Design fejler i gamle browsere
Fra : Henny Stewart

Dato : 21-04-08 20:13

http://mitford.dk har jeg et design, som jeg i alt væsentligt har hugget

Der er bare problemer med det, og jeg kan ikke rigtig se, hvor det er galt.
Designet fejler i Internet Explorer 6 på Windows XP, og disse ting er der jo
stadig en del mennesker, der bruger, så det ...

Problemet er, at den såkaldte "sidebar" i højre side, først bliver vist
efter alle indlæggene, og ikke øverst oppe, som den bør. Jeg har pinglet
frem og tilbage med position absolute, og kan ikke få det til at funke. Er
der en, der kan se, hvad problemet er?

--
Mvh. Henny Stewart
http://danskeord.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-04-08 20:46

Henny Stewart wrote:

> Designet fejler i Internet Explorer 6 på Windows XP, og disse
> ting er der jo stadig en del mennesker, der bruger, så det ...

Det er et velkendt problem i IE 6 og tidligere. Hvis du nedsætter bredden på
den venstre kolonne en anelse (nok 10px), vil højre kolonne komme op på
plads:

<!--[if lt IE 7]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ie6.css">
<![endif]-->

I ie6.css sætter du den nedsatte bredde for venstre kolonne (prøv dig frem).
Ovenstående 'conditional comment' skal skrives ind i sidens header efter at
den almindelige css er indlæst.

Erik Ginnerskov

Fra : Henny Stewart

Dato : 21-04-08 21:52

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> frem). Ovenstående 'conditional comment' skal skrives ind i sidens header
> efter at den almindelige css er indlæst.

Tak, det hjalp. De forskellige bokse ser nu herrens ud, men hvis bare
funktionaliteten er der og de er til at finde, er jeg sådan set ligeglad.
Det er jo ikke fordi, jeg sælger noget på den side, og folk kan da også tage
og opgradere deres browsere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-04-08 22:39

Henny Stewart skrev:

> Tak, det hjalp.

IE6 håndterer ikke lige højremargin specielt smart. "Excentriske"
og "engelske" står i hver sin side på en linje med
"overklasseløg" nedenunder.

Jeg vil råde dig til at droppe lige højremargin. Det er en
pestilens når det giver ulige lange mellemrum. Alternativt må du
lægge bløde bindestreger (&shy;) ind mellem alle stavelser.

--
Bertel

Fra : Henny Stewart

Dato : 22-04-08 06:20

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> pestilens når det giver ulige lange mellemrum. Alternativt må du
> lægge bløde bindestreger (&shy;) ind mellem alle stavelser.

Jeg tror, jeg dropper den lige højremargen. Den gør faktisk teksten mindre
læsbar, synes jeg. Men jeg er ved at prøve nogle ting af. Det kan godt være,
at jeg laver om på designet i det hele taget også. Jeg ville egentlig godt
lave noget, der ligesom "passede" lidt til emnet. Det må bare ikke være for
"nostalgisk" eller "kønt".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-08 06:44

Henny Stewart skrev:

> Jeg tror, jeg dropper den lige højremargen. Den gør faktisk teksten mindre
> læsbar, synes jeg.

Netop. Hvis det skal fungere, kræves der et godt, automatisk
orddelingsværktøj samt automatisk mikrojustering af
mellemrummene. Ingen af delene er til rådighed i browserne.

Bortset fra det foretrækker jeg ulige højremargin uanset om det
andet kunne laves ordentligt.

--
Bertel