|
| Måle kompressionen på en motor på en simpe~ Fra : BikeManiac |
Dato : 18-03-08 03:14 |
|
Hej Gruppe,
Jeg skal ned og kigge på en Dieselbil nede i Tyskland og er lidt
nervøs for om den har haft det hårdt liv med mange koldstarter og at
den har oplevet fuld gas selvom motoren var kold. Jeg har fået at vide
at en kompressionstest koster 130 EUR og tager 1,5 timer. Det synes
jeg er for meget. Er der en anden måde hvorpå man kan tjekke motorens
tilstand på ved at lave en simpel test? Er grundlæggende ude efter at
finde ud af om motoren har fået håndværker-lammetæv eller om den er
blevet behandlet pænt.
Mvh Lucas
| |
Uffe Ravn (18-03-2008)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 18-03-08 11:16 |
|
BikeManiac wrote:
Køb en kompressionstester til 100kr og udfør testen selv, gerne i både varm
og kold tilstand, og evt også med tilsat motorolie i cylindrene.
Undersøg selvfølgelig også om der er underkompression.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Uffe Ravn (19-03-2008)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 19-03-08 00:13 |
|
Uffe Ravn wrote:
> Køb en kompressionstester til 100kr og udfør testen selv, gerne i
> både varm og kold tilstand, og evt også med tilsat motorolie i
> cylindrene.
>
> Undersøg selvfølgelig også om der er underkompression.
Ups, jeg lever vist i en benzinverden, jeg tænkte ikke over at det var en
diesel.
Sorry
Mvh. Uffe Ravn
| |
alexbo (18-03-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 18-03-08 11:55 |
|
"BikeManiac" skrev
>Jeg skal ned og kigge på en Dieselbil nede i Tyskland og er lidt
>nervøs for om den har haft det hårdt liv med mange koldstarter og at
>den har oplevet fuld gas selvom motoren var kold. Jeg har fået at vide
>at en kompressionstest koster 130 EUR og tager 1,5 timer. Det synes
>jeg er for meget. Er der en anden måde hvorpå man kan tjekke motorens
>tilstand på ved at lave en simpel test? Er grundlæggende ude efter at
>finde ud af om motoren har fået håndværker-lammetæv eller om den er
>blevet behandlet pænt.
Det er svært med en diesel, der er ikke nogen nem måde at måle noget på.
En kompressionstest på en diesel er helt anderledes end bensin, dyserne skal
op og testeren skrues fast, den holder man ikke bare med hånden.
Men prøv at arrangere at den er helt kold når du kommer, i helt kold
tilstand vil en slidt diesel have svært ved at starte, den skal nærmest
trækkes op.
I varm tilstand tager du oliedækslet af, der må ikke stå en sky af olietåge
op.
Kør ud af vejen med 80, slip gassen i 3 sekunder og så fuld gas mens du ser
i spejlene, der må ikke komme en røgsky, hverken sort af diesel eller blå af
motorolie.
mvh
Alex Christensen
| |
A. K. (18-03-2008)
| Kommentar Fra : A. K. |
Dato : 18-03-08 16:16 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:47df9fcb$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "BikeManiac" skrev
>
>>Jeg skal ned og kigge på en Dieselbil nede i Tyskland og er lidt
>>nervøs for om den har haft det hårdt liv med mange koldstarter og at
>>den har oplevet fuld gas selvom motoren var kold. Jeg har fået at vide
>>at en kompressionstest koster 130 EUR og tager 1,5 timer. Det synes
>>jeg er for meget. Er der en anden måde hvorpå man kan tjekke motorens
>>tilstand på ved at lave en simpel test? Er grundlæggende ude efter at
>>finde ud af om motoren har fået håndværker-lammetæv eller om den er
>>blevet behandlet pænt.
>
> Det er svært med en diesel, der er ikke nogen nem måde at måle noget på.
> En kompressionstest på en diesel er helt anderledes end bensin, dyserne
> skal op og testeren skrues fast, den holder man ikke bare med hånden.
>
Evt. ksn du prøve om du kan leje en Goller tester ved dit lokale cylinder /
motor service, det er en du sætter på "ånde" slangender kan måle om der er
underkompression.
| |
Thomas B. Andersen (18-03-2008)
| Kommentar Fra : Thomas B. Andersen |
Dato : 18-03-08 21:11 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:47df9fcb$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Kør ud af vejen med 80, slip gassen i 3 sekunder og så fuld gas mens du
> ser i spejlene, der må ikke komme en røgsky, hverken sort af diesel eller
> blå af motorolie.
Så kører der rigtig mange kasable dieselbiler rundt her i Danmark hvis de
ikke må ryge lidt.
Jeg kan ikke se noget galt i en smule røg, det er ret naturligt på en
hvilken som helst dieselmotor.
>
> mvh
> Alex Christensen
Thomas
>
>
>
| |
Brian (19-03-2008)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 19-03-08 20:34 |
|
Thomas B. Andersen wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Kør ud af vejen med 80, slip gassen i 3 sekunder og så fuld gas mens
>> du ser i spejlene, der må ikke komme en røgsky, hverken sort af
>> diesel eller blå af motorolie.
>
> Så kører der rigtig mange kasable dieselbiler rundt her i Danmark
> hvis de ikke må ryge lidt.
> Jeg kan ikke se noget galt i en smule røg, det er ret naturligt på en
> hvilken som helst dieselmotor.
Der er stor forskel på en "smule røg" som du måske ikke kan se i spejlene,
eller en "røgsky" som tydeligt ses fra førersædet.
/Brian
| |
|
|