul- og
dækmand.

Hvis du holder dig til den dækstørrelse du allerede har så får du
selvfølgelig den fordel at du frit kan flytte dæk mellem de to sæt fælge,
og du kan nøjes med at købe to nye, men på den anden side: hvor længe går
der til de næste to skal skiftes alligevel?

Et lille trick: Til små fælgdiametre ser det efter min mening klart bedre
ud med "dark" typerne (har selv 15" Dezent V dark i sommerhjulene), fordi
de ligesom får den inderste del af fælgen til at forsvinde.

Fra : sailor99

Dato : 30-03-08 16:34

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fnuller ville jeg nok simpelthen overlade det til en professionel hjul- og

Tak for det!

Jeg vil nok ikke overlade det hele til en professionel dækmand, da man ofte
kan gøre en god handel ved at købe lettere brugte hjul. Men det kræver så,
at man kender indpresningsdybden og boltenes krydsmål.

Mvh
Georg

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-03-08 17:59

sailor99 skrev:
> [...]
>
> 14 tommer kan naturligvis gå, men der er også noget med indpresningsdybde
> (ET), hvad skal den være på en Mégane af 1. generation? Dækkene er

Jeg ville nok vælge en anden dimension, end dem der sidder standard på
bilen.

> Nu skal hun alligevel have 2 nye sommerdæk, så måske er der andre
> muligheder, hvis alle 4 blev skiftet? Fælg- og dækstørrelse? Eller skal man
> hellere lade være?

Hvorfor lade være ?? Jeg syntes det ser meget bedre ud med alu-fælge på
en bil. Jeg ville vælge et sæt 15", og efter lige at have slået bilen
op, så kan jeg se, at den kan køre på 195/50/15, og den dimension er
meget almindelig, og derfor ret billig at købe dæk til. At "nøjes" med
at købe 2 dæk, og så få de to andre over på en anden fælg, er nok næsten
lige så dyrt, som at skifte alle 4 til et nyt sæt.

> Jeg håber, der er en eller flere venlige sjæle, der kan hjælpe mig lidt, da
> jeg ved forsvindende lidt om disse ting.

ET målet på de nye fælge skal være mellem 26-36 alt afhængig af bredden,
og vælger du et sæt 6x15" vil jeg tro du skal have målet til lige
omkring 30.

Jesper