Vædskestyret blæser ?
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 09:43

Hvordan aktiveres kølerblæseren på min Sierra ?
En vædske eller et relæ som trækker ved given
temperatur ?

Hvordan virker det ?

Men på det sidste er den begyndt at
køre konstant, dvs. også når den er kold.
Man kan høre den trækkes med rundt
som på en varm sommerdag, - suser
som nogle af de gamle Volvoer..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-08 09:49

Eque skriver:

> Hvordan aktiveres kølerblæseren på min Sierra ?

En temperaurføler på siden af køleren.

> Hvordan virker det ?

Typisk:
Føleren korstlutter til stel ved en given temperatur.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : alexbo

Dato : 21-03-08 10:02

"Eque" <-> skrev

> Hvordan aktiveres kølerblæseren på min Sierra ?
> En vædske eller et relæ som trækker ved given
> temperatur ?
>
> Hvordan virker det

Nu er der mange Sierraer men når du spørger på den måde, med trækkes med
rundt, må din have,
En viskosekobling,
den midterste del af blæseren er fyldt med en væske der stivner når den
bliver varm, og derved kobler remdelen sammen med vingedelen.

Det er sjældent de sætter sig fast det plejer at være modsat.
Sidder vingen fast når motoren er stoppet?

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 09:47

Nej den kan drejes med en finger når den er sluttet.
Som den altid har kunnet.
Men tror jeg lever med det.
Det gir' lidt ala lyden af noget V6...,o))

Fra : alexbo

Dato : 22-03-08 10:47

"Eque" <-> skrev

> Nej den kan drejes med en finger når den er sluttet.
> Som den altid har kunnet.
> Men tror jeg lever med det.
> Det gir' lidt ala lyden af noget V6...,o))

Sierra 2,0 V6 f.eks.

Med en smule omtanke kan man forsøge at stoppe vingen med gående motor i
kold tilstand, med et kosteskaft eller lign. for at få en idé om hvor hårdt
den trækkes rundt.
Udover at væsken bliver fast i varm tilstand er der en ventil der lukker op
for væsken, den kan være utæt så trækkes vingen men ikke ret hårdt.
Du kan på forsiden se en stor urfjederlignende ting, det er en bimetalfyr
der åbner for væsken og sender den ind i et skovhjularangement.
Det er faktisk en kompliceret indretning sådan en vinge, og dyr.
Jeg har flere gange boret et par huller gennem hele mekanikken og sat bolte
i for at sætte den i fast stilling.

mvh
Alex Christensen