Ryger min golf4 tdi for meget?
Fra : Martin

Dato : 20-03-08 11:39

Hej Gruppe,

Jeg har en golf 4 fra 2002. Det er en TDI og har ca. gået 250.000 km.
Syntes den er begyndt at ryge lidt i startøjeblikket når den er kold,
ellers ikke noget.
Ryger kun i ca. 2-3 sekunder.
Røgskyen er ca. 5 sekunder om at forsvinde.
(prøver lige at forklare mit "fænomen" )

Det er jo kommet lidt efter lidt og har først tænkt over det nu at det
må være mere end normalt.
Men hvad er normalt på en tdi, kommer der ikke altid mere røg under
start end f.eks. på en benzin?

Hvad ville man efterse på motoren for at afhjælpe det?
Vil gerne have at min bil er i tip top stand, så hvis det kan fikses vil
jeg få det gjort.
Hvad kan det koste?

Mvh
Martin

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 20-03-08 13:55

"Martin" <ikkeMIN@email.local> skrev i meddelelsen
> [...]
> end f.eks. på en benzin?
>
> Hvad ville man efterse på motoren for at afhjælpe det?

Sådan en TDI dieselhakker æder ofte en hel del olie. En anden olie (måske
tykkere) vil muligvis hjælpe. Evt kan en rens fra BellAdd gøre det. Start i
de simple ting du selv kan gøre...

Fra : Martin

Dato : 20-03-08 14:54

Brian Axelgaard skrev:
> [...]
> (måske tykkere) vil muligvis hjælpe. Evt kan en rens fra BellAdd gøre
> det. Start i de simple ting du selv kan gøre...

Det er meget sjældent jeg fylder olie på.
Har i de 3 år jeg har haft bilen kun brugt 2 liter olie.
(service har sikkert også efterfyldt, men jeg er påpasselig med olie så
den mangler aldrig)

Hvis det ikke er motorolien den bruger, er det så dårlig forbrænding?

Mvh
Martin

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 20-03-08 17:11

> [...]
> den mangler aldrig)
>
> Hvis det ikke er motorolien den bruger, er det så dårlig forbrænding?

Gløderør kan også være gamle og slidte. Få dem skiftet, det burde ikke koste
særligt meget.
Du husker vel at forvarme inden du drejer nøglen helt :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-08 15:23

Martin skriver:

> [...]
> Ryger kun i ca. 2-3 sekunder.
> Røgskyen er ca. 5 sekunder om at forsvinde.
> (prøver lige at forklare mit "fænomen" )

Er den lidt tægere om at gå i gang ?
Udslidte gløderør.

Ellers trænger den nok bare til en tur til Bremen og tilbage igen en sen
aften.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin

Dato : 20-03-08 15:40

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Martin skriver:
>
> Er den lidt tægere om at gå i gang ?

Måske.., men i så fald er det meget lidt. Den virker ligt "tungere" at
starte. Tilskrev ellers batteriet dette.

Hvad koster nye gløderør?

> Ellers trænger den nok bare til en tur til Bremen og tilbage igen en sen
> aften.

om ca. to måneder skal jeg ud og køre ca. 600 km på en dag... vil det
kunne gøre det?

Mvh
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-08 15:49

Martin skriver:

> Måske.., men i så fald er det meget lidt. Den virker ligt "tungere" at
> starte. Tilskrev ellers batteriet dette.
>
> Hvad koster nye gløderør?

Næsten intet. Kig hos Krogslund, eller lignende.

> om ca. to måneder skal jeg ud og køre ca. 600 km på en dag... vil det
> kunne gøre det?

Hvis de "midterste" 200 km er med "Vollgas" - ja

Fra : Per Sørensen

Dato : 20-03-08 22:44

> [...]
>
> Hvad ville man efterse på motoren for at afhjælpe det?
> Vil gerne have at min bil er i tip top stand, så hvis det kan fikses vil

Jeg har døjet med samme problem med min Seat Toledo tdi. Prøv at se ved
dieselfilteret om der er luftbobler i slangen (den er gennemsigtig), når
bilen har stået nogen tid - evt en nat over. Hvis det er tilfældet er der en
utæthed i diesel tilføringen. I mit tilfælde var det en renovering af
dieselpumpen, pris 3950 + moms. Jeg fik ved samme lejlighed monteret 2
ventiler ved filteret, så brendstoffet ikke kan "løbe tilbage"

mvh Per