Bilerne i TV-Serien "Album"
Fra : Peter C:

Dato : 10-03-08 12:06

Hej Gruppe

Når der kører "store danske serier" over skærmen sidder jeg gerne og hygger
mig med at genkende biler, og der var jo nok at tage fat på i Album.

Som amerikanerbilsentusiast var det jo glædeligt at se en 1967 Chevrolet
Camaro og jeg sad også og hyggede mig over den lille orangegule Fiat 850.

DOG mener jeg at have fundet en halvgrov fejl fra bil-casterens side. Den
hvide Wartburg 353W Tourist var med plastic-kølergitter og matsorte
ruderammer. Er det så ikke en model fra engang i 80´erne ? Afsnittet skulle
forestille at foregå i de tidlige 70´ere, og jeg mener at Wartburg havde
krom metalkølergitter og krom-ruderammer dengang.

Andre der studsede over det ? ... eller fandt andre bilspidsfindigheder ?

MVH Peter C:

P.S. Det er ikke ment som "brok over at man tror vi er så dumme at vi ikke
opdager bilen ikke passer til tiden" ... bare hygge med at kigge efter den
slags

Fra : FHB Teglvænget

Dato : 10-03-08 15:09

"Peter C:" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> opdager bilen ikke passer til tiden" ... bare hygge med at kigge efter den

Man havde da fået den rigtige lyd med, da han smækkede dørene på Wartburgen
:)

mvh Bent

Fra : Per Tolbøll

Dato : 10-03-08 17:24

> [...]
> krom metalkølergitter og krom-ruderammer dengang.
>
> Andre der studsede over det ? ... eller fandt andre bilspidsfindigheder ?

Joeh, Wartburg'en forekom mig også at være for "ung" i forhold til
tidsbilledet, uden at jeg konkret kan sætte fingre på nogle detaljer,
men de kære østtyskere skiftede jo ikke model hvert år .

Hvornår kom den viste egentlig på markedet i DK og afløste den gamle i
"rundbuestil" ?

(Og skal jeg endelig nit-picke, forekom det mig, at Wartburgen havde
TA-plader - så skulle den være fra før '69 og indregistreret i Skive
ifølge nrpl.dk

/Per

Fra : Peter C:

Dato : 11-03-08 10:22

> Hvornår kom den viste egentlig på markedet i DK og afløste den gamle i
> "rundbuestil" ?

Det var i 1966

MVH Peter C:

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 12-03-08 17:31

On Mon, 10 Mar 2008 17:24:24 +0100, Per Tolbøll
<per.tolboll@kolibrinet.dk> wrote:

> [...]
>
>(Og skal jeg endelig nit-picke, forekom det mig, at Wartburgen havde
>TA-plader - så skulle den være fra før '69 og indregistreret i Skive

Den kan måske have fået nummerplader monteret som passede til det år
afsnittet foregår i.

Bilen kan også være korrekt årgang i følge registreringsattesten, men
være "opgraderet" mht krom-/matsort-/plast-dele. Og hvis bil-casteren
så ikke ved bedre, eller ignorerer sådan en detalje, så har vi fejlen.

Visse dele var vist forresten indfarvede på de sidste årgange.

Desværre rækker mine bil-revyer kun tilbage til 1984. Og nej, de er
ikke til salg

I øvrigt kræver årgangsbestemmelse af for eksempel VW-bobler
special-viden og falkeblik. Der er forskelle fra årgang til årgang
svjv.

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Peter C:

Dato : 13-03-08 09:30

> Desværre rækker mine bil-revyer kun tilbage til 1984. Og nej, de er
> ikke til salg

Hvis du gerne vil have samlingen længere tilbage end 1984, så tag et smut på
QXL.
Der plejer at være et righoldigt udbud af bilrevyer.

MVH Peter C:
Der mangler 1958, 59 og 63

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 13-03-08 17:33

On Thu, 13 Mar 2008 09:30:21 +0100, "Peter C:" <pede_71@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>QXL.
>Der plejer at være et righoldigt udbud af bilrevyer.

Bil-Revyen er et gammelt blad:
http://www.bilmagasinet.dk/article/18458
Jeg vidste ikke, at det gik så langt tilbage.

Har du dem alle sammen pånær tre, så?

Det må være interessant læsning.

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Peter C:

Dato : 14-03-08 10:56

> Bil-Revyen er et gammelt blad:
> http://www.bilmagasinet.dk/article/18458
> Jeg vidste ikke, at det gik så langt tilbage.
> Har du dem alle sammen pånær tre, så?

Ja det har jeg. Jeg har EN gang set 1959´eren til salg på QXL, men den røg
op på 2120,- og DER står mit "må-ha-for-enhver-pris" gen altså af

> Det må være interessant læsning.

Jamen det er det skam også. Dog vil jeg mene at hvis man virkelig skal ha
fat i en seriøs test/beskrivelse af en bil fra dengang, skal man ha´ fat i
Skandinavisk Motor Journal og Mogens H. Damkier. Dem burde du kigge lidt
efter, hvis du søger interessant, seriøs og ikke mindst dybdegående
bil-læsning fra dengang "far var knægt"

MVH Peter C:
Ivrig samler af bil-litteratur, da det både fylder og koster mindre end
rigtige biler

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 19:22

Hvad med den sølvgrå Passat udenfor vinduet ?
Er den også fra 70' ???

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 19:27

On Mon, 10 Mar 2008 19:21:32 +0100, "Eque" <-> wrote:

>Hvad med den sølvgrå Passat udenfor vinduet ?
>Er den også fra 70' ???

Det kan den vist godt være - en bekendt af mine forældre havde købt en
Passat (S eller TS) i stedet for en NSU 110 og jeg mener det var i '70
vi fik den demonstreret. Den var grøn og ret rap for den tid.

<...>
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 19:39

OK, Vikipedia siger flg.:
"The original VW Passat was launched in 1973. The body types offered "
Men det er jo også tæt på.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 19:48

On Mon, 10 Mar 2008 19:39:02 +0100, "Eque" <-> wrote:

>OK, Vikipedia siger flg.:
>"The original VW Passat was launched in 1973. The body types offered "
>Men det er jo også tæt på.
>

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

Jeg er alvorligt bange for at jeg må give dig ret - der er så mange VW
modeller efterhånden. Det var sq nemmere med boblen og ikke andet )

Fra : Niels Pein

Dato : 10-03-08 23:28

"Peter C:" skrev ...

> P.S. Det er ikke ment som "brok over at man tror vi er så dumme at vi ikke
> opdager bilen ikke passer til tiden" ... bare hygge med at kigge efter den
> slags
Det er en fed fritidsbeskæftigelse. Det skulle være underligt om der ikke er
en hel del af den slags fejl, men det kræver ofte forstand på sagerne at
spotte det. Den der er så i kategorien "Anakronisme".
Kender du sider som disse:
http://us.imdb.com/Sections/Goofs/
http://www.moviemistakes.com/
--
Hilsen Niels

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-03-08 23:59

Peter C: skrev:

> [...]
> krom metalkølergitter og krom-ruderammer dengang.
>
> Andre der studsede over det ? ... eller fandt andre bilspidsfindigheder ?

Jo, den fangede jeg også. Men de havde den rigtige lyd da han lukkede
døren.

--
MVH

Ib Jakobsen