Orange motorblok-ikon i Passat og andre hy~
Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 17-02-08 11:20

Hey

Vi købte et VW Passat for et par dage siden med følgende data:

- en 1.8T 4Motion Tiptronic automatgear
- registreret 1. gang i slutningen af 2005
- har kørt ca. 5000km
- er importeret fra USA
- koksgrå metallic
- fuld læderindtræk
- soltag
- fuldstændig fejlfri i lak
- alm. aircondition, intet klima
- bilen har stået fuldstændigt stille i ca. 2 år
- kostede 14400 euro

Bilen minder om denne her sag - bare i en anden farve:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/VW_Passat_Variant_Typ_B5GP_Pic03.jpg/800px-VW_Passat_Variant_Typ_B5GP_Pic03.jpg

Som nogle måske ved, bor vi i Bulgarien, og her er 'reglerne' lidt
anderledes end i DK mht. brugtvognskøb. Når vi har handlet, har vi
handlet, og garanti og reklamation kan man skyde en lang pil efter.

Duggede ruder
Når vi kører korte ture á 10-15 minutter, er det super, men ved
længere ture dugger ruderne ret meget. Vi kan 'rense' forruden med
alm. blæs men har svært ved at rense sideruderne uden at rulle vinduer
ned og åbne soltag. Problemet opstår uafhængigt af, om vi kører med
eller uden aircondition. Kan det være et filter eller lignende?
Forslag?

En lysende lampe
Her i den snart forgangne weekend var vi på en længere tur ned mod den
græske grænse igennem bjerge. 20 km inden vi var kommet hjem, holdt vi
ind ved en butik og slukkede bilen. Da vi tændte den igen, vibrede den
lidt underligt fra motoren i 20 sekunder, hvorefter dette forsvandt.
Men det efterlod til gengæld et orange lysende ikon i
instrumentbordet, der ligner en motorblok. Hvad kan dette være?
Forslag?

Amerikanske mål
Bilen er, som tidligere nævnt, importeret fra USA, hvorfor
kørecomputeren regner i miles og gallons. Kan man lave dette om hos
f.eks. en forhandler?

En tur til DK
Vi skal til Danmark førstkommende fredag, og bevæger os altså ud på en
længere tur på ca. 2300km. Min idé var bare at fræse afsted, og satse
på, at skidtet holder. I Danmark har vi allerede nu booket en tid hos
en aut. mekaniker, der skal lave et totalt gennemtjek af bilen. Vi
kunne godt gøre dette her i Bulgarien, men af en eller anden årsag så
har jeg mere tillid til omhyggeligheden hos en dansker ;) Er det blæst
at tage denne tur uden forudgående super-check hos en bulgarer eller
er det - bilens data taget i betragtning - ikke et så stort sats
endda?

Ruter fra Via Michelin
I kender vel alle www.viamichelin.com, som jeg finder super-smart
ifht. ruter og prisberegninger. Kan man på en smart måde smide data
fra websitet ind i sin GPS for at sikre, at man følger samme rute?

Generelle kommentarer?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Leonard

Dato : 17-02-08 19:40

On Sun, 17 Feb 2008 10:19:33 -0800 (PST), bo@familiendudek.dk wrote:

> [...]
> kunne godt gøre dette her i Bulgarien, men af en eller anden årsag så
> har jeg mere tillid til omhyggeligheden hos en dansker ;)

Måske forståeligt, hvis det er en dansk mekaniker du har tillid til.
Hvis det bare er et SMC-værksted i nærheden, så er du sikker på at blive
snydt.
Hvorfor ikke afsætte tid til at holde stille ved en tysk mekaniker i et
par timer på vejen op til DK?

--
Leonard

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 17-02-08 11:45

[...]

> Hvorfor ikke afsætte tid til at holde stille ved en tysk mekaniker i et
> par timer på vejen op til DK?

det lyder som en fin mulighed, men vi kan først tage afsted herfra
fredag sen eftermiddag, og det betyder, at vi lander i Tyskland engang
i løbet af lørdag formiddag.. og der er de fleste mekanikere vel ude
af drift??

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 19:50

<bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse
Hey

Vi købte et VW Passat for et par dage siden med følgende data:

- en 1.8T 4Motion Tiptronic automatgear
- registreret 1. gang i slutningen af 2005
- har kørt ca. 5000km

Kom da afsted - sådan en bil SKAL ikke fejle noget overhovedet.
Og SÅ langt er der vel heller ikke fra Bulgarien til Danmark ??
Men måske hunden stadig ligger begravet et sted i bilen.
Det starter ikke for godt synes jeg.
Hvorfor sælge så ny en vogn ??
Ta' chancen - det er det der gør livet værd at leve.

Fra : alexbo

Dato : 17-02-08 19:59

<bo@familiendudek.dk> skrev

>Duggede ruder
>Når vi kører korte ture á 10-15 minutter, er det super, men ved
>længere ture dugger ruderne ret meget.

Den står vel ikke på recirkulation af luften, i så fald vil fugten jo aldrig
komme ud.

>Men det efterlod til gengæld et orange lysende ikon i
>instrumentbordet, der ligner en motorblok. Hvad kan dette være?
>Forslag?

Stort set hvad som helst, måske varmen fra den lange tur har forvirret en
føler, havde bilen stået lidt længere var det måske ikke sket.
Et tysk værksted ville være det optimale, hvordan de Bulgarske er ved jeg
ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 17-02-08 12:01

[...]

> [...]
> Det starter ikke for godt synes jeg.
> Hvorfor sælge så ny en vogn ??
> Ta' chancen - det er det der gør livet værd at leve.

Tak for dine spøjse kommentarer! Bilen er blevet fjernet ved foged,
hvilket er begrundelsen for, at den har fået ny ejer allerede efter
5000km.

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 20:12

> Tak for dine spøjse kommentarer!

Var så lidt.

> Bilen er blevet fjernet ved foged,
> hvilket er begrundelsen for, at den har fået ny ejer allerede efter
> 5000km.

Uha.
Fint sku' det være.

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 17-02-08 12:17

[...]

> Den står vel ikke på recirkulation af luften, i så fald vil fugten jo aldrig
> komme ud.

hehe,nixen.. :) recirkulation er slået fra..

> [...]
> føler, havde bilen stået lidt længere var det måske ikke sket.
> Et tysk værksted ville være det optimale, hvordan de Bulgarske er ved jeg

well, vi HAR jo bestilt tid hos et dansk værksted, og tiden på vej
hjemad kniber lidt (vi skal til barnedåb søndag morgen).. men i løbet
af den uge vi er i Danmark kan bilen godt undværes en dags tid på
værksted.. ehm.. men hvad er den officielle beskrivelse for det orange
ikon?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 20:37

bo@familiendudek.dk skrev :

>men hvad er den officielle beskrivelse for det orange
>ikon?

i SMC terminologi : Pels muldvarpen og søg værksted ;)

Et ikon med en motor, plejer da at betyde der er registreret et
problem i motor/motorstyringen

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-02-08 20:38

bo@familiendudek.dk skriver:

> [...]
> ned og åbne soltag. Problemet opstår uafhængigt af, om vi kører med
> eller uden aircondition. Kan det være et filter eller lignende?

Utæt slange ved varmeapparat.
Utæt forrude ?

Ud med pollenfiltret, er der vand i kassen til indsugning ?

> [...]
> Men det efterlod til gengæld et orange lysende ikon i
> instrumentbordet, der ligner en motorblok. Hvad kan dette være?

Forkert måleing fra en sensor til motorstyringen. Det udlæses ved hjælp
af VAG-COM og kan resettes hermed. For "alternativt" interface, se min
private hjemmeside.

> Amerikanske mål
> Bilen er, som tidligere nævnt, importeret fra USA, hvorfor
> kørecomputeren regner i miles og gallons. Kan man lave dette om hos
> f.eks. en forhandler?

Det bør ikek være noget problem. Få den sat til "japan", så taler den
engelsk og regner i km/l

Få udlæst fejlen først.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 17-02-08 13:12

[...]

> Ud med pollenfiltret, er der vand i kassen til indsugning ?
hvordan finder jeg nemmest en manual/guide til dette? jeg kan nok ikke
lige gå ned i den lokale dealer hernede of bikse den..

> Få udlæst fejlen først.
ok, vi laver en aftale med en aut. dealer i morgen, mandag..

/ Bo Dudek

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-02-08 21:25

bo@familiendudek.dk skriver:

> hvordan finder jeg nemmest en manual/guide til dette? jeg kan nok ikke
> lige gå ned i den lokale dealer hernede of bikse den..

Hvad siger brugsanvisningen til bilen ?
Volkswagen.msk.ru har lidt af hvert, også selvstudie til Passat
2001-2005(b5 modellen) kig under service manualer. Det meste på siden er
på russik, men det er vel "andetsprog" dernede ?

> ok, vi laver en aftale med en aut. dealer i morgen, mandag..

Ovennævnte selvstudie siger:
A self-diagnosis fault warning lamp is now
integrated in the dash panel insert in all petrolengined
vehicles.

If a component with a bearing on exhaust
emissions fails while the vehicle is in operation
(e.g. misfiring), the self-diagnosis fault warning
lamp begins to flash. If a component is identified
as being defective while the vehicle is in
operation, the self-diagnosis fault warning lamp
lights up continuously.
In both cases, the engine must be inspected
immediately.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 17-02-08 22:15

bo@familiendudek.dk wrote in

> Som nogle måske ved, bor vi i Bulgarien, og her er 'reglerne' lidt
> anderledes end i DK mht. brugtvognskøb. Når vi har handlet, har vi
> handlet, og garanti og reklamation kan man skyde en lang pil efter.

Kom Bulgarien ikke med i EU sidste år? Så må de samme regler vel gælde som
dem vi har, mht. 2 års reklamationsret?

Blot en tanke..

--
vh, Erik BH

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-02-08 22:44

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i en meddelelse
> bo@familiendudek.dk wrote in

> Kom Bulgarien ikke med i EU sidste år? Så må de samme regler vel gælde som
> dem vi har, mht. 2 års reklamationsret?

Papir er meget taknemmeligt.
Jeg tror ikke dem dernede læser de love og regler.
At overholde dem allesammen ligger nok endnu mere fjernt i deres hverdag.

Ja, jeg er nok meget forudindtaget

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 17-02-08 22:54

[...]

> Papir er meget taknemmeligt.
> Jeg tror ikke dem dernede læser de love og regler.
> At overholde dem allesammen ligger nok endnu mere fjernt i deres hverdag.

på en måde har du ret, og så alligevel ikke.. for der BLIVER lavet
meget papirarbejde hernede, og de forsøger virkelig at indordne sig
under de nye forhold, som EU trækker ned over hovedet på dem.. men det
er klart, at når det ikke er længere siden end 5 år, at kommunismen
hærgede landet og at de derefter fik helt frie tøjer, så vil det tage
nogle år at få tæmmet løven..

anyway, så regner jeg ikke med at rende til forhandleren og stå of
vifte med et eller andet EU-direktiv på bedste danske manér ;)

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : bo@familiendudek.dk

Dato : 17-02-08 22:57

[...]

> Hvad siger brugsanvisningen til bilen ?
vi fik ingen med :/

> Volkswagen.msk.ru har lidt af hvert, også selvstudie til Passat
> 2001-2005(b5 modellen) kig under service manualer. Det meste på siden er
> på russik, men det er vel "andetsprog" dernede ?

det har du lidt ret i, og jeg kan anyway læse og snakke snakke lidt
bulgarsk nu, og russisk og bulgarsk minder meget om hinanden, så det
lurer jeg lidt på..

[...]

> [...]
> operation, the self-diagnosis fault warning lamp
> lights up continuously.
> In both cases, the engine must be inspected

nu tager vi så kontakt i dag til en dealer, men ovenstående lyder
delvist alvorligt.. er det det?

/ Bo Dudek

Fra : Kent Friis

Dato : 18-02-08 16:48

Den Sun, 17 Feb 2008 21:56:30 -0800 (PST) skrev bo@familiendudek.dk:

> nu tager vi så kontakt i dag til en dealer, men ovenstående lyder
> delvist alvorligt.. er det det?

Den eneste gang samme lampe har været tændt på min Toyota var det fordi
de ~6V der var tilbage på batteriet (iflg. spændingsmåleren på instrument-
bordet) ikke var nok til at holde liv i systemet længere.

At generatoren så var stået af meldte systemet ikke noget om,

Mvh
Kent

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-02-08 16:10

bo@familiendudek.dk skriver:

> nu tager vi så kontakt i dag til en dealer, men ovenstående lyder
> delvist alvorligt.. er det det?

Ikke nødvendigvis. Der er detekteret en fejl (der gjorde den ujævne
motorgang) og fejlen kan udlæses og resettes.

Fra : CL

Dato : 18-02-08 22:43

bo@familiendudek.dk wrote:
> [...]
> Men det efterlod til gengæld et orange lysende ikon i
> instrumentbordet, der ligner en motorblok. Hvad kan dette være?

Prøv at tage en af polerne af batteriet og vent 5 min før du sætter den på
igen.
Hvis du har info display skulle du kunne se hvad det er den melder af fejl.

Carsten

Fra : KASO

Dato : 18-02-08 23:30

<bo@familiendudek.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Tjah - en bil, der har stået stille i 2 år har ikke fået cirkuleret olien i
A/C-systemet. Det får pakninger - specielt i kompressoren - til at tørre ud,
hvorefter gassen går af. Er der overhovedet nogen kølevirkning tilbage?