Rustbeskyttelse, gør-det-selv?
Fra : peter

Dato : 24-02-08 13:17

Hej
Er der nogle her i gruppen, der har personlig erfaring i selv at
rustbeskytte deres bil? Hvor nemt/svært er det?

Mvh og på forhånd tak for oplysningerne!

Fra : anhen@mail.dk

Dato : 25-02-08 01:57

Tjoo hvor grundigt vil du have det gjort?

Alt det du visuelt kan se er jo til at overkomme, men hvad med hulrum
og så videre?

Du må gøre op med dig selv om du kan være tilfreds med det du selv kan
udføre. Ellers bruge pengene på en fagmand. Det holder et par år og du
slipper for alt svineriet.

Jeg ville ikke selv være i tvivl. fagmand hvis det stod til mig

Fra : Møller

Dato : 25-02-08 10:19

anhen@mail.dk wrote:
> Tjoo hvor grundigt vil du have det gjort?
>
> Alt det du visuelt kan se er jo til at overkomme, men hvad med hulrum
> og så videre?

Det oprindelige spørgsmål:

Har du prøvet? er er det blot fornemmelser?

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-08 10:22

peter skriver:

> Er der nogle her i gruppen, der har personlig erfaring i selv at
> rustbeskytte deres bil? Hvor nemt/svært er det?

Min far gjorde det selv på min mors gamle Kadett og 12-7'er.

Med sprøjte, lang slange og trykluft er det et tidskrævende atrbejde,
men ikke særligt svært. Til gengæld så bliver man beskidt af det

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : anhen@mail.dk

Dato : 25-02-08 06:57

Jeg har prøvet det.

Det er et værre svineri. Det tog en hel eftermiddag samt evt.
rengøring bagefter.

Jeg er sikker på at der var steder jeg ikke kunne komme til. For mig
var det nærmest at gøre arbejdet halvt. I det at jeg som sagt var
sikker på at jeg ikke fik det hele med.

Hvordan andre har det skal stå for dem selv.

Tror jeg brugte ca. 500-600 kr i materialer samt ca. 4-5 timer af min
tid. For set er det bedre betalt at lade en fagmand gøre det næste
gang.

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 25-02-08 17:50

Hej Peter og i andre.

Jeg har prøvet det på mine to seneste biler. Det var sammen med en gammel
bekendt, og vi kender hinanden rigtig godt.

Min bil, jeg adskiller den hvor nødvendigt, og han er den der sprøjter.

Efter min personlige opfattelse gør vi arbejdet langt bedre end de
professionelle, brugte 2 x 6 timer, læses 2 mand i 6 timer, og jeg tror
beskyttelsen holder mindst 5 år.

Vi tager dørbeklædninger af, fjerner inderskærme, åbner varerummets kamre,
borer hul i hjulkasserne foran, således at inderpanel kan blive sprøjtet i
begge sider. Alle rudelister og taglister fyldes med fint syrefri olie som
tørres efter.

Til orientering skal siges at seneste bil vi gjorde det med er en volvo v70
D5 model 2004, og det kostede i størrelsesordenen 4-500 kr. i materialer.

Overvej selv, det er rigtigt at det er noget svinere, men man kan godt selv
passe lidt på når man gør det.

Med venlig hilsen

Nicolai Mølgaard-Andersen

Fra : KASO

Dato : 25-02-08 18:02

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Efter min personlige opfattelse gør vi arbejdet langt bedre end de
> professionelle, brugte 2 x 6 timer, læses 2 mand i 6 timer, og jeg tror

Øh - al ære og respekt for indsatsen, men:

- I har ikke sprøjteskemaer - dvs. I kender/rammer ikke alle kroge
- I har ikke de mange års erfaring med produkter, langtidsvirkning m.m.
- I bruger - i bedste fald - de samme produkter

Til gengæld er I - måske - lidt mere omhyggelige end de dårlige i branchen.

Alt i alt kan jeg ikke se, hvordan jeres arbejde skulle være "langt bedre" -
og da slet ikke, at det skulle holde mere end dobbelt så længe med de samme
produkter. Hvordan undgår I, at produkterne udtørrer, når I sprøjter dem på?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-02-08 17:57

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej
Er der nogle her i gruppen, der har personlig erfaring i selv at
>rustbeskytte deres bil? Hvor nemt/svært er det?

Hvor svært er det at stoppe en slange/ pind i div. huller, og sprøjte med
noget fedte stads? ;). Men det giver et royalistisk svineri/ en masse
oprydning . Hvis du ikke allerede har det rigtige værktøj; god kompessor >
300l./min, sprøjte + div dyser- betal dig fra det og lad en proff tage
bøvlet for lidt ussel mamon.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-02-08 18:11

> [...]
> oprydning . Hvis du ikke allerede har det rigtige værktøj; god kompessor >
> 300l./min, sprøjte + div dyser- betal dig fra det og lad en proff tage

Hov, det glemte jeg at skrive: Men efterbeh., kontrol, vedligeholdelsen kan
du sagtens selv gøre. Den lette løsning er at lade en proff. gøre 1. gang,
og så selv kravle under bilen derefter. Husk at bruge et kompatibelt middel,
tectyl + Dinitrol fx :((( og Pava :((((( med alle midler jeg kender.
Mercasol og Dinitrol el. "det Biltema sælger" virker OK for mig.