Dækmønster
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 13:08

Hvordan klarer betjent Madsen at måle dækmønster på et dæk der ab fabrik har
skrå riller der alle går mod 0 mm ind mod midten? Ved slid vil det blanke
midterfelt blot blive gradvist større. Såøhh.....?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 15-03-08 13:21

"Preben Riis Sørensen" skrev

> [...]
> skrå riller der alle går mod 0 mm ind mod midten? Ved slid vil det blanke
> midterfelt blot blive gradvist større. Såøhh.....?

Alle bildæk er forsynet med slidindikatorer, nogle forhøjninger i
hovedmønstret der viser nå den lovlige grænse er nået.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 13:52

> "Preben Riis Sørensen" skrev

> Alle bildæk er forsynet med slidindikatorer, nogle forhøjninger i
> hovedmønstret der viser nå den lovlige grænse er nået.

Der står vel ikke noget i loven om slidindikatorer?
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 15-03-08 13:53

"Preben Riis Sørensen" skrev

> Der står vel ikke noget i loven om slidindikatorer?
Jo.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 15-03-08 14:22

Preben Riis Sørensen wrote:

> Der står vel ikke noget i loven om slidindikatorer?

Jo det gør det vel

Møller

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 19:41

"Møller" <em@upsg2n.dk> skrev i en meddelelse

> Jo det gør det vel

Hvor, ha ha. ?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Møller

Dato : 15-03-08 19:57

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Møller" <em@upsg2n.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor, ha ha. ?

Så tar' vi den en gang til for prins Knud eller Preben

http://www.fstyr.dk/sw22947.asp

8.02.002
(3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsynet
med slidindikatorer (TWI).
Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret
er reduceret til 1,6 mm.
Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmønster.

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-08 20:01

Møller <em@upsg2n.dk> skrev :

>Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret
>er reduceret til 1,6 mm.

Og så bliver jeg nysgerrig - hvad regner man som hovedmønsteret

Jeg har sgu' lige slidt mine fordæk mere ned end jeg kan li' ;( - men
kun på skuldrene

(Måske man skal kigge lidt mere på sporing/lufttryk ?)
--
Jan_stevns

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 20:08

"Møller" <em@upsg2n.dk> skrev

> Så tar' vi den en gang til for prins Knud eller Preben

Det var første gang for mig.

> [...]
hovedmønsteret
> er reduceret til 1,6 mm.
> Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens

Så er jeg så klog, anede ikke at det stod i loven. Men har aldrig set noget
tværgående, med mindre man mener de dupper man ret hurtigt kommer ned
til....

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-03-08 20:19

> Så er jeg så klog, anede ikke at det stod i loven. Men har aldrig set
> noget
> tværgående, med mindre man mener de dupper man ret hurtigt kommer ned
> til....

Hvis du er i tvivl, så kan du se dem her - neders på siden:

http://www.sds.dk/dk/daek/sikkerhed_hele_vejen/saadan_laeser_du_dine_daek.html

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 21:24

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev
> Hvis du er i tvivl, så kan du se dem her - neders på siden:

http://www.sds.dk/dk/daek/sikkerhed_hele_vejen/saadan_laeser_du_dine_daek.ht
ml

Tak, det er dem. Dem skynder jeg mig altid med at komme ned til, så skovler
den bedre fremad....

Seriøst, så står der også, at man ikke kikker på de to yderste ottendedele.
Derudover er jeg træt af, at der er gjort så meget, fra såvel Politi som
dækfabrikantes side, for at man hurtigst muligt kommer til at skifte dæk.
Der skulle ikke vrides megen hjerne for at give samme dæk dobbelt så mange
kilometers levetid.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-03-08 22:19

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> Der skulle ikke vrides megen hjerne for at give samme dæk dobbelt så
> mange kilometers levetid.

Ja man ku jo f.eks. give dem 30mm dækmønster fra begyndelsen af ;)

Spøg til side, hva vil du forbedre? materiale?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 23:02

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev

> Ja man ku jo f.eks. give dem 30mm dækmønster fra begyndelsen af ;)
>
> Spøg til side, hva vil du forbedre? materiale?

Nej, jeg ville lave (lidt) mere mønster, i hele trædefladen.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Møller

Dato : 15-03-08 23:17

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev

> Nej, jeg ville lave (lidt) mere mønster, i hele trædefladen.

Nå firkantede dæk i stedt for afrundede.

Møller

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 23:23

> Nå firkantede dæk i stedt for afrundede.

Der er også en trædeflade på afrundede dæk. Men altså i det hele taget kunne
der nemt være noget dybere mønster.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 15-03-08 23:50

On Sat, 15 Mar 2008 23:23:05 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> Der er også en trædeflade på afrundede dæk. Men altså i det hele taget kunne
> der nemt være noget dybere mønster.

Dybere mønster giver andre egenskaber for dækket.
Mon ikke der forskes ret meget i at producere dæk, der passer til de
forskellige kompromiser som forskellige forbrugere har?

Holdbarhed, støj, vejgreb på tørt og vådt underlag i forskellige slags.
Hvis du kun går efter holdbarhed, så find nogle hårde dæk med meget
mønster. De larmer og er ikke så komfortable, men de holder sikkert
mange km.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-03-08 14:27

> Hvordan klarer betjent Madsen at måle dækmønster på et dæk der ab
> fabrik har skrå riller der alle går mod 0 mm ind mod midten? Ved slid
> vil det blanke midterfelt blot blive gradvist større. Såøhh.....?

Skal man ikke måle dækmønsterets dybde midt på dækket?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-03-08 14:30

On 15 Mar 2008 13:27:07 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

>Skal man ikke måle dækmønsterets dybde midt på dækket?

>--

Du kan måle hvor det passer dig, men der skal være 1.6 mm. over det
hele.

For s...n nogen fluekneppere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-03-08 15:51

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Du kan måle hvor det passer dig, men der skal være 1.6 mm. over det
> hele.
> For s...n nogen fluekneppere.

Var nu ik for at mishandle fluer, syntes bare jeg havde læst et eller andet
mærkeligt sted at dækmønsteret skulle måles på den midterste tredjedel af
dækket.

Fra : alexbo

Dato : 15-03-08 15:50

"Folmer Rasmussen" skrev

> Du kan måle hvor det passer dig, men der skal være 1.6 mm. over det
> hele.
>
> For s...n nogen fluekneppere.

Det er måske ikke den rette gruppe at være præcis i,
men de 1,6 mm skal være i hovedmønsteret, siderillerne må gerne være slidt
væk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 19:40

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> Skal man ikke måle dækmønsterets dybde midt på dækket?

I så fald er rigtig mange nye dæk ulovlige, idet mønsteret er 0 mm der.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen