Om at måle på en nyere bil ...
Fra : Peter C:

Dato : 03-03-08 12:42

Ifm. jeg skal montere anhængertræk på min 1997 Volvo V40 er jeg blevet
advaret mod at måle med en almindelig prøvelampe. Istedet skal jeg bruge en
diodelampe.

Det med man ikke må bruge almindelig prøvelampe har jeg hørt før, så det
skal jeg nok lade være med, men kunne jeg ikke lige få den hurtige og
letforstålige forklaring på hvad det er der gør at man ikke må det ?
(hvis jeg forstår hvad det er der gør den uegnet, kan det være jeg selv kan
regne ud hvad jeg så kan bruge i stedetfor)

Jeg ved nemlig ikke om jeg har en "godkendt" måledims men jeg har jeg sådan
en her:
http://www.elma.dk/_da-DK/v:1385?visma5.prodno=5706445250455
.... må man bruge den ?

MVH Peter C:

Fra : alexbo

Dato : 03-03-08 13:41

"Peter C:" skrev

> [...]

> skal jeg nok lade være med, men kunne jeg ikke lige få den hurtige og
> letforstålige forklaring på hvad det er der gør at man ikke må det ?

Der er forskel på forbruget i de typer målelamper.
En alm. prøvelampe trækker meget strøm, det er jo bare en pære med ledning
på, en diode bruger faktisk ingenting.

Måler man på en ledning til lyset er det ligegyldigt, både ledning og der
hvor ledningen kommer fra er beregnet til et stort forbrug.
Men får man fat i en ledning fra en styreenhed til en anden, og sætter en
alm. prøvelampe på den trækker man lige pludseligt langt mere strøm gennem
disse enheder end de kan tåle.
Det er stort set en kortslutning gennem prøvelampen.

Ulempen ved en diodemåler er så det modsatte, den kan måle strøm hvor der
næsten ingenting er.
Så fejlfinder man på baglygterne f.eks. så fortæller dioden at her er strøm,
men den fortæller ikke at det er så lidt at baglygten ikke kan lyse.
Her ville en alm. prøvelampe ikke lyse, og derved vise at her er ingen
strøm, selv om der er en lille smule.
Det er typisk ved dårlige irrede forbindelser, strøm nok til dioden men ikke
nok til prøvelampen.

Men til at finde de forskellige ledninger er den fin, den tænder og slukker
selvfølgelig sammen med lyset.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter C:

Dato : 04-03-08 10:55

> [...]
> ikke nok til prøvelampen.
>
> Men til at finde de forskellige ledninger er den fin, den tænder og

Jeg takker for en god og letforståelig forklaring.
Der er nu intet som at blive klogere

MVH Peter C:

Fra : BJ

Dato : 04-03-08 11:01

"Peter C:" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg takker for en god og letforståelig forklaring.
> Der er nu intet som at blive klogere

Hvad med at købe et billigt måleinstrument, de kan købes fra omkring 40 kr.?

Godt nok skal man tænke lidt og se på skalaen, hvor meget strøm der måles og
ikke blot om der er lys eller ej.

mvh
Bjørn J.

Fra : John Sahl

Dato : 04-03-08 11:02

BJ wrote:
> [...]
> Godt nok skal man tænke lidt og se på skalaen, hvor meget strøm der
> måles og ikke blot om der er lys eller ej.

Har du klikket på linket og set hvad han rent faktisk måler med?

--
John Sahl
1.372ccm - 0 Hk/ 0Nm - It can only get better

Fra : BJ

Dato : 04-03-08 11:07

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du klikket på linket og set hvad han rent faktisk måler med?

Ja, og det er fremragende..

Det tager jo lidt tid at læse al udenomssnakken også.

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 04-03-08 11:04

"Peter C:" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ved nemlig ikke om jeg har en "godkendt" måledims men jeg har jeg
> sådan en her:
> http://www.elma.dk/_da-DK/v:1385?visma5.prodno=5706445250455
> ... må man bruge den ?

Ja.