MS Windows
briani 27239
Installere XP uden CD eller disk-drev
Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-05-08 11:49

Hej

Jeg prøver at installere XP på en maskine uden CD eller diskdrev.
Kan man lægge noget på en NTFS harddisk (I386 mappe, NTLDR, NTDETECT,
boot.ini, plus noget mere) der får maskinen til at installere XP ved boot?

Jeg prøvede at lave en NTFS partition, og derefter en FAT32 partition. Satte
FAT'en aktiv og bootede på den og installerede XP derfra, over på NTFS
partitionen. Det lykkedes, men jeg endte med at systemdrevet hed D: i stedet
for C: (fordi FAT'en hed C: under installationen?). For ikke at boote på
FAT'en og køre videre på NTFS'en, flyttede jeg boot.ini og satte NTFS'en
aktiv, og slettede FAT'en. Det virkede også. Men da jeg udvidede NTFS'en til
hele drevet (med BootItNG bootet fra CD på en anden maskine), kunne den ikke
boote, men meldte disk-læsefejl. Sjovt nok kunne disken boote ind i
start-menuen (den med fejlsikret tilsand osv) på den anden maskine. Fixmbr
og fixboot hjalp ikke.

Jeg kan få maskinen til at boote boot.ini ved at formattere disken (med en
USB diskbox) i NTFS, gøre den aktiv, og lægge NTLDR, NTDETECT og en boot.ini
med to boot entries i, på den. Prøvede at kalde i386\winnt fra boot.ini (med
"c:\i386\winnt = "Install"), men det gav bare en sort skærm med en cursor
foroven når jeg valgte det menupunkt fra boot.ini menuen.

Det nummer med at starte fra én FAT partition, giver "manglede NTLDR" ved
genstart, efter første del af installationen selvom den er der, det er
åbanbart velkendt, kan jeg se på andre indlæg. :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : N_B_DK

Dato : 10-05-08 11:03

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message
> Hej

Formater disken i FAT32 med /s switchen (system), så er den bootable,
kopier I386 mappen fra install skiven over på, monter disken, og start
installationen med winnt.exe når den er færdig, converterer du drevet
til NTFS.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-05-08 15:01

N_B_DK wrote:
> [...]
> kopier I386 mappen fra install skiven over på, monter disken, og start
> installationen med winnt.exe når den er færdig, converterer du drevet

Det har jeg prøvet, jeg får som nævnt en "manglende NTLDR" efter første del
af installationen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Sune Storgaard

Dato : 10-05-08 14:54

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg prøvet, jeg får som nævnt en "manglende NTLDR" efter første
> del af installationen.

Hvad med noget PXE ? Det kræver ikke det store setup for at køre en xp
installation over netværket, men det kræver at maskinen vil boote fra pxe..
Kan den evt. starte fra en usb pen ?

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-05-08 16:50

Sune Storgaard wrote:

> Hvad med noget PXE ? Det kræver ikke det store setup for at køre en xp
> installation over netværket, men det kræver at maskinen vil boote fra
> pxe.. Kan den evt. starte fra en usb pen ?

Den kan ikke boote fra USB, men den kan boote fra en DHCP server, så den
burde kunne boote fra noget PXE, så? Jeg kender det slet ikke, kan jeg evt.
lægge et program på en maskine på mit LAN, som virker som PXE server, og
boote fra det?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 10-05-08 14:31

"Ulrik Smed" skrev
> Jeg prøver at installere XP på en maskine uden CD eller diskdrev.

Jeg har brugt denne opskrift med success:

http://www.syschat.com/install-windows-xp-without-floppy-cd-463.html
http://www.syschat.com/install-windows-xp-without-floppy-cd-463.html?garpg=2
osv, i alt 5 sider.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-05-08 15:58

Thorkild Dalsgaard wrote:
> "Ulrik Smed" skrev
>
> Jeg har brugt denne opskrift med success:

> [...]

Den havde jeg faktisk set i mine søgninger. Men efter winnt har kørt og den
genstarter, kan den som nævnt ikke finde NTLDR. Hm, kan være jeg skal prøve
igen... mon det hjælper at konvertere til NTFS på det tidspunkt?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : N_B_DK

Dato : 11-05-08 10:35

>mon det hjælper at konvertere til NTFS på det
> tidspunkt?

Kan du først når du er inde i windows, er det en original skive du har
kopieret filerne fra ? (her tænker jeg ikke på licens mæssigt, men mht
til selve filerne)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 11-05-08 10:56

N_B_DK wrote:
> [...]
>
> Kan du først når du er inde i windows, er det en original skive du har
> kopieret filerne fra ? (her tænker jeg ikke på licens mæssigt, men mht

Jeg prøvede at konvertere på det tidspunkt ved at sætte disken over i
USB-boxen og gøre det den vej. Men det virkede ikke. CD'en er en XP pro SP1.
Jeg har jo gennemført en komplet installation med filerne fra den, som
virkede, men hvor jeg endte med "D:" som systemdrev-bogstav. Der var nogle
filer der ikke kom med pga. ugyldige tegn i filnavnene (cyclad-z.inf,
cyclom-z.inf, headsp-1.wmz, osv), men det virkede alligevel. De navne har
jeg nu rettet, så næste gang kommer de med.

Nu prøver jeg igen med en NTFS og en FAT partition, og starter fra FAT'en og
installerer derfra. Så må jeg nok finde mig i systemdisken kommer til at
hedde "D:" selvom det ikke huer mig... :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Ulrik Smed

Dato : 11-05-08 12:56

Ulrik Smed wrote:

> Nu prøver jeg igen med en NTFS og en FAT partition, og starter fra
> FAT'en og installerer derfra. Så må jeg nok finde mig i systemdisken
> kommer til at hedde "D:" selvom det ikke huer mig... :-/

Heh, jeg prøvede at skifte til NTFS efter WINNT havde kopieret filer.
Slukkede da den ville genstarte, og satte NTFS aktiv, og flyttede mapperne
$WIN_NT$.~LS og $WIN_NT$.~BT og boot.ini (plus lidt andet som WINNT havde
oprettet) over på NTFS, satte disken tilbage, og startede. Og dælme om den
ikke gjorde det, og endte med et C-drev.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Gamle

Dato : 11-05-08 14:27

Ulrik Smed wrote:
> [...]
> som WINNT havde oprettet) over på NTFS, satte disken tilbage, og
> startede. Og dælme om den ikke gjorde det, og endte med et C-drev.

Ja det er utroligt så let Microsoft har gjort det for forbrugerne :D

Mvh.
Torben