/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hjælp til kølervæske i motor/udstødning - ~
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-08 17:31

Hej,

Bilen: Peugeot 309, 1,6 GT.
Den har stået stille i 3 måneder og jeg har nu haft den startet igen.
Problemet: Alt kølervæsken forsvinder ind i motoren/ud af udstødningen.
Den var tom efter små 5 minutter.

Det er en bil jeg skal bruge ét måneds tid indtil jeg får min egen tilbage
igen.

Det er en omgang grumset olie der nu er i motoren / gullig, samt køleren er
helt tom.

Det skal siges at jeg har haft den grumsede væske i motoren før(set første
gang for 11 måneder siden), så det må være en læk, rustsag eller lignende
som nu er helt graverende.
Der er ikke tegn på utætheder ved køleren, og alt væsken/vandet kom ud af
udstødningen.

Hvor kan problemet evt. være? Kølervæsken ligger normalt i topstykket så
vidt jeg husker, så måske jeg kan nøjes med at udskifte dette?
Andre bud på hvor fejlen kan være?





 
 
Ukendt (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-08 17:42


"Anden" <anden112-snabela-hotmail-dot-com> skrev i meddelelsen
news:47b46c8e$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Bilen: Peugeot 309, 1,6 GT.
> Den har stået stille i 3 måneder og jeg har nu haft den startet igen.
> Problemet: Alt kølervæsken forsvinder ind i motoren/ud af udstødningen.
> Den var tom efter små 5 minutter.
>
> Det er en bil jeg skal bruge ét måneds tid indtil jeg får min egen tilbage
> igen.
>
> Det er en omgang grumset olie der nu er i motoren / gullig, samt køleren
> er
> helt tom.
>
> Det skal siges at jeg har haft den grumsede væske i motoren før(set første
> gang for 11 måneder siden), så det må være en læk, rustsag eller lignende
> som nu er helt graverende.
> Der er ikke tegn på utætheder ved køleren, og alt væsken/vandet kom ud af
> udstødningen.
>
> Hvor kan problemet evt. være? Kølervæsken ligger normalt i topstykket så
> vidt jeg husker, så måske jeg kan nøjes med at udskifte dette?
> Andre bud på hvor fejlen kan være?

Den motor er ellers utrolig slidstærk men dog oliekrævende.
Men det lyder desværre som en defekt toppakning - hvis kølevæske ud af
udstødning.
Jeg har haft en 405 1,6 fra 88'. Den blev kørt tør for olie 3 - 4 gange og
olie lampen lyste uden at det skadede den. Den har det med at efterlade
noget snask i toppen af motoren, det ses når du tager
olie-påfyldnings-dækslet af.

--
/HB



claus b.p. (15-02-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 15-02-08 01:01


"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse
news:47b46f77$0$15002$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Anden" <anden112-snabela-hotmail-dot-com> skrev i meddelelsen
> news:47b46c8e$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hej,
>>
>> Bilen: Peugeot 309, 1,6 GT.
>> Den har stået stille i 3 måneder og jeg har nu haft den startet igen.
>> Problemet: Alt kølervæsken forsvinder ind i motoren/ud af udstødningen.
>> Den var tom efter små 5 minutter.
>>Hvor kan problemet evt. være? Kølervæsken ligger normalt i topstykket så
>>vidt jeg husker, så måske jeg kan nøjes med at udskifte dette?
> Men det lyder desværre som en defekt toppakning - hvis kølevæske ud af
> udstødning.
Ja, eller et knækket topstykke. At kølervæsken er i topstykket er noget
vrøvl!
Der er desværre ingen let vej ud af dette, motoren skal skilles ad for at
stille en diagnose. Du kan ikke køre med den som den er. Topstykket er
sansynligvis den dyreste del på motoren, det er muligt at det er billigere
at skifte hele motoren med en god brugt. Vælg hvordan du vil gøre ud fra den
potentielle salgspris, kan det overhovedet svare sig at reparere på den???

/Claus



Ukendt (16-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-02-08 13:16

> Den motor er ellers utrolig slidstærk men dog oliekrævende.
> Men det lyder desværre som en defekt toppakning - hvis kølevæske ud af
> udstødning.
> Jeg har haft en 405 1,6 fra 88'. Den blev kørt tør for olie 3 - 4 gange og
> olie lampen lyste uden at det skadede den. Den har det med at efterlade
> noget snask i toppen af motoren, det ses når du tager
> olie-påfyldnings-dækslet af.

Præcis, den har også været kørt tør - pga. lidt ekstra højt forbrug af
olie - uden problemer.

Men jeg vil mene at der er ualmindeligt meget snask i den - denne gang - men
nok grundet topstykket.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste