doc type problemer
Fra : ghita graafland

Dato : 27-04-08 12:12

Jeg er spritny bruger og har vha. jers tutorial oprettet sider
med html og css opsætning og er nu i gang med at
validere siderne.

Jeg kan se, der må være noget inkonsekvens i fht. doc type.

Jeg har skrevet:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

men får at vide at:
Unable to Determine Parse Mode!
The validator can process documents either as XML (for document
types such as XHTML, SVG,
etc.) or SGML (for HTML 4.01 and prior versions).

Jeg mener jeg har fulgt jeres pædagogiske html tutorial.
Hvilken doc type har jeg/ skal jeg vælge når jeg bruger css, og
hvor i min html skal jeg være konsekvent i fht. dette ?

Håber nogen har viden og overskud til at hjælpe, selvom det
sikkert er viden for høns. Tusind tak !

glg

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-08 12:40

ghita graafland skrev:

> Jeg kan se, der må være noget inkonsekvens i fht. doc type.

Indtil du selv ved præcis hvad en doctype skal gøre godt for og
hvorfor der kan være grund til at vælge en anden, så skal du
bruge denne her præcis som den står:

   <!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

eller evt. knækket på midten:

   <!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN'
   ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

Når du bruger den, arbejder du med ren HTML og ikke andet.
Det betyder bl.a. at du ikke må sætte en skråstreg sidst i et tag.
Et linjeskift i HTML ser sådan ud:

Hvis du ser et der ser sådan ud:

så er det ikke HTML, men XML, og det er noget andet. Der er
andre tags med samme forskel.

Hvis du holder dig til de to regler, så ved du at det ikke er doctype
der giver dig problemer. Hvis du ydermere vænner dig til at benytte

   http://validator.w3.org/

til at kontrollere din kode, så går det ikke helt galt. Efterhånden vil du
kunne gennemskue hvad fejlbeskederne betyder, men hvis du ikke kan,
så bare spørg her.

--
Bertel

Fra : Birger

Dato : 27-04-08 14:04

8X
> Et linjeskift i HTML ser sådan ud:

> Hvis du ser et der ser sådan ud:

> så er det ikke HTML, men XML, og det er noget andet. Der er
> andre tags med samme forskel.

Det må være en smutter.

Er de forvirret - så husk at følge med. Det bliver meget værre. ;>)

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-04-08 22:57

Birger wrote:

> Det må være en smutter.
>
> Er de forvirret - så husk at følge med. Det bliver meget værre. ;>)

Hmm... must resist.. do resist.... can't resist....

Forvirret - tænker du måske på Burt:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Soap_(TV_series)>

Hvis man har et empty tag i XML (hvor data er attributter[1]) bruger man
formen:
<tagname 'attributer'/>
Det med den blanke er vistnok en reminisens fra knap så kapable browsere.

[1] Data i attributter vs. Data som data er nok en lige så stor
religionskrig i xml verdenen som xhtml vs html.

Stig Johansen

Fra : Birger

Dato : 29-04-08 16:11

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> [1] Data i attributter vs. Data som data er nok en lige så stor
> religionskrig i xml verdenen som xhtml vs html.

;>)
Jo - men <br /> er et element der har hverken indhold eller attributter.
Ved ikke lige hvad man skal med det i XML...

Birger
-----

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-04-08 22:28

Birger wrote:

> ;>)
> Jo - men <br /> er et element der har hverken indhold eller attributter.
> Ved ikke lige hvad man skal med det i XML...

Jeg ved squ ikke rigtigt..
Har selv brugt det fif fra dig med style="clear:both"
En tilfældig Google:
<http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign/browse_frm/thread/6a6c471e95519e53/f2d60d45c9adea2b?lnk=st&q=birger+br+style+clear+both#f2d60d45c9adea2b>

(Notice: Jeg er ikke voldsom seriøs i det her indlæg ;)

Stig Johansen

Fra : Birger

Dato : 29-04-08 23:54

> [...]
>
> (Notice: Jeg er ikke voldsom seriøs i det her indlæg ;)

Nej, men seriøsitet kan man få hvorsomhelst.
Sjældent om det emnet egentlig handler om, men en eller anden tilfældig
bemærkning, der bliver brugt i et svar...

Er det overhovedet tilladt at have tags uden indhold og attributer i XML?

Birger
-----

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-04-08 06:05

Birger wrote:

Det kommer an på hvilken context '<br/>' bliver brugt i.
Man kan sagtens lave XML dokumenter (og tilhørende forretningslogik) hvor

> Er det overhovedet tilladt at have tags uden indhold og attributer i XML?

Ja, og det bliver også brugt.
Hvis f.eks. et felt i en SOAP envelope er tomt eller null og lign.
Jeg er ikke 100% sikker på det med null, men jeg husker der var en del
diskussion om hvornår/hvordan man skulle skelne mellem et tomt felt og
null.

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-04-08 14:58

XHTML er HTML formateret som XML så strengt taget har i begge ret.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Birger

Dato : 27-04-08 12:42

"ghita graafland" <g.graafland@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor i min html skal jeg være konsekvent i fht. dette ?
>
> Håber nogen har viden og overskud til at hjælpe, selvom det

Prøv

I øvrigt er det her ikke html.dk, men nyhedsgrupper, som man kan se på mange
forskellige måder.

Valg af doctype har ikke noget med css at gøre. Doctypen, fortæller hvordan
din HTML skal fortolkes.
XHTML har fordele ved at være strict - til gengæld kan der være problemer
med forskellige browsere's fortolkning.

Så jeg vil foreslå at du går over i HTML 4.01, hvis du ikke allerede har
skrevet en masse kode.
Men bibehold den stricte opbygning og skrivemåde, som er nødvendig i XHTML -
der gør koden meget mere overskuelig.

Birger
-----