MS Windows
briani 27239
Kan 32bit program udbytte 8Gb ram
Fra : steen

Dato : 26-05-08 01:24

Hej,

jeg har Vista 64 bit installeret på min computer.

Er der nogen der ved om et 32bit program kan udnytte 8Gb ram?

Håber i kan hjælpe.

Hilsen

Steen

Fra : Frandsen

Dato : 26-05-08 11:25

"steen" <steengod@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>Hej,
>
>jeg har Vista 64 bit installeret på min computer.
>
>Er der nogen der ved om et 32bit program kan udnytte 8Gb ram?

Et 32bit OS kan ikke addresere mere end 4GB RAM.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 26-05-08 12:25

Frandsen wrote:
> Et 32bit OS kan ikke addresere mere end 4GB RAM.

Prøv lige at se her, og overvej så den udtalelse igen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension#Windows

Fra : Frandsen

Dato : 27-05-08 09:16

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i meddelelsen

> Prøv lige at se her, og overvej så den udtalelse igen:

Ha, I stand corrected. Nu håber jeg, at mit nye motherboard understøtter
det, da jeg allerede har bestilt 8GB RAM, så ikke kun Vista men også XP kan
udnytte det. Det ville være sejt.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-05-08 14:45

Som du kunne se på linket vil ingen af 32bit consumer versionerne af
XP/Vista understøtte 8GB RAM. Det skal være en 64bit version.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-05-08 07:43

Frandsen wrote:
> [...]

> understøtter det, da jeg allerede har bestilt 8GB RAM, så ikke kun
> Vista men også XP kan udnytte det. Det ville være sejt.

MS workstation 32bit (både 2000,xp og vista) er begrænset til 4GB fra MS
side, deres server OS 32 bit har ikke den begrænsning (advanced,
enterprise, og datacenter ed.)

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : N_B_DK

Dato : 28-05-08 07:40

Frandsen wrote:
> "steen" <steengod@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Et 32bit OS kan ikke addresere mere end 4GB RAM.

Sludder, kig på /pae f.eks, linus har heller ikke problemer med det,
lige fra pentium processorne, har cpuerne haft mulighed for at adressere
op til 64GB (36bit)

Fra : dennis

Dato : 28-05-08 16:00

N_B_DK wrote:

> Sludder, kig på /pae f.eks, linus har heller ikke problemer med det,
> lige fra pentium processorne, har cpuerne haft mulighed for at adressere
> op til 64GB (36bit)

Tja, jeg sidder lige og kigger på en Intel Pentium M, som ikke kan mere
end 4GB.

64GB i 32bit tilstand behøver ikke være loftet. Det afhænger af cpuen.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 28-05-08 17:00

dennis wrote:
> Tja, jeg sidder lige og kigger på en Intel Pentium M, som ikke kan mere
> end 4GB.

Det står jo også næsten øverst på
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

"except the 400 MHz bus versions of the Pentium M".

Fra : steen

Dato : 26-05-08 04:32

On 26 Maj, 12:25, "Frandsen" <a...@b.c> wrote:

> Et 32bit OS kan ikke addresere mere end 4GB RAM.

tak,

jeg har et 64bit OS, men bruger flest 32bit programmer.

Kan programmerne udnytte 8GB ram hvis jeg satte 4 mere i, eller er det
kun 64bit programmer som kan udnytte den ekstra ram?

Hilsen

Steen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-05-08 18:24

Nej, men du kan have to kørende som hver udnytter 4GB.
Eller 8 som udnytter 1GB hver.
Så hvis spørgsmålet er om det vil give en gevinst at opgradere til 8GB
er svaret ja.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : dennis

Dato : 27-05-08 09:10

steen wrote:
> Hej,
>
> jeg har Vista 64 bit installeret på min computer.
>
> Er der nogen der ved om et 32bit program kan udnytte 8Gb ram?

Det kan kun relativt få programmer. Det skal understøtte AWE.

Ellers er det "largeaddressaware", man skal kigge efter. Uden, så kan
programmet voske til 2GB. Med, så kan det vokse til 4GB.