Religion: Olie til en Escort
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-03-08 22:10

Hej!

Så er der brug for ekspertpanelet igen

Hvilken viskositet olie hælder jeg på en Escort med Zetec-e maskine? Har trillet
287.000km og jeg tror 5W40 er blevet for let fordøjeligt. Den bruger ikke
specielt meget, men der kommer en film i luftfilteret. Ville lige prøve med en
anden olie, stadig fuldsyntetisk.

Hvad hælder jeg på den? Gearkasseolie?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-03-08 22:17

Kim Voss Schrader havde fået den ide at fortælle:

Hva med 5W/30 som manualen siger ??

--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-03-08 22:34

Hej!

Martin Vollert wrote:
> Hva med 5W/30 som manualen siger ??

Vil det gavne mon? 5W40 har aldrig givet problemer indtil videre, men ved ikke
hvad Ford hælder på en ældre Escort som min.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-03-08 10:13

Kim Voss Schrader havde fået den ide at fortælle:
> Hej!

> Vil det gavne mon? 5W40 har aldrig givet problemer indtil videre, men
> ved ikke hvad Ford hælder på en ældre Escort som min.

Det er den olie som Ford forskrivet til din bil 5w/30, kig selv i manualen.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-08 22:24

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Hvad hælder jeg på den? Gearkasseolie?

Prøv med en ATF olie, så skal du bare se løjer ;)

Spøg til side - jeg tror du skal holde dig til den 5w40 de
foreskriver, hvis motoren eller går som den skal, ellers kommer nu nok
lidt op at slås med dine ventilløftere

det forekommer mig de er noget hysteriske med olien de der ....

Jeg er kommet til at hælde 15w40 på min maskine - det var godtnok dumt
da - fyfasan den klaprer de første 10 minutter nu

--
Jan_stevns

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-03-08 22:36

Hej!

jan_stevns wrote:

> [...]
> lidt op at slås med dine ventilløftere
>
> det forekommer mig de er noget hysteriske med olien de der ....

Ja, det har jeg også læst her i gruppen. Har dog aldrig oplevet problemer selv
og motoren spinner som en mis. Tandremmen sad lidt løst hvilket gjorde at den
"smældede" lidt når den var kold, men det fiksede et skift af remmen heldigvis.
Vidste slet ikke hvorfor den lyd var der, men det opdagede jeg efter skiftet.

> Jeg er kommet til at hælde 15w40 på min maskine - det var godtnok dumt
> da - fyfasan den klaprer de første 10 minutter nu

Heh, ok. Det var faktisk hvad jeg overvejede...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : H C Jensen

Dato : 17-03-08 06:54

> [...]
> bruger ikke specielt meget, men der kommer en film i luftfilteret. Ville
> lige prøve med en anden olie, stadig fuldsyntetisk.

Det er ikke religion man fakta at du skal bruge en 5w olie til din zetec
motor om det høje tal er 30 eller 40 betyder mindre. men jeg ville nok
holde mig til 40 olien da den ikke er ny merer

Du skal bruge 5w olien fordi ventilløfterne ikke kan lide tykkere olie ved
koldstart her i norden.

Tro mig jeg har arbejdet som ford mekaniker i mange år og bare en 10w
olie kan føre til problemer.

Har du kontroleret hvor meget der kommer ud af ventilationen fra motoren til
luftfilter kassen ?

Ellers er maskinen bare ved at være slidt op, men zetec motorer plejer at
kunne køre en del over 300,000 km

Sidste løsning eller prøve kunne være en swedol behandling eller et
andet olie produkt det kan sommetider hjælpe.

Mvh Hans

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-03-08 14:49

Hej!

H C Jensen wrote:
> Det er ikke religion man fakta at du skal bruge en 5w olie til din zetec
> motor om det høje tal er 30 eller 40 betyder mindre. men jeg ville nok
> holde mig til 40 olien da den ikke er ny merer

Ok, så det er faktisk en olie du vil anbefale til en slidt motor?

> Du skal bruge 5w olien fordi ventilløfterne ikke kan lide tykkere olie ved
> koldstart her i norden.
>
> Tro mig jeg har arbejdet som ford mekaniker i mange år og bare en 10w
> olie kan føre til problemer.

Ja, den har jeg også hørt. Men så vil jeg egentligt fortsætte med alm.
5W40 fuldsyntetisk olie.

> Har du kontroleret hvor meget der kommer ud af ventilationen fra motoren til
> luftfilter kassen ?

Altså hvor meget luftflow? Ikke rigtig, men der er ihvertfald overtryk
v. oliedækslet.

> Ellers er maskinen bare ved at være slidt op, men zetec motorer plejer at
> kunne køre en del over 300,000 km

Jeg har faktisk kørt fornuftigt i den. Aldrig fuldgas v. kold motor osv.

Er der noget du tror kan løse problemet med oliefilmen i
luftfilterkassen? Nye stempelringe eller andet?

Kan overtrykket stamme fra andre steder end stemplerne efter din mening?

> Sidste løsning eller prøve kunne være en swedol behandling eller et
> andet olie produkt det kan sommetider hjælpe.

Ok.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 17-03-08 23:41

Kim Voss Schrader skrev:

> [...]
> luftfilterkassen? Nye stempelringe eller andet?
>
> Kan overtrykket stamme fra andre steder end stemplerne efter din mening?

Jeg læser med her og håber at H C Jensen eller en anden kan givet et
godt bud.

Mvh
Claus

Fra : Søren

Dato : 17-03-08 15:02

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
> trillet 287.000km og jeg tror 5W40 er blevet for let fordøjeligt. Den
> bruger ikke specielt meget, men der kommer en film i luftfilteret.

hmm .. så kommer der dælme meget olie / tryk, for olien skal gerne
fanges af et lille skumfilter nederst i din luftfilterkasse ved
tilslutningen til slangen til ventildækslets åndehul.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-03-08 16:27

Hej!

Søren wrote:
> hmm .. så kommer der dælme meget olie / tryk, for olien skal gerne
> fanges af et lille skumfilter nederst i din luftfilterkasse ved
> tilslutningen til slangen til ventildækslets åndehul.

Det ved jeg, men det skumfilter er ikke nok længere. Nu er det jo ikke
fordi skidtet sejler i olie som sardiner i en dåse, men der kommer altså
en film over en periode.

--
Mvh, Kim Voss Schrader