Køler på Sierra
Fra : PSG

Dato : 12-02-08 13:13

Hej kloge folk...

Min svigerfar har været så venlig at forære mig hans Sierra 2,0 CLX. Den har
formentlig en utæt toppakning, men inden jeg begynder at kaste om mig med
tusindelapperne til at få den udskiftet, vil jeg lige prøve med noget
kølertætner for at se om det kan klare sagen. Men: ifølge brugsansvisningen
må væsken ikke hældes i ekspansionsbeholderen eller gennem slanger, men skal
hældes direkte i køleren, og her kommer så problemet: hvor hulen sidder der
en adgang til køleren der ikke går gennem slanger? Det er i øvrigt en
DOHC-motor fra '92.

På forhånd tak for hjælpen...

- Patrick

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-02-08 13:39

Hej!

PSG wrote:

> [...]
> tusindelapperne til at få den udskiftet, vil jeg lige prøve med noget
> kølertætner for at se om det kan klare sagen.

LOL da. Fiks problemet (ikke reparation på dåse ) eller sælg den
videre. Kølertætner kan snildt gøre tingene værre istedet og det er
absolut kun en nødløsning for en utæt køler (og slet ikke en toppakning).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Claus Espeholt

Dato : 12-02-08 13:49

Min nabo som er en dygtig mekaniker siger man skal komme æggehvide i
kølervæsken - det virker som en god tætner.

Du kunne måske også få en mekaniker til at trykprøve kølersystemet

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-02-08 13:55

Claus Espeholt wrote:
> Min nabo som er en dygtig mekaniker siger man skal komme æggehvide i
> kølervæsken - det virker som en god tætner.

Primært ved kontakt med luft - så det kan nødfixe en køler. En
toppakning er nok en anden sag. De prøvede i mythbusters at tætne ret
store huller i køleren med det - det virkede overraskende godt. Evt.
negative langtidsvirkninger kom de ikke ind på

> Du kunne måske også få en mekaniker til at trykprøve kølersystemet

Recommended.

--
vh
Torben

Fra : Claus Espeholt

Dato : 12-02-08 13:51

Er der i det hele taget nogen biler nu om dage der har et dæksel direkte på
køleren ?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-02-08 14:49

Hej!

Claus Espeholt wrote:

> Er der i det hele taget nogen biler nu om dage der har et dæksel direkte på
> køleren ?

Det ville undre mig hvis Landrover havde ændret på _det_ princip

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jens

Dato : 12-02-08 15:16

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i en meddelelse
> Er der i det hele taget nogen biler nu om dage der har et dæksel direkte
> på køleren ?

Min spritnye mazda 5 har.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 19:26

"PSG" <psg@myreget2net.dk> skrev :

>vil jeg lige prøve med noget
>kølertætner for at se om det kan klare sagen.

Reparation på dåse klarer ikke sagen - skift den toppakning, og lev
med det.

--
Jan_stevns

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-02-08 19:35

"PSG" <psg@myreget2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> problemet: hvor hulen sidder der en adgang til køleren der ikke går gennem
> slanger? Det er i øvrigt en DOHC-motor fra '92.

Desværre en kendt fejl på denne ellers gode bil. Jeg har givet min
kølertætner, fordi den angiveligt var utæt ved den ene cylinder, således at
der kunne komme lidt vand ind på toppen af det ene stempel. Det afstedkom at
den lige skulle varmes lidt op, før den sidste cylinder kom med. Det hjalp
meget, at jeg brugte kølertætner. Jeg gjorde det, at jeg varmede bilen så
meget op, at cirkulationen af vandet gik i gang. Så af med dækslet til
ekspansionsbeholderen og i med kølertætner, som så næsten øjeblikkeligt blev
sendt rundt i systemet. Pas på når dækslet er af, idet den hurtigt begynder
at koge og derved løber over.
Jeg er ikke mekaniker eller har mekanisk snilde - men det virkede.

Kurt