Martin Sørensen skrev:
> Jeg skal flytte til det sydlige udland, hvor man er noget mere
> nøjeregnende med kvalifikationer end i DK.
>
> Det lader til at et såkaldt ICC hjælper meget. Spørgsmålet er nu
> hvordan man får fingre i sådan et, jeg har et duelighedsbevis.
>
> Er der nogen som kan hjælpe?
>
> mvh
>
> Martin Sørensen
Jeg er ret sikker på at ICC (International Certificate of Competence)
primært er noget som er opstået i Storbritannien, hvor der ikke er det
samme system som vi kender herhjemme med statskontrollerede uddannelser
for både erhverv og fritid, og hvor briterne derfor må ha noget i hånden
som beviser deres færdigheder til søs.
Duelighedsbeviset er dansk, og sejler du i et danskflaget skib sydpå så
er de danske regler gyldige.
Hvis du decideret flytter (land-adresse) og fremover skal sejle i et
skib registreret i det land, bør du vel kontakte søfartsmyndighederne
dér og forhøre om du behøver yderligere papirer, og på hvilke
betingelser du kan meritoverføre helt eller delvis.
Et af de kendte tilfælde hvor danske papirer ikke er nok er sejlads på
de indre vandveje i europa, hvor et CEVNI-certifikat kræves.
I mine Yachtskipper-1-papirer står at jeg må være kaptajn på et "plasure
craft" på op til 100 tons i "unlimited waters" og mig bekendt
respekteres det over hele verden, så du kunne jo osse udvide til en
YS-1, hvis du vil være sikker herhjemmefra
SørenH
Marie af Næstved