MS Windows
briani 27239
Problemer med installation af XP på Vista ~
Fra : Kåre

Dato : 23-04-08 08:06

Hej

Har købt en HP bærbar med Vista. Vista kunne ikke fravælges. Men jeg skal
have XP på maskinen.
Når jeg prøver at boote med en XP install CD, så brokker den sig over at den
ikke kan finde en harddisk, og at installatuion ikke kan udføres...

Den er leveret uden CD'er, så jeg må jo prøve at finde drivere til HD.
Men jeg undrer mig også lidt over den måde som installation fungerer på: Der
er ingen CD med, og installation af Vista kørte automatisk da jeg startede
den op.
Hvor ligger denne installation?
Kan jeg reetablere den hvis jeg laver en formattering af HD?

Vil jeg støde på flere udfordringer når jeg vil have XP på denne Vista
maskine?

Den er med T7500 processore, så XP er understøttet.

mvh
Kåre

Fra : Dr.Xerox

Dato : 23-04-08 08:59

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse news:480edee9$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Vil jeg støde på flere udfordringer når jeg vil have XP på denne Vista maskine?
>
> Den er med T7500 processore, så XP er understøttet.

Det er driveren til din HD der mangler i XP
Det kan du fixe ved at gå i Bios og skifte AHCI til IDE
Eller inlæs SATA AHCI I/O Controller under opstart af XP ( F6 )
hvor du installere Driveren fra en Floppy.
Et godt råd er, som jeg lige har udført på samme maskine,
køb en anden HD og læg i, så har du Vista som reserve.
men du skal stadig skifte fra AHCI til IDE i Bios.

Mvh. Poul

Fra : Kåre

Dato : 23-04-08 12:14

> Det er driveren til din HD der mangler i XP
> Det kan du fixe ved at gå i Bios og skifte AHCI til IDE
> Eller inlæs SATA AHCI I/O Controller under opstart af XP ( F6 )
> hvor du installere Driveren fra en Floppy.

Har forsøgt at ændre fra AHCI/IO til IDE, men det kunne jeg ikke.

Har fundet en vejledning på HP's hjemmeside som beskriver problemet og dets
løsning ret godt. Her skal man også downloade endriver til en flppy, og den
æder også umiddelbart driveren, men lidt senere i installationen går det så
helt galt: Blå skærm og besked om at installation er stoppet for at beskytte
computeren...

Der ligger jo stadig Vista på maskinen, men det burde vel ikke være noget
problem?

mvh
Kåre

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-04-08 09:52

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in message
> [...]
> maskine?
>
> Den er med T7500 processore, så XP er understøttet.

Mit umiddelbare bud, er at din XP cd er uden SP2, og dermed uden support for
SATA diske. Få lavet en XP med SP2 (slipstream: Søg på google), eller find
relevante sata drivere til disken, og indlæs dem når XP installationen
skriver noget ala "Press F6 to install bla. bla."
At lave en XP SP2 cd, er for mig at se det nemmeste. Bruger selv programmet
Nlite.

Skal lige siges at jeg ved nada om bærbare, og slet ikke ved om der bruges
SATA her nu omdage.

Ang din Vista installation, så ligger recovery delen sikkert på en partition
for sig selv. Hvis du sletter denne partition, er du på spanden (hvis du
skal bruge Vista), med mindre du fra Vista, har genereret nogle recovery CD'
via et medfølgende HP program. Man plejer at kunne boote op på denne
partition ved at trykke på F2 eller noget, under boot. Når der køres
recovery overskrives Vista Installationen, med en ny.

Bjarne K.

Fra : Kåre

Dato : 23-04-08 12:12

> [...]
> installationen skriver noget ala "Press F6 to install bla. bla."
> At lave en XP SP2 cd, er for mig at se det nemmeste. Bruger selv

Ja det er en ren XP inst CD. SP2 har jeg på en anden CD.
Dvs. jeg kan bruge Nlite til at "Merge" disse to installationer sammen. Og
så har SP2 drivere til disken?

Jeg synes det lyder som en mulighed, men har hørt noget om at det vist er
prøvet på en anden maskine uden held. Jeg ved så ikke hvad løsningen var....
Men det skal prøves

Tak!
Kåre

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-04-08 12:15

> [...]
>
> Jeg synes det lyder som en mulighed, men har hørt noget om at det vist er
> prøvet på en anden maskine uden held. Jeg ved så ikke hvad løsningen

Nlite, er forøvrigt rigtigt nemt at bruge, og kommer selv med links o.s.v
til relevante ting. Prøv det

Bjarne K.

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-08 13:42

> [...]
> Dvs. jeg kan bruge Nlite til at "Merge" disse to installationer
> sammen. Og så har SP2 drivere til disken?

Nej, men det er sikkert en intel driver, og den kan du sagtens hente.

> Jeg synes det lyder som en mulighed, men har hørt noget om at det
> vist er prøvet på en anden maskine uden held. Jeg ved så ikke hvad
> løsningen var.... Men det skal prøves

Mange har påstået at det ikke kan lade sig gøre, men det er der ingen
problemer i.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-08 13:41

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message

> Mit umiddelbare bud, er at din XP cd er uden SP2, og dermed uden
> support for SATA diske.

Sp2 giver ikke sata understøttelse, det er en driver der gør det.

> Skal lige siges at jeg ved nada om bærbare, og slet ikke ved om der
> bruges SATA her nu omdage.

Det gør der i næsten alle nye maskiner (og sådan har det været nogle år nu)

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-04-08 14:40

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message
> "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message

> Sp2 giver ikke sata understøttelse, det er en driver der gør det.

Jep du har ret.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-04-08 10:00

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in message

> Vil jeg støde på flere udfordringer når jeg vil have XP på denne Vista
> maskine?

Måske. Forsøg inden du installere XP, at identificere onboard hardware i
dyret. Lydkort, tvkort o.s.v og se om der findes XP drivere.
Skal lige siges at jeg som det første også installerede XP på min nye PC (og
fandt drivere til alt), men efterhånden har jeg vænnet Vista, og sjældent
bruger XP partitionen.

Bjarne K.

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-08 13:39

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in message
> Hej
>
> Har købt en HP bærbar med Vista. Vista kunne ikke fravælges. Men jeg

Find ud af hvilket chipset der benyttes, og hent driveren, og lav en
slipstreamed install cd, så har du XP på maskinen.

Fra : Kåre

Dato : 23-04-08 14:41

> [...]
>
> --
> MVH. N_B_DK
> KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Jeg har som sagt prøvet en driver fra HP'øs hjemmesidesom jeg mener burde
være den rigtige, men er ikke helt sikker.
I enhedshåndteringen finde jeg følgende to:

- Intel ICH8M SATA AHCI Controller - 2829
- Intel ICH8M Ultra ATA Storage controller - 2850

Den driver jeg har prøvet at bruge uden held hedder: Intel SATA AHCI
Controller driver. Det burde være den...

Det er ikke lykkedes mig at finde frem til hvilken driver der skal bruges ud
fra chipset som er :"Mobile Intel 965M Express".

mvh
Kåre

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-08 14:52

> [...]
>

> Det er ikke lykkedes mig at finde frem til hvilken driver der skal
> bruges ud fra chipset som er :"Mobile Intel 965M Express".

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProductID=2800&DwnldID=14849&strOSs=44&OSFullName=Windows*%20XP%20Professional&lang=eng

den skal "pakkes" ud, hent virtual floppy device (hentes fra vmware),
installer servicen og start den, "mount" ima filen fra ovenstående link, og
du har nu de rette drivere, disse kopierer du over på en velkendt lokation,
og du henviser til dette bibliotek når du med nlite integrerer sata driveren
(jeg ville også integrere driveren til lankortet), så har du hvad du skal
bruge for at kunne komme på nettet efterfølgende.

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-04-08 14:41

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in message

Fandt forøvrigt lige denne hjemmeside, som beskriver hvordan du får
drivernee med på XP install CD'en

http://paparadit.blogspot.com/2007/06/installing-sata-hard-drive-with-windows.html

Bjarne K.

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-08 14:54

http://nliteos.com/guide/

Fra : Kåre

Dato : 24-04-08 12:34

> [...]
> maskine?
>
> Den er med T7500 processore, så XP er understøttet.

Løsning:
Jeg ringede til HP support. Tog telefonen med det samme, og hende jeg
snakkede med vidste lige hvad der skulle gøres.
Men det viste sig at det havde jeg allerede prøvet 5 gange uden held...
Hendes løsning var at hente de rigtige Intel Matrix Storage Manager fra
Intels hjemmeside som N_B_DK henviste til.
Det duede som sagt bare ikke.

Så nu får jeg et sæt Downgrade CD'er som kan køre Vista ned til XP Pro i
stedet. Det skulle være den nemmeste løsning.

Tak for alle input !!!

mvh
Kåre