Størst kommer først
Fra : OZ3BTO

Dato : 13-02-08 22:48

Er det virkelig den der køres efter på de danske veje ?

Har bemærket efter jeg er skiftet fra alm. personbil til en halv stor 4x4
er der næsten ingen der lige skal ud foran en mere så man skal op på
bremsen... Ej heller nogen der lige skal ud foran en på motor vejen

Erik

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-08 23:16

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev :

>Har bemærket efter jeg er skiftet fra alm. personbil til en halv stor 4x4
>er der næsten ingen der lige skal ud foran en mere så man skal op på
>bremsen... Ej heller nogen der lige skal ud foran en på motor vejen

Hmmmm.... der er nok en tendens til at mange chafutter på slige
appanager tror størrelsen på deres æske giver dem rettigheder ?

Bevares - nogle må af og til sande, at den ikke altid holder ;)
--
Jan_stevns

Fra : Møller

Dato : 14-02-08 00:07

jan_stevns wrote:

> Hmmmm.... der er nok en tendens til at mange chafutter på slige
> appanager tror størrelsen på deres æske giver dem rettigheder ?
>
> Bevares - nogle må af og til sande, at den ikke altid holder ;)

Den holde ikke.

Jeg har for kort tid siden afgivet vidneerklæring på, at 4x4 ikke har særlige rettigheder, hvis de
trækker ud i overhalingsbanen, snupper standselængden for en anden bil,så skal de have 100% skyld.
hvilket han fik.

Kort:
jeg var på vej hjem, kørte efter en Civic, der hold standeslængde, vi var begge i overhalingsbanen,
der var uheld forude i inderbanen, en Toyota RAV4 hoppede sidelæns og bremsede for ikke at køre op i
de foran kørende, så han tog bremselængenden fra Civic'en, denne bremsede straks, men kunne ikke
undgå at køre op i idioten i 4x4'eren, de trak ind i nødsporet, da jeg regnede med, at 4x4'eren
ville frasige sig ethvert ansvar hvorfor jeg trak ind og sagde, at hvis en af den havde brug for et
vidne, kunne forsikringssalskabet bare kontakte mig.

Begge selskaber ønskede en forklaring, jeg afgav den. 4x4 fik 100% skyld, hvad forsikringsselskab
gjorde med hans ukorrekte forklaring ved jeg ikke. Men jeg har haft sommerferiejob i et
forsikringsskab, så dengang kom de på en sort liste, der var blev distribueret til alle
forsikringsselskaber, det var morsomme, men fortrolige oplysninger, men der var store
vognmandsfirmaer der kørte rundt uden kasko

Jeg giver 4x4 samme rettigheder som alle andre, men hvis de tror de kører i et panseret køretøj og
opfører sig som sådan, så falder der brænde ned.

Møller

Fra : Niels Pein

Dato : 14-02-08 00:39

"Møller" skrev ...

> Jeg giver 4x4 samme rettigheder som alle andre, men hvis de tror de kører
> i et panseret køretøj og opfører sig som sådan, så falder der brænde ned.

Hvad mener du med at du giver 4x4 samme rettigheder? Er det ikke noget
færdselsloven giver?
Det der brænde der falder ned, det kan jo nemt ramme dig selv.

Min 1. prioritet i trafikken er at jeg og mine medpassagerer skal overleve.
Hvis det kræver at jeg skal klappe bremsen og trække ud i grøften for at
give plads til en 4x4 der kører som om han kørte kampvogn, so be it.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Møller

Dato : 14-02-08 15:00

Niels Pein wrote:
> "Møller" skrev ...
>>
> Hvad mener du med at du giver 4x4 samme rettigheder? Er det ikke noget
> færdselsloven giver?

Nu giver færdselsloven ikke rettigheder kun forpligtelser,

Glemte du ikke lige min indledning:
"at 4x4 ikke har særlige rettighede"

> Det der brænde der falder ned, det kan jo nemt ramme dig selv.
Det kan jeg ikke se i det jeg har beskrevet! Jeg skriver ikke noget om at jeg kunne finde på at
genere nogle fysisk i trafikken, men du kender måske ikke udtrykket, der oftest bruger i overført
betydning ligesom: "det er de ulve der bliver ramt af brændet der hyler op" Du blev vel ikke ramt.
jeg tror det ikke. (her skal du forestille dig at man sidder omkring et bål, og synet at de der dyr
kommer for tæt på, så kaster man brændende brænde ud i flokken.)

Du forstod vist blot ikke hvad jeg skrev, så jeg prøver lige med en gentagelse,

Jeg observerede en 4x4 der opførte sig uforsvarlig i trafikken:
"så der faldt brænde ned"
Jeg vidnede i sagen mellem de to implicerede parter i et færdelsuheld, hvor føreren af 4x4 havde
trukket ud i overhalingsbanen uden at orientere sig ordentlig bagud og han begyndet straks at
bremse, så den efterfølgende bil, der havde fået stjældet sin standselænge af 4x4'er ikke kunne
undgå at køre op i ham, han fik ødelagt sin fromt og højre forskærm da han ud over at bremse
kraftigt prøvede at trække så langt ud til venstre som muligt. Jeg lå bagved den der fik skader i
fronten.
Trafikken gik helt i stå p.g.a. et uheld længere fremme, så vi var ikke til gene for nogen ved at
trække ind i nødsporet, hvor de to implicerede kunne udveksle div. oplysninger, herunder mit navn og
telefonnr., hvis de mente at de kunne få brug for et vidne.

> Min 1. prioritet i trafikken er at jeg og mine medpassagerer skal overleve.
> Hvis det kræver at jeg skal klappe bremsen og trække ud i grøften for at
> give plads til en 4x4 der kører som om han kørte kampvogn, so be it.

Jeg ved ikke hvor du vil hen med dette, jeg har ikke skrevet noget som helst der kan give dig den
opfattelse og jeg ikke mender det, jeg skriver vist at 4x4 ikke har særlige rettigheder, og hvis de
tror de har, og er skyld i uheld, så vidner jeg altså i sagen, Det var bla. det jeg mente med: "så
der faldt brænde ned"
Jeg ved at mange blot kører videre og siger de må de selv ordne, men jeg ved, at ved uheld på
landevejen får den med bulerne foran næsten altid 100% af skylden, og i det tilfælde som jeg
refererer til ville jeg mene, at det ville være helt uretfærdig for ham der prøvede at undgå det
ved, som du siger "klappe bremsen og trække ud i grøften for at give plads til en 4x4 der kører som
om han kørte kampvogn" men der var altså bare det, at der var et autoværn, ellers var han da kørt op
på siden af idioten, det var derfor jeg tilbød at vidne.

Begge parters forsikringsselskab henvente sig også efterfølgende for at få min forklaring. jeg så
efterfølgende de to skadesanmeldelse, og den forurettede part; den bagerste bil, holdt sig til de
faktiske forhold, meden den anden 4x4, lagde hele skylden over på den anden "der havde kørt
hensynsløst, uforsvarlig og alt for tæt, men jeg havde ligget i god afstand efter ham mindst 10 km,
og vidste, at han havde holdt forsvarlig afstand. Medens "kampvognen" slangede sig frem.

Og som du kunne læse, han fik hele skylden, bilisten med bulerne foran fik fuld dækning og mistede
ikke selvrisiko eller anciennitet, og det er det jeg vil betegne som: "så der faldt brænde ned".
Er du med nu?

Møller

Fra : Niels Pein

Dato : 15-02-08 01:59

"Møller" skrev ...

> Er du med nu?

Det har jeg været hele tiden. Du misforstod mit indlæg kan jeg se.
--
Mvh. Niels

Fra : Møller

Dato : 15-02-08 11:45

Niels Pein wrote:
> "Møller" skrev ...

> Det har jeg været hele tiden. Du misforstod mit indlæg kan jeg se.

og jeg kan se at du misforstod mit indlæg. For du giver udtryk for, at jeg tager en fysisk kamp op i
trafikken, og det er helt forkert opfattet.

Du skrev:
> [...]

>Hvis det kræver at jeg skal klappe bremsen og trække ud i grøften for at
>give plads til en 4x4 der kører som om han kørte kampvogn, so be it.

Det er da ikke til at misforstå:
Færdselsloven giver ikke rettighederne.
Og du udtrykker det som om der er en boomerang jeg bruger, men hvis du kender diverse danske
talemåder, ordsprog m.v. vil du betyde, at mit udtryk skal betragtes som en metafor
Du bruger nærmere: "Man skal ikke kaste med sten når man bor i et glashus".

Din sidste sætning er jeg helt enig i, og den har egentlig ikke noget med det andet at gøre, end at
det sammen med din første sætning giver det indtryk, at du mener at jeg gav udtryk for at jeg ville
holde på "min ret" hvilket ikke kan være mere forkert.

Så jeg vil fastholde, at du ikke forstod den situation jeg beskrev, og at du derfor kom til at
fremkomme med et indlæg der ikke er retvisende i.
End of storry.

Møller

Fra : Niels Pein

Dato : 17-02-08 13:35

"Møller" skrev ...
* snip (en masse) *

> End of storry.

Det bestemmer du ikke.
Men jeg vil give dig ret alligevel.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-02-08 00:48

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Hmmmm.... der er nok en tendens til at mange chafutter på slige
> appanager tror størrelsen på deres æske giver dem rettigheder ?

Hej Jan og alle i andre der har svaret længere nede.

Jeg tror i har misforstået Erik.

Han skriver ikke at han har fået mere forkørselsret, han skriver at de andre
tænker sig om en smule mere før de kører ud foran ham.
Jeg oplever det samme når jeg kører i min LC mens konens 626 er der flere
der tager chancer.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-02-08 00:52

"Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev i en meddelelse
> [...]
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
> LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2720, 2650 og GPS 12. Garmin 2610 & 2650 til salg

Lige netop den pointe jeg ville frem til .. iøvrigt dejligt..

Erik

Fra : Møller

Dato : 14-02-08 14:27

Jørgen L. wrote:
> [...]
> tænker sig om en smule mere før de kører ud foran ham.
> Jeg oplever det samme når jeg kører i min LC mens konens 626 er der flere

Jeg ved ikke om jeg har misforstået ham, men jeg opfatter det som om han nu ser hvor åndsvagt mange
andre kører ved at genere andre biler der er på samme størrelse eller mindre, men hu hvor han har
fået sig en 4x4 opdager han, at andre bilister pludselig kører anderledes fordi han er i en større
bil, og han har nok ret, ikke at han vil udnytte at han har en større bil, men den markante skift
hos medtrafikkanter får ham til at fundere over, at så må bilister jo til daglig køre med hovedet
under armen og aggressivt, og det er han ikke udsat for nu.

Så det er en iagtagelse og ikke en ret han gør opmærksom på.

Nå nu må jeg se hvad der er skrevet længere nede i træden, jeg tager dem fra en ende af

Møller

Fra : Hr. Jensen

Dato : 14-02-08 11:40

On Wed, 13 Feb 2008 23:16:06 +0100, jan_stevns wrote:

>Hmmmm.... der er nok en tendens til at mange chafutter på slige
>appanager tror størrelsen på deres æske giver dem rettigheder ?

Ekvipager?

--
Når månen er rød, er den kommunistisk.
Når månen er halv, er den muslimsk.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 14:19

Hr. Jensen <pomanden@hotmail.com> skrev :

>Ekvipager?

Ja - ja ;) sprogforbistring

--
Jan_stevns

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-02-08 23:48

> [...]
> er der næsten ingen der lige skal ud foran en mere så man skal op på
> bremsen... Ej heller nogen der lige skal ud foran en på motor vejen

Tror desværre at det er "nybils-forelskelsen" der gør det! Da jeg fik en bil
med Xenon lygter, bildte jeg også mig selv ind, at folk troede at det var en
"hurtig bil" de havde i bakspejlet og dermed blev i højre bane... Men nixen
bixen...det var en nitte. Det var bare mig der var lidt indbildsk i rusen
over den nye bil

Men hvis du stadig har fornemmelsen efter 5.000 km. må du meget gerne skrive
igen.... så køber jeg sgu en Q7´er.

Mvh

Jasper

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-02-08 16:37

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:47b3738d$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> over den nye bil
>
> Men hvis du stadig har fornemmelsen efter 5.000 km. må du meget gerne

De 5000km er kørt....

Så du må ud og finde en Q7 :D

Erik

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 15-02-08 00:19

> De 5000km er kørt....
>
> Så du må ud og finde en Q7 :D

Fint Jeg sælger MB´en i morgen, køber en gulplade Q7, og fortæller konen
+ børnene, at det er din skyld, at de må tage toget til næste familiebesøg

Mvh

Jasper

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-02-08 09:32

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> Fint Jeg sælger MB´en i morgen, køber en gulplade Q7, og fortæller konen
> + børnene, at det er din skyld, at de må tage toget til næste familiebesøg

Fås den da ikke på hvide? Eller er det monstro i virkeligheden den gule
plade folk har respekt for

--
vh
Torben

Fra : Niels Pein

Dato : 14-02-08 00:04

"OZ3BTO" skrev ...
> [...]
> er der næsten ingen der lige skal ud foran en mere så man skal op på
> bremsen... Ej heller nogen der lige skal ud foran en på motor vejen

Jep, sådan er det. Du skulle prøve at køre motorcykel, det kan være rigtigt
"spændende", også selvom man holder sig til de samme gennemsnitshastigheder
som bilisterne.
Meget kan afhjælpes ved at udvise omtanke når det gælder placering på vejen,
mest for de mindre køretøjer.

I et stort køretøj har du mindre risiko for at blive overset. I et mindre
køretøj eller på MC kræver det bedre "vejplaceringsteknik" at undgå at blive
overset.
Uopmærsomhed er synderen.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-02-08 00:54

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I et stort køretøj har du mindre risiko for at blive overset. I et mindre
> køretøj eller på MC kræver det bedre "vejplaceringsteknik" at undgå at

Den med 2 hjuleren kander jeg godt ..
Har tilbragt 1 mdr på sygehuset pga. et fjols der ikke overholdte sin
ubetingede vigepligt.. Han midstede heldigvis kortet

Erik

Fra : Niels Munk

Dato : 14-02-08 16:23

"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message

> Den med 2 hjuleren kander jeg godt ..
> Har tilbragt 1 mdr på sygehuset pga. et fjols der ikke overholdte sin
> ubetingede vigepligt.. Han midstede heldigvis kortet

Også derfor jeg (på mc) konstant kører med langt lys, når det er lyst.
Især på motorvej kan jeg se forskellen. Folk trækker pænt ind til højre i
rigtig god tid, når jeg kører med langt lys (uanset farten). Hvis jeg kører
med alm. kørelys, går der generelt langt længere tid før forankørende ser
mig, og trækker ind. (Begge tilfælde er selvf. givet at jeg kører hurtigere
end forankørende i venstre spor).

(Til de eventuelle der vil påstå, at det er ulovligt at køre med langt lys
på MC, i dagslys - Vil jeg gerne se dokuentationen herfor, da jeg er
overbevist om at det er lovligt.)

/Niels Munk

Fra : Anders Majland

Dato : 14-02-08 16:43

> (Til de eventuelle der vil påstå, at det er ulovligt at køre med langt lys
> på MC, i dagslys - Vil jeg gerne se dokuentationen herfor, da jeg er
> overbevist om at det er lovligt.)

Du behøver ikke lede længe:

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
anvendes på motordrevne køretøjer. I stedet for nærlys kan anvendes
tågeforlygter eller særligt kørelys.

Så for at skære det ud i pap - i dagslys må du kun _ikke_ anvende dit
fjernlys da det ikke er nævnt der. Men du er velkommen til at montere
tåbelygter eller specielle kørelyslygter til formålet

(Men derfor kan det være en god ide - specielt hvis man har solen i ryggen)

Min egen erfaring er at en frankofil forlygte (gul pære) også skiller sig så
meget ud at man bliver set - og den er lovlig.

Andre har erfaringer med at xenon også øger synligheden meget, men det er
ikke lovligt på en motorcykel...

PT overvejer jeg at eftermontere et par tågelygter med gult lys på den ene
af mine mc'er - Så er det både lovligt og formentligt også meget synligt.

Fra : Møller

Dato : 14-02-08 00:11

OZ3BTO wrote:
> [...]
> er der næsten ingen der lige skal ud foran en mere så man skal op på
> bremsen... Ej heller nogen der lige skal ud foran en på motor vejen

NEJ.
Der er ingen der bare skal lige ud foran en, det er så lige meget om det er en Swift eller en
Hummer, de skal bar holde sig til gældende love og regler.

Men det er desvære ofte at de i de store trafikfarlige køretøjer føler sig usårlig og kører på det,
så nogen har måske fået angst for disse tyranerne.

Møller

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-08 01:12

On Feb 14, 12:11 am, Møller <M...@g2net.dk> wrote:

> [...]
> så nogen har måske fået angst for disse tyranerne.

Den forklaring støtter jeg.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Utroligt hvad tegninger kan føre med sig.........

Fra : Heinrich Nielsen

Dato : 14-02-08 09:41

Jeg har iagttaget det samme, når jeg kommer til en trafikchikane og en anden
nærmer sig fra modsatte side er det altid "den anden" der holder tilbage.
Jeg blev opmærksom på det da jeg for nogen tid lånte en VW Polo en dag
(normalt kører jeg VW California) da var der ingen der holdt tilbage for mig
ved trafikchikanen, min kone har gjort samme erfaring.
Jo, der er noget om snakken, underligt nok, men hvor jeg nyder det *GG*
Heinrich
--
Den Guds klarsyn falder på,
ser det store i det små

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-08 03:16

On Feb 14, 9:41 am, "Heinrich Nielsen" <heinric...@nielsen.mail.dk>
wrote:
> Jo, der er noget om snakken, underligt nok, men hvor jeg nyder det *GG*

Ja det er vel godt for ens ego

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-02-08 11:35

On Thu, 14 Feb 2008 02:15:30 -0800 (PST), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Ja det er vel godt for ens ego

>--

Nååårh!

Jeg var ellers af den overbevisning at det var potensen det var godt
for.

Ja ja, man hører så meget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-08 02:16

On Feb 15, 9:31 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Fås den da ikke på hvide? Eller er det monstro i virkeligheden den gule
> plade folk har respekt for

Frygt for