|
| hovedrystende... Fra : bme |
Dato : 12-02-08 21:22 |
|
Plejer selv at servicere min bil, men grundet køb af ny med dertil hørende
garanti, måtte det autoriserede værksted jo nok hellere overtage de første
omgang service.
Spørger da jeg afhenter bilen om hvilken olie der er hældt på bilen - efter
lidt forvirring får jeg oplyst at det var en castrol 0w30. fint nok - bilen
har partikelfilter og skal jo derfor have en ordentlig olie, mindst 5w30
eller 0w30 med spec C3 eller bedre.
Ugen efter dumper regningen ind. 4,7 liter 5W40 castrol txt!
Noget nysgerrig og lettere irriteret kører jeg forbi værkstedet og spørger
værkføreren om hvilken type olie der er hældt på dytten - 5w40 bliver
svaret. Han ansigt ser noget mærkeligt ud da jeg pointerer at der jo er
partikelfilter på bilen.
2 minutter senere er et olieskift igang, med en mekaniker der snakker om at
det da også er så forvirrende med alle de normer og olietyper..... det er da
for helvede derfor jeg kører til et autoriseret værksted!
hovedrystende - ganske simpelt hovedrystende.
/bo
| |
Kim Voss Schrader (12-02-2008)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 12-02-08 21:56 |
|
Hej!
bme wrote:
.....
> hovedrystende - ganske simpelt hovedrystende.
Tja, hvorfor tror du "vi" laver bil selv?
Så er der ihvertfald kun een at bebrejde
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Ukendt (12-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-02-08 21:59 |
|
>> hovedrystende - ganske simpelt hovedrystende.
>
> Tja, hvorfor tror du "vi" laver bil selv?
>
> Så er der ihvertfald kun een at bebrejde
Den vogn er jeg med på :D
Mvh
Morten
| |
Kim Voss Schrader (12-02-2008)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 12-02-08 23:42 |
|
Hej!
Morten Juel wrote:
>
>>>hovedrystende - ganske simpelt hovedrystende.
>>
>>Tja, hvorfor tror du "vi" laver bil selv?
>>
>>Så er der ihvertfald kun een at bebrejde
>
> Den vogn er jeg med på :D
Bliver det i år den kommer ud og køre?
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Torben Scheel (13-02-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 13-02-08 08:36 |
|
Kim Voss Schrader wrote:
>> Den vogn er jeg med på :D
>
> Bliver det i år den kommer ud og køre?
>
Du har jo fået tidspunktet. Det bliver inden sommer. Hvilken står hen i
det uvisse
--
vh
Torben
| |
Kim Voss Schrader (13-02-2008)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 13-02-08 10:21 |
|
Hej!
Torben Scheel wrote:
>
> Kim Voss Schrader wrote:
>
>> Bliver det i år den kommer ud og køre?
>>
> Du har jo fået tidspunktet. Det bliver inden sommer. Hvilken står hen i
> det uvisse
Mjaeh, der er sgutte sne udenfor vinduet her, så det kan ikke vare længe :)
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
KASO (12-02-2008)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 12-02-08 22:18 |
|
"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i meddelelsen
news:47b1ffd4$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Plejer selv at servicere min bil, men grundet køb af ny med dertil hørende
> garanti, måtte det autoriserede værksted jo nok hellere overtage de første
> omgang service.
Hvorfor?
Det er ikke nødvendigt for at opretholde garantien - blot du kan
dokumentere, at den er serviceret efter fabrikkens foreskrifter.
| |
bme (12-02-2008)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 12-02-08 22:26 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:47b20cef$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i meddelelsen
> news:47b1ffd4$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Plejer selv at servicere min bil, men grundet køb af ny med dertil
>> hørende garanti, måtte det autoriserede værksted jo nok hellere overtage
>> de første omgang service.
>
> Hvorfor?
>
> Det er ikke nødvendigt for at opretholde garantien - blot du kan
> dokumentere, at den er serviceret efter fabrikkens foreskrifter.
Og det er jo netop det - hvordan sikrer man sig at man gør det?
Instruktionsbogen har jo selvfølgelig et serviceskema, men tager ikke højde
for evt. servicemeddelelser til værkstederne.
Og så er der jo det med evt kulance ud over de 2 års garanti.
Men selvfølgelig - det koster jo også en slags penge at få lavet service og
dem kunne man jo godt bruge på noget andet.
og så er det jo ikke raketvidenskab, selv om der er sket noget siden den
gamle bil som blev afløst i sommers.
/bo
| |
Henrik B. (18-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-02-08 12:41 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:47b20cef$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Plejer selv at servicere min bil, men grundet køb af ny med dertil
>> hørende garanti, måtte det autoriserede værksted jo nok hellere overtage
>> de første omgang service.
>
> Hvorfor?
>
> Det er ikke nødvendigt for at opretholde garantien - blot du kan
> dokumentere, at den er serviceret efter fabrikkens foreskrifter.
Garantien er ikke noget problem. Men det er det så sandelig, hvis der
eftergarantiens udløb opstår tilbagekaldelser med kulanceudbedringer, så er
man skidt stillet.
--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.
| |
Kim S (12-02-2008)
| Kommentar Fra : Kim S |
Dato : 12-02-08 22:49 |
|
"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i meddelelsen
news:47b1ffd4$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Spørger da jeg afhenter bilen om hvilken olie der er hældt på bilen -
> efter lidt forvirring får jeg oplyst at det var en castrol 0w30. fint
> nok - bilen har partikelfilter og skal jo derfor have en ordentlig olie,
> mindst 5w30 eller 0w30 med spec C3 eller bedre.
>
Nu er det mig der er uvidende....
Hvad har motorolien med partikelfilteret at gøre ?
Mvh, Kim
| |
bme (12-02-2008)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 12-02-08 23:09 |
|
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
news:47b21465$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> "bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i meddelelsen
> news:47b1ffd4$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>>
> Nu er det mig der er uvidende....
> Hvad har motorolien med partikelfilteret at gøre ?
>
Af hensyn til partikelfilterets levetid stilles der ekstra krav til oliens
kvalitet. Det skal bl.a. være et lavt svovlindhold. Noget af olien bliver jo
forbrændt og sendt ud i udstødningen. (omend jeg nu ikke kunne registrere
noget forbrug over de sidste 15 tkm)
Problemet er nok størst ved vw med deres olieforbrug
/bo
som vist har startet endnu en religionskrig....
| |
Klaus D. Mikkelsen (12-02-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 12-02-08 23:19 |
|
bme skriver:
>
> Problemet er nok størst ved vw med deres olieforbrug
Armen for satan når den nu går 20+ km/l på diesel i snit over 65.000 km
skal den jo suge lidt ekstra brændstof et eller andet sted. Så den
napper 3/4 liter olie for hver 15.000 km i stedet
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
bme (12-02-2008)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 12-02-08 23:32 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:47B21B6A.96EEFE56@du.kan.finde.den...
> bme skriver:
>>
>> Problemet er nok størst ved vw med deres olieforbrug
>
> Armen for satan når den nu går 20+ km/l på diesel i snit over 65.000 km
> skal den jo suge lidt ekstra brændstof et eller andet sted. Så den
> napper 3/4 liter olie for hver 15.000 km i stedet
>
fuldt forståeligt - men til partikelfilter er literprisen typisk 150-200,-
så var det sgu da bedre den nappede et par liter diesel mere. Det er trods
alt til at betale endnu
/bo
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-02-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-02-08 06:21 |
|
bme skriver:
>
> fuldt forståeligt - men til partikelfilter er literprisen typisk 150-200,-
Det kommer vel an på, hvor man køber det henne ?
Mit første eftersyn på Golfen kostede på autoriseret værksted 1308,08 kr
incl olie. Så vidt jeg ved er oliekravene til en "VolkeFonwn" ikke
anderledes fordi der er partikelfilter på.
> så var det sgu da bedre den nappede et par liter diesel mere. Det er trods
> alt til at betale endnu
Jeg bruger 30.000/20=1500 liter diesel mellem 2 eftersyn, det koster
13.500 kr ved en literpris på 9 kr.
Gik den "kun" 19 km/l ville det blive 30.000/19=1579 liter mellem 2
eftersyn, det bliver 14.210 kr eller 710 kr mere. En liter olie koster
end ikke på en tankstation så meget....
Jo dyrere dieselen bliver jo bedre kan det betale sig at kunne gå 20+
km/l.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
bme (13-02-2008)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 13-02-08 09:36 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:47B27E43.5F88175E@du.kan.finde.den...
> bme skriver:
>>
>> fuldt forståeligt - men til partikelfilter er literprisen typisk
>> 150-200,-
>
> Det kommer vel an på, hvor man køber det henne ?
>
> Mit første eftersyn på Golfen kostede på autoriseret værksted 1308,08 kr
> incl olie. Så vidt jeg ved er oliekravene til en "VolkeFonwn" ikke
> anderledes fordi der er partikelfilter på.
>
>> så var det sgu da bedre den nappede et par liter diesel mere. Det er
>> trods
>> alt til at betale endnu
>
> Jeg bruger 30.000/20=1500 liter diesel mellem 2 eftersyn, det koster
> 13.500 kr ved en literpris på 9 kr.
>
> Gik den "kun" 19 km/l ville det blive 30.000/19=1579 liter mellem 2
> eftersyn, det bliver 14.210 kr eller 710 kr mere. En liter olie koster
> end ikke på en tankstation så meget....
>
> Jo dyrere dieselen bliver jo bedre kan det betale sig at kunne gå 20+
> km/l.
>
Jeg driller dig bare... se smiley'en
/bo
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-02-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-02-08 17:16 |
| | |
Henrik B. (18-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-02-08 12:43 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:47B21B6A.96EEFE56@du.kan.finde.den...
> Armen for satan når den nu går 20+ km/l på diesel i snit over 65.000 km
> skal den jo suge lidt ekstra brændstof et eller andet sted. Så den
> napper 3/4 liter olie for hver 15.000 km i stedet
Hvorfor laver de ikke bare motorer, som ikke fortærer smørelsen?
--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.
| |
Anders Majland (13-02-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 13-02-08 17:12 |
|
> bilen har partikelfilter og skal jo derfor have en ordentlig olie, mindst
> 5w30 eller 0w30 med spec C3 eller bedre.
>
> Ugen efter dumper regningen ind. 4,7 liter 5W40 castrol txt!
>
> Noget nysgerrig og lettere irriteret kører jeg forbi værkstedet og spørger
> værkføreren om hvilken type olie der er hældt på dytten - 5w40 bliver
> svaret. Han ansigt ser noget mærkeligt ud da jeg pointerer at der jo er
> partikelfilter på bilen.
>
> 2 minutter senere er et olieskift igang
Checker lige min sidste faktura
3,9 liter Q8 synt.Ole Excel 5w40
Nogen der kan fortælle om den olie er ok på en 1,6hdi med partikelfilter ?
Det lyder det jo ikke til
/Anders Majland
| |
bme (13-02-2008)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 13-02-08 17:35 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:47b316b4$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Checker lige min sidste faktura
> 3,9 liter Q8 synt.Ole Excel 5w40
>
> Nogen der kan fortælle om den olie er ok på en 1,6hdi med partikelfilter ?
>
> Det lyder det jo ikke til
>
> /Anders Majland
>
tag lige et tjek i instruktionsbogen - der må det stå hvad man kræver af
olie på din bil. Som sagt skal det være en 0w30 eller 5w30 med normen C3
eller bedre på min.
Om det er anderledes på en citroen frem for en renå' ved jeg ikke
/bo
| |
Per O. (14-02-2008)
| Kommentar Fra : Per O. |
Dato : 14-02-08 23:17 |
|
> Spørger da jeg afhenter bilen om hvilken olie der er hældt på bilen -
> efter lidt forvirring får jeg oplyst at det var en castrol 0w30. fint
> nok - bilen har partikelfilter og skal jo derfor have en ordentlig olie,
> mindst 5w30 eller 0w30 med spec C3 eller bedre.
Er der nogen som lige kan forklare forskellen i menneskesprog?
Jeg har altid troet at tallet før og efter W'et skulle være så langt fra
hinanden som muligt. Er der nogen af Jer som kan fortælle eller henvise til
en side som fortæller hvad forskellen er, og hvad man skal gå efter.
--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk
| |
Torben Scheel (15-02-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 15-02-08 09:27 |
|
Per O. wrote:
>
> Er der nogen som lige kan forklare forskellen i menneskesprog?
>
> Jeg har altid troet at tallet før og efter W'et skulle være så langt fra
> hinanden som muligt. Er der nogen af Jer som kan fortælle eller henvise til
> en side som fortæller hvad forskellen er, og hvad man skal gå efter.
>
Det emne er der stof nok i til tusindvis af indlæg.
Mit råd : køb en olie med den specifikation der står i
instruktionsbogen, og skift den med de beskrevne intervaller.
Det kan alle motorer køre på i deres normale levetid, og det eneste man
kan få ud af at vide bedre er ringere økonomi, bedre samvittighed og en
lillebitte chance for at motoren kan køre 600.000km i stedet for 500.000
- hvis ellers den ikke var udskiftet/skrottet sammen med bilen længe før
det, pga. andre nedslidte sliddele, rust og akut lyst til ny/anden bil.
--
vh
Torben
| |
bme (15-02-2008)
| Kommentar Fra : bme |
Dato : 15-02-08 10:26 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47b54cb7$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Det emne er der stof nok i til tusindvis af indlæg.
>
> Mit råd : køb en olie med den specifikation der står i instruktionsbogen,
> og skift den med de beskrevne intervaller.
> Det kan alle motorer køre på i deres normale levetid, og det eneste man
> kan få ud af at vide bedre er ringere økonomi, bedre samvittighed og en
> lillebitte chance for at motoren kan køre 600.000km i stedet for 500.000 -
> hvis ellers den ikke var udskiftet/skrottet sammen med bilen længe før
> det, pga. andre nedslidte sliddele, rust og akut lyst til ny/anden bil.
>
> --
> vh
> Torben
Se det er sgu vise ord....
/bo
| |
Henrik B. (18-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-02-08 12:44 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:47b54cb7$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Mit råd : køb en olie med den specifikation der står i instruktionsbogen,
> og skift den med de beskrevne intervaller.
> Det kan alle motorer køre på i deres normale levetid, og det eneste man
> kan få ud af at vide bedre er ringere økonomi, bedre samvittighed og en
> lillebitte chance for at motoren kan køre 600.000km i stedet for 500.000 -
> hvis ellers den ikke var udskiftet/skrottet sammen med bilen længe før
> det, pga. andre nedslidte sliddele, rust og akut lyst til ny/anden bil.
Hvorfor ikke bare købe en så god olie så muligt?
--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.
| |
Torben Scheel (18-02-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-02-08 14:42 |
|
Henrik B. wrote:
>> Mit råd : køb en olie med den specifikation der står i
>> instruktionsbogen, og skift den med de beskrevne intervaller.
>> Det kan alle motorer køre på i deres normale levetid, og det eneste
>> man kan få ud af at vide bedre er ringere økonomi, bedre samvittighed
>> og en lillebitte chance for at motoren kan køre 600.000km i stedet for
>> 500.000 - hvis ellers den ikke var udskiftet/skrottet sammen med bilen
>> længe før det, pga. andre nedslidte sliddele, rust og akut lyst til
>> ny/anden bil.
>
> Hvorfor ikke bare købe en så god olie så muligt?
>
Har du _læst_ hvad jeg skrev?
--
vh
Torben
| |
Henrik B. (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-02-08 12:17 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:47b98cdd$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> 500.000 - hvis ellers den ikke var udskiftet/skrottet sammen med bilen
>>> længe før det, pga. andre nedslidte sliddele, rust og akut lyst til
>>> ny/anden bil.
>>
>> Hvorfor ikke bare købe en så god olie så muligt?
>>
> Har du _læst_ hvad jeg skrev?
Ja, og det er generelisering, som måske holder for Hr. og Fru Jensens
1-komma-død. Motorer med f.eks. høj ydelse stiller væsentlig højere krav til
olien. Ligesom den fortløbende udvikling gøre smøreolier bedre - hvorfor
ikke udnytte det?
Desuden tvivler jeg på, at mere end 10 - 20% af dagens bilmotorer, kan runde
500.000 km, uden renovering.
--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.
| |
Anders Majland (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 19-02-08 14:33 |
|
> Desuden tvivler jeg på, at mere end 10 - 20% af dagens bilmotorer, kan
> runde 500.000 km, uden renovering.
Det er vel også ligegyldigt for de fleste - bare motoren holder til resten
af bilen er slidt op ...
/A
| |
Torben Scheel (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 19-02-08 14:48 |
|
Henrik B. wrote:
> Ja, og det er generelisering, som måske holder for Hr. og Fru Jensens
> 1-komma-død. Motorer med f.eks. høj ydelse stiller væsentlig højere krav
> til olien. Ligesom den fortløbende udvikling gøre smøreolier bedre -
> hvorfor ikke udnytte det?
Og hvorfor tror du at dem der har udviklet motorerne foreskriver en for
dårlig olie?
> Desuden tvivler jeg på, at mere end 10 - 20% af dagens bilmotorer, kan
> runde 500.000 km, uden renovering.
>
Aha. Det er vist det gængse argument for at poste mange penge i dyr
olie, TEC2000 og deslige. Tro.
Jeg er sikker på at over 95% af biler der er passet efter foreskrifterne
dør af andre årsager end opslidt motor
--
vh
Torben
| |
Henrik B. (20-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 20-02-08 10:42 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:47bade0e$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Henrik B. wrote:
>
>> Ja, og det er generelisering, som måske holder for Hr. og Fru Jensens
>> 1-komma-død. Motorer med f.eks. høj ydelse stiller væsentlig højere krav
>> til olien. Ligesom den fortløbende udvikling gøre smøreolier bedre -
>> hvorfor ikke udnytte det?
>
> Og hvorfor tror du at dem der har udviklet motorerne foreskriver en for
> dårlig olie?
Det tror jeg heller ikke. Men tager du instruktionsbogen på en 5 - 10 år
gammel bil, så foreskriver den en API, som ligger væsentligt under det som
findes idag. Nyere olietype = bedre beskyttelse mod slidtage, hurtigere
smøring m.v.
--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.
| |
Torben Scheel (20-02-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 20-02-08 10:52 |
|
Henrik B. wrote:
> Det tror jeg heller ikke. Men tager du instruktionsbogen på en 5 - 10 år
> gammel bil, så foreskriver den en API, som ligger væsentligt under det
> som findes idag. Nyere olietype = bedre beskyttelse mod slidtage,
> hurtigere smøring m.v.
>
Væsentligt under det som findes? Jamen så er det jo bare at finde den
billigste olie der opfylder viskositetskravene og API specs.
Jeg er ikke så firkantet at jeg fraråder at gå et enkelt API bogstav
eller to op, det vil bare næppe gøre en forskel i praksis. Skal man lave
mange koldstarter i Finland kan man jo passende kontakte importøren og
forhøre sig om der er særlige forholdsregler man bør tage hvis ikke
situationen er dækket af instruktionsbogen.
Oliehysteriet har betalt (alt for) mange luksusvillaer til oliesheikerne.
--
vh
Torben
| |
Henrik B. (20-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 20-02-08 11:32 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:47bbf827$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Henrik B. wrote:
>> Det tror jeg heller ikke. Men tager du instruktionsbogen på en 5 - 10 år
>> gammel bil, så foreskriver den en API, som ligger væsentligt under det
>> som findes idag. Nyere olietype = bedre beskyttelse mod slidtage,
>> hurtigere smøring m.v.
>>
> Væsentligt under det som findes? Jamen så er det jo bare at finde den
> billigste olie der opfylder viskositetskravene og API specs.
Det er desværre ikke altid nok, at vælge den billigste. Specielt ikke på
biler med højtydende motorer.
> Skal man lave mange koldstarter i Finland kan man jo passende kontakte
> importøren og forhøre sig om der er særlige forholdsregler man bør tage
> hvis ikke situationen er dækket af instruktionsbogen.
I det tilfælde, skal man ALTID vælge en 0W- olie.
> Oliehysteriet har betalt (alt for) mange luksusvillaer til oliesheikerne.
Mon dog. Mon ikke det er det som kommer i tanken, som giver den helt store
gevinst. Sheikerne er ikke de eneste som nyder godt af pengene - vi gør
også.
--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.
| |
Møller (15-02-2008)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 15-02-08 12:20 |
| | |
Per O. (15-02-2008)
| Kommentar Fra : Per O. |
Dato : 15-02-08 14:34 |
| | |
Morten Calundan (16-02-2008)
| Kommentar Fra : Morten Calundan |
Dato : 16-02-08 19:48 |
|
"Møller" <Ma@g2net.dk> wrote in message
news:47b5756b$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per O. wrote:
>>> Spørger da jeg afhenter bilen om hvilken olie der er hældt på bilen -
>>> efter lidt forvirring får jeg oplyst at det var en castrol 0w30. fint
>>> nok - bilen har partikelfilter og skal jo derfor have en ordentlig olie,
>>> mindst 5w30 eller 0w30 med spec C3 eller bedre.
>>
>> Er der nogen som lige kan forklare forskellen i menneskesprog?
>>
>> Jeg har altid troet at tallet før og efter W'et skulle være så langt fra
>> hinanden som muligt. Er der nogen af Jer som kan fortælle eller henvise
>> til en side som fortæller hvad forskellen er, og hvad man skal gå efter.
>>
>
> xW fortæller hvor tynd olien er om vinteren, altså viskositeten i kold
> motor.
> /yy fortæller viskositeten, bæreevne ved noprmal driftstemperatur.
>
> d.v.s. lavt x giver lettere start og hurtigere smøring
> yy viser hvor "god" olien er under normal drift.
>
> http://www.oliebranchen.dk/ServiceNavigation/Ordbog.aspx
> http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html
> http://www.statoil.dk/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=1863722
> http://olyslager-lubricants.nl/nordicstartpage/chooseDAN.asp
> http://www.motorsamling.dk/motorlaere/grundlaeggende/smoering.htm
> http://www.carbibles.com/ "The Engine Oil Bible"
>
> Det skulle være lidt til at starte med
>
> Møller
Eksempel en almindelig 10W40
10 er viskositet (tykkelse/flydeevne) ved -18grader celcius
W - står for Winther, på dansk vinter, skidtet kan rent faktisk brugs i
frostvejr, det er jo nok rat her til lands
40 er visolositet ved +100 grader celcius
Men det fortæller INTET om oliens kvalitet! Der skal du se på API normen.
| |
Henrik B. (18-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-02-08 12:46 |
|
"Morten Calundan" <morten_calundan@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:47b72fdb$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Eksempel en almindelig 10W40
> 10 er viskositet (tykkelse/flydeevne) ved -18grader celcius
Flydeevne og flydeevne? Der er sgutte noget flydende ved en 10W olie ved -18
grader...
--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.
| |
|
|