MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
32/64bit XP Pro med 4GB+ RAM
Fra : Erik

Dato : 21-04-08 13:17

Det er virkelig en gåde for mig - nu har jeg læst en del om det, men er
stadigt lige forvirret.
Hvis ikke nedenstående er korrekt, så ret mig endelig, men det er sådan jeg
har forstået det:

1) Hvis man har en 32 bit XP med 8GB RAM og ikke enabler PAE switchen, kan
man maks adressére 2GB RAM til alle sine programmer samlet. De 2 sidste GB
(32 bit) er reserveret til Windows kernen.

2) Hvis man har en 32 bit XP med 8GB RAM og enabler PAE switchen, kan man
adressére op til 2GB RAM per applikation.
Det giver så maks 3 programmer * 2GB og 2GB til kernen.

3) Hvis man har en 64 bit XP med 8GB RAM (der er ingen PAE switch) kan man
adressére op til 4GB RAM per applikation.
Men man kan få en masse problemer med programmer og drivers som skal køre 64
bit?

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 11:37

"Erik" <erik@gmail.REMOVE.com> wrote in message

> 1) Hvis man har en 32 bit XP med 8GB RAM og ikke enabler PAE
> switchen, kan man maks adressére 2GB RAM til alle sine programmer
> samlet. De 2 sidste GB (32 bit) er reserveret til Windows kernen.

Forkert, mængden af reserveret ram afhænger af hvilke kort man har siddende
i maskinen.

> 2) Hvis man har en 32 bit XP med 8GB RAM og enabler PAE switchen, kan
> man adressére op til 2GB RAM per applikation.
> Det giver så maks 3 programmer * 2GB og 2GB til kernen.

Forkert, XP 32 bit, kan maks adressere 4GB ram.

> 3) Hvis man har en 64 bit XP med 8GB RAM (der er ingen PAE switch)
> kan man adressére op til 4GB RAM per applikation.

Hvor har du læst at der er en 4GB grænse pr app, under xp 64 bit ?

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : dennis

Dato : 22-04-08 12:26

N_B_DK wrote:

> Hvor har du læst at der er en 4GB grænse pr app, under xp 64 bit ?

Det står mange steder. En 32bit applikation har adgang til 2 eller 4 GB
under 64bit Windows. En 64bit applikation har naturligvis adgang langt mere

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 13:03

"dennis" <dennis@na> wrote in message

> Det står mange steder. En 32bit applikation har adgang til 2 eller 4
> GB under 64bit Windows. En 64bit applikation har naturligvis adgang
> langt mere

Ingen steder skrev du det var om en 32 bit app på en 64 bit xp.

Fra : dennis

Dato : 22-04-08 13:14

N_B_DK wrote:

> Ingen steder skrev du det var om en 32 bit app på en 64 bit xp.

Nej, det skrev Erik ganske vist ikke, men nu da han havde læst om adgang
til 4GB under 64bit Windows, så var det vel det eneste logiske

Fra : Erik

Dato : 22-04-08 12:49

> Forkert, mængden af reserveret ram afhænger af hvilke kort man har
> siddende i maskinen.

Jeg synes ellers at have læst flere steder, at hvis man køre med /3GB
switchen, så deler den det op med 3GB til éns applikationer og 1GB til
kernen - og ellers er det 2GB til hver.

> Forkert, XP 32 bit, kan maks adressere 4GB ram.

Hvad er /PAE switchen så til på XP?

> Hvor har du læst at der er en 4GB grænse pr app, under xp 64 bit ?

Tjaa... det er så forvirrende at finde reelle svar ang. dette punkt så jeg
kan ikke finde tilbage til stedet.
Men hvis du (eller andre) har eksempler på at det ikke forholder sig sådan
vil jeg da gerne se dok.
Jeg synes at de MS sider jeg har set er meget vage og ikke konklusive på
dette område - man skal selv gætte sig frem.

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 13:06

> Hvad er /PAE switchen så til på XP?

DEP, /pae har ingen indvirkning på mængden af ram under xp 32 bit.

> Jeg synes at de MS sider jeg har set er meget vage og ikke konklusive
> på dette område - man skal selv gætte sig frem.

Well sagt på en anden måde, hvilke programmer er det du mener skulle bruge
4GB ram eller mere ? (på en XP boks), noget af det eneste jeg kan komme på
med sådan et ram forbrug er exchange, især 2007 versionen.

Fra : dennis

Dato : 22-04-08 13:21

N_B_DK wrote:

> Well sagt på en anden måde, hvilke programmer er det du mener skulle bruge
> 4GB ram eller mere ? (på en XP boks), noget af det eneste jeg kan komme på
> med sådan et ram forbrug er exchange, især 2007 versionen.

PAE giver ikke adgang til mere ram per applikation. Flere tunge
programmer ville sikkert kunne nyde godt af det

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 13:32

> PAE giver ikke adgang til mere ram per applikation.

Det har jeg heller ikke skrevet at PAE gør.

Fra : dennis

Dato : 22-04-08 15:01

N_B_DK wrote:

> Det har jeg heller ikke skrevet at PAE gør.

Jeg antog bare, det var det du mente, da du sagde kun programmer som
exchange ville være i stand til at få Windows til at løbe tør for ram
med 8 GB installeret

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 15:43

> Jeg antog bare, det var det du mente, da du sagde kun programmer som
> exchange ville være i stand til at få Windows til at løbe tør for ram
> med 8 GB installeret

Exchange kører kun under deres server OS, og der er ikke de samme
begrænsninger, som på deres 32 bit workstation OS.

Fra : dennis

Dato : 22-04-08 15:46

N_B_DK wrote:

> Exchange kører kun under deres server OS, og der er ikke de samme
> begrænsninger, som på deres 32 bit workstation OS.

Ja, men nu gik snakken på XP, og hvis og i så fald der var adgang til
mere end 4 GB

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 15:57

> Ja, men nu gik snakken på XP, og hvis og i så fald der var adgang til
> mere end 4 GB

Ja og jeg nævnte exchange som et af de eneste programmer jeg kan komme på
som i det hele taget udnytter den størrelse hukommelse.

Fra : dennis

Dato : 22-04-08 15:58

N_B_DK wrote:

> Ja og jeg nævnte exchange som et af de eneste programmer jeg kan komme på
> som i det hele taget udnytter den størrelse hukommelse.

Det jeg så nævnte var, at flere applikationer til sammen også kan gøre
det. Den der "programmer * 2GB" udregning.