Må bremselys blinke?
Fra : Henning

Dato : 19-03-08 20:55

Jeg kørte bag en lidt ældre Astra stationcar i dag. Hver gang han
bremsede blinkede den eftermonterede diodelygte i bagruden heftigt. De
almindelige bremselygter lyste konstant. Bevares, man blev da
opmærksom på han bremsede, men efter kort tid blev det faktisk
irriterende. Spørgsmålet er, om det overhovedet er lovligt, eller der
bare var en fejl i lygten

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-08 21:19

"Henning" < @> skrev i en meddelelse
> [...]
> opmærksom på han bremsede, men efter kort tid blev det faktisk
> irriterende. Spørgsmålet er, om det overhovedet er lovligt, eller der

Jeg er overbevist om at bremselys skal lyse konstant ved aktivering af
bremsen. Jeg har også altid ment at de blinkende cykellygter der er blevet
så moderne (og som er ganske smarte) har været ulovlige, men der kan være
lempet på reglerne for dem. Men min overbevisning er, at blinkende lygter på
et almindeligt motordrevet køretøj begrænser sig til blinklyset. Blinkende
lygter iøvrigt er, som jeg husker og opfatter det, forbeholdt udryknings og
abejdskørsel.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per O.

Dato : 19-03-08 21:57

> [...]
> på et almindeligt motordrevet køretøj begrænser sig til blinklyset.
> Blinkende lygter iøvrigt er, som jeg husker og opfatter det, forbeholdt

En del af de nyere biler (især de dyre) blinker med stoplyset, når
bremsepedalen trædes hårdt ned. Det er for at vise at nu bremses der hårdt.
Så I kan nok lige så godt vænne Jer til det.

/Per O.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-08 22:14

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Jeg har også altid ment at de blinkende cykellygter der er blevet
> så moderne (og som er ganske smarte) har været ulovlige, men der kan
> være lempet på reglerne for dem.

Det er blevet lovligt og svjh er det min. 120 blink i minuttet. Både for og
baglygter på cykler må blinke.

Med forbehold for fejl ;)

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-08 22:30

Den 19 Mar 2008 21:13:49 GMT skrev Henrik Stidsen:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Det er blevet lovligt og svjh er det min. 120 blink i minuttet. Både for og
> baglygter på cykler må blinke.
>
> Med forbehold for fejl ;)

200 SVJH.

Blinklys: 60-120.
Rotorblink: 120-240.
Cykellygter: 200-?

Tåbeligt overlap, specielt da diode-forlygter på den tid det blev
indført var gule.

Mvh
Kent

Fra : Henrik W

Dato : 20-03-08 11:36

Kent Friis skrev:

> 200 SVJH.

Henrik har ret. De skal blinke med minimum 2 hertz og det giver 120
blink pr minut. Det er samme interval både for og bag.

Forlygten skal forøvrigt have en "hvid" diode, for at den må blinke. Blå
og gule må ikke. Det er jo nok for ikke at forveksle en cyklist med
Falck eller Politiet...

--
Henrik W

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-08 12:43

Den Thu, 20 Mar 2008 11:35:50 +0100 skrev Henrik W:

> Henrik har ret. De skal blinke med minimum 2 hertz og det giver 120
> blink pr minut. Det er samme interval både for og bag.

Ok, gad vide hvor jeg har de 200 fra, så. Men 120 er så helt det samme
som rotorblink...

> Forlygten skal forøvrigt have en "hvid" diode, for at den må blinke. Blå
> og gule må ikke. Det er jo nok for ikke at forveksle en cyklist med
> Falck eller Politiet...

Så har man da tænkt lidt over det.

Mvh
Kent

Fra : alexbo

Dato : 20-03-08 15:13

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev

> Ok, gad vide hvor jeg har de 200 fra, så. Men 120 er så helt det samme
> som rotorblink...

Formentlig herfra, en forældet bestemmelse.

Cykelbekendtgørelsen
§6
Stk. 6. Baglygte på cykel og påhængs- eller sidevogn hertil kan afgive
blinkende lys. Blinkfrekvensen skal være mindst 200 blink pr. minut.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-08 15:33

Den Thu, 20 Mar 2008 15:13:23 +0100 skrev alexbo:

> [...]
> Stk. 6. Baglygte på cykel og påhængs- eller sidevogn hertil kan afgive
> blinkende lys. Blinkfrekvensen skal være mindst 200 blink pr. minut.

Så de har lavet om på reglerne? Så er det da håbløst at finde ud
af hvad der er rigtig eller forkert.

Mvh
Kent

Fra : alexbo

Dato : 21-03-08 10:08

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev

> Så de har lavet om på reglerne? Så er det da håbløst at finde ud
> af hvad der er rigtig eller forkert.

Ja det blev ændret 1/4 2005

Fra.
Stk. 6. Baglygte på cykel og påhængs- eller sidevogn hertil kan afgive
blinkende lys. Blinkfrekvensen skal være mindst 200 blink pr. minut.

Til.
»Stk. 6. Forlygte, der afgiver hvidt lys, og baglygte på cykel og påhængs-
eller sidevogn hertil kan afgive blinkende lys. Blinkfrekvensen skal være
mindst 120 blink pr. minut.«

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-03-08 22:30

Martin Bak skrev:
> [...]
> lygter iøvrigt er, som jeg husker og opfatter det, forbeholdt udryknings og

I andre lande er det tilsyneladende lovligt at lade selv
"hovedbremselygterne" blinke.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?