MS Windows
briani 27239
Vista 32 bit. 4 gb eller mere?
Fra : Poul Johannsen

Dato : 15-05-08 17:47

Hej

Hvis jeg installere Vista 32 bit i stedet for 64 bit. Kan jeg få den
til at se alle mine 4 gb?
Jeg mener at have set et eller andet sted, hvor man kan få Vista 32
bit til at se alle 4 gb og udnytter dem alle.
Men hvordan?

Mvh Poul

Fra : Asle Bjerva

Dato : 15-05-08 18:00

Poul Johannsen (slet Z79FB) wrote:
> [...]
> Jeg mener at have set et eller andet sted, hvor man kan få Vista 32
> bit til at se alle 4 gb og udnytter dem alle.

Det korte svaret:
Windows 32bit versjoner kan maksimalt benytte 3.12 Gb minne.
Det lange svaret fra Microsoft:
http://support.microsoft.com/kb/929605

Hvis man skal utnytte mer enn 3.12 Gb minne må en ha et 64 bit
operativsystem.
--
AsleB; Oslo

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-05-08 20:45

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> wrote in message

> [...]
> Det lange svaret fra Microsoft:
> http://support.microsoft.com/kb/929605
>
> Hvis man skal utnytte mer enn 3.12 Gb minne må en ha et 64 bit

Eller windows 2000-2003 EE

Bjarne K.

Fra : N_B_DK

Dato : 16-05-08 12:05

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote in message
> Eller windows 2000-2003 EE

Linux har heller ikke problemet, (da problemet jo er at MS har begrænset
det øvre addresse rum til 4GB, og man kan derfor ikke remappe
hukommelsen)

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : N_B_DK

Dato : 16-05-08 12:03

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> wrote in message

> Det korte svaret:
> Windows 32bit versjoner kan maksimalt benytte 3.12 Gb minne.

Men det er forkert, Win XP 32bit, kan sagtens benytte alle 4GB, men pga
chipsettet i computeren, kan alle 4GB ram normalt ikke benyttes, men
det er en "fejl" i chipsettet, og ikke en begrænsning i XP 32 Bit.

> Hvis man skal utnytte mer enn 3.12 Gb minne må en ha et 64 bit
> operativsystem.

Sludder, man skal have et bundkort der ikke er baseret på et desktop
chipset. (der findes muligvis enkelte desktop chipset der kan, men de
fleste kan ikke)