CSS med IE
Fra : Anders

Dato : 21-04-08 15:32

Hej.

Jeg er igang med at lave noget opdatering på siden SADesign. Hele
problemet ligger lige her http://sadesign.dk/test/SADesign2/ Hvis
man se den i IE ser det helt forkert ud, men i Firefox er den
flot. Jeg kan bare ikke lige se hvad jeg har gjort forkert, og
hvor?

Hvad skal jeg gøre for at fixe den? Håber på svar
MVH
Anders :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : David Nielsen

Dato : 21-04-08 16:20

Du kan bruge position:absolute istedet for relative i din css fil :

#dk {
   position: absolute;
   width: 18px;
   height: 14px;
   top: 150px;
   left: 400px;

}

Når du bruger position:absolute så skal du angive f.eks en top og
left også. Så kan du præcist bestemmer hvor dine ting skal være.

Fra : Birger

Dato : 21-04-08 17:18

"David Nielsen" <fedblindkat@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når du bruger position:absolute så skal du angive f.eks en top og
> left også. Så kan du præcist bestemmer hvor dine ting skal være.

Man kan da også bruge position relative. Så bliver elementet bare flyttet i
forhold til hvor det ellers ville have været.
(Og selv om man bruger absolute, så _skal_ man altså ikke angive noget - men
hvis man ikke gør det, antager de værdien 0. Og hvis det er hvad man skal
bruge... )

Jeg tror problemet er centreringen af tekst i body. Det får din "Velkommen"
tekst til at flytte sig i IE, og ikke i FF.

I øvrigt mangler dine flag alt-teksten - især når du vælger XHTML..

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Anders

Dato : 21-04-08 19:02

Birger wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "David Nielsen" <fedblindkat@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Jeg havde prøvet, og kunne ikke få det til at virke, hvis jeg skiftede
skærmstørrelse.

> [...]
> tekst til at flytte sig i IE, og ikke i FF.
>
> I øvrigt mangler dine flag alt-teksten - især når du vælger XHTML..

Mange tak, det hjalp at få text aligen over i left.

Mange tak for de hurtige svar, alle tre ;)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-04-08 17:00

Anders skrev:
> [...]
> man se den i IE ser det helt forkert ud, men i Firefox er den
> flot. Jeg kan bare ikke lige se hvad jeg har gjort forkert, og

I IE7 og FF 2 ser det meget ens ud. Jeg har desværre
ikke mulighed for at teste i IE6 lige pt. Måske en anden?
Der er ikke noget iøjnefaldende fejl i din CSS-kode.

Under alle omstændigheder er layouts som dette
vanskelige at kommentere, når der ikke er noget
indhold. Prøv at putte noget mumletekst ind
der hvor der skal være tekst. Du får måske
en overraskelse...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-04-08 20:30

Jørgen Farum Jensen wrote:

> I IE7 og FF 2 ser det meget ens ud. Jeg har desværre
> ikke mulighed for at teste i IE6 lige pt. Måske en anden?

Den iagttagelse stemmer ikke med min. Her er det ens i IE 6 og 7 og ret
anderledes i FF 2

I IE er teksten "Velkommen" vandret centreret i det grønne felt og flagene
står lige over det første e i ordet. I FF er teksten vandret centreret i den
fremhævede kolonne i venstre side og flagene er anbragt til venstre for den
fremhævede kolonne:

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/ff.png
http://hjemmesideskolen.dk/usenet/ie.png

Jeg forstår ikke brugen af position:relative i den css.

Jeg ville sætte position:relative uden pixelangivelse på #container. Derved
bliver det muligt - uanset bredden på brugerens browservindue at anbringe
flagene og teksten præcist med position:absolute og et passende antal pixels
for top og left.

Derved vil man kunne forvente ensartet visning i alle browsere.

Erik Ginnerskov

Fra : Anders

Dato : 21-04-08 20:52

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> for top og left.
>
> Derved vil man kunne forvente ensartet visning i alle browsere.

Nu har jeg lige prøvet det du har sagt. Men hvis jeg gør det, så bliver selve
baggrunden rykket helt til højre.

Se her:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-04-08 22:19

Anders wrote:

> Nu har jeg lige prøvet det du har sagt. Men hvis jeg gør det, så
> bliver selve baggrunden rykket helt til højre.
>
> Se her:
> http://sadesign.dk/test/SADesign2/

Hos mig er det nu til venstre (der, hvor tommelfingeren sidder til højre
-) ), men hvis du til #container tilføjer width:800px; skulle det vist
komme på plads.

Erik Ginnerskov

Fra : Anders

Dato : 23-04-08 14:04