/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Dåbsattest
Fra : Arnold Bruun


Dato : 26-05-08 16:02

Jeg har en, synes jeg selv, en besynderlig dåbsattest. Der står :
Født 5. jan 1926
Hjemmedøbt 20. jan 1927
Fremstillet 10. aug. 1930

- og det er ikke mig som har skrevet forkert. Ovennævnte står på den
originale dåbsattest.

mvh
AB



 
 
Poul E. Jørgensen (26-05-2008)
Kommentar
Fra : Poul E. Jørgensen


Dato : 26-05-08 16:14

"Arnold Bruun" <a.bruun@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:483ad0dd$0$18724$157c6196@dreader1.cybercity.dk
> Jeg har en, synes jeg selv, en besynderlig dåbsattest. Der står :
> Født 5. jan 1926
> Hjemmedøbt 20. jan 1927
> Fremstillet 10. aug. 1930

Er det det sidste du finder mystisk?
I så fald betyder det at barnet er præsenteret for menigheden i kirken. I
kirkebøger på nettet http://www.arkivalieronline.dk/ kan du finde masser af
expl. på sådan en handling. Men i reglen går der dog kun uger mellem dåb og
fremstilling.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.



Arne Feldborg (26-05-2008)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 26-05-08 19:06

"Arnold Bruun" <a.bruun@tiscali.dk> skrev Mon, 26 May 2008 17:01:49
+0200

>Jeg har en, synes jeg selv, en besynderlig dåbsattest. Der står :
>Født 5. jan 1926
>Hjemmedøbt 20. jan 1927
>
Det lyder usansynligt, at der skulle være foretaget hjemmedåb et år
efter fødslen, men udelukkes kan det ikke. Prøv at finde frem til
kirkebogen og se hvad der står der.

--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

Ulrich Alster Klug (27-05-2008)
Kommentar
Fra : Ulrich Alster Klug


Dato : 27-05-08 08:52

Det kan sagtens lade sig gøre. Efter dåbstvangen blev ophævet i 1857, stod
det forældrene frit for at bestemme, hvornår - om overhovedet - barnet
skulle døbes.

Hvis barnet blev sygt, da det var lidt over et år, kunne forældrene sagtens
lade barnet hjemmedøbe - så hvis det døde, kom det alligevel i himmelen. Og
så blev barnet først fremstillet, når det passede forældrene.

Navngivningen skete ved, at man meddelte barnets navn til kordegn eller
præst - og det skulle ske inden en vis tidsfrist - 3 mdr. eller et ½ år var
det vist. Så dette må være sket, før barnets hjemmedåb.

Ulrich Alster Klug

"Arnold Bruun" <a.bruun@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:483ad0dd$0$18724$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har en, synes jeg selv, en besynderlig dåbsattest. Der står :
> Født 5. jan 1926
> Hjemmedøbt 20. jan 1927
> Fremstillet 10. aug. 1930
>
> - og det er ikke mig som har skrevet forkert. Ovennævnte står på den
> originale dåbsattest.
>
> mvh
> AB
>



Arne Feldborg (27-05-2008)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 27-05-08 12:55

"Ulrich Alster Klug" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev Tue, 27 May 2008
09:52:17 +0200


>Hvis barnet blev sygt, da det var lidt over et år, kunne forældrene sagtens
>lade barnet hjemmedøbe - så hvis det døde, kom det alligevel i himmelen. Og
>så blev barnet først fremstillet, når det passede forældrene.
>
Ja, selvfølgelig kunne det lade sig gøre, det skrev jeg jo også.

Men det er påfaldende at hjemmedåben er sket lige netop eet år og 15
dage efter fødslen. Det kunne være en skrivefejl på dåbsattesten.

Derfor opfordringen til at spørgeren skulle se efter hvad der stod i
kirkebogen.

--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

baertel (27-05-2008)
Kommentar
Fra : baertel


Dato : 27-05-08 20:37

Ja, det er besynderligt.
Der mangler vist
'Mindst holdbar til ...' og Sidste salgsdato.


mvh og undskyld
Leif Bærtelsen


Arnold Bruun skrev:
> Jeg har en, synes jeg selv, en besynderlig dåbsattest. Der står :
> Født 5. jan 1926
> Hjemmedøbt 20. jan 1927
> Fremstillet 10. aug. 1930
>
> - og det er ikke mig som har skrevet forkert. Ovennævnte står på den
> originale dåbsattest.
>
> mvh
> AB
>
>

Arnold Bruun (13-06-2008)
Kommentar
Fra : Arnold Bruun


Dato : 13-06-08 10:51


"baertel" <baertel.@.hlaug.dk> skrev i en meddelelse
news:6e502$483c62cc$3e3d8c3c$3581@news.arrownet.dk...
> Ja, det er besynderligt.
> Der mangler vist
> 'Mindst holdbar til ...' og Sidste salgsdato.
>
>
> mvh og undskyld
> Leif Bærtelsen
>
>
> Arnold Bruun skrev:
>> Jeg har en, synes jeg selv, en besynderlig dåbsattest. Der står :
>> Født 5. jan 1926
>> Hjemmedøbt 20. jan 1927
>> Fremstillet 10. aug. 1930
>>
>> - og det er ikke mig som har skrevet forkert. Ovennævnte står på den
>> originale dåbsattest.
>>
>> mvh
>> AB

Tak for svarerne. Jeg må lede i kirkebøgerne, om der evt. er skrevet
forkert.

mvh
AB



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste