Endnu et Aygo/C1/107 indlæg :-)
Fra : Z

Dato : 03-03-08 14:00

Hej gruppe,

jeg skal ud og have mig min første bil (så venligst bær over med nogle
af de uvidende spørgsmål :) og har efter research i denne klasse lagt
mig fast på denne model.

Det skal være en lille bybil og de fleste ture vil være på ikke mere end
10km og bagsædet vil nok være nede det meste af tiden for ekstra
bagageplads.

Jeg har lagt vægt på pris, men også på at det skal se ordentligt ud og
være ordentligt, da jeg regner med at beholde den en del år.
Jeg har tidligere primært kørt i ældre biler uden servo, bl.a. en Golf II.

Jeg regner derfor med ikke at købe en af basismodellerne, da det ser ud
som om man ikke kan få aircondition i disse?

Med mine valg (5dørs, den bedre model+metallak) kommer 107 ind med en
pris på 115.490, Citroen med 118.388 og Toyota med 199.266 uden VSC og
124.295 med VSC. De førstnævnte ser dog ud til at være uden radio, mens
denne ikke kan fravælges hos Toyota.

Vil det være formåltjenstligt at investere i VSC ved Aygo'en? Den er i
forvejen med EBD, mens 107 også er med CSC og C1 derudover har ESP.
Jeg er ikke 100% i de forskellige systemer og navne - men er det noget
jeg kommer til at savne hvis jeg fravælger noget af det?
Aircon kan på Aygo'en (og de andre velsagtens) monteres efterfølgende,
men det går jeg ikke ud fra at VSC kan?

Er der andre forskelle i modellerne jeg skal være opmærksom på?
Jeg hælder til Toyota da jeg har en forventning om god service og
kvalitet på udførte reperationer etc - men er dette korrekt? Den er også
en smule dyrere.

Hvordan står det til med forsikring? Jeg har ingen tidligere registreret
kørsel, er mand på 25 og fra København

Jeg ser at Fiat og Chevrolet har forsikringer til hhv. 2100 og 2700/år,
men med heftige selvrisikoer. Toyota har et tilbud med Codan til 12.000
og en selvrisiko på 3.700. Mit kørselsbehov bliver 5000-10000 km om
året. Nogen bestemte selskaber jeg bør se på? Jeg har indbo hos Købstæderne.

Fra : Henrik

Dato : 03-03-08 14:37

"Z" < skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg regner derfor med ikke at købe en af basismodellerne, da det ser ud
> som om man ikke kan få aircondition i disse?

Bare lige en tanke - hvis dit kørselsbehov ikke er større end 10 km, er der
så i det hele taget et stort behov for aircon?

Min gamle mor har en Aygo med det der semi-automatgear - herlig lille rap
bil, der kan det den skal. Men hvis du kører længere ture i den, vil du
hurtigt blive træt af den naturligt manglende komfort.

Jeg tror forskellen i prisen på de tre modeller er at Toyota gav 3 års
garanti modsat 2 år på C1/107 - men min viden på emnet er næsten 2 år
gammelt, så meget kan have ændret sig siden da

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 15:08

> [...]
>garanti modsat 2 år på C1/107 - men min viden på emnet er næsten 2 år
>gammelt, så meget kan have ændret sig siden da

Har en god ven som købte Aygo,den bliver solgt nu efter at Toyota
åbenbart ikke kan fjerne rystelser ved 80 km/t,det er for ringe.Han
har så valgt at købe en Hundai Getz,men smider 15000 efter sin Toyota
efter 2 mdr.

/gubbi

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 15:44

"Z" <svarigruppen@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med mine valg (5dørs, den bedre model+metallak) kommer 107 ind med en pris
> på Toyota med 199.266 uden VSC og 124.295 med VSC..
Hvis det virkelig er prisforskellen, er valget vel ikke svært

> [...]
> kommer til at savne hvis jeg fravælger noget af det?
> Aircon kan på Aygo'en (og de andre velsagtens) monteres efterfølgende, men
Jeg mener ikke ESP/VSC og hva det ellers hedder, kan eftermonteres
ummildbart.

> [...]
> en selvrisiko på 3.700. Mit kørselsbehov bliver 5000-10000 km om året.
>Nogen bestemte selskaber jeg bør se på? Jeg har indbo hos Købstæderne.

Jeg giver 11.000 og 5000 i selvrisiko for min Aygo hos Codan, og jeg er kun
18, tilgengæld bor jeg på landet så det kan være det er derfor min er
billigere, men ellers prøv alka, de skulle være billige hvis man tager
respekt for fart kurset...

Søren

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 03-03-08 21:30

Z <svarigruppen@hotmail.invalid> wrote in

> jeg skal ud og have mig min første bil (så venligst bær over med nogle
> af de uvidende spørgsmål :) og har efter research i denne klasse lagt
> mig fast på denne model.

Nu skriver du at du har lagt dig fast ... men har du overvejet Fiat
Panda og Kia Picanto?
De blev testet op imod en af trillingerne i seneste Motor - begge blev
foretrukket foran trillingen (bl.a. pga. baggagerumspladsen).

> Jeg har lagt vægt på pris, men også på at det skal se ordentligt ud og
> være ordentligt, da jeg regner med at beholde den en del år.

Hvis det skal være iblandt de tre tror jeg Aygo'en vil holde prisen
bedst.

> Jeg regner derfor med ikke at købe en af basismodellerne, da det ser
> ud som om man ikke kan få aircondition i disse?

Producenterne er jo lidt snu - for at få centrallås i den nye Fabia skal
man fx. gå et udstyrsnivau op (motor). Fordelen er at de kan reklamere
med en lavere fra pris selvom der reelt ingen biler vil blive solgt til
den laveste pris.
Det samme ses med aircon og andet populært udstyr - på mange skal man
lige eet trin op for at man kan få det.

> Vil det være formåltjenstligt at investere i VSC ved Aygo'en? Den er i
> jeg kommer til at savne hvis jeg fravælger noget af det?

Hvis VSC er Toyotas ESC (elektronisk stabilits control AKA ESP) vil jeg
vælge det til. Specielt hvis du forventer at beholde bilen i længere tid.
Da det er sikkerhedsudstyr vil du ikke "savne" det i det daglige, men du
savner nok heller ikke sikkerhedsselen førend den skal i brug.

> Aircon kan på Aygo'en (og de andre velsagtens) monteres efterfølgende,

det kan næppe svare sig at eftermontere det

> men det går jeg ikke ud fra at VSC kan?

Nej

> Jeg hælder til Toyota da jeg har en forventning om god service og
> kvalitet på udførte reperationer etc - men er dette korrekt? Den er

det har alle andre og også => højere gensalgspriser.

vh, Erik BH

Fra : Z

Dato : 05-03-08 13:51

> [...]
> De blev testet op imod en af trillingerne i seneste Motor - begge blev
> foretrukket foran trillingen (bl.a. pga. baggagerumspladsen).

Picantoen synes jeg simpelthen er for grim
Pandaen måske - jeg røg lige en tur til udlandet, men vil se om jeg kan
få fat i Motor når jeg kommer til DK.

Bl.a. disse to har meget lave forsikringspræmier, men med helt uhyrlige
selvrisikoer (4000 for første skade og typisk det dobbelte for næste
skade, etc)

Nu regner jeg ikke med at køre ind i noget, men man ved jo aldrig... Der
findes ikke en mellemting mellem disse forsikringer og så Toyotas 12.000
årligt og 3.700 selrisiko=

> det kan næppe svare sig at eftermontere det

Hvorfor ikke? Er det dyrere at eftermontere end at installere med det samme?

> det har alle andre og også => højere gensalgspriser.

Dvs. ud fra et servicemæssigt betragtningsniveau burde alle tre væere
lige gode?

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 05-03-08 19:00

> Picantoen synes jeg simpelthen er for grim

fnis, ja

> Pandaen måske - jeg røg lige en tur til udlandet, men vil se om jeg
> kan få fat i Motor når jeg kommer til DK.

jeg tog fejl - det var faktisk Autobild der havde testen i sidste nr. (nr
52 fra 28/2).

> Bl.a. disse to har meget lave forsikringspræmier, men med helt
> uhyrlige selvrisikoer (4000 for første skade og typisk det dobbelte
> for næste skade, etc)

Mitsubish Colt har også lav forsikring - men er lige en tand dyrer i
basis versionen.

> Nu regner jeg ikke med at køre ind i noget, men man ved jo aldrig...
> Der findes ikke en mellemting mellem disse forsikringer og så Toyotas
> 12.000 årligt og 3.700 selrisiko=

Er din anciennitet meget ny?

> Hvorfor ikke? Er det dyrere at eftermontere end at installere med det
> samme?

uden registreringsafgiften er jeg ikke i tvivl om at det er meget dyrere
at efter montere, men selv med er det mit indtryk at de typisk 5-10000 kr
ikke dækker ret langt.

> Dvs. ud fra et servicemæssigt betragtningsniveau burde alle tre væere
> lige gode?

Jeg tror personligt det er lidt hip som hap.

vh, Erik BH

Fra : Z

Dato : 06-03-08 11:27

> Er din anciennitet meget ny?

Jeg har intet registreret. Har kørt en 2000-3000 km/år de sidste 5-6 år,
men dette går jeg ikke ud fra vil hjælpe mig?