sv: ang jern
Fra : den@rigtigmand.dk

Dato : 18-07-01 16:37

Når planterne smelter væk kan man gøre som akvaristerne fandt på for
over
50 år siden, da havde an heller ikke alle de kemikalier vi har idag.
SØM ganske alm jern søm tørres af med acetone så der ikke er olie på,
derefter
stikker man dem ned under planterne bare nogle stykker. Jeg håber at det
er noget
du kan bruge.

Med Venlig Hilsen

Stefan Thygesen
stmc@adr.dk
http://www.stmc.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 18-07-01 20:57

Hej.
Det var da en god ide. Tror jeg skal tage turen omkring min fars værksted
nædste gang jeg på besøg.
Hilsen Ditte

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-07-01 09:01

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> Det var da en god ide. Tror jeg skal tage turen omkring min fars værksted
> nædste gang jeg på besøg.

Husk i så fald at være opmærksom på at det er søm af rent jern, du bruger -
ikke galvaniserede.

Mvh
Jan

PS. Prøv lige ved lejlighed at take en kig på
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-07-01 16:59

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> Husk i så fald at være opmærksom på at det er søm af rent jern, du
bruger -
> ikke galvaniserede.
>
> Mvh
> Jan

Hej Jan
Tak for tipset
Ditte

Fra : ole larsen

Dato : 19-07-01 18:25

Ditte Cecilie Simonsen skrev i meddelelsen ...

>"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
>bruger -

>Hej Jan
>Tak for tipset
>Ditte

Og så bør man også lige overveje om det er RENT jern, der ikke indeholder
andet end jern og kulstof - og det bliver svært at vurdere.
Derfor anbefaler jeg jernvitriol, der er ferrosulfat.

Ole

Fra : michael

Dato : 19-07-01 23:08

Ja eller se i stedet indlægene 'hvordan får jeg mere jern tilført uden at
skulle' fra d.18.07.2001 fra Jens Jacob.

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-07-01 09:56

> [...]

> andet end jern og kulstof - og det bliver svært at vurdere.
> Derfor anbefaler jeg jernvitriol, der er ferrosulfat.

Så må du hellere bestille det i analysekvalitet. Jernsulfat er i almindelig
handelskvalitet fyldt med mængeder af interessante forureninger:

http://www.kemira-miljoe.dk/Produkter/jsf.htm

Er kulstof i øvrigt en del af RENT jern?

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 20-07-01 17:38

Jan Boegh skrev i meddelelsen <9j8rn8$hb4$1@news.net.uni-c.dk>...

>Så må du hellere bestille det i analysekvalitet. Jernsulfat er i almindelig
>handelskvalitet fyldt med mængeder af interessante forureninger:

Ja, du har været inde på det før - at ferrosulfat i handelskvalitet skulle
være mere end FeSO4. Og det er sikkert rigtigt - man får ikke
analysekvalitet til 50 kr./kilo. Og det er træls, at der ifgl. dit link er
nogle få (2?) ting i uøskede koncentrationer i. Og en del ønskede. Og jeg
aner ikke om det er bedre eller værre end søm. Gør du ? Under alle
omstændigheder optages jernsulfat hurtigere i akvariemiljøet end et søm -
godt eller dårligt ?

>Er kulstof i øvrigt en del af RENT jern?

Naturligvis er det ikke det, men det er en uskadelig og alm. del af "jern"
og jeg regnede med at du efter din
Italiensferie havde så travlt med at lave Italiensk mad, at du overså det -
og helt OT, er den gamle Elisabeth David/s et eller andet Italiensk
anbefalelsesværdig på området ? - den er spændende at læse i hos naboen og
jeg har været forgæves i antikvariatet. Og endnu mere OT: Madkultur er
yderst morsomt behandlet i Villy Sørensens " Uden mål eller med" i første
essay "Natur og Kultur" .

>mvh
>Jan

Ole
muggler@worldonline.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-07-01 10:50

> Naturligvis er det ikke det, men det er en uskadelig og alm. del af "jern"
> og jeg regnede med at du efter din
> Italiensferie havde så travlt med at lave Italiensk mad, at du overså
det -

He he

> og helt OT, er den gamle Elisabeth David/s et eller andet Italiensk
> anbefalelsesværdig på området ? - den er spændende at læse i hos naboen og
> jeg har været forgæves i antikvariatet.

Ja helt afgjort. Jeg har inden for det sidste års tid set den på tilbud i en
lokal boghandel.

> Og endnu mere OT: Madkultur er
> yderst morsomt behandlet i Villy Sørensens " Uden mål eller med" i første
> essay "Natur og Kultur" .

Den vil jeg læse ved lejlighed.
Må jeg så til gengæld anbefale George Kringelbachs antologi: "Forfatterne
gård til bords" med festlige fortællinger og dertil hørende opskrifter.

XFUT dk.kultur mad+drikke

mvh
Jan

Fra : Peter Westh

Dato : 25-07-01 13:58

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> "ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
>
> Ja helt afgjort. Jeg har inden for det sidste års tid set den på tilbud i
en
> lokal boghandel.

Jeg er meget glad for min engelske udgave af "Italian Food". Jeg købte den
antikvarisk for 30 kroner.

Den er skrevet i rationeringstider, og det gør at der er masser af
opskrifter på at tilberede billigt, sejt kød, anvende billige ingredienser
osv.. Det er noget jeg værdsætter som studerende . Nyere bøger har det
med at være orgier i balsamico, parmaskinke, friskhøvlet parmesan og andre
ingredienser med snobeffekt.

En sjov detalje er, at i den danske oversættelse fra slutningen af 70'erne
er alle opskrifter med kalkunbryst "oversat" til kylling. Kalkun var
åbenbart umuligt at opdrive dengang. I dag er det det billigste kød man kan
få. Der kan man se hvordan tiderne skifter. Om det er rettet i den udgave,
der kom for to-tre år siden, ved jeg ikke.

Denne udgave bære iøvrigt en pinlig fejl. Fordi den blev udgivet sammen med
French Country Cooking - Fransk Landkøkken - er de kommet til at skrive
"Italiensk Landkøkken" på bindet, selvom bogen blot hedder "Italiensk
Køkken". Jeg mener stadig den kan fås på udsalg.

MVH

Peter

Fra : ole larsen

Dato : 01-08-01 11:06

Peter Westh skrev i meddelelsen <9jmfop$313v$1@ID-62221.news.dfncis.de>...
> [...]
>"Italiensk Landkøkken" på bindet, selvom bogen blot hedder "Italiensk
>Køkken". Jeg mener stadig den kan fås på udsalg.

Vel hjemkommet efter ferie på Holmsland - , Husby - og Bøvling Klit og
masser af dejlig røget fisk ( Helt, sild og ising (bakskul)):
Elisabeth Davids "Italiensk køkken"er udsolgt fra forlaget, MEN, siger man
Gyldendals Bogklub, kan den stadig fås, indbundet, til 49,- kr.
Og i den udgave er kalkun kalkun.
Man glæder sig
Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-07-01 10:51

> [...]

> analysekvalitet til 50 kr./kilo. Og det er træls, at der ifgl. dit link er
> nogle få (2?) ting i uøskede koncentrationer i.

Lad os blot konstatere at fisk (heldigvis?) ikke lever så længe, at
akkumulerede tungmetaller er noget problem for deres temmeligt simple
nervesystem.

> Og en del ønskede. Og jeg
> aner ikke om det er bedre eller værre end søm. Gør du ? Under alle
> omstændigheder optages jernsulfat hurtigere i akvariemiljøet end et søm -
> godt eller dårligt ?

Nej, jeg har ingen anelse. I øvrigt tror jeg ikke på sømmet med mindre man
er i stand til at holde pH nede i den sure ende.
Jeg ville også bruge enten jernsulfat eller jern citrat/tartrat

mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-07-01 16:39

> [...]
> andet end jern og kulstof - og det bliver svært at vurdere.
> Derfor anbefaler jeg jernvitriol, der er ferrosulfat.

Hej Ole.
Det skulle vel kunne lade sig gøre at finde noget sådan i værkstedet til min
far - han har et rimelig godt udvalg, siden han er snedker. Men jeg skal
huske at spørge ham først, da......
Takker for tipsene...
God sommer til alle
Ditte