... at holde til højre på motorvej.
Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 07-03-08 20:21

Hej NG.
For dem som bla. har kørt i tyskland kender skilte som hænger på
motorvejsbroer: "Reisen stadt Rasen!".
(Efterfølgende ses/bemærkes en roliger trafikafvikling)

Hvorfor kunne Vejdirektoratet eller ansvarlig myndighed ikke hænge
"bannere/skilte"
op på vores motorvejsbroer som siger: ".. husk at holde til højre!"?

Bla. på motorveje med 3 vognbaner ses trafikkanter bruge 2. eller 3.
vognbane på trods at der er 2 km til den forankørende lastbil som er i 1.
vognbane.

Eller ....
Sted: Fløng - Retning: Mod Kbh - Tid: man-fre mellem 0630-0800
Hvis nu de fleste ville kunne holde til højre og bruge 1. vognbane lige
umiddelbart efter Fløng, så ville den tætte trafik hurtigere komme frem,
hvilket så igen hjælper dem bagude så de ikke skal holde stille/trille
langsomt, men også komme videre. Hvilekt igen så betyder mindre kø osv osv.

(Var der nogen som sagde: "pas på hvepsene...")

Vh L-N

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 20:23

On Fri, 7 Mar 2008 20:21:20 +0100, "Lynge-Nielsen"
<lynge.nielsen@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote:

>Hej NG.
>For dem som bla. har kørt i tyskland kender skilte som hænger på
>motorvejsbroer: "Reisen stadt Rasen!".
>(Efterfølgende ses/bemærkes en roliger trafikafvikling)

Der var for tid tilbage i tyskland også en kampange
Recht faren......

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 20:24

Undskyld glemte en oversættelse

Hold til højre...

Fra : Jens

Dato : 07-03-08 20:34

<brian> skrev i en meddelelse

> Der var for tid tilbage i tyskland også en kampange
> Recht faren......

Og der har lige været et program på tysk TV hvor de fortalte lidt om det med
at holde til højre, du har 20 sek til at trække til højre efter en
overhaling.
Derefter koster det 65 euro til autobahnpolizei(sadan et mangler vi i DK).
Jeg har desværre ikke selv set programmet, det var en af mine venne der
fortalte det.

Mvh
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 22:36

brian skrev :

>Der var for tid tilbage i tyskland også en kampange
>Recht faren......

og en bedre variant "Linksfahrer .. bist du dumm" eller sådan noget i
den stil
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 20:41

> [...]

>motorvejsbroer: "Reisen stadt Rasen!".
>(Efterfølgende ses/bemærkes en roliger trafikafvikling)

måske, men det kommer an på en prøve

> [...]
>langsomt, men også komme videre. Hvilekt igen så betyder mindre kø osv osv.
>
>(Var der nogen som sagde: "pas på hvepsene...")

Jooh, men så har vi scenen Køge Bugt en morgen uden trafik. Højre spor
kører 110 og farende der skal lejlighedsvis bruge midten for at komme
forbi lastbiler, hvilket gør at der plads derinde. Midten kører oftest
120 og ude til venstre de, der har travlt (de skulle være stået op
et minut før). Hvorfor er det lige, man opdager at højre spor og
midten fint kan holde afstand, men ude til venstre kommer de i klumper
med ca. en SøndagsBerlinger på højkant i afstand?? Det går forrygende,
hvorfor ikke nyde turen i stedet for at skabe risiko for, at Jette
skal fortælle om et par fjolser "mellem Køge Ølby og Solrød S"....jow,
jeg så det ske og hørte resultatet, det må have kostet nogle tusinde
mennesker et kvarters tid.
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Mogens

Dato : 07-03-08 20:59

"Lynge-Nielsen" <lynge.nielsen@FJERNEDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> (Efterfølgende ses/bemærkes en roliger trafikafvikling)

Det har jeg så ikke bemærket !

> Hvorfor kunne Vejdirektoratet eller ansvarlig myndighed ikke hænge
> "bannere/skilte" op på vores motorvejsbroer som siger: ".. husk at holde
> til højre!"?

Interesserer dem ikke - ligesom politiet:
Hellere helbrede (bøde for overhaling højre om) end
forebygge (bøde for at køre unødigt i venstre vognbane)

> Bla. på motorveje med 3 vognbaner ses trafikkanter bruge 2. eller 3.
> vognbane på trods at der er 2 km til den forankørende lastbil som er i 1.
> vognbane.

Det eneste der kan bringe folk ind til højre er en reklamevong
fra politiet - i så fald kan alle pludseligt køre fantastisk diciplineret

> [...]
> hvilket så igen hjælper dem bagude så de ikke skal holde stille/trille
> langsomt, men også komme videre. Hvilekt igen så betyder mindre kø osv

Jamen folk er simplethen for dumme/dovne. Andet er der ikke at sige til

Løsningen er en kopi af de amerikanske færdselsregler, hvor overhaling
på begge sider af en medtrafikant er legalt. Fatter ikke at man ikke kan
se det fra lovgivningens side...

Fra : Aslan

Dato : 08-03-08 09:28

"Mogens" > Løsningen er en kopi af de amerikanske færdselsregler, hvor
overhaling
> på begge sider af en medtrafikant er legalt.

En meget udbredt misforståelse.

Rules of the Road: http://www.nysgtsc.state.ny.us/drrt-vt.htm#1122

§ 1120. Drive on right side of roadway
§ 1122. Overtaking a vehicle on the left.

The following rules shall govern the overtaking and passing of vehicles
proceeding in the same direction, subject to those limitations, exceptions,
and special rules hereinafter stated:

(a) The driver of a vehicle overtaking another vehicle proceeding in the
same direction shall pass to the left thereof at a safe distance and shall
not again drive to the right side of the roadway until safely clear of the
overtaken vehicle.

(b) Except when overtaking and passing on the right is permitted, the driver
of an overtaken vehicle shall give way to the right in favor of the
overtaking vehicle on audible signal and shall not increase the speed of his
vehicle until completely passed by the overtaking vehicle.

Aslan

Fra : Mogens

Dato : 08-03-08 10:47

"Aslan" <cpoulsen@ REMOVE THIS email.dk> skrev i en meddelelse

> En meget udbredt misforståelse.

Nope - just watck TV :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-08 10:12

"Mogens" <forget@it.dk> skrev i meddelelsen
> "Aslan" <cpoulsen@ REMOVE THIS email.dk> skrev i en meddelelse

> Nope - just watck TV :)

Jeg har snakket med en fra Illinois for et par uger siden - han sagde det
var ulovligt i alle stater at overhale højre om.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Mogens

Dato : 10-03-08 18:20

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har snakket med en fra Illinois for et par uger siden - han sagde det
> var ulovligt i alle stater at overhale højre om.

Fint, så dropper vi dén vending i another afsnit :)

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-08 11:43

Den Sat, 8 Mar 2008 09:27:44 +0100 skrev Aslan:

> [...]
> overtaking vehicle on audible signal and shall not increase the speed of his
> vehicle until completely passed by the overtaking vehicle.

He. Herhjemme bliver det betraget som bøllet at blinke af folk når
de ligger og snegler i magnetsporet med masser af plads til højre,
derovre behøver sneglen først flytte sig når man dytter.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-08 14:32

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> He. Herhjemme bliver det betraget som bøllet at blinke af folk når
> de ligger og snegler i magnetsporet med masser af plads til højre,
> derovre behøver sneglen først flytte sig når man dytter.

Til gengæld er det lovligt at dytte og man SKAL flytte sig hvis der bliver
dyttet ;)

Fra : Niels Pein

Dato : 08-03-08 15:59

Problemet med at folk ikke vil trække til højre, hænger jo sammen med at de
der kører til venstre ikke vil lade nogen komme ud foran dem fra højre spor.

Hvis man trækker til højre, så skal man på et eller andet tidspunkt forbi en
eller anden lastvogn eller campingdims længere fremme. Men det er svært,
fordi de der kommer bagfra i venstre spor, har så forbandet svært ved lige
at give lidt plads.

De der kører en del for stærkt og tæt i yderste venstre bane, har en stor
del af ansvaret for at mange andre nødigt trækker helt ud til højre, for det
er de travle i venstre bane der gør at folk i midterbanen har svært ved at
trække kortvarigt til venstre og give plads til at en i højre spor lige skal
uden om en lastvogn.

Så det hele ville glide bedre, hvis vi ikke alle sammen var modstandere i
trafikken, men ville indse at vi måske selv er en del af problemet.

Jeg har personligt ikke noget imod at nogen gerne vil køre 180 på
motorvejen, bare de kunne finde ud af at slappe af og respektere at andre
gerne vil nøjes med 105, og alligevel skal have lov til at overhale
lastbilerne.

(ikke hermed sagt at Lynge-Nielsen kører 180, det er generelle
betragtninger)
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-08 17:33

Den Sat, 8 Mar 2008 15:58:52 +0100 skrev Niels Pein:
> Problemet med at folk ikke vil trække til højre, hænger jo sammen med at de
> der kører til venstre ikke vil lade nogen komme ud foran dem fra højre spor.

Det vil de da gerne, hvis dem fra højre spor ellers kan finde ud
af at sikre sig at der er plads til at fuldføre deres overhaling
*inden* de trækker ud. Det er da sådan man gør når man overhaler,
har du ikke lært det?

> [...]
> motorvejen, bare de kunne finde ud af at slappe af og respektere at andre
> gerne vil nøjes med 105, og alligevel skal have lov til at overhale

Mener du at de skal have lov til at lave en lovlig overhaling, eller
lov til hensynsløst at mase sig ud hvor der ikke er plads?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 19:34

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

> [...]
>af at sikre sig at der er plads til at fuldføre deres overhaling
>*inden* de trækker ud. Det er da sådan man gør når man overhaler,

Der er jo sådan en betragtning der er utroligt sjov, når man befinder
sig bag en lastbil ;)

Den bemærkning hører nok mere til når vi taler om landevejskørsel,
hvor man gerne skal være færdig med overhalingen inden man panger ind
i en modkørende - på motorvej, findes (forhåbentligt) ikke nogen
modkørende

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-08 22:18

Den Sat, 08 Mar 2008 19:34:00 +0100 skrev jan_stevns:

> Der er jo sådan en betragtning der er utroligt sjov, når man befinder
> sig bag en lastbil ;)

Der har jeg da også ligget. Så venter man til der bliver plads. Eller
også er der alligevel så meget kø at det ikke gør den store forskel
hvilken bane man kører i.

> [...]
> hvor man gerne skal være færdig med overhalingen inden man panger ind
> i en modkørende - på motorvej, findes (forhåbentligt) ikke nogen

Så du mener ikke man skal sikre sig at der er plads bagud?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 23:13

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Så du mener ikke man skal sikre sig at der er plads bagud?

Selvfølgelig skal man da ikke det ! Man bevæger sig halvt ud i næste
bane, kommer i tanke om at man glemte

1: at se sig for,
2: blinkeren
3: at dukke sig for den byge eder og forbandelser der kommer

Hvad tror du selv ?

Det er din bemærkning om at man skal sikre sig, der er plads til at
*fuldføre* overhalingen jeg tager pis på ;)

Det er sgu' da logik for perlehøns, at man ikke vælter ud i den anden
bane, før man har set at der er plads - og i den sammenhæng, også
lige husker at tænke på de skvaddernakker der ynder at gemme sig i den
blinde vinkel ;)

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-08 23:46

Den Sat, 08 Mar 2008 23:13:14 +0100 skrev jan_stevns:

> [...]
> bane, før man har set at der er plads - og i den sammenhæng, også
> lige husker at tænke på de skvaddernakker der ynder at gemme sig i den

Men hvor meget plads mener du så der skal være, hvis der ikke skal
være plads til at fuldføre overhalingen?

6m?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 00:16

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Men hvor meget plads mener du så der skal være, hvis der ikke skal
>være plads til at fuldføre overhalingen?

Hvorfor i alverden bliver du ved med at snakke om af fuldføre
overhalingen ?

Om der foran vor fiktive lastbil, befinder sig 10 flere af slagsen
eller ej er jo ligemeget - spørgsmålet er kun om vognbaneskiftet er
iorden eller ej

Det er det næppe, hvis det sker 6 meter foran en bil, der kører i
banen ... (omend det er dagligdag på Bugten i mylderet - ikke at det
gør det ok)

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 09-03-08 07:43

Den Sun, 09 Mar 2008 00:15:51 +0100 skrev jan_stevns:

> Hvorfor i alverden bliver du ved med at snakke om af fuldføre
> overhalingen ?

Man skal jo ikke være til unødig gene.

> Om der foran vor fiktive lastbil, befinder sig 10 flere af slagsen
> eller ej er jo ligemeget - spørgsmålet er kun om vognbaneskiftet er
> iorden eller ej

Det er det vel netop heller ikke hvis man kører ud foran en der skulle
til at overhale en selv - og det er vel derfor han er der, hvis han
ikke vil overhale, skulle han jo også trække ind til højre.

> Det er det næppe, hvis det sker 6 meter foran en bil, der kører i
> banen ... (omend det er dagligdag på Bugten i mylderet - ikke at det
> gør det ok)

Hvor stor afstand mener du så der skal være?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 08:20

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Man skal jo ikke være til unødig gene.

Sjovt begreb ! og en rigtig gummitext

Hvis alternativet er at nærlæse nummerpladerammetekster, er man jo
ikke til unødig gene hvis man trækker ud, men til gene - og det må man
godt ;)

Den kan trække sjove kommentarer af sig, den der.

>Det er det vel netop heller ikke hvis man kører ud foran en der skulle
>til at overhale en selv - og det er vel derfor han er der, hvis han
>ikke vil overhale, skulle han jo også trække ind til højre.

Jep - det skulle han jo sådan set - men er måske for magelig, da han
har set en række elefanter der har forladt reden, og derfor er i
bevægelse - ergo, man planter sig i magnetsporet, og tuller der ud af

Når man altså endeligt fik lov af de andre magelige til at få en plads
i sporet.

Nu har jeg luret at du nok ikke er en af de daglige på "bugten" - du
burde prøve den en uges tid, det er faktisk en herligt skue.

Straks en bil har forladt en tilkørsel, og er på motorvejen - begynder
arbejdet med at luske ud til magnetsporet - nogle mester at gøre det i
et snuptag - (det bliver sjovt når der er endnu en bane at forcere ;)

Andre møver sig først en bane, så en til - og vupti - anlægger straks
luksushastigheden, der typisk er lavere end i de spor man har passeret
på sin vej, for nu er kongen i eget slot på hjul.

Fordelen ved magnetbanen er jo at man i tæt sluttet trop, kan bevæge
kortegen med kun marginal afstand mellem bilerne - 4,75 meter, for at
være præcis - denne afstand er nøje udregnet, da den fratager de
fleste andre fra midtersporet ethvert ønske om at prøve lykken

At man som magnetkører kan observere en hob fantaster, opportunister,
misædere og lignende passere i en lind strøm, tager man da med ophøjet
ro - Jeg er her, fartpiloten sat, og verden kan rage mig

- indtil man skal dreje til højre inde ved Hundige

Se - nu har den flok misædere, fantaster og opportunister - jo et gen
i sig, som man som mangetbane chauffør længst har lagt på hylden -
nemlig det gen der hedder drillesyge - At tænke sig

De er så fortørnede over at nogen leger konger på vejene, og derfor
har tilkæmpet sig en bane for sig selv - den vi kalder magnet......
så de uvorne personer er begyndt at sport, der går ud på at lade konge
være konge - og derfor i egen bane at blive, selv om man måske havde
et fromt ønske om at blande sig med pøblen... et must, hvis man ved
Hundige har et ønske om at følge flokken mod Tåstrup -

Den flok den flok .... Heri finder man af og til nogle fløse, der
siden sammenfletningen i Ølby, eller senere opstået kongelig opførsel
har besluttet sig for at blive anarkister - Nu skal de
prinsessemanerer ergodtnok hævnes.

Så man - i fald man er i midtersporet, gør det, at man ved Hundige
frakørslen leger futtog - altså slutter op i trop, med nøje afmålt
afstand, for nu er der et håb forude om at lade Kongerne fra
magnetbanen få en på tænkeren - Jo flere man kan sende til Amager, jo
bedre -

Skulle det ske at en magnetkonge, har fået kæmpet sig ind i
midtersporet er alt håb ikke ude endnu, så snart Hundige frakørslen er
passeret findes en sidste chanche for at være opportunisk - man
trækker ikke helt til højre - Gud fader bevares da - der skal være
plads til elefanterne - man nøjes med at holde stædigt på sin plads i
banen , og kan så med stor morskab iagttage hvad der sker bagude - en
flok abdicerede konger, har forladt sin trone - og søger nu at blande
sig med pøblen, for derved at kunne følge sit ønske om at kunne følge
den flok der skal mod Tåstrup.....

Men skidderikkerne der siden Greve, har placeret sig pænt i
motorvejen's højre spor, de nægter simpelthen at lege med - de bliver
hvor de er - ergo - Konge eller ikke Konge - du må underkaste dig, og
tro ikke at møven, eller brug af højre blinket på nogen måde giver dig
chancher for tilgivelse - du kan kun håbe nogen udviser medlidenhed

Og så kommer tidligere opførsel jo pludselig til at stå frem i lyset -
har du være en bølle tidligere på motorvejen, skal du be til de, der
nu ligger på din højre side , ikke er nogen af dem, du mulede på vej
til tronen, så er risikoen for at aflægge Amager et besøg nemlig
overhængende

Kort sagt stor nok !

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 09-03-08 11:13

Den Sun, 09 Mar 2008 08:19:57 +0100 skrev jan_stevns:

> Sjovt begreb ! og en rigtig gummitext
>
> Hvis alternativet er at nærlæse nummerpladerammetekster, er man jo
> ikke til unødig gene hvis man trækker ud, men til gene - og det må man
> godt ;)

Som jeg forstår det, er unødig gene hvis man trækker ud når man ikke
er tvunget til det. Nødig (nødvendig) gene kan fx være når man skal
flette fordi der bliver et spor mindre.

Der er ingen der siger man *skal* overhale lige nu.

> Jep - det skulle han jo sådan set - men er måske for magelig, da han
> har set en række elefanter der har forladt reden, og derfor er i
> bevægelse - ergo, man planter sig i magnetsporet, og tuller der ud af

Hvis han ikke er trukket ud for at overhale en selv, må han jo
nødvendigvis køre lige så langsomt. Så kan man jo sagtens nå at
fuldføre sin overhaling inden han indhenter en.

> [...]
>
> Nu har jeg luret at du nok ikke er en af de daglige på "bugten" - du
> burde prøve den en uges tid, det er faktisk en herligt skue.

Nej tak, jeg holder mig til det mørke Jylland.

> [...]
> misædere og lignende passere i en lind strøm, tager man da med ophøjet
> ro - Jeg er her, fartpiloten sat, og verden kan rage mig

I det tilfælde fatter jeg da *slet* ikke argumentet om at folk ville
være mere villige til at køre ind til højre (i det hurtige spor),
hvis folk i det venstre (langsomme) spor var mere villige til at
lukke dem derud igen.

Hvad f*nden vil folk derud efter, hvis det går langsommere.

> - indtil man skal dreje til højre inde ved Hundige

Endnu en grund til at holde til højre.

> [...]
> nu ligger på din højre side , ikke er nogen af dem, du mulede på vej
> til tronen, så er risikoen for at aflægge Amager et besøg nemlig

Jeg kan egentlig ikke se problemet. Jeg tænker stadig "hvad f*nden
ville idioten derud efter"...

Og det er da slet ikke et argument for ikke at holde til højre når
der er plads.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 12:01

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Der er ingen der siger man *skal* overhale lige nu.

?? Jamen .... hvad får så folk til det ?

Det sker jo - folk kan eller vil ikke døje med tanken om at der foran
ligger ender kører lidt langtsommere.

Hvorfor ved jeg ikke - og ingen jeg har spurgt, har givet et brugbart
svar.

[megasnip]

>Hvad f*nden vil folk derud efter, hvis det går langsommere.

Fisk ! - Jeg ved det virkeligt ikke, men det ses hver dag - en hob
håndværkerbiler - NCC er jo dem der sringer i øjnene, men de andre
firmaers folk holder sig bestemt heller ikke tilbage.

>Jeg kan egentlig ikke se problemet. Jeg tænker stadig "hvad f*nden
>ville idioten derud efter"...

Nu ville jeg ikke kalde mine medtrafikanter idioter - men begavelsen
hos må være noget alternativ, når de laver samme køremønster hver
eneste dag

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-08 19:30

Den Sun, 09 Mar 2008 12:00:58 +0100 skrev jan_stevns:

> ?? Jamen .... hvad får så folk til det ?

At de gerne vil.

Du ved, ligesom forskellen mellem en påbudstavle og en informations-
tavle. Informationstavlen siger ikke at man *skal* køre ind på
rastepladsen. Derfor kan folk jo godt have lyst til at gøre det
alligevel.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-08 12:22

jan_stevns skrev:
> [...]
> være præcis - denne afstand er nøje udregnet, da den fratager de
> fleste andre fra midtersporet ethvert ønske om at prøve lykken

Nu ved jeg godt at hastighed er et næsten ukendt begreb på "Bugten", men
med den afstand du nævner står man, svjv, til en ubetinget frakendelse
af kørekort hvis hastigheden kommer over 22 km/t.

Ikke mange der ved det, men desværre heller ikke mange der kontrollerer
for det.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Niels Pein

Dato : 09-03-08 16:15

"Kent Friis" skrev ...

> Det vil de da gerne, ...

Nix - generelt altså.

> ... hvis dem fra højre spor ellers kan finde ud
> af at sikre sig at der er plads til at fuldføre deres overhaling
> *inden* de trækker ud.

Definér "fuldføre".
Hvis nu den der skal overhale, skal forbi 5 lastvognstog der kører for tæt
til at man kan trække inde imellem (hvilket jo er ulovligt, men det gør de
ofte alligevel), så tager det jo lang tid at fuldføre.

> Det er da sådan man gør når man overhaler,
> har du ikke lært det?

Muligvis ikke helt.
Hvis man trækker ud så en bagved får brug for at bremse, så skulle man være
blevet inde.
Hvis en bagved får behov for at sænke hastigheden, men kan nøjes med at
skulle slippe speederen, så er det i orden.
Er vi enige der?

> Mener du at de skal have lov til at lave en lovlig overhaling, eller
> lov til hensynsløst at mase sig ud hvor der ikke er plads?

Har jeg skrevet noget der på nogen måde indikerer det? Nej vel.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-08 16:28

Niels Pein skrev:
> Hvis nu den der skal overhale, skal forbi 5 lastvognstog der kører for tæt
> til at man kan trække inde imellem (hvilket jo er ulovligt, men det gør de
> ofte alligevel), så tager det jo lang tid at fuldføre.

Hvis der ligger 6 vogntog jævnt fordelt indenfor 500 m, med vores
normale hastighed, har personbilerne ikke noget at gøre inde mellem dem.

Selvom de opfylder kravet om afstand bliver der ikke plads til at du kan
køre ind mellem den uden at tage deres sikkerhedsafstand.

Så hvis du bliver indhentet af en "Blinker" mens du er ved at overhale
dem er det en skam - for "Blinkeren", hvis han ønsker at køre med en
højere hastighed en dig.

Fra : Leonard

Dato : 09-03-08 17:03

On Sun, 09 Mar 2008 16:28:02 +0100, Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Selvom de opfylder kravet om afstand bliver der ikke plads til at du kan
> køre ind mellem den uden at tage deres sikkerhedsafstand.

Hvis det tager af deres sikkerhedsafstand, at en personbil trækker ind
midt imellem 2 lastbiler på motorvejen, så har den bagerste lastbil
netop ikke opfyldt kravet om afstand.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-08 18:39

Leonard skrev:
> Hvis det tager af deres sikkerhedsafstand, at en personbil trækker ind
> midt imellem 2 lastbiler på motorvejen, så har den bagerste lastbil
> netop ikke opfyldt kravet om afstand.

Det er netop det den har.

Hvis vi skal følge den linje du lægger op til der kan vi slet ikke køre
fremad på vejene. Så skal vi jo bremse op hver gang en anden trækker ind
foran os for at vi kan bibeholde vores sikkerhedsafstand.

Hvad jeg tror du glemmer er at 'DU' ikke må trække ind foran en anden
bil medmindre du kan gøre det uden at bryde denne anden bils
sikkerhedsafstand.

Og så er det jo lige at du har pligt til at vide hvor lang afstand du
skal lade fri foran en anden bil.

Så for at du må trække ind efter en overhaling skal der være plads til
sikkerhedsafstand for både den du overhaler og for dig selv.

Så er der mindre end 150 m (100 m til lastbilen og 50 m til dig) mellem
lastbilerne så hold dig ude i 2. spor. Uanset hvor mange "R*vslikkere"
du har bag dig. Det er kun dem det går ud over.

(Alt det her naturligvis under forudsætning af at det foregår på motorvej.)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 18:47

On Sun, 09 Mar 2008 18:38:34 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>du har bag dig. Det er kun dem det går ud over.
>
>(Alt det her naturligvis under forudsætning af at det foregår på motorvej.)

Du har naturligvis ret i teorien - men hvis jeg skal vælge mellem en
idiot i nakken de næste 5 km eller "låne" et hul mellem to lastbiler
et øjeblik ved jeg godt hvad jeg vælger. Man sikrer sig naturligvis at
der kun er "en" idiot vha. spejle før man trækker ind, hvis det er en
kø, man har samlet, så er der vel kun at fuldføre karrieren som
søndagskortegeleder )

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-08 21:10

Ivan Madsen skrev:
> [...]
> der kun er "en" idiot vha. spejle før man trækker ind, hvis det er en
> kø, man har samlet, så er der vel kun at fuldføre karrieren som

Hvis du "går ind" i den 1/3 af min sikkerhedsafstand der er længst væk
fra mig tvivler jeg på jeg begynder at blinke af dig.

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-03-08 19:05

> [...]

>fremad på vejene. Så skal vi jo bremse op hver gang en anden trækker ind
>foran os for at vi kan bibeholde vores sikkerhedsafstand.

Det må jeg da, hver gang jeg kører på en motorvej; altså sænke
hastigheden når en skærer lige ind foran mig, men jeg kører jo også
'kun' personbil og kan ikke bare mase hen over bilerne foran hvis de
stopper.

Jens

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-08 21:46

Jens Olsen skrev:
> [...]
> hastigheden når en skærer lige ind foran mig, men jeg kører jo også
> 'kun' personbil og kan ikke bare mase hen over bilerne foran hvis de

Pointen var at for os i lastbilerne er den krævede afstand så stor og
det sker så tit at der skæres ind foran os at vi lige så godt kunne
blive hjemme hvis vi skulle overholde afstandskravet fuldt ud.

Fra : Leonard

Dato : 09-03-08 22:56

On Sun, 09 Mar 2008 18:38:34 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Det er netop det den har.

§15 stk. 3 fortæller mig noget andet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-08 23:00

Leonard skrev:
> §15 stk. 3 fortæller mig noget andet.

Hvis du trækker ind 50 m foran mig er der jo ikke fare på færde, du
stjæler blot min sikkerhedsafstand.

Men da jeg kører lastbil er det jo moderne at være ligeglad med den.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-03-08 23:25

On Sun, 09 Mar 2008 23:00:25 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvis du trækker ind 50 m foran mig er der jo ikke fare på færde, du
>stjæler blot min sikkerhedsafstand.
Finn, du (som lastbilschauffør) skal holde 2 * sikkerhedsafstand +
pladsen til et køretøj (For at overholde §15 stk. 3) så er der jo ikke
nogen der kan stjæle noget fra dig.

§15 stk. 3: Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan
måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser,
eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en
særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget
område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at
overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant
køretøj og køretøjet foran.

§ 43. omhandler bla. særlig hastighedsbegrænsning for busser/
lastbiler og andre køretøjer/vogntog o. 3500kg.

/Hans

Fra : Niels Pein

Dato : 10-03-08 02:22

"Hans Kjaergaard" skrev ...

> [...]
> køretøj og køretøjet foran.
>
> § 43. omhandler bla. særlig hastighedsbegrænsning for busser/
> lastbiler og andre køretøjer/vogntog o. 3500kg.

Det er nemlig rigtigt.
Jeg kan godt forstå en vis modvilje mod rent faktisk at overholde den
paragraf, men at gruppens store forsvarer for disse køretøjer ikke engang
kender til paragraffen, kommer alligevel lidt bag på mig.

Nå, Finn lærte noget i dag så. Det er altid rart at lære noget.
--
Hilsen Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-08 07:05

Niels Pein skrev:
> [...]
> kender til paragraffen, kommer alligevel lidt bag på mig.
> Nå, Finn lærte noget i dag så. Det er altid rart at lære noget.

Der var intet nyt i det der, for mig.

Jeg er ikke tilhænger af at mine kolleger kører tæt, men jeg kan godt
forstå hvorfor de gør det.

De forsøger at afholde de små fra at trække tæt ind foran dem. Det er
nemlig ikke interessant hvis der ligger en anden lastbil 10-30 m foran dem.

Tilsyneladende er politiet klar over problematikken, for de gør lige så
lidt overfor den manglende afstand som de gør overfor dem der trækker
tæt ind foran lastbilerne.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-08 07:00

Hans Kjaergaard skrev:
> Finn, du (som lastbilschauffør) skal holde 2 * sikkerhedsafstand +
> pladsen til et køretøj (For at overholde §15 stk. 3) så er der jo ikke
> nogen der kan stjæle noget fra dig.

Det du siger er at jeg skal holde 4 * den afstand personbiler skal
holde. For den der overhaler kan jo godt være en lastbil, og så skal der
vel også være plads til hans afstand?

> [...]
> køretøj og køretøjet foran.
> § 43. omhandler bla. særlig hastighedsbegrænsning for busser/
> lastbiler og andre køretøjer/vogntog o. 3500kg.

Den fortolkes således at der hvor du skal holde "halv hastighed" i
afstand skal jeg holde "hel hastighed", altså dobbelt afstand.

Dette, stadig, under forudsætning af at vi snakker motorvej. For der er
det jo ikke de fleste der har brug for at komme tilbage i 1. spor så
hurtig som mulig. Det er jo mest at spørgsmål om hvor meget de lader sig
kue af "Bisserne".

Fra : Leonard

Dato : 10-03-08 09:24

On Sun, 09 Mar 2008 23:00:25 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Hvis du trækker ind 50 m foran mig er der jo ikke fare på færde, du
> stjæler blot min sikkerhedsafstand.

Det er jo ikke det jeg snakker om her, jeg beder dig bare forklare den
her:

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-08 10:30

Leonard skrev:
> [...]
> Hvis det tager af deres sikkerhedsafstand, at en personbil trækker ind
> midt imellem 2 lastbiler på motorvejen, så har den bagerste lastbil

Nu er kravet jo ikke, som visse her gerne vil have det til at se ud, at
vi skal holde en afstand så alle dem der vil kan være der.

Vi skal holde en afstand der er dobbelt så lang som de små. Og så er det
jo kun hvis de små skal holde uendelig afstand at vi også skal det.

Så "halv hastighed" for de små, og "hel hastighed" for os.

Så ligger der 6 vogntog jævnt fordelt indenfor 500 m, med vores normale
hastighed, vil den der begynder at overhale den bagerste naturligt
opfylde § 21 stk 3 ved at blive ude indtil den forreste også er
overhalet. Uanset hvor mange "Brianer" og "Bisser" der kommer op bagfra
og mener noget andet.

Fra : Leonard

Dato : 10-03-08 11:31

On Mon, 10 Mar 2008 10:30:28 +0100, Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Vi skal holde en afstand der er dobbelt så lang som de små. Og så er det
> jo kun hvis de små skal holde uendelig afstand at vi også skal det.

Den relevante lovtekst er:

[...]

Altså skal I holde en afstand til foran kørende, så der er plads til at
jeg kan smutte ind i hullet.

Jeg ville personligt være godt tilfreds, hvis bare i holdt den afstand
til foran kørende i samme kategori, altså forlanger jeg ikke at I skal
sætte farten ned når jeg kører ind foran for at genskabe den afstand,
der giver plads til den næste, der vil ind bagved mig, for jeg trækker
sandsynligvis ud igen om kort tid.
Der hvor jeg oplever langsom hastighed på motorveje er specielt når
lastbiler kører i kolonne med en afstand så kort, at ingen tør trække
ind imellem dem. Sådanne steder betyder en enkelt bil i yderbanen med
lidt mindre end 110 km/t at der skabes en bølge bagud, så der 10-15
biler længere nede køres langsommere end lastbilerne i inderbanen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-08 11:49

Leonard skrev:
> [...]
> sætte farten ned når jeg kører ind foran for at genskabe den afstand,
> der giver plads til den næste, der vil ind bagved mig, for jeg trækker

Så længe du holder dig i den ende af min sikkerhedsafstand der er længst
væk fra mig vil jeg næppe gø, jeg vil oftest kunne have mindst 50 m op
til dig hvis du holder dig tæt til den næste du skal til at overhale.

> [...]
> lidt mindre end 110 km/t at der skabes en bølge bagud, så der 10-15
> biler længere nede køres langsommere end lastbilerne i inderbanen.

Det er den der med at holde afstand der er problemet her. Og ikke kun at
lastbilerne ikke holder ordentlig afstand. Det er også hos de små den er
gal.

Hvis du kører i 2. spor i sådan en stang af biler der ikke kører
hurtigere end lastbilerne i 1. spor, hvor lang afstand skal du så holde
til den forankørende?

Og hvor lang afstand er det lige der bliver holdt, sådan i almindelighed?

(Jeg ved godt at lastbilerne ikke holder afstand. Jeg har i andet indlæg
skrevet min opfattelse af hvorfor. Men ingen vil høre noget fra mig for
at hjælpe til med at få folk til at holde en acceptabel afstand.)

Fra : Leonard

Dato : 10-03-08 19:56

Men du vil bare ikke indrømme at det du skrev her:

> [...]

er forkert.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-08 21:12

Leonard skrev:
> er forkert.

Det bliver da ikke forkert af at en enkelt fortolker §§ således at vi
skal have afstand både til den afstand vi selv skal holde og til enhver
der måtte finde det passende at trække ind foran os.

Det er jo ikke den officielle fortolkning. Den holder sig til at 2 hhv.
4 sekunders afstand opfylder reglen.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-08 19:36

Den Sun, 9 Mar 2008 16:15:17 +0100 skrev Niels Pein:
> "Kent Friis" skrev ...

> Nix - generelt altså.

> Definér "fuldføre".

Det lærer du når du tager kørekort. Din overhaling er fuldført når
du er trukket ind til højre igen.

> Hvis nu den der skal overhale, skal forbi 5 lastvognstog der kører for tæt
> til at man kan trække inde imellem (hvilket jo er ulovligt, men det gør de
> ofte alligevel), så tager det jo lang tid at fuldføre.

Korrekt.

> [...]
> Hvis en bagved får behov for at sænke hastigheden, men kan nøjes med at
> skulle slippe speederen, så er det i orden.

Vi lærte at når man kører ud foran en anden bil "må han ikke så
meget som skulle slippe speederen".

Din kørelærer havde måske en anden opfattelse af "tage hensyn og
udvise agtpågivenhed"?

> Har jeg skrevet noget der på nogen måde indikerer det? Nej vel.

Det synes jeg ellers stadig du skriver. Du vil bare møvre dig ud
foran, uden hensyn til at der kommer en der skal til at overhale
dig, og du ikke kan nå at være væk (oppe i fart eller fuldført
overhaling).

Mvh
Kent

Fra : Niels Pein

Dato : 10-03-08 23:14

"Kent Friis" skrev ...

> Du vil bare møvre dig ud foran, uden hensyn til at der
> kommer en der skal til at overhale dig, og du ikke kan
> nå at være væk (oppe i fart eller fuldført overhaling).

"Møvre" lyder som et negativt ladet ord. Hvorfor nu det? Er du ved at løbe
tør for argumenter, og må ty til personlige angreb?
Jeg har jo på intet tidspunkt skrevet noget der peger i retning af at jeg
skifter vognbane uden at tage hensyn, så hvis du nu lige forstår det først,
og så tager vi den derfra.

Men jeg er ikke helt klar over hvad du mener, så lad os lige opklare det:

Lad os tage et eksempel:
Jeg kører 140 km/t i højre bane, og nærmer mig en længere stribe af
lastbiler.
Et eller andet sted langt bagude, måske 1 km. væk, er der et par forlygter,
men det er temmelig langt væk. Jeg kan godt se han kører stærkt, og jeg kan
godt se min overhaling af hele bondetoget kommer til at tage tid, men han er
altså stadig temmelig langt væk.

Så jeg trækker ud, og holder i øvrigt mine 140 mens jeg smutter forbi den
ene lastvogn efter den næste, men der er mange og de kører tæt.
I mellemtiden viser det sig, at ham der bagved faktisk kører ca. 200 km/t,
og han indhenter mig inden jeg når at fuldføre min overhaling.

Vil du sige jeg har lavet en fejl ved at påbegynde den overhaling? Eller ved
ikke at sætte farten yderligere op? Eller noget andet?
--
Hilsen Niels

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-08 17:16

Den Mon, 10 Mar 2008 23:13:57 +0100 skrev Niels Pein:
> "Kent Friis" skrev ...

> "Møvre" lyder som et negativt ladet ord. Hvorfor nu det? Er du ved at løbe
> tør for argumenter, og må ty til personlige angreb?

Hvad er der nu i vejen med et godt jysk udtryk som "møvre"? Det er da
lige præcis det der er tale om, når der ikke er plads.

> [...]
> godt se min overhaling af hele bondetoget kommer til at tage tid, men han er

Ovenstående læser jeg som at du allerede der er i tvivl om du kan
nå det.

> [...]
>
> Vil du sige jeg har lavet en fejl ved at påbegynde den overhaling? Eller ved
> ikke at sætte farten yderligere op? Eller noget andet?

Ved at påbegynde en overhaling hvor du var i tvivl.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 18:49

On 11 Mar 2008 16:16:27 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

<...>

>Ved at påbegynde en overhaling hvor du var i tvivl.

Så kan man sq aldrig nogensinde overhale på en dansk motorvej, hvis et
sæt lygter 1 km bagude skal forhindre en i at trække ud. )

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-08 20:41

Den Tue, 11 Mar 2008 18:48:42 +0100 skrev Ivan Madsen:
> [...]
>>

> Så kan man sq aldrig nogensinde overhale på en dansk motorvej, hvis et
> sæt lygter 1 km bagude skal forhindre en i at trække ud. )

Det var ikke lygterne men tvivlen der var det afgørende.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 20:58

On 11 Mar 2008 19:40:56 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Det var ikke lygterne men tvivlen der var det afgørende.

Nu nærmer du dig en kvalifikation i medlemsskab af "jeg skal fandme
bare frem - klubben, i andre kan gå ad h.... til". 1 km væk - 10
lastbiler er/kan være en overraskelse hvis man har holdt højre spor.
Din snak om tvivl og samtidig manglende vilje til at sænke hastighed
taler for sig selv - især her, hvor vi sandsynligvis snakker om
hastigheder hinsides bødestraf. Vi snakker klip/betinget......*suk*

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-08 22:02

Den Tue, 11 Mar 2008 20:57:50 +0100 skrev Ivan Madsen:

> Nu nærmer du dig en kvalifikation i medlemsskab af "jeg skal fandme
> bare frem - klubben, i andre kan gå ad h.... til".

Det er sg* da dig der argumenterer for at mase sig ud foran.

Jeg argumenterer for at blive liggende bag lastbilerne indtil der
er plads.

> 1 km væk - 10
> lastbiler er/kan være en overraskelse hvis man har holdt højre spor.

Argumentet gik ikke på overraskelse. Vi kan allesammen fejlbedømme
situationen. Det gik på at der allerede inden overhalingen begyndes
er tvivl om hvorvidt der er plads.

> Din snak om tvivl og samtidig manglende vilje til at sænke hastighed
> taler for sig selv - især her, hvor vi sandsynligvis snakker om
> hastigheder hinsides bødestraf. Vi snakker klip/betinget......*suk*

Sænke hastigheden? Hvad skulle det hjælpe? Går det nu for stærkt
at ligge bag lastbilerne?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 21:06

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Ved at påbegynde en overhaling hvor du var i tvivl.

Hvor dælen kom den fra ?

Selvoplevet ?
--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-08 22:04

Den Tue, 11 Mar 2008 21:05:47 +0100 skrev jan_stevns:

> Hvor dælen kom den fra ?
>
> Selvoplevet ?

Nej, det var den klare besked da jeg tog kørekort. "Hvis I er i
tvivl, kan I ikke nå det".

Mvh
Kent

Fra : Niels Pein

Dato : 11-03-08 22:02

Ok, så fik vi klarhed over det Kent.
Dig gider jeg ikke diskutere med om dette emne, for det giver intet.

Du ændrer nok holdning engang, når du har været længe nok ude i den
virkelige verden, men indtil da er det ikke mig der gider prøve at
overbevise dig om at du er på et galt spor.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : N/A

Dato : 12-03-08 11:25

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-08 02:51

On Mar 13, 10:11 pm, jan_stevns wrote:

> Så er "han" da godtnok trukket ud i god tid ;)
>
> Hvis jeg ser en der er 500 meter bagude, er jeg (pardon my french)
> ligeglad med om han kører 200, eller bare flyver lavt - jeg er trukket
> ud for at overhale

Ditto, 500 m er helt bestemt lovlig afstand.

> Er han 200 meter bagude, er det nok også temmeligt muligt jeg vælter
> ud foran ham ;)

Jeg vil også gøre det, men jeg giver også tit mere gas når jeg
overhaler, da jeg i modsætning til Kents opfattelse ikke kører
lastbil

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : N/A

Dato : 12-03-08 11:25

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-08 03:44

On Mar 13, 10:26 am, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk>
wrote:

> Uha nej, branchen har nok at slås med i forvejen. ,-)

HA HA HA HA HA

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-03-08 03:54

On Mar 7, 10:35 pm, jan_stevns wrote:

> og en bedre variant "Linksfahrer .. bist du dumm" eller sådan noget i
> den stil

Det er god

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-08 13:05

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> og en bedre variant "Linksfahrer .. bist du dumm" eller sådan noget i
> den stil

Racer ... wir warten auf dir ... og så et billede af et par grippe ...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-03-08 13:24

On Mon, 10 Mar 2008 13:05:14 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

>Racer ... wir warten auf dir ... og så et billede af et par grippe ...

>--

Ja, de har mange gode.

Racer des Jahres, ... og et billede af et præmiepodie, med en kiste på
1. pladsen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-03-08 03:57

On Mar 8, 3:58 pm, "Niels Pein" <forn...@efternavn.landekode> wrote:
> Problemet med at folk ikke vil trække til højre, hænger jo sammen med at de
> der kører til venstre ikke vil lade nogen komme ud foran dem fra højre spor.

Nemlig.

> [...]
> fordi de der kommer bagfra i venstre spor, har så forbandet svært ved lige

Nemlig.

> [...]
> trække kortvarigt til venstre og give plads til at en i højre spor lige skal

Endnu en gang nemlig.
Folk som brokker sig over det skal se sig lidt i spejlet og se lidt på
deres egen kørsel.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-03-08 04:02

On Mar 9, 4:15 pm, "Niels Pein" <forn...@efternavn.landekode> wrote:

> [...]
> til at man kan trække inde imellem (hvilket jo er ulovligt, men det gør de
> ofte alligevel), så tager det jo lang tid at fuldføre.

Jeg vil mene at man skal have lov til at trække ud til overhaling af
"hvad der nu er foran en" bare man trækker ud forsvarligt. Hvad der så
derefter kommer bagfra, så må de afpasse deres hastighed indtil
overhalingen er overstået.
Og er der 4 lastbiler med 75 m mellem hver så vil jeg overhale alle 4
lastbiler uanset bagvedkørendes signaler, da jeg oprindeligt trak ud
hvor der var fri bane.
At der så kommer en med mange km/t som jeg ikke kunne se da jeg
startede min overhaling er bare ærgeligt.

Jeg er.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-03-08 19:45

Den Mon, 10 Mar 2008 03:02:23 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> [...]
> "hvad der nu er foran en" bare man trækker ud forsvarligt. Hvad der så
> derefter kommer bagfra, så må de afpasse deres hastighed indtil

Ah, så du er en af dem der har begrænseren sat til 90,1 km/t? "Bare
det er forsvarligt at trække ud, er det helt ok at der er kø fra
Århus til grænsen inden overhalingen er færdig"?

Mvh
Kent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-03-08 23:09

On Mon, 10 Mar 2008 10:11:46 +0100, Per Henneberg Kristensen wrote:

> "Mogens" <forget@it.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har snakket med en fra Illinois for et par uger siden - han sagde
> det var ulovligt i alle stater at overhale højre om.

Hm. Så nemt er det vist ikke:

http://www.driverightpassleft.com/laws/index.asp

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-08 03:42

On Mar 10, 7:44 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Ah, så du er en af dem der har begrænseren sat til 90,1 km/t? "Bare
> det er forsvarligt at trække ud, er det helt ok at der er kø fra
> Århus til grænsen inden overhalingen er færdig"?

Nej, oftest 130, hænder lidt under.
Nej jeg trækker ingen kø, laver min overhalinger færdige så hurtigt
som muligt, men jeg ser ingen grund til at overskride
hastighedsgrænserne for at bagvedkommenden kan komme forbi hurtigere.
Jeg slå skam tit fartpiloten fra for at bagvedkommende kan komme forbi
inden jeg overhaler.

Jeg bedømmer selv hvornår det er forsvarligt at trække ind.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 16:18

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-08 03:44

On Mar 10, 7:35 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Vi lærte at når man kører ud foran en anden bil "må han ikke så
> meget som skulle slippe speederen".

Hvis man skal køre efter det vil trafikken kun bestå af biler i
overhalingsbanen.
Jeg vil mene at man må ikke være til væsentlig ulempe, og det vil vel
mene at skulle bremse. At skulle slippe speederen er IMO ikke
væsentlig ulempe.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 16:20

Den Wed, 12 Mar 2008 02:44:03 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Hvis man skal køre efter det vil trafikken kun bestå af biler i
> overhalingsbanen.

Hvordan kommer du frem til den konklusion?

> Jeg vil mene at man må ikke være til væsentlig ulempe, og det vil vel
> mene at skulle bremse. At skulle slippe speederen er IMO ikke
> væsentlig ulempe.

Det er så ikke hvad jeg lærte da jeg tog kørekort.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 18:30

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Det er så ikke hvad jeg lærte da jeg tog kørekort.

Jeg er efterhåden lidt i tvivl om hvad slags kørekort der er tale om -
den mangel på viden om den øvrig trafik, siger med det næppe er til
bil, MC, eller lastvog....

På den anden side, tyder noget på du færdes på vejene .... så ??

Hvis du mener at du er uden enhver tvivl når du er ude på vejene - så
er der eddergodtnok tale om mangel på erfaring. Sorry !

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 19:04

Den Wed, 12 Mar 2008 18:30:15 +0100 skrev jan_stevns:

> Jeg er efterhåden lidt i tvivl om hvad slags kørekort der er tale om -
> den mangel på viden om den øvrig trafik, siger med det næppe er til
> bil, MC, eller lastvog....

Bil.

Hvis du med "øvrig trafik" mener Sjællandsk trafik, så har du
fuldstændig ret. Jeg har været på Sjælland *en* gang i bil.

> På den anden side, tyder noget på du færdes på vejene .... så ??
>
> Hvis du mener at du er uden enhver tvivl når du er ude på vejene - så
> er der eddergodtnok tale om mangel på erfaring. Sorry !

Nej, der er tale om at vente med at overhale til man ikke er i tvivl.

(Det forhindrer naturligvis ikke at man kan tage fejl, men det ved
man jo netop først bagefter).

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 19:50

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Bil.

Javel ja - der kunne du nu godt have snydt mig ;)

--
Jan_stevns

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-08 03:45

On Mar 10, 11:13 pm, "Niels Pein" <forn...@efternavn.landekode> wrote:
> [...]
> og han indhenter mig inden jeg når at fuldføre min overhaling.
>
> Vil du sige jeg har lavet en fejl ved at påbegynde den overhaling?

Nej

> Eller ved ikke at sætte farten yderligere op?

Nej

> Eller noget andet?

Han kan bare lette foden på speederen.
Du har trukket ud fint.

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-03-08 11:25

Christian B. Andresen wrote:

> Nej

> Nej

> Han kan bare lette foden på speederen.
> Du har trukket ud fint.

Hvis det var mig, der kom tøffende med 200 km/t, ville jeg være af den
samme opfattelse. Når der er langt op til den forankørende, må man bare
respektere, at han er ved at overhale.

Fly

Fra : Niels Pein

Dato : 13-03-08 00:50

"Fly Christensen" skrev ...

> Hvis det var mig, der kom tøffende med 200 km/t, ville jeg være af den
> samme opfattelse. Når der er langt op til den forankørende, må man bare
> respektere, at han er ved at overhale.

Lige præcis.
Nu har jeg som fiktive eksempler brugt at det er mig der skal trække ud og
der kommer en eller anden bagfra der nok engang indhenter mig, hvilket jo
sagtens kan være med +200 i Tyskland.
Men i den virkelige verden er det oftere omvendt; at jeg er den der kommer
bagfra. Ikke med 200 (ikke i DK i hvert fald), men så en anden hastighed
, som er højere end Hr. Olsen-Nielsen der skal overhale en campingbus.

Og man kan s*u da ikke forvente at hvis man først er kommet op på 1x0 km/t,
så holder det evigt, så længe der ikke kommer nogen der er endnu hurtigere
bagfra. Andre skal da også have lov at være på vejene. Så når man indhenter
een eller anden der er ved at overhale en stribe lastvogne, så letter man da
bare trykket og venter stille og roligt til der igen bliver lidt plads.
Sådan er det.

Det er folk med holdninger som Kent giver udtryk for, som skaber
problemerne, for så er der jo ingen der tør trække ud til en overhaling. Men
forbi lastbilerne skal de jo, og så er konsekvensen at de simpelthen bliver
i 2. spor, for så har de ikke foretaget et vognbaneskift. Voila.

Så jeg slår til lyd for:
De (os) der gerne vil fremad på motorvejen, lad være med at blive sure på
dem der lige skal ud for at komme forbi en lastvogn eller campingbus. Slap
af og vent. For hvis vi slapper af og giver hinanden lidt plads, så er der
heller ikke noget problem i, at folk kan trække ind til højre igen, selvom
de kan se at de skal ud igen lidt længere fremme, hvor den næste latsvogn
er.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 17:28

Den Thu, 13 Mar 2008 00:49:58 +0100 skrev Niels Pein:

> [...]
> forbi lastbilerne skal de jo, og så er konsekvensen at de simpelthen bliver
> i 2. spor, for så har de ikke foretaget et vognbaneskift. Voila.

Der mangler et eller andet i den udregning der. Hvordan havner man
i 2. spor uden at foretage et vognbaneskift?

Noget med at køre på motorvejen som spøgelsesbilist, og foretage en
u-vending?

Mvh
Kent

Fra : Niels Pein

Dato : 13-03-08 23:45

"Kent Friis" skrev ...

> Hvordan havner man
> i 2. spor uden at foretage et vognbaneskift?

På samme måde som ham der nærmer sig bagfra!

Men hold op med at stille flere spørgsmål til mig, for som jeg skrev før,
jeg gider ikke diskutere emnet med dig. Du har åbenbart ikke erfaring nok
til at bidrage positivt. Andre må tage over, jeg har andet at lave.

I det eksempel jeg stillede op tidligere, er det så soleklart indlysende, at
ham bagfra blot må lette lidt på speederen, men du nægter stadig at indse
det, i selv sådan et tilfælde. Og så kæmper man jo forgæves.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 16:22

Den Wed, 12 Mar 2008 02:45:21 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Nej

> Nej

> Han kan bare lette foden på speederen.
> Du har trukket ud fint.

Husk lige det næste gang det er dig der kommer i overhalingsbanen og
en lastbil trækker ud. Du "kan bare lette foden på speederen".

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-08 03:46

On Mar 11, 6:48 pm, Ivan Madsen <> wrote:
> [...]
>
> Så kan man sq aldrig nogensinde overhale på en dansk motorvej, hvis et
> sæt lygter 1 km bagude skal forhindre en i at trække ud. )

Nej, og det eneste der vil komme ud af sådan en forsigtighed er at vi
alle vil ende i overhalingsbanen.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 16:23

Den Wed, 12 Mar 2008 02:46:16 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Nej, og det eneste der vil komme ud af sådan en forsigtighed er at vi
> alle vil ende i overhalingsbanen.

Og igen, hvordan kommer du frem til det?

Hvordan vil du "ende" i overhalingsbanen, hvis du ikke kører derud
før der er plads nok til at du kan fuldføre din overhaling, og dermed
være tilbage i højre spor?

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-08 03:48

On Mar 11, 10:01 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Det er sg* da dig der argumenterer for at mase sig ud foran.
>
> Jeg argumenterer for at blive liggende bag lastbilerne indtil der
> er plads.

Hvornår er der så plads ?
2 km ?
3 km ?
Hvilke steder i DK kan du se længere end 1 km væk bagude ?

> Sænke hastigheden? Hvad skulle det hjælpe? Går det nu for stærkt
> at ligge bag lastbilerne?

Har du overvejet om det var den bagfrakommende som skulle sænke farten
lidt ?

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 16:16

Den Wed, 12 Mar 2008 02:48:06 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Hvornår er der så plads ?

Det kommer da an på hvor hurtigt de bagfrakommende kører. Det er
den der trækker ud der skal vurdere hvorvidt der er plads.

(Og i modsætning til hvad mange bilister tror, kan man ikke vurdere
det når man hverken kigger i spejle eller bagud).

> Har du overvejet om det var den bagfrakommende som skulle sænke farten
> lidt ?

Det var stillet op som om det var en kritik af min kørsel.

Mvh
Kent

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-03-08 16:54

On 12 Mar 2008 15:15:39 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Det var stillet op som om det var en kritik af min kørsel.

>--

Åh ja, dit lille pus. ))

Det er den sædvanlige gamle historie.

Man kan stå henne på tanken lørdag formiddag og vaske bil sammen med
en stribe andre herrer.

Man kan som regel komme af sted med at gennemkritisere de forskelliges
hustruer for både at være grimme og ikke for kloge, og ungerne for at
være utipassede.

Men bare så meget som et lille bitte grynt om de tilstedeværendes
evner til at køre bil )))))))

Så er der krig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 18:00

Den Wed, 12 Mar 2008 16:53:35 +0100 skrev Folmer Rasmussen:

> [...]
> være utipassede.
>
> Men bare så meget som et lille bitte grynt om de tilstedeværendes

Hvad snakker du om? Det var stillet om som kritik af min kørsel, og
derfor svarer jeg ud fra min kørsel, og ikke ud fra en forventning
om at det er en helt fjerde person han mener.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 17:55

On 12 Mar 2008 15:15:39 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

<...>

>Det var stillet op som om det var en kritik af min kørsel.

Jeg vil nøjes med at angribe dit synspunkt om, at man aldrig kan
trække ud, hvis det medfører at et lyntog skal sænke farten lidt en
kortere periode. Der står "unødig ulempe" og hvis det er "unødig
ulempe" at køre 130 på motorvej og du eller det måtte være skal sænke
farten kortvarigt - så er det vel unødig ulempe at der overhovedet er
andre på vejene?

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 18:02

Den Wed, 12 Mar 2008 17:54:59 +0100 skrev Ivan Madsen:
> [...]
> ulempe" at køre 130 på motorvej og du eller det måtte være skal sænke
> farten kortvarigt - så er det vel unødig ulempe at der overhovedet er

Det er unødig ulempe, når man laver lavet et *vognbaneskift* ud foran
en anden, altså hvor der ikke er plads til at man færdiggør sin
overhaling.

Du må gerne køre 130 i højre spor.

Du må gerne overhale en lastbil med 130, hvis der er plads til det.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 18:51

On 12 Mar 2008 17:02:17 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>overhaling.
>
>Du må gerne køre 130 i højre spor.
>
>Du må gerne overhale en lastbil med 130, hvis der er plads til det.

Ja, og du må også gerne køre maksimalt 130 i venstre spor, så hvordan
du kan indhente mig er jo en gåde ) Så jeg ser egentlig ikke
problemet.
Hvis du har så firkantet en fortolkning af "ulempe" må jeg jo gå i den
anden grøft og sige "jeg kører hvad jeg må og vælter ud".
Begge parter har grueligt uret (og når de mødes bøjes der ofte blik) -
et eller andet sted er der et kompromis, som vi alle kommer til at
leve med.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 19:02

Den Wed, 12 Mar 2008 18:51:14 +0100 skrev Ivan Madsen:

> Ja, og du må også gerne køre maksimalt 130 i venstre spor, så hvordan
> du kan indhente mig er jo en gåde ) Så jeg ser egentlig ikke
> problemet.

Ah, så du er en af dem der holder på "Jeg kører 130 km/t, der er
per definition ingen der kører hurtigere end mig, altså behøver jeg
ikke bruge spejlene"?

> Hvis du har så firkantet en fortolkning af "ulempe" må jeg jo gå i den
> anden grøft og sige "jeg kører hvad jeg må og vælter ud".

Det er efterhånden gået op for mig.

> Begge parter har grueligt uret (og når de mødes bøjes der ofte blik) -
> et eller andet sted er der et kompromis, som vi alle kommer til at
> leve med.

Hvordan går man på kompromis med en der er ligeglad med om der er
plads?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 19:18

On 12 Mar 2008 18:01:50 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

<...>

>Det er efterhånden gået op for mig.

>Hvordan går man på kompromis med en der er ligeglad med om der er
>plads?

Nu skrev jeg vist ikke, hvad jeg mente, men hvad jeg valgte at mene,
når du var så firkantet. Men.....jeg vil ønske dig mange tomme veje at
køre på, når du engang bliver voksen.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-08 21:42

Den Wed, 12 Mar 2008 19:18:11 +0100 skrev Ivan Madsen:
> [...]
>>

> Nu skrev jeg vist ikke, hvad jeg mente, men hvad jeg valgte at mene,
> når du var så firkantet. Men.....jeg vil ønske dig mange tomme veje at

Du mener når jeg bliver lige så gammel og stivnakket og ude af
stand til at dreje hovedet for at se om der kommer nogen bagra,
inden jeg trækker ud?

Mvh
Kent

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-03-08 21:42

Ivan Madsen wrote:
> [...]
> ulempe" at køre 130 på motorvej og du eller det måtte være skal sænke
> farten kortvarigt - så er det vel unødig ulempe at der overhovedet er

Jeg lever efter den regel at kan folk klare den nødvendige
hastighedsnedsættelse ved at lette foden på speederen, er jeg ikke til
større ulempe end at de må leve med det. Det gælder ved fremkørsel fra
ubetinget vigepligt, etc etc.

/F

Fra : N/A

Dato : 12-03-08 11:25

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-08 06:09

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-08 01:39

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-03-08 10:26

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 17:30

Den Thu, 13 Mar 2008 00:39:25 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Troede du jeg var lastbilchauffør ?
> LOL

Du argumenterede da meget godt for at andre bare må holde tilbage
for elefant-overhalinger.

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-08 01:45

On Mar 12, 4:15 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Det kommer da an på hvor hurtigt de bagfrakommende kører. Det er
> den der trækker ud der skal vurdere hvorvidt der er plads.

Og kan man se så langt tilbage som vejen giver én mulighed for er der
plads nok.
Så må bagfrakommende som man ikke kunne se da man trak ud sænke
farten.
Du skal ikke bilde mig ind at du ikke mener det samme.

> (Og i modsætning til hvad mange bilister tror, kan man ikke vurdere
> det når man hverken kigger i spejle eller bagud).

Hvis man kan se bagud og der ingen biler er så er der plads.

Det var det da overhovedet ikke.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 17:36

Den Thu, 13 Mar 2008 00:45:23 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> [...]
> farten.
> Du skal ikke bilde mig ind at du ikke mener det samme.

Enten kører du på en meget snoet motorvej, eller også er du rigtigt
igang med en elefantoverhaling.

Selv heromkring er det kun klokken l*rt der er frit så langt bagud
som man kan se, men så skal man altså også være flere minutter om
overhalingen, eller også skal ham der kommer bagfra bare trække
lidt i styrepinden, så kan han fortsætte henover med de Mach
1-2 stykker han kommer med.

> Hvis man kan se bagud og der ingen biler er så er der plads.

Hvis du læser parantesen igen, er det faktisk dem der IKKE kigger
bagud jeg snakker om.

> Det var det da overhovedet ikke.

Sådan læste jeg det, og det svarede jeg ud fra.

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-08 01:50

On Mar 12, 4:23 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Og igen, hvordan kommer du frem til det?

Selvsyn, man kan jo se at folk ligger derude fordi de ikke for lov at
komme derud igen hvis de trækker ind.
Jeg prøver det da selv hver dag, når jeg selv trækker ind. Så er det
svært at komme ud igen.

> Hvordan vil du "ende" i overhalingsbanen, hvis du ikke kører derud
> før der er plads nok til at du kan fuldføre din overhaling, og dermed
> være tilbage i højre spor?

Fordi folk vil beslutte at bliver derude, da der jo så permanent er
plads og man ikke bliver lukket inde.
Kan du virkelig ikke forestille dig det ?
Det kan da ses hver eneste dag på motorvejene.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 17:38

Den Thu, 13 Mar 2008 00:49:31 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Selvsyn, man kan jo se at folk ligger derude fordi de ikke for lov at
> komme derud igen hvis de trækker ind.

Det er jo netop ikke dem der kun trækker ud når der er plads til at
fuldføre deres overhaling der konstant ligger derude.

> [...]
> plads og man ikke bliver lukket inde.
> Kan du virkelig ikke forestille dig det ?
> Det kan da ses hver eneste dag på motorvejene.

Prøv lige at læse det igen.

Hvordan er det overhovedet *muligt* konstant at ligge derude, hvis
man overholder kun at trække ud når der er plads til at fuldføre
sin overhaling?

Medmindre altså man er den eneste der overhaler.

Mvh
Kent

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-03-08 21:47

Kent Friis wrote:

> [...]
> sin overhaling?
>
> Medmindre altså man er den eneste der overhaler.

Sig mig engang: Færdes du på de danske motorveje? Et er regler - et andet
realitet.

/F

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 22:03

Den Thu, 13 Mar 2008 21:46:56 +0100 skrev Frank Leegaard:

> Sig mig engang: Færdes du på de danske motorveje? Et er regler - et andet
> realitet.

Uanset hvilken realitet du færdes i, er det stadig ikke logisk muligt
at ligge konstant i venstre bane samtidig med at man kun trækker derud
når der er plads til at fuldføre sin overhaling.

ENTEN ligger man konstant derude, uanset om man er ved at overhale
eller ej, ELLER OGSÅ ligger man i højre bane undtagen i de sekunder
man er ved at overhale.

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-08 01:51

On Mar 13, 12:49 am, "Niels Pein" <forn...@efternavn.landekode> wrote:
> [...]

> de kan se at de skal ud igen lidt længere fremme, hvor den næste latsvogn

Nemlig.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-08 01:52

On Mar 12, 4:21 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Husk lige det næste gang det er dig der kommer i overhalingsbanen og
> en lastbil trækker ud. Du "kan bare lette foden på speederen".

Nu var det jo personbilers overhalinger vi talte om.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 17:39

Den Thu, 13 Mar 2008 00:51:40 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Nu var det jo personbilers overhalinger vi talte om.

Aha, så du mener der er forskel på om det er en personbil
eller en lastbil der gør det?

Hvorfor?

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-08 01:53

On Mar 12, 4:20 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Hvordan kommer du frem til den konklusion?

Selvsyn, kan du virkelig ikke forstiel odig at det vil ske ?
Ser du overhovedet trafikken når du kører ?

Nej, det kan jeg jo ikke gøre for.

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 10:44

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Selvsyn, kan du virkelig ikke forstiel odig at det vil ske ?

>Ser du overhovedet trafikken når du kører ?

Jeg tror det her, er en lang vandring op ad en meget stejl bakke ;(

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-03-08 11:13

On Thu, 13 Mar 2008 10:44:21 +0100, jan_stevns wrote:

>Jeg tror det her, er en lang vandring op ad en meget stejl bakke ;(

>--

Det skulle vel aldrig være Sisofys du har i tankerne?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 11:25

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det skulle vel aldrig være Sisofys du har i tankerne?

Nok mere Don Quijote ;)

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-03-08 11:36

On Thu, 13 Mar 2008 11:25:05 +0100, jan_stevns wrote:

>Nok mere Don Quijote ;)

>--

Spansk eller græsk...........same shit. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 17:42

Den Thu, 13 Mar 2008 10:44:21 +0100 skrev jan_stevns:

> Jeg tror det her, er en lang vandring op ad en meget stejl bakke ;(

Ja der er godt nok ikke mange der mener man skal holde til højre
i den her diskussion

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 20:04

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

>Ja der er godt nok ikke mange der mener man skal holde til højre
>i den her diskussion

Tænk - sådan læser jeg ikke folks indlæg , det er vist bare kun den
holdning nogen har, til hvornår andre kan trække ud og overhale, der
hovedproblemet i debatten

......o g fraværet på debat om hvordan pokker der overhovedet kan ligge
en bil i venstre bane langt bagude - hvad laver den der ? gælder
pligten til at holde til højre ikke vedkommende ?

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 20:30

Den Thu, 13 Mar 2008 20:04:25 +0100 skrev jan_stevns:

> [...]
> en bil i venstre bane langt bagude - hvad laver den der ? gælder
> pligten til at holde til højre ikke vedkommende ?

Han er vel ved at overhale. Hvis han skal sætte farten ned fordi
en eller anden møvrer ud foran, må han nødvendigvis køre hurtigere
end både ham der møvrer ud foran, OG dem der var bagved i højre
bane.

For det kan jo ikke være alle tåberne med 110 i venstre bane
vi diskuterer, de er jo ikke noget problem for ens egen overhaling,
hvis ellers man sørger for at få den op på de tilladte 130 km/t.

(Udskift selv med 90/110 eller 70/90 for sjællandske forhold).

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 20:44

On 13 Mar 2008 19:29:32 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

<...>

Hvordan kan der overhovedet være biler i venstre bane, hvis den
udvidede tvivler regel skal i aktion?? Uanset om man kan se en nisse
bagude eller ej og man er i tvivl skal man blive inde - der kan ca. 1
gang om året risikere at komme en Bugatti eller Lambo med 3-400 km/t
med Beujolais Nouveau )) Så man er vel altid i tvivl.
Ved godt det der vin-ræs er afskaffet, men private ræs er jo altid en
mulighed.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 21:36

Den Thu, 13 Mar 2008 20:44:16 +0100 skrev Ivan Madsen:
> [...]
> gang om året risikere at komme en Bugatti eller Lambo med 3-400 km/t
> med Beujolais Nouveau )) Så man er vel altid i tvivl.

Du kan da bare lade være med at overhale når der er frit bagud,
hvis du kører på en så øde motorvej, og bliver i tvivl om
der kommer en blæsende ude bag horisonten som kører hurtigere
end du kan nå forbi.

Resten af tiden er det bare at checke at ham der er ved at overhale
lidt bagude ikke er en af de hurtige.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 21:42

On 13 Mar 2008 20:36:13 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>end du kan nå forbi.
>
>Resten af tiden er det bare at checke at ham der er ved at overhale

Ja, ja! Det er det jeg gør dagligt, ellers kommer jeg jo aldrig forbi
en lastbil ) At jeg så ofte bruger "fuld-pedal" når jeg går ud er
en anden sag Men altså - det ene øjeblik kan man ikke vurdere en
bil langt bagude, det andet øjeblik er det nok med et kig på en tæt på
- du må simpelthen tilhøre varanerne )

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 21:58

Den Thu, 13 Mar 2008 21:42:16 +0100 skrev Ivan Madsen:

> Ja, ja! Det er det jeg gør dagligt, ellers kommer jeg jo aldrig forbi
> en lastbil ) At jeg så ofte bruger "fuld-pedal" når jeg går ud er
> en anden sag

Så er du vel netop heller ikke til gene for nogen.

> Men altså - det ene øjeblik kan man ikke vurdere en
> bil langt bagude, det andet øjeblik er det nok med et kig på en tæt på
> - du må simpelthen tilhøre varanerne )

Det var ikke mig der påstod at man ikke kan vurdere en bil langt
bagude. Det må folk selv afgøre om de kan. Men hvis de er i tvivl,
betyder det jo netop at de ikke kan vurdere det.

Men bortset fra det, er det da meget nemmere at vurdere en der er
tæt på.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 22:12

> [...]

ud for at overhale

Er han 200 meter bagude, er det nok også temmeligt muligt jeg vælter

For min skyld kan folk ligge i venstre eller højre bane - det er da
mig ligegyldigt, jeg tager højde for det, og så er den dybest set ikke
længere .

Ligger der en og hygger sig i venstre bane, og åbenbart insisterer på
at ligge der, ryger jeg højre om, ligger der en i højre bane, hvor man
jo dybest set bør ligge, hvis andet ikke taler herfor - jamen et blik
i spejlet, og jeg er forbi ham - altså - det er sgu'da ikke
raketvidenskab

>For det kan jo ikke være alle tåberne med 110 i venstre bane
>vi diskuterer, de er jo ikke noget problem for ens egen overhaling,
>hvis ellers man sørger for at få den op på de tilladte 130 km/t.

Det er da noget sludder du skriver lige der ;)

Gu er det da ikke et problem for ens overhaling, hvis ellers man evner
at opdage, at det faktum, de er der, kan beyde at man må tage højde
for dem.

Lige der knækker filmen vist for alt for mange

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-08 17:41

Den Thu, 13 Mar 2008 00:53:29 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Selvsyn, kan du virkelig ikke forstiel odig at det vil ske ?
> Ser du overhovedet trafikken når du kører ?

Nej, jeg kan ikke forestille mig at der overhovedet skulle være
muligt at der kun er biler i overhalingsbanen, hvis folk kun
trækker ud når der er plads til at fuldføre sin overhaling.

Hvem er det de overhaler? Og hvorfor er overhalingen ikke slut?

Det hænger altså ikke sammen.

> Nej, det kan jeg jo ikke gøre for.

Du skulle måske overveje selv at tage et :-þ

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-08 02:42

On Mar 13, 5:29 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Du argumenterede da meget godt for at andre bare må holde tilbage
> for elefant-overhalinger.

Nej, det var overhalinger i personbiler, foretaget lovligt. Trukket ud
hvor der var plads og overhaling af en stribe lastbiler pga. de kører
for tæt.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-08 12:31

Den Fri, 14 Mar 2008 01:41:53 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Nej, det var overhalinger i personbiler,

Og det skulle gøre en forskel?

> foretaget lovligt.

Afhænger af hvem man spørger.

> Trukket ud hvor der var plads

Hvorfor diskuterer vi hvorvidt ham bagfra skal sætte farten ned, hvis
der var plads? Det skal han da netop fordi der ikke var plads.

> og overhaling af en stribe lastbiler pga. de kører
> for tæt.

Præcis som når en lastbil gør det samme.

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-08 02:44

On Mar 13, 5:35 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> overhalingen, eller også skal ham der kommer bagfra bare trække
> lidt i styrepinden, så kan han fortsætte henover med de Mach

Ja,ja. Du får ret, jeg får fred....for du vil ikke forstår det.

> Sådan læste jeg det, og det svarede jeg ud fra.

Du er vist den eneste som har læst det sådan så.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-08 02:47

On Mar 13, 5:38 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Aha, så du mener der er forskel på om det er en personbil
> eller en lastbil der gør det?

Nej, men det var det vi talte om. Personbiler kan lettere sænke farten
lidt, hvilket ikke er væsentlig ulempe.
Lastbilerne tager da lang tid om at overhale, men de trækker nu oftest
ud fint nok. At man så må slippe gassen og en gang i mellem bremse
lidt, overlever man.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-08 02:53

On Mar 13, 5:41 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Nej, jeg kan ikke forestille mig at der overhovedet skulle være
> muligt at der kun er biler i overhalingsbanen, hvis folk kun
> trækker ud når der er plads til at fuldføre sin overhaling.

HVIS de trækker ind. Men det er der mange som ikke gør da de ikke
bliver lukket ud igen når de vil overhale igen.

> Hvem er det de overhaler? Og hvorfor er overhalingen ikke slut?
>
> Det hænger altså ikke sammen.

Nej, men du kan jo se det ved selvsyn at de ligger derude for at undgå
at blive lukket inde.

Ha Ha, måske

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-08 12:34

Den Fri, 14 Mar 2008 01:52:40 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> HVIS de trækker ind. Men det er der mange som ikke gør da de ikke
> bliver lukket ud igen når de vil overhale igen.

Og dem der ikke trækker ind igen er jo netop ikke kun trukket ud
hvor der var plads til at fuldføre deres overhaling, i og med at
den først er fuldført når de er trukket ind til højre igen.

> Nej, men du kan jo se det ved selvsyn at de ligger derude for at undgå
> at blive lukket inde.

Og så gør de jo netop IKKE som jeg argumenterer for.

Hvordan kan du så komme frem til at hvis ALLE gjorde som jeg argumenterer
for, ville der INGEN biler være i højre bane?

Mvh
Kent