|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Garanti på en scooter fra Bilka Fra : Moses Gelbmetal
 | 
 Dato :  19-05-08 13:09
 | 
 |  | Jeg har lige fået at vide (fra en der reparerer scootere fra Bilka) at
 medmindre man har været til et 1000 km eftersyn på scootere købt i Bilka, så
 falder garantien væk.
 
 Så langt så godt - dvs det kunne de bekræfte i Bilka.
 
 MEN efter at have spurgt i 2 Bilka butikker, kunne de derimod ikke oplyse
 mig om hvordan man som kunde får dette at vide når man køber en scooter hos
 dem.
 
 Jeg venter nu på 2 opkald fra de to butikker om hvordan denne information
 kommer ud til kunden.
 Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte det, men ikke
 ved hvordan kunden får det at vide.
 
 Har andre erfaringer her?
 
 Forts. såsnart jeg ved noget.
 
 
 
 
 |  |  | 
  ab (19-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ab
 | 
 Dato :  19-05-08 13:17
 | 
 |  | > Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte det, men ikke
 > ved hvordan kunden får det at vide.
 
 Øh, stå det ikke i dit servicehæfte, som du selv er forpligtet til at læse
 igennem
 
 > Har andre erfaringer her?
 
 Bemærk i øvrigt at der er forskel på garanti og reklemationsret
 
 /AB
 
 
 
 |  |  | 
  Arne H. Wilstrup (19-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup
 | 
 Dato :  19-05-08 15:16
 | 
 |  | 
 "Moses Gelbmetal" <kazaruzi@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
 news:48316de1$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg har lige fået at vide (fra en der reparerer scootere fra
 > Bilka) at medmindre man har været til et 1000 km eftersyn på
 > scootere købt i Bilka, så falder garantien væk.
 >
 > Så langt så godt - dvs det kunne de bekræfte i Bilka.
 >
 > MEN efter at have spurgt i 2 Bilka butikker, kunne de
 > derimod ikke oplyse mig om hvordan man som kunde får dette
 > at vide når man køber en scooter hos dem.
 >
 > Jeg venter nu på 2 opkald fra de to butikker om hvordan
 > denne information kommer ud til kunden.
 > Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte
 > det, men ikke ved hvordan kunden får det at vide.
 >
 > Har andre erfaringer her?
 >
 > Forts. såsnart jeg ved noget.
 >
 De er ikke forpligtet til  at give dig garanti, men de kan
 ikke nægte dig reklamationsretten, uanset om du følger deres
 anvisninger eller ej.
 
 
 
 
 |  |  | 
  OZ3BTO (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OZ3BTO
 | 
 Dato :  20-05-08 10:30
 | 
 |  | 
 "Moses Gelbmetal" <kazaruzi@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
 news:48316de1$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg har lige fået at vide (fra en der reparerer scootere fra Bilka) at
 > medmindre man har været til et 1000 km eftersyn på scootere købt i Bilka,
 så
 > falder garantien væk.
 >
 > Så langt så godt - dvs det kunne de bekræfte i Bilka.
 >
 > MEN efter at have spurgt i 2 Bilka butikker, kunne de derimod ikke oplyse
 > mig om hvordan man som kunde får dette at vide når man køber en scooter
 hos
 > dem.
 >
 > Jeg venter nu på 2 opkald fra de to butikker om hvordan denne information
 > kommer ud til kunden.
 > Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte det, men ikke
 > ved hvordan kunden får det at vide.
 >
 > Har andre erfaringer her?
 >
 > Forts. såsnart jeg ved noget.
 >
 >
 
 
 Dette er ikke et direkte svar på spørgsmålet  men en lille hint dertil
 
 Ved 1000km eftersyn  bliver scooteren tjekket for unormalt slid og evt.
 defekter
 
 En scooter kan jo være samlet forkert  og det kan oftes først opdages når
 scooteren har kørt lidt .. altså de 1000km
 
 Forståeligt at garaentien boprtfalder når man ikke får det tjek ..
 forhandleren har jo ingen muligheder for at opdage en defekt som muligvis
 kan blive meget dyere at reppe hvis det får lov at køre til det går helt
 istykker.
 
 f.x en defekt krumtap kan smadre en hel motor
 
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Stampe Mikkelse~ (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Stampe Mikkelse~
 | 
 Dato :  20-05-08 10:54
 | 
 |  | 
 "Moses Gelbmetal" <kazaruzi@yahoo.co.uk> wrote in message
 news:48316de1$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg har lige fået at vide (fra en der reparerer scootere fra Bilka) at
 > medmindre man har været til et 1000 km eftersyn på scootere købt i Bilka,
 > så falder garantien væk.
 >
 > Så langt så godt - dvs det kunne de bekræfte i Bilka.
 >
 > MEN efter at have spurgt i 2 Bilka butikker, kunne de derimod ikke oplyse
 > mig om hvordan man som kunde får dette at vide når man køber en scooter
 > hos dem.
 >
 > Jeg venter nu på 2 opkald fra de to butikker om hvordan denne information
 > kommer ud til kunden.
 > Indtil videre virker det meget underligt at de kan bekræfte det, men ikke
 > ved hvordan kunden får det at vide.
 >
 > Har andre erfaringer her?
 >
 
 Hej
 
 Har sidste år købt en Texas Flash 30, som bl.a. er en af dem der forhandles
 hos Bilka... Købte godt nok hos Texas direkte, da Bilka ikke havde Scootere
 da jeg skulle bruge...
 
 Nå, men alfa og omega i den sammenhæng er, at den 'faranti' du omtaler ydes
 af producenten og det fremgik yderst tydeligt i de papirer der medfulgte til
 selve scooteren, at overholdt man ikke de i service hæftet beskrevne
 services, så bortfaldt 'garantien'.... Generelt mener jeg godt nok det er
 mindre betydningsfuldt om dette sker på et af producenten godkendt værksted,
 men det kan jo ikke skade...
 
 Mener iøvrigt samme gør sig gældende med alle motor-køretøjer, så dette er
 ikke specielt for scootere....
 
 Jeg mener heller ikke det skal oplyses ved køb i annoncer o.l., idet det som
 sagt tydeligt fremgår af det medfølgende materiale og desuden mener jeg det
 virker naturligt, at man servicerer sine ting...
 
 Kan desværre ikke henvise til relevant jura, men kun referere personlige
 oplevelser...
 
 Mvh
 
 Finn Stampe Mikkelsen
 ++++
 
 
 
 
 |  |  | 
  Arne H. Wilstrup (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup
 | 
 Dato :  20-05-08 13:27
 | 
 |  | 
 "Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
 news:4832a011$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Jeg mener heller ikke det skal oplyses ved køb i annoncer
 o.l., idet det som
 > sagt tydeligt fremgår af det medfølgende materiale og
 > desuden mener jeg det virker naturligt, at man servicerer
 > sine ting...
 >
 > Kan desværre ikke henvise til relevant jura, men kun
 > referere personlige oplevelser...
 
 Hvad der bevirker at en garanti falder er noget forhandlerne
 selv bestemmer. Det de imidlertid ikke bestemmer er
 reklamationsretten, og den kan de ikke fravige til ugunst for
 kunden, uanset overholdelse af den ene eller anden forskrift.
 Det fremgår klart af købeloven. Man kan altså ikke hævde at et
 manglende 1000 km syn betyder at man så mister alle
 rettigheder - reklamationsretten har man altid - det første ½
 år har man formodningsret, hvilket vil sige at det er sælgeren
 der skal bevise at man selv har været et fjols - resten af
 tiden er det op til køberne at bevise det tilsvarende om
 produktet, altså at man ikke har været et fjols, men at det
 skyldes fejl i produktet o.lign.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Per Christoffersen (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  20-05-08 13:55
 | 
 |  | 
 "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse 
 news:4832c39b$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hvad der bevirker at en garanti falder er noget forhandlerne selv 
 > bestemmer.
 Ikke kun. Forbrugerombudsmanden har fremlagt retningslinjer for gyldige og 
 ikke gyldige krav for at opretholde en garanti.
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/mfl/garanti/minimumskrav-til-garantivilkaarenes-indhold/ Citat:
 "Hvis garantien er gjort betinget af vedligeholdelses- eller kontroleftersyn 
 udført af garantigiver eller en af denne anvist reparatør, må disse 
 foretages uden beregning."
 /Per 
            
             |  |  | 
   OZ3BTO (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OZ3BTO
 | 
 Dato :  20-05-08 14:43
 | 
 |  | 
 "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
 news:4832c39b$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
 > news:4832a011$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >  > Jeg mener heller ikke det skal oplyses ved køb i annoncer
 > o.l., idet det som
 > > sagt tydeligt fremgår af det medfølgende materiale og
 > > desuden mener jeg det virker naturligt, at man servicerer
 > > sine ting...
 > >
 > > Kan desværre ikke henvise til relevant jura, men kun
 > > referere personlige oplevelser...
 >
 > Hvad der bevirker at en garanti falder er noget forhandlerne
 > selv bestemmer. Det de imidlertid ikke bestemmer er
 > reklamationsretten, og den kan de ikke fravige til ugunst for
 > kunden, uanset overholdelse af den ene eller anden forskrift.
 > Det fremgår klart af købeloven. Man kan altså ikke hævde at et
 > manglende 1000 km syn betyder at man så mister alle
 > rettigheder - reklamationsretten har man altid - det første ½
 > år har man formodningsret, hvilket vil sige at det er sælgeren
 > der skal bevise at man selv har været et fjols - resten af
 > tiden er det op til køberne at bevise det tilsvarende om
 > produktet, altså at man ikke har været et fjols, men at det
 > skyldes fejl i produktet o.lign.
 >
 >
 
 Netop pga. fejl skal en scooter til 1000km eftersyn..
 
 Der opdages fejl justeringer  defekte dele o.l f.x. for lille dyse som sener
 kan resultere i et dyrt motorhavari
 
 Også skiftes gearolien så den er fri for evt. metal spåner samt tjekke at
 scooteren  får tilpas med olie... Ting der først kan ordnes når scooteren
 har lidt km på klokken
 
 1000km eftersynet er normalt også gratis/med i købsprisen.. Det har det
 ihvertfald været på de 3 scootere jeg har købt hvorfra en  af dem havde  så
 mange defekter ved 1000km eftesynet at jeg fik en ny bla. fik den for lidt
 olie.. En ting der kunne have kostet nogen 1000kr at udbedere
 
 Erik
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |