Snekæder
Fra : BearNice

Dato : 17-03-08 20:43

Har lige været på skiferie i Hemsedal, Norge. Havde selv lejet pigdæk,
hvilket jeg var meget glad for.
Så dog mange danskere hompe afsted med snekæder, 40 km/t og næsten
intet vejgreb.
Resultatet var lange køer og masser af biler som blev nødt til at
overhale disse danskere.
Kom til at undre mig over om der er nogle i DK som anbefaler snekæder,
hvis man skal på skiferie? Der var nemlig rigtig mange danskere som
blokerede vejene i Norge.
Mvh. BearNice

Fra : Jan Petersen

Dato : 17-03-08 20:43

> [...]
> Kom til at undre mig over om der er nogle i DK som anbefaler snekæder,
> hvis man skal på skiferie? Der var nemlig rigtig mange danskere som

Man kommer meget langt med almindelige vinterdæk i ordentlig stand, endnu
længere på pigdæk, såfremt at underlaget er rigtigt norsk, dvs. 5-10 cm
fastkørt sne.
Snekæder skal vel kun bruges i nødstilfælde som f.eks. en ikke ryddet vej
med 30-40 cm sne.

Og jeg ved hvad jeg taler om, har boet i Norge. Kørte endda i en Pug 504
fam. med 4 stk 40x40 fliser bagi - ellers kom jeg ikke op af bakken der hvor
jeg boede.
Men jeg har aldrig prøvet at køre med snedkæder.

Mvh
Jan Petersen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-03-08 21:55

On Mon, 17 Mar 2008 20:43:05 +0100, BearNice
<bearniceFJERN@FJERNgmail.com> wrote:

> [...]
>Kom til at undre mig over om der er nogle i DK som anbefaler snekæder,
>hvis man skal på skiferie? Der var nemlig rigtig mange danskere som

Du vil inden længe opdage, at der her i gruppen vil komme indtil flere
indlæg, hvor forfatterne vil tilkendegive deres foragt overfor disse
bindegale bilførere, der på trods af det ekstreme vinterføre,
alligevel lå og overhalede.

Du må i et ubemærket øjeblik have glemt, at danskere er de dygtigste
bilister i verden............allesammen.

Når de har besluttet at kæder er til at køre lange strækninger med, og
ikke den sidste udvej på et svært farbart stykke vej, jamen så er det
sådan.

At de lokale og andre ignoranter kører rundt på gode vinterdæk, evt.
med pigge, det beviser kun at de er totalt uansvarlige.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-03-08 23:07

> [...]
>
> At de lokale og andre ignoranter kører rundt på gode vinterdæk, evt.
> med pigge, det beviser kun at de er totalt uansvarlige.

Hvist det sikerste at DK billister køre med kæder og holder farten på 40kmt
eller lavere ..

Se bare hvordan det ser ud herhjemme når der kommer lidt sne .. ligger jo
biler i grøften over alt pga. de har vinterdæk på og godt kan stå fast :P

HAr selv været i norge og lufte skiene og ja 90% af alle nordmænd køre med
pigdæk og bruger kun deres snekæder ved kolonnekørsel og hvor det ellers er
nødvendig at bruge dem
Tilgengæld sætter de kæder på alt lige fra crossere til gummiged :p

Havde ikke selv brug for kæderne og vil da også først montere dem når jeg
ikke kan komme videre uden.. Ok er godt hjulpet på vej af 4wd og solide mud
dæk (20%vej 80% off road)

Erik

Fra : Kent Friis

Dato : 18-03-08 19:21

Den Mon, 17 Mar 2008 23:07:14 +0100 skrev OZ3BTO:

> Se bare hvordan det ser ud herhjemme når der kommer lidt sne .. ligger jo
> biler i grøften over alt pga. de har vinterdæk på og godt kan stå fast :P

Har du kigget efter? Jeg har ikke indtryk af at det er flertallet
der skifter til vinterdæk, så det skulle da være usandsynligt om
dem der ligger i grøften er dem med vinterdæk, og ikke dem der
stadig kører på sommerdæk.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 19:49

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>så det skulle da være usandsynligt om
>dem der ligger i grøften er dem med vinterdæk, og ikke dem der
>stadig kører på sommerdæk.

Tjaehhh - eneste gang jeg havde vinterdæk på endte bilen sådan her

http://www.dkfritidbil.dk/spas/vinterbil.htm

Brormanden måtte hente mig - på sommerdæk !

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 18-03-08 20:27

Isang tao pinangalanan, jan_stevns nagsulat:

>Tjaehhh - eneste gang jeg havde vinterdæk på endte bilen sådan her
>
>http://www.dkfritidbil.dk/spas/vinterbil.htm
>
>Brormanden måtte hente mig - på sommerdæk !

Jep. Sommerdæk og to sække cement i bagagerummet på en Sierra, så kan
man komme frem overalt

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Klaus G.

Dato : 18-03-08 20:58

> Tjaehhh - eneste gang jeg havde vinterdæk på endte bilen sådan her
>
> http://www.dkfritidbil.dk/spas/vinterbil.htm
>
> Brormanden måtte hente mig - på sommerdæk !
Så er din betegnelse for sommerdæk og vinterdæk ikke korrekt...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 21:06

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev :

>Så er din betegnelse for sommerdæk og vinterdæk ikke korrekt...

Betegnelserne er gode nok ;(

--
Jan_stevns

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-03-08 21:36

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Har du kigget efter? Jeg har ikke indtryk af at det er flertallet
> der skifter til vinterdæk, så det skulle da være usandsynligt om
> dem der ligger i grøften er dem med vinterdæk, og ikke dem der
> stadig kører på sommerdæk.
>
> Mvh
> Kent
> --
> "So there I was surrounded by all these scary creatures
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Måske de færreste der skifter men dem der skifter tror at deres dækvalg gør
dem usårlig over for glatte veje også ryger de i grøften, Dem der køre på
sommer dæk ved jo at de ikke har så meget vejgreb og køre oftes derefter

Køre selv på m+s mærkede dæk hele året rundt og m (80% off road og 20% on
road) mærkede når turen går til norge

Erik

Fra : Leonard

Dato : 18-03-08 21:48

On Tue, 18 Mar 2008 21:35:58 +0100, OZ3BTO wrote:

> Køre selv på m+s mærkede dæk hele året rundt

Det gør jeg da også, for jeg kan slet ikke købe dæk, der ikke er mærket
M+S til min Transporter. Det har noget med amerikanere og vægt at gøre
siger min dækpusher. Sidst fik jeg et almindeligt allround dæk på, det
er mærket M+S, men har hverken lameller eller andet fancy i
dækmønsteret.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-03-08 22:33

Den Tue, 18 Mar 2008 21:35:58 +0100 skrev OZ3BTO:

> [...]
> sommer dæk ved jo at de ikke har så meget vejgreb og køre oftes derefter

Hvis det virkelig var så simpelt, ville statistikken vise langt flere
uheld på vinterdæk, og dermed ville der forlængst have været kampagner
for at få folk til at skifte til sommerdæk om vinteren.

Mvh
Kent

Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-03-08 17:54

On Mon, 17 Mar 2008 20:43:05 +0100, BearNice
<bearniceFJERN@FJERNgmail.com> wrote:

>Kom til at undre mig over om der er nogle i DK som anbefaler snekæder,
>hvis man skal på skiferie?

Ja, f.eks. FDM - de skriver i feriebasen:

: Det skriver færdelsloven
: "Når føret gør det nødvendigt, må et motorkøretøj ikke bruges, uden
: at hjulene er sikret tilstrækkeligt vejgreb ved hjælp af pigge,
: snekæder eller lignende"

: Dvs. at man skal køre med vinterdæk eller pigdæk og sørge for at have
: snekæder med i bagagerummet.

: Man kan risikere at blive afvist ved færgerne til Norge, hvis man ikke
: har tilstrækkelig vinterudrustning med til køretøjet, dette er minimum
: snekæder.

Jeg har nu aldrig haft behov for andet end mine vintersutter i Norge.
Heller ikke på turen til Oslo, derefter Sjusjøen i weekenden her og så
hjem igår (kørte fra Akershus kl. 12:30).

Det første sne så jeg ved Udevalla, men det var først ved Ängelholm
(20 km nord for Helsingborg) at det begyndte at betyde noget (og det
var ikke meget) for fremkommeligheden.

Sejlturen var en ordentlig gyngetur, og på den danske side valgte jeg
at køre gennem Fredensborg da vejen ind forbi Esrum meget let fyger
helt til.

>Der var nemlig rigtig mange danskere som blokerede vejene i Norge.

Jeg forstår ikke dem du mødte - hvordan var vejforholdende? Var
vinterdæk virkelig ikke nok?

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-03-08 18:12

On Tue, 18 Mar 2008 17:53:44 +0100, Nicolai Lang
<nnews0403051902@hjorth.com> wrote:

>Jeg har nu aldrig haft behov for andet end mine vintersutter i Norge.

Men har foriøvrigt altid haft snekæderne med. Min dyt er en C1,
dækkene er på 2. sæson - std vinterdæk købt hos Citroën.

For 2 år siden var jeg i Oslo m.m. i min 14 år gamle Corolla, på nogle
helårsdæk. Ingen problemer heller dér. De kiggede dog lidt efter
rustbunken, som blev skiftet ud en uge efter jeg kom hjem :)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com