Sære ekstralyde efter mek reperation Felic~
Fra : Lone

Dato : 16-02-08 17:35

(Krydspostet til fritid.bil og teknik.bil)

Hej i grupperne

Min Felicia fra 2000 (LXi 1,3) har fået ekstra
lyde efter et mekanikerbesøg. Og da den jo
'snakker' lidt højt i forvejen ku jeg godt undvære
de ekstra lyde - så er jeg i gang med at finde
kilderne til de lyde.

Grunden til at den blev sendt til mekaniker, var
at ABS, !, og airbag begyndte at lyse - og så
røg begge forlygter. Ved afhentning efter rep. lød der
periodiske hvin fra remmen - og da denne ved
inspektion tydeligvis ikke sad som den skulle
blev bilen afleveret til mekken igen. Der lød
desuden en del andre sære lyde og vibr. - men den
hvinenede rem tog fik min opmærksomhed,
og åbenbart også mekkens, for efter at de har
haft bilen på værkstedet igen er remmen sat
ind på hjulene - og nix weiter.

Mit problem er at jeg ikke har kinamands chance for
at lure hvad de kan have 'pillet ved' under deres
fejlsøgning og rep. hos mekken!

Så spørgsmålet er: hvis du skulle fejlsøge på en
bil med de førstnævnte problemer - hvad ville
du så 'pille ved'?

Hvis du så fandt ud af at det var laderelæet på
generatoren der skulle skiftes + et par forlygte-
pærer....hvad ville du _så_ pille ved?

Jeg har pt fundet frem til at
1) kraftige vibrationer i speederpedalen skyldtes at
kablet hvilede på den lodretplacerede 'ufo' (forbundet
med bremsevæskebeholderen og placeret under denne)

2) luftkassen gik på stel/karossen og gav en voldsom
drrrr-lyd ved acc. ifm sving og op af bakke

Begge steder har jeg sat noget cykelslange i klemme
som midlertidig løsning. (agter at sætte bilen hos
mekken og lade dem sætte tingene i orden, så det
er godt nok for nu)

Jeg har nu to lyde tilbage som jeg ikke kan lokalisere kilderne til:

a) en høj, syngende 'uuuuu-lyd' der stiger med accelleration
Kan ikke sige noget om hvor den kommer fra - umulig at
lokalisere.

b) en knirkende/propelagtig lyd - under kørsel lyder det som om
lyden kommer fra området midt under forruden. Under accelleration
højere og mere tydelig propellyd.
Har jeg motoren i tomgang og står og lytter ved motorrummet
med åben hjelm - kan jeg høre og lokalisere to lyde som ikke
plejer at være der:
-- ene en propellyd som kommer fra området
midtskibs hvor motoren sidder (noget med ventilerne??)

--den anden lyd kommer fra den roterende rem - der plejer
ikke være nogen lyd fra remmen - men jeg kan alligevel
bedst beskrive lyden som 'en rem der trækkes'/ noget
der roterer mod modstand

Måske er det disse to lyde der inde i kabinen giver den
der knirkende/propelagtige lyd...............

Desuden synes jeg tomgangen er mere ujævn end før
men aner ikke om det er væsentligt i denne sm.hæng.

Jeg tænkte om lyd b) havde noget med blæseren at gøre,
men der sker ingen ændring uanset om den er tændt/slukket
eller skruet op/ned. Har også haft alle sluser åbnet for hvis
noget sad i klemme derinde - uden noget resultat.
Og nej - der ligger ikke noget i bilen (hverken glemt mekker-
værktøj eller andet der kan 'gå på' og lave de lyde. Ser
også ud til at bundpladerne under forvognen er skruet ok fast.

Alle forslag til hvad jeg kan tjekke for at lokalisere
årsager til de nævnte ekstralyde er velkomne!

--
vh Lone

Fra : Martin [TMM]

Dato : 16-02-08 19:38

Hej
Lone wrote:
> 1) kraftige vibrationer i speederpedalen skyldtes at
> kablet hvilede på den lodretplacerede 'ufo' (forbundet
> med bremsevæskebeholderen og placeret under denne)

Bremsekraftforstærkeren.

> [...]
> a) en høj, syngende 'uuuuu-lyd' der stiger med accelleration
> Kan ikke sige noget om hvor den kommer fra - umulig at

Havde noget lign. i min egen felicia. Det viste sig at være en diode der var
gået til de evige diode-marker i generatoren. Det skete, ligesom i dit
tilfælde, i forbindelse med et skift af laderelæet.
Så enten må du have en ny generator, eller skifte dioden i generatoren selv,
hvis du er lidt fiks på fingrene eller kender en der er.

> [...]
> plejer at være der:
> -- ene en propellyd som kommer fra området
> midtskibs hvor motoren sidder (noget med ventilerne??)

Felicia 1,3 er berygtet for at have "klikke-lyde" fra ventilerne. Har det
også på min egen 1,3'er oghar efterhånden vænnet mig så meget til det, at
jeg ikke længere hører dem. Om det er det samme i din, er ikke lige til at
sige, men det lyder til at det kunne være det.

Mvh
Martin

Fra : Lone

Dato : 16-02-08 20:18

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i en meddelelse

> Bremsekraftforstærkeren.

Takker for navnet!

> [...]
> diode-marker i generatoren. Det skete, ligesom i dit tilfælde, i forbindelse med et skift af

Æv da..............

> Så enten må du have en ny generator, eller skifte dioden i generatoren selv, hvis du er lidt fiks
> på fingrene eller kender en der er.

Hmmm..........ny generator. Lyder ikke så sjovt. av av av ..........
Lidt fiks på fingrene....tjoo...men skal jo vide hva der ska fixes

Hvor sidder den diode (hvad er en generator-diode /hva laver
sådan en fætter og hvodden ser den ud?)
Hvordan tjekker jeg om det er den? Og findes der specielle
typer, eller ka jeg bare daffe ind hos merkonomen og sige
jeg skal bruge en diode til generatoren på en felicia?

> [...]
> i din, er ikke lige til at sige, men det lyder til at det kunne være det.

Jow - men den plejer ikke lyde sårn. Har immervæk kørt i den et
par år nu. Det er ikke en metal-lyd der er kommet til ekstra.....
Synes den plejer lyde som en gl. symaskine, bare forstærket, men
den dersens ekstra propellyd er underlig (flaf-flaf-flaf-flaf-flaf)

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 17-02-08 10:14

> [...]

> Så enten må du have en ny generator, eller skifte dioden i
>generatoren selv, hvis du er lidt fiks på fingrene eller kender en der er.

Hmmm.. iflg. wikipedia
http://da.wikipedia.org/wiki/Diode

er en diode en ensretter..............hvor skulle den syngende
lyd komme fra hvis det er dioden der har lagt sig til at dø?
Og det ville vel også vise sig ved manglende strøm på
batteriet el. lign.?

--
vh Lone

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-02-08 20:06

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvinenede rem tog fik min opmærksomhed,
> og åbenbart også mekkens, for efter at de har
> haft bilen på værkstedet igen er remmen sat

ABS- + airbag-lampe har skreget til dig at der var fejl på generatoren.

> [...]
> du så 'pille ved'?
>
> Hvis du så fandt ud af at det var laderelæet på
> generatoren der skulle skiftes + et par forlygte-

Generatoren, for at se om der var andet der var gået.

> Jeg har pt fundet frem til at
> 1) kraftige vibrationer i speederpedalen skyldtes at
> kablet hvilede på den lodretplacerede 'ufo' (forbundet
> med bremsevæskebeholderen og placeret under denne)

Kablet har være rykket til siden, for at kunne komme til generatoren.

> 2) luftkassen gik på stel/karossen og gav en voldsom
> drrrr-lyd ved acc. ifm sving og op af bakke

Igen, for at kunne komme til generatoren.

> Begge steder har jeg sat noget cykelslange i klemme
> som midlertidig løsning. (agter at sætte bilen hos
> mekken og lade dem sætte tingene i orden, så det
> er godt nok for nu)

Få mekanikeren til at kigge på bilen igen.

> [...]
> plejer at være der:
> -- ene en propellyd som kommer fra området
> midtskibs hvor motoren sidder (noget med ventilerne??)

Sidder der blæservinger på generatoren?
Går disse vinger imod noget?

> --den anden lyd kommer fra den roterende rem - der plejer
> ikke være nogen lyd fra remmen - men jeg kan alligevel
> bedst beskrive lyden som 'en rem der trækkes'/ noget
> der roterer mod modstand

Den skal ikke give væsentlige lyde fra sig

> [...]
>

> Alle forslag til hvad jeg kan tjekke for at lokalisere
> årsager til de nævnte ekstralyde er velkomne!

En generator der stadig er defekt.
Kombineret med en mekaniker der ikke monterer delene korrekt efter endt
reparation.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Lone

Dato : 16-02-08 20:58

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ABS- + airbag-lampe har skreget til dig at der var
>fejl på generatoren.

Ja - de skreg om 'noget' - og jeg var på værkstedet
mæ det vuns hvor en lærling aflæste "abs. fejl ved sikring 30"
Han rykkede lidt i nogen sikringer ude i motorrummet,
men anede ikke hvilken der var nr. 30. Så han nulstillede
boxen. Næste morgen sprang så også forlygterne ......
(og jeg har iøvrigt kun 22 sikringer i den alm sikringsbox,
hvoraf nr 11 og 14 til abs ikke fejlede noget - det havde
jeg selv tjekket)

Du ville som det første tjekke generatoren? Der er
ikke andet det kunne tyde på som ville kunne betyde
der er 'pillet' helt andre steder inden den rette fejl
blev fundet?

> Generatoren, for at se om der var andet der var gået.

Ok. Forstår jeg vist ikke lige? Du ville tage generatoren
ud? Eller? - hvordan tjekke om der var andet der var
gået? Hvad kunne det fx. være.........

> Kablet har være rykket til siden, for at kunne komme til generatoren.

Hm...sidder jo slet ikke derovre....

> Igen, for at kunne komme til generatoren.

Tjo - de har skullet have låget af luftkassen for at
skifte pæren (yderste to clips var heller ikke spændt, så
thats a fact ) - men hvordan skulle det kunne få selve
luftkassen til at gå på pludselig. Medmindre sæføli de
har haft rørene pillet af og sat dem anderledes på
efterfølgende. De rør sidder bare så langt tilbage
ift generatoren at det ikke rigtig gir mening - der er
masser af frirum til at løfte generatoren op fra sin
plads uden nogensinde at berøre de rør/luftslanger.

> Få mekanikeren til at kigge på bilen igen.

Ja - det har jeg også tænkt mig. Men når jeg først får
en bil retur med skævtsiddende rem, og dernæst en bil
retur hvor de ekstra lyde fra første rep ikke er væk. Så
kræver det åbenbart ret præcise anmodninger, og da
skift af laderelæ og pærer har taget 2 timer, så tør jeg
altså ikke overlade fejlfindingen helt til dem. (var jeg
millionær kørte jeg nok ikk i skoda ...see

> Sidder der blæservinger på generatoren?
> Går disse vinger imod noget?

Ja - der sidder vinger med sådan et knæk på over mod
hjulet som remmen sidder på. Men det ser ikke ud til de
går imod noget. Havde lige hånden under - heller ikke
nogen ledninger/slanger el noget der går på nedefra.

> Den skal ikke give væsentlige lyde fra sig

Det undrer også mig. Da jeg fik remmen skiftet for 1½ år
siden lyttede jeg jo noget efter fordi den havde hvinet en
del inden. Og med den nye rem sagde den jo ikke noget.

> En generator der stadig er defekt.

Du mener jeg skal have generatoren gen-undersøgt?

> Kombineret med en mekaniker der ikke monterer delene korrekt efter endt reparation.

Hvad kan - udover remmen og luftkassen - være monteret ukorrekt
som kan gi lyde fra sig?

--
vh Lone

Fra : Brian

Dato : 16-02-08 22:32

Lone wrote:

> Tjo - de har skullet have låget af luftkassen for at
> skifte pæren (yderste to clips var heller ikke spændt, så
> thats a fact ) - men hvordan skulle det kunne få selve
> luftkassen til at gå på pludselig.

Luftfilterkassen sidder ofte i nogle gummiophæng. Mangler de, vil skidtet
sidde og resonere.

Rusk lidt i hele kassen, og mærk hvor den går på henne.

/Brian

Fra : Lone

Dato : 16-02-08 23:25

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:47b75655$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

> Luftfilterkassen sidder ofte i nogle gummiophæng. Mangler de, vil skidtet sidde og resonere.

Aha? Så er det da nok dét der er galt!
Den sidder kun med en skrue i bunden. Det undrede jeg
mig også over.

Jeg må lige ud og lure i morgen ved dagslys om
der skulle være mulighed for noget gummiophæng
der mangler!

Tak for tippet!

> Rusk lidt i hele kassen, og mærk hvor den går på henne.

Har jeg gjort - der er lissom et hak i karossen som må være
beregnet til kassens kant på den nedre halvdel af kassen
- når jeg sætter et stykke cykelslange i klemme dér så
forsvinder drrrrr-lyden. Måske det er meningen der skal
sidde en art gummibelægning på den kant som så
er blevet skubbet af. (det er ikke sådan 'bare lige' at få
låget løftet af... det skal lirkes)

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 17-02-08 16:31

Mangler de, vil skidtet sidde og resonere.

> Aha? Så er det da nok dét der er galt!
> Den sidder kun med en skrue i bunden. Det undrede jeg
> mig også over.

Æv - kan ikke lige se hvor der evt. burde sidde noget
ophæng desværre. Nå - men tak for buddet

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 19-02-08 21:30

> [...]
> Lone wrote:
>

> Luftfilterkassen sidder ofte i nogle gummiophæng. Mangler de, vil skidtet sidde og resonere.

Ups....sidder lige og roder med Haynes .......tror sgisme
du har ret alligevel!

der står: "....housing is secured by a plastic nut [den har jeg
spottet - deri sidder skruen] ....and by two rubber mountings
at the side pressed into holes in the inner wing"

Det må jo betyde der burde sidde nogen gummifutter
på karossen som kassen skal skubbes ind på for
at sidde fast...........dvs. jeg må have hele kassen
af og lure hvor de sidder så!

På'en igen

--
vh Lone

Fra : Brian

Dato : 21-02-08 21:53

Lone wrote:

> Ups....sidder lige og roder med Haynes .......tror sgisme
> du har ret alligevel!

Når du nu har besluttet dig for at makke lidt med det selv, er Haynes svær
at undvære.

> [...]
> på karossen som kassen skal skubbes ind på for
> at sidde fast...........dvs. jeg må have hele kassen

Sådan lige fra hukommelsen mener jeg at der på min gamle Golf (der minder en
del om din Felicia) er der et par "kugler" støbt ind i bunden af
filterkassen, som så skubbes ned i en gummimembran.

/Brian

Fra : Lone

Dato : 22-02-08 00:24

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:47bde491$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> Når du nu har besluttet dig for at makke lidt med det selv,
>er Haynes svær at undvære.

Ja - jeg har bare lidt svært ved at finde rundt i den......

Og der er ikke nogen tegninger af hvor de gummi-fæster
sidder. Jeg ville til at bakse med det i går, og stod og
kiggede ned på alt det jeg sandsynligvis ville være
nød til at demontere for at få bundkassen op og finde
ud af om de gummifætre overhovedet var der........

........og så tog jeg den beslutning at aflevere bilen
ved mekanikeren i dag, sammen med en liste over
div. lyde og sære vibrationer + min fejlsøgning på
tingene.

Så nu får jeg ikke selv 'fingrene' i det /set ved selvsyn
hvor de sidder til en anden go gang - men jeg ville hellere
lade bilen være som den var, med de særheder den
havde fået efter de sidste besøg på værkstedet -
for tænk nu hvis jeg fik lavet noget klams når det hele
skulle monteres igen

> Sådan lige fra hukommelsen mener jeg at der på min
>gamle Golf (der minder en del om din Felicia) er der et
>par "kugler" støbt ind i bunden af filterkassen, som så skubbes ned i en gummimembran.

Tak for det!
Jeg spørger ham om det når jeg henter den på mandag!

Når først han har fixet det de har bragt uorden i, kan jeg
bedre stå inde for at rode lidt med den selv - for så ved jeg
det er mine egne pilfingre der evt. har lavet rod i noget
hvis ikke det lykkes.

Tak for dine indspark!

--
vh Lone

Fra : Sp@msen

Dato : 17-02-08 22:25

"Lone" skrev i meddelelsen
> [...]
Hvordan ser den slange ud fra udstødningsmanifolden til luftfilteret, meget
rusten eller løs på anden vis?
hvis en sådanne findes på din bil..
(har en skoda favorit hvor den hoppede og dansede i takt med omdrejningerne
på motoren)

> [...]
> altså ikke overlade fejlfindingen helt til dem. (var jeg
> millionær kørte jeg nok ikk i skoda ...see
har så ikke så meget at gøre med hvor mange penge man har, og valget mellem
hvilken bil man vælger at køre rundt i..
http://www.huffingtonpost.com/2006/03/27/ikeas-billionaire-boss-s_n_17952.html
:)

> [...]
> del inden. Og med den nye rem sagde den jo ikke noget.

> Du mener jeg skal have generatoren gen-undersøgt?
det er ikke igennem radioen du hører den der uuuuhhh lyd?
(så der mangler "støj" dæmpning af din nye generator/tændspole)?

vh.
Flemming

Fra : Lone

Dato : 17-02-08 23:25

"Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse

> har så ikke så meget at gøre med hvor mange penge
>man har, og valget mellem hvilken bil man vælger at køre rundt i..
> [...]

Lige på kornet! Du har fuldstændig ret!

> det er ikke igennem radioen du hører den der uuuuhhh lyd?
> (så der mangler "støj" dæmpning af din nye generator/tændspole)?

Nu er det ikke tændspole eller generator der er blevet
skiftet, men laderelæet på generatoren. Og lyden er der
når radioen er slukket........den kommer ikke fra højtalerne
- hvis det er dét du mener?

--
vh Lone

Fra : Sp@msen

Dato : 19-02-08 15:36

"Lone"
> Nu er det ikke tændspole eller generator der er blevet
> skiftet, men laderelæet på generatoren. Og lyden er der
> når radioen er slukket........den kommer ikke fra højtalerne
> - hvis det er dét du mener?

det var det, og ok :)

mvh.
Flemming

Fra : Lone

Dato : 18-02-08 23:03

> [...]
> hvis en sådanne findes på din bil..
> (har en skoda favorit hvor den hoppede og
>dansede i takt med omdrejningerne på motoren)

Æv - det du skriver her så jeg ikke forleden fordi du
ikke lige havde lavet en 'luftlinje' mellem det jeg skrev
og dit svar............(man gider jo ikk lige side og genlæse
sit eget skriv igen - det er svarene der er in'trasante

tak for tippet! - det vil jeg da lige tjekke ved dagslys.
Der går en tyk støvsugeragtig slange fra luftfilter til
gasspjædsklumpen som jeg har luret på om man kunne
dreje lidt på så den måske holdt kassen væk fra karossen
- og så går der to andre ......dem vil jeg lige tjekke!

Hvad stillede du op med din? Altså for at stoppe
den støjende 'jumping boogie' adfærd.

--
vh Lone

Fra : Sp@msen

Dato : 19-02-08 17:07

"Lone"

> Hvad stillede du op med din? Altså for at stoppe
> den støjende 'jumping boogie' adfærd.

flåede p**set af :)
(da det kun er en hjælpe varmer til luften, og man skulle skrue spjældet
over så den hev luft derfra istedet)
og så gav jeg min far den her igår..altså bilen! :)

mvh.
Flemming

Fra : Lone

Dato : 19-02-08 21:30

> "Lone"

> flåede p**set af :)

Lyder lidt vel voldsk' (men støj ka vel få adrenalinpumpen
til at piske stemningen nok op te'ed ;)

> (da det kun er en hjælpe varmer til luften,

Hjælpevarmer......ehhh.... hvis det er ligegyldigt
hvorfor er der så forbindelse ml. ustødnings-
manifold og luftfilterkassen?

>og man skulle skrue spjældet over så den hev luft
>derfra istedet)

*skulle skrue spjældet over* Det da vist udenlandsk
det dér, hva? (fatter ikke en bønne ;)

Well - men der var ikke noget hoppedans i slangen
ml manifolden og filterkassen, - eneste jeg lige
undrede mig over var at der ikke var noget
spændbånd på slangen inde på studsen ved
manifolden....... skal der ikke være det alm.vis?

--
vh Lone

Fra : Sp@msen

Dato : 23-02-08 23:09

"Lone"

> Lyder lidt vel voldsk' (men støj ka vel få adrenalinpumpen
> til at piske stemningen nok op te'ed ;)

Det fjernede lyden (larmen).. :)

> Hjælpevarmer......ehhh.... hvis det er ligegyldigt
> hvorfor er der så forbindelse ml. ustødnings-
> manifold og luftfilterkassen?

du har ret, var ikke særlig godt skrevet heh men..
det er kun noget jeg tror, når du kører om vinteren er det typisk meget
kold/fugtigt luft, hvis den så er vippet over så den får noget forholdsvis
varm/tør luft har du ikke dannelse af "is".
dvs. din karburator ikke fryser, og virker derfor bedre (sætter sig ikke
fast i en stilling osv. osv.)

> *skulle skrue spjældet over* Det da vist udenlandsk
> det dér, hva? (fatter ikke en bønne ;)
ja der sad/sidder typisk en form for møtrik eller anden tilspænding af
positionen for "dækpladen til den varme luft i luftfilterkassen" :)
eller ved jeg sgi'sme ikke lige hvordan man forklarer dén slags..

> [...]
> undrede mig over var at der ikke var noget
> spændbånd på slangen inde på studsen ved
> manifolden....... skal der ikke være det alm.vis?

vil tro at de store varme sving -40grader - > 1000+grader er nemmere at
styre uden ekstra pres i form af en ekstra ring.
da det som regel også er lavet i flexslange så bør den holde rimelig tæt. så
det er vist meget almindeligt at det bare er fastgjort oppe (for ikke at
falde af/ned..)

mvh.
Flemming

Fra : Lone

Dato : 24-02-08 10:19

> du har ret, var ikke særlig godt skrevet heh men..

Det var nu mere fordi jeg ikke lige ku greje hva du
mente med 'hjælpevarmer' - og den bemærkning fik
mig til at sidde med gluggerne i Haynes for at se
og jeg kunne lure hvodden det skulle forstås ........
(- det blev jeg så ikke så meget klogere af - men jeg
spottede tilgengæld noget tekst om at luftkassen
bør sidde i spænd på nogen gummifætre - så
lidt kom der ud af det ilywl

> [...]
> dvs. din karburator ikke fryser, og virker derfor bedre (sætter sig ikke fast i en stilling osv.

Hmmm....jeg spotter lige en chance for at forstå noget her.
Nu har jeg ikke lige bilen ved hånden - men ud over slangen
over til 'karburatoren' /gasspjældet som jeg går ud fra fører
tør, tempereret luft (alt efter hvad følerne melder tilbage der
er brug for ved gasspjældet ) - så går der både en slange fra
kassen frem til fronten hvor 'radiatoren' sidder, og en
anden over til udstødnings-manifolden.

Jeg ville jo egentlig tro der var brug for at der blev hentet
henholdsvis varm og kold luft til kassen - via to indtag der
så kunne åbnes/ lukkes for i kassen så den rette temperatur
ku skabes i den luft der sendes til gasspjældet.

Men hvis der faktisk hentes varm luft ind i kassen _både_
fra manifolden og fremme ved 'radiatoren' ......hvodden
filen får den så fat i noget kold luft at blande med?

Hmmm...når du så kalder luften fra udst.manifolden
'hjælpevarme' - er det så fordi luftkassen henter den
varme luft herfra indtil bilen er så varm at den kan hente
den fra slangen ved radiatoren? Altså en art umiddelbar
lufttørring/luftopvarmning ved motorstart...........som den
så selv lukker for når der kommer varme nok fra den
anden?

> ja der sad/sidder typisk en form for møtrik eller anden tilspænding af positionen for "dækpladen
> til den varme luft i luftfilterkassen" :)

Mener du at du på luftkassen kunne justere på en møtrik
så kassen lukkede for luftindtag fra manifolden og kun tog
luft ind fremme ved radiatoren............altså
at der sidder en art åbne/lukke-klap på manifoldslangens
tilslutning til kassen der kan justeres til at være permanent
lukket?

> eller ved jeg sgi'sme ikke lige hvordan man forklarer
>dén slags..

Nåeh...det går da meget godt. Nu er jeg jo bare ikke så
velbevandret i dele og funktioner - og så er det småsvært
lige at kunne se for sig hvad der er tale om hvis ikke det
bliver 'skåret ud i pap'

> [...]
> almindeligt at det bare er fastgjort oppe (for ikke at falde af/ned..)

Okay - tænkte bare at det gir den mere bevægelsesfrihed,
og dermed større mulighed for evt. at støje. Men hvis ikke der
er noget 'pres' på i den luft den fremfører, så er der jo nok
ikke meget bevægelse i den.

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 24-02-08 12:43

"Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse

Det er altså lidt forvirrende ...................hmm...
prøver lige igen..............

Sådan som jeg kan tygge mig igennem haynes,
så får luftfiltret altså KUN varm luft via slangen knyttet
til udstødningsmanifolden ..................så hvis du
flår slangen af og permanent lukker for det sted
hvor den varme luft skal komme ind.......så får du
jo ikke opvarmet/tørret luften?

(Trækkes den omgivende luft (vintertid=kold, fugtig
luft) ind i luftkassen via slangen der går frem til fronten
ved radiatoren?)

> det er kun noget jeg tror, når du kører om vinteren er det typisk meget kold/fugtigt luft, hvis
> den så er vippet over så den får noget forholdsvis varm/tør luft har du ikke dannelse af "is".

Hvad er det for en 'den' du mener 'vipper over'?
En eller anden flaps der kan lukke af for indtag af den
omgivende kølige/fugtige luft så kassen kun får den
varme luft fra slangen v udst.manifolden......eller?

--
vh Lone

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 13:51

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>Det er altså lidt forvirrende ...................hmm...
>prøver lige igen..............

Det er nu ikke så svært alligevel - når det er koldt i vejret har en
bil med karburator det bedst med varmere luft - den luft henter man
tit ved at have an slange (bælg) ned til et skjold, der sidder omkring
udstødningsmanifolden, da den hurtigt er varm

Man gør det for at undgå is i karburatoren - på nogle biler sidder
der ent sommer/vinter omstilling på luftfiltret, andre klarer det
selv, med termostat, der med vaccum styrer en klap inde i
luftfilterhuset

Se evt http://www.dkfritidbil.dk/debat/luft/index.htm

Der er det vist på en ældre Ford Sierra

--
Jan_stevns

Fra : Lone

Dato : 24-02-08 17:33

<jan_stevns> skrev i en meddelelse news:8so2s3hdigngkablv6fbg60s7hq4o0o408@dtext.news.tele.dk...

> andre klarer det selv, med termostat, der med vaccum
>styrer en klap inde i luftfilterhuset

Tror det er sådan en der må være på min. Der er i hvertfald
ikke noget med sommer/vinter omstilling.

> Se evt http://www.dkfritidbil.dk/debat/luft/index.htm

Ok - den ser jo rimelig enkelt ud.! Men der sidder
karburatoren skjult under den runde filterkasse - not?
Dvs. Som det ser ud trækkes alm luft fra omgivelserne
ind mod luftfiltret via den store slange - inden den luft når
til luftfilterkassen tilføres varm luft fra manifoldomr., og den
nu tempererede luft ryger ind gennem luftfiltret.....og derfra
vidre til karburatoren. Right?

Sårn ser det bare ikke ud på min bil........ hmmm...

Jeg har lagt tegning og foto her:

http://www.gratisupload.dk/show.php?fileId=8947 (tegning)
(det er sådan det ser ud i min bil - selvom det er en 1,3 og
der står det er til en 1,6 på tegningen!!)

http://www.gratisupload.dk/show.php?fileId=8948 (foto)
(mobilfoto af området ved luftfiltret)

Kan det du skriver om bil med kaburator omskrives til min bil?

--
vh Lone

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 20:09

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>Ok - den ser jo rimelig enkelt ud.! Men der sidder
>karburatoren skjult under den runde filterkasse - not?

Lige præcis.

>Dvs. Som det ser ud trækkes alm luft fra omgivelserne
>ind mod luftfiltret via den store slange - inden den luft når
>til luftfilterkassen tilføres varm luft fra manifoldomr.,

næsten ..... der sidder et spjæld, der skifter mellem varm luft fra
den blanke bælg ned til udstødningsmanifolden, og almindelig luft, fra
den bælg, der går frem til fronten af bilen

>Kan det du skriver om bil med kaburator omskrives til min bil?

Tjaehhhh - jeg kan ikke se ned i bunden af dit luftfilterhus ;)

--
Jan_stevns

Fra : Lone

Dato : 24-02-08 22:28

<jan_stevns> skrev i en meddelelse news:e2g3s3touj5d6a0e49ad70f4b33gp250tg@dtext.news.tele.dk...

> Lige præcis.

ok.

> næsten ..... der sidder et spjæld, der skifter mellem varm luft fra
> den blanke bælg ned til udstødningsmanifolden, og almindelig luft, fra
> den bælg, der går frem til fronten af bilen

Oki. Dvs. justeringen af det spjæld sker via en eller anden form for
returbesked fra en temp.måler i luftfilterkassen. Ja?

Hmmm...der er noget der dæmrer, mener der var noget ved min
gl polo .... en lille tynd slange mellem luftkassen og 'mellemleddet/
spjældleddet' på de store luftslanger..........via dén sendtes besked
til det der 'mellemled' hvor der enten blev lukket varm eller kold luft
igennem til filtret. Mener det var en art vacuum der puffede til en
membran som så justerede hvordan spældet åbnede/lukkede
for varm/kold luft. Hvis den lille slange revner eller membranen
mørner justeres temp. ukorrekt, med risiko for at bilen hugger
under kørslen fx.

Nå - men den polo er jo død og borte....og feliciaen ser bare slet
ikke ud til at fungere på samme måde. De to slanger _ind_ i_
luftkassen tager åbenbart henhv. alm luft og varm luft ind
- gennem hver sin åbning. Så langt så godt.

> Tjaehhhh - jeg kan ikke se ned i bunden af dit luftfilterhus ;)

Æv...... - hvad vil du se efter dér da?

Min scanner er i udu, øv.....og bilen er ved mek.
......men jeg kan da fortælle at jeg på et billede i Haynes kan
se nede i luftfilterhus-bunden, at nærved hvor slange nr.12
sidder på kassen (se tegningen)
http://www.gratisupload.dk:80/show.php?fileId=8947
sidder der indenfor i bunden en lille 'dims'
der hedder " air cleaner inlet air temperature sensor" - og der
hvor slange nr 10 sidder på- sidder der lige indenfor på
kassens inderside en flap der hedder " flap valve".
(Der står at den der "flap valve" er 'temperature controlled" )

Mere er der ikke at se nede i bunden. Ka det bruges?

Ellers må det vente til jeg får scanneren fixet - eller tid til at tage
et billede i dagslys ned i bunden af kassen når jeg har fået
bilen retur fra mek..........Blir nok ikke før onsdag jeg når det.

Er der andet du skal se/vide om bilen for at kunne omskrive fra
en karburator-bil?

--
vh Lone

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 22:58

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev :

>(Der står at den der "flap valve" er 'temperature controlled" )

>Mere er der ikke at se nede i bunden. Ka det bruges?

Ja - det er fint nok - noget styrer omskifningen mellem de 2
luftindtag til luftfilterkassen, så dybest set, sker der det samme

> [...]
>bilen retur fra mek..........Blir nok ikke før onsdag jeg når det.

>Er der andet du skal se/vide om bilen for at kunne omskrive fra

Nope - tingene lader til at fungere på samme vis - noget styrer ;)
--
Jan_stevns

Fra : Lone

Dato : 24-02-08 23:32

<jan_stevns> skrev i en meddelelse news:b1q3s3hcbsigg9vfljrtpdgnqr81v5u25t@dtext.news.tele.dk...

> Ja - det er fint nok - noget styrer omskifningen mellem de 2
> luftindtag til luftfilterkassen, så dybest set, sker der det samme

ok. så forstår jeg bare ikke hvodden Flemming ku flå
slangen fra udst.manifolden af....stille om på spjældet
og køre videre. Men sårn er der jo så majet...........

--
vh Lone

Fra : Sp@msen

Dato : 25-02-08 00:52

"Lone"
> ok. så forstår jeg bare ikke hvodden Flemming ku flå
> slangen fra udst.manifolden af....stille om på spjældet
> og køre videre. Men sårn er der jo så majet...........

Den kørte/kører ok uden den, det har jo ikke ligefrem været meget vinter i
DK,, endnu? :)
men ét er sikkert, det er den nok den billigste 'bil' jeg har haft, jow
havde en fiat128, men den var grimmere :)

nu er det et par mercere, og en kia cee´d, kia'en den kan godt anbefales til
de penge :)

mvh.
Flemming

Fra : Lone

Dato : 25-02-08 23:36

> Den kørte/kører ok uden den, det har jo ikke ligefrem
>været meget vinter i DK,, endnu? :)

Besyndeligt at lufttemperaturen kan være så vigtig på
nogle biler og ikke på andre. Nå men det er da fjong hvis
det virker på din/din fars bil

--
vh Lone

Fra : Møller

Dato : 24-02-08 20:09

jan_stevns wrote:

> [...]
> der ent sommer/vinter omstilling på luftfiltret, andre klarer det
> selv, med termostat, der med vaccum styrer en klap inde i

øh du Jan kan du ikke lige spørge Claus om hvor karburatoren på en multipoint indsprøjtningsmotor
sidder

På monopint model er der der automatisk blande spjæld, jeg kan skutte finde det på 136M.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 20:35

Møller <Ma@g2net.dk> skrev :

>øh du Jan kan du ikke lige spørge Claus om hvor karburatoren på en multipoint indsprøjtningsmotor
>sidder

Nej - han er på arbejde.

--
Jan_stevns

Fra : Møller

Dato : 24-02-08 20:26

jan_stevns wrote:

> [...]
> der ent sommer/vinter omstilling på luftfiltret, andre klarer det
> selv, med termostat, der med vaccum styrer en klap inde i

Den virker da ikke på den fåård, vacuumslangen mangler da vist
Men bortset fra det fru kammerherrerinde.... så er beskrivelsen korrekt.

Men der var en der nævnte noget om tør luft luften bliver kun varmet op, den indholder da den
samme mængde vand, men nedkølingen ved fordampningen af benzin en karburator formindskes, og hermed
faren for isdannelser i en karburator, men med en multipoint indsprøjtning tror jeg ikke faren er så
stor, så derfor er der nok ingen omstilling på benævnte bil, og alle motorer har jo den bedste
fyldningsgrad med kold luft, det er måske derfor nogle er forsynet med intercooler.

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 20:36

Møller <Ma@g2net.dk> skrev :

>Den virker da ikke på den fåård, vacuumslangen mangler da vist

Næppe et problem længere ;)

>Men bortset fra det fru kammerherrerinde.... så er beskrivelsen korrekt.

Takker ;)
--
Jan_stevns

Fra : Lone

Dato : 17-02-08 19:48

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En generator der stadig er defekt.

Arbejder generatoren /drejer dens blæservinger
når bilen ruller afsted i frigear?

Jeg lavede flg. forsøg i dag:
1)
80/90 km/t ud af lige/let nedaf-skrånende vej -
satte i frigear = propellyden forsvandt!

--
vh Lone

Fra : Møller

Dato : 17-02-08 23:30

Lone wrote:
> [...]
> 1)
> 80/90 km/t ud af lige/let nedaf-skrånende vej -
> satte i frigear = propellyden forsvandt!

Det hørte jeg også i eftermiddags:
det var et svævefly med motor, da den var kommet op slog den motoren fra

Møller

Fra : Lone

Dato : 17-02-08 23:42

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse news:47b8b57f$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det hørte jeg også i eftermiddags:
> det var et svævefly med motor, da den var kommet
>op slog den motoren fra

))
kald lige min bil for et svævefly igen, hva ......
- det kan være den hører hva du siger - og
så ku jeg være airborn til og fra jobbet i morgen.
Ikk' så dårligt (skal nok la' være med at tømme
askebægre ud over kbh 's området og skræmme
buschaufførerne ;)

--
vh Lone

Fra : Claus Frørup

Dato : 19-02-08 17:02

Isang tao pinangalanan, Lone nagsulat:

klip
> [...]
>så ku jeg være airborn til og fra jobbet i morgen.
>Ikk' så dårligt (skal nok la' være med at tømme
>askebægre ud over kbh 's området og skræmme

Af hjertet tak

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Lone

Dato : 19-02-08 22:37

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

> Af hjertet tak

(....det' da vist en Folmer/BJ frase du har hugget
dér.......)

Nå men........selv årsag

--
vh Lone

Fra : Møller

Dato : 20-02-08 15:59

Lone wrote:

> (....det' da vist en Folmer/BJ frase du har hugget
> dér.......)))

Margrethe d.II !

Må men løftede fartøjet sig fra jorden?
Ikke Clausbussen, men tjekken?

Møller

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-02-08 16:39

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse

Huskeregel:
Læs hvad der står.
Mindst 2 gange hvis det ser underligt ud.

> Ikke Clausbussen, men tjekken?

Tjek kalabusen?

Nå-nej, det var _ikke_ meningen

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-02-08 16:34

Isang tao pinangalanan, Lone nagsulat:

>"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

>(....det' da vist en Folmer/BJ frase du har hugget
>dér.......)

Tjoh...måske..... men pyt... den er vel ment

>Nå men........selv årsag

D' så lidt..

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-02-08 15:31

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det hørte jeg også i eftermiddags:
> det var et svævefly med motor, da den var kommet op slog den motoren fra

Svævefly?

Nej, nærmere BUFF.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Tau

Dato : 17-02-08 11:21

Jeg har selv haft skoda og der var så megen larm i den, alle alle de
forskellige elementer der larmede blev mere synlige, jo flere elementer der
blev gjort støjfri. Altså en støj kan godt altid have været der, men man
hører den ikke fordi der er rigtige mange støjkilder igang, og først når en
støjkilde bliver stoppet hører man bedre de andre.

vh
Poul

Fra : Lone

Dato : 02-03-08 13:42

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse news:47b80a75$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> støjkilder
>igang,og først når en støjkilde bliver stoppet hører

Underligt - jeg ser først dit indlæg nu, hvor jeg læser
gruppen via en anden bruger på pc'en........hmm..

Mit problem var at jeg hentede en bil der generelt
lød temmelig ubekendt - altså i det samlede lydbillede
........og så er det jo bare at gå i gang med 1) at adskille
lydene ....og 2) finde ud af om det er ok de er der eller ej.

Det sidste lidt af et vanvittigt foretagende for en med
så ringe kendskab til dele/funktioner som undertegnede

Nå - men status quo er at luftfilterkassens ophæng var
knækket - og det stykke cykelslange jeg havde sat i
klemme ud mod siden v.karossen kun tog nogle af
de lyde det afstedkom mht resonans.
Propel/Drrrr-lyden der fulgte motoromdr. skyldtes
åbenbart kassens plastrørsforbindelse til gasspjælds-
klumpen + at den stadig vibrerede mod hjulkassen
nedaftil, og desuden var højre hjulleje defekt.

Knirkende/dirrende /tikkende lyd i instrumentpanel kom
fra speedometer-kablet.....så det skal af og smøres en
dag hvor mekken har tid.

Propelagtig lyd i instrumentpanelet er der endnu ikke
fundet en årsag til.

Vibrationer i speederpedalen skyldtes at kablet læner
ned mod bremseforstærkeren ude i motorrummet - men
det kan ikke flyttes fra den position iflg. mekken, for så vil
der være risiko for knæk på det.......så indtil videre fixer
jeg det fortsat med min 'lappeløsning' = at sætte et lille
stykke cykelslange i klemme mellem kabel og beremse-
forstærkeren. Måske jeg på sigt kan hitte en art gummi-
isolering som kablet kan beklædes med lige på det sted.
Underligt den pludselig begynder at vibrere hvis det kabel
har siddet sådan hele tiden, men nå.

Uhhhh...lyden kunne mekken ikke høre - ( det var desværre
storm + regnvejr den dag jeg havde ham med ude at køre,
så jeg må forbi en dag i tørvejr) - men han mente
det ku være mine grovmønstrede vinterdæk - og at det
også kan være dækkene der giver vilde vibrationer i
undervogn og rat. Underligt det lige skulle begynde ifm.
at bilen har været på værksted - men nok bare et tilfælde.
Jeg har fået at vide, at fx. på vw'er fra midt 90'erne
kan dækkene slides lidt a la traktordæk i mønstret
og symptomerne ka komme ret pludseligt - og så
kan det evt. løses ved at bytte rundt på dækkenes
placering (for/bag el på kryds) - så det er måske en
mulighed.
Jeg må lige prøve at ha sommerdækkene på en af
dagene og se om det gør en forskel.

Da jeg hentede bilen mandag fra mekken lød en enkelt
gang en grim skurrende fjeder-lyd fra bagenden da jeg
kørte nedaf bakke på en dårligt asfalteret vej (dvs. over
et bumb) - men ved inspektionen ved mekken onsdag
var der hverken noget at se ved fjedre/skåle eller
udstødningsophæng - så det må vise sig om det dukker
op igen. Der var ikke umiddelbart nogen forklaring på dét.

Så - indtil vidre var der da forklaringer på det meste. Det
gir lidt ro til at køre vidre - og måske ovenikøbet høre
lidt radio igen ))

Tak til alle for div. tips og indspark undervejs!

--
vh Lone