Bil nr. 2
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-08 21:21

Hejsa

Familien får brug for en bil nr. 2 til det daglige.

Far tænker han vil anskaffe sig et "gammelt lig" af en gammel Golf fx.
der kan holde 1 eller 2 syn og så køre til skrot.

Men så fik han en blødning på arbejde og tænkte på en spritny fx. Kia
Picanto eller lign. til 95000,-.

Med sådan en er der ikke syn der skal tænkes på, den starter hver
morgen, der er garanti på lortet og det er nyt så jeg slipper for, at
bøvle med det ene og det andet pga. slidtage og misligeholdelse. Dertil
kommer den kører en del længere på literen samt kan indbringe en
salgsværdi når den engang skal sælges.

Så tænkte han (well det er faktisk mig)... totaløkonomi?

Kan det rent faktisk betale sig mon? En ny billig bil kontra et gammelt
lig med hvad dertilhører af risiko for manglende transport pga stilstand
og defekter?

Hvad siger I?

Fra : alexbo

Dato : 09-02-08 21:31

"Martin Johansen skrev

> Kan det rent faktisk betale sig mon? En ny billig bil kontra et gammelt
> lig med hvad dertilhører af risiko for manglende transport pga stilstand
> og defekter?
> Hvad siger I?

Det kommer noget an på hvor stor skaden er ved at liget ikke kan køre.

Mange nye biler kan kaskoforsikres for samme beløb som en ansvar på en
gammel spand.
Udgifter til brændstof og ejerafgift er mindre på en ny bil,
driftsomkostningerne på den nye kan beregnes på forhånd, nogle service skal
der jo til, det bruger man ikke på en gammel bil, der går bare noget i
stykker.

Jeg ville vælge en ny, hvis jeg havde brug for at køre hver dag.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-08 21:53

> Det kommer noget an på hvor stor skaden er ved at liget ikke kan køre.

Det vil betyde jeg ikke kommer på arbejde og jeg skal høre på den
knotten chef dagen efter.

> Mange nye biler kan kaskoforsikres for samme beløb som en ansvar på en
> gammel spand.

Ja det er lige det - kasko på fx. en Kia Picanto vil være så lav for mig
at det er peanuts til forskel.

> Jeg ville vælge en ny, hvis jeg havde brug for at køre hver dag.

Det siger min sunde fornuft mig også. For den _skal_ køre hver dag -
cyklen er ikke lige et alternativ hvis den skulle strejke.

Fra : OZ3BTO

Dato : 10-02-08 07:56

> [...]
>
> Det siger min sunde fornuft mig også. For den _skal_ køre hver dag -
> cyklen er ikke lige et alternativ hvis den skulle strejke.

Hvad med en scooter som reserve bil.. Eller til de solrige sommer dage

Erik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 12:30

> Hvad med en scooter som reserve bil.. Eller til de solrige sommer dage

TIl de solrige dage vil vi bruge vores scooter alligevel. Bilen er til
de dårlige dage som der desværre er en del af i det her halvår

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-08 16:15

> Hvad med en scooter som reserve bil.. Eller til de solrige sommer dage

Knallert eller mc ? Motorcyklen vil oftest være billigst at forsikre ...

Men det er i efteråret blevet forbudt at medtage børn under 135cm på mc og
det gør at vi nu overvejer en bil #2. Et en gulpladepotte da vi godt kan
nøjes med at have et barn med af gangen.

Vi vil ikke skulle køre ret mange km så driftsøkonomien er ligegyldig. Den
store udgift ligger i forsikring/(vægtafgift|ejerafgift) og km uafhængigt
værditab.

En gammel bils værdi svinger jo i noget en cyklus med tiden til syn.

Men den væsentligste forskel ligger i sikkerheden. En 10år gammel bil har
ikke samme passive sikkerhed som i en ny - langtfra....

F.eks fåes en yaris van for 120-130kkr og kan vel sælges for det halve når
den er 5år gammel. Så er afskrivningen på niveau med en
brug-og-smid-væk-til-syn-bil ....

Vi ved reelt ikke hvor meget vil vil komme til at kære i bil #2 så det
virker også voldsomt at bruge 120kkr på forsøget. Værditabet vil jo blive
stort hvis vi sælger igen efter 1/2år. Den anden vej har en gammel bil ikke
ordenlig sikkerhed.... Og biler derimellem er jo også lidt risikable mgs rep
omkostninger.

Men da jo tildels vil tage km fra en motorcykel er sikkerhedsargumentet ikke
så godt - for der er jo abs ingen sikkerhed - udover at den fylder mindre og
derved lettere kan undgå nogen typer af ulykker ....

Fra : Thomas

Dato : 09-02-08 21:38

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan det rent faktisk betale sig mon? En ny billig bil kontra et gammelt
> lig med hvad dertilhører af risiko for manglende transport pga stilstand

Jeg siger:

Det er ihvertilfælde en spændende diskussion! Jeg diskuterede det med en
kammi forleden dag og han nævnte et program der hedder guld og grønne skove,
hvor en studerende havde en gammel Opel , var det vist. De fandt frem til at
det var billigere for ham at købe en ny vogn , af en eller anden billig
slags, når man regnede ´benzin og alt med

Der kan måske være noget om det, når vi taler billige nye biler, men jeg
tror ikke på at det er billigere at købe fx en ny Mazda 6 end en brugt anden
vogn, totalt set, for hvis man tager værditab og service omkostninger med så
kan man satme nå langt med en brugt, nyere slæde, hvor det meste udstyr
servo, airbag uzw. er med. Måske mangler man så lige et enkelt nyt påfund,
men det må man så gøre op med sig selv om man vil betale for det

Bare min mening

Mvh
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-08 21:51

> Det er ihvertilfælde en spændende diskussion!

Ja - jeg har også diskuteret det vidt og bredt med mig selv indtil
videre

> hvor en studerende havde en gammel Opel , var det vist. De fandt frem til at
> det var billigere for ham at købe en ny vogn , af en eller anden billig
> slags, når man regnede ´benzin og alt med

Det er jo lidt den tanke jeg har. Plus det mindre bøvl. Jeg kan lave det
meste selv, men jeg ved jeg gider ikke stå og reppe en skodvogn midt om
vinteren efter, at have ringet til chefen og meldt min udeblivelse pga.
lortet ude i indkørslen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 01:48

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> frem til at det var billigere for ham at købe en ny vogn , af en eller
> anden billig slags, når man regnede ´benzin og alt med

Det var en Carina fra '91 vs en Fiat Panda og prisen de havde regnet ud var
4000kr i måneden vs. 3500kr

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-08 23:19

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Så tænkte han (well det er faktisk mig)... totaløkonomi?

Hvad sker der for dig ?
Det er da noget helt nyt!

> Kan det rent faktisk betale sig mon? En ny billig bil kontra et gammelt
> lig med hvad dertilhører af risiko for manglende transport pga stilstand
> og defekter?
>
> Hvad siger I?

Hvor langt er der på arbejde ?
Alternativet er en taxa, hvis lortet strejker.

Hvor meget kan du selv reppe?

Er der plads i garagen til at reppe?

Gider du selv at reppe ?

Hvor længe skal du/i have bil nummer 2 ?

Hvor længe har du tænkt dig at beholde en spritny bil

At en bil er ny og der er garanti på sikrer jo ikke at den starter hver
morgen, men at den nok skal starte på et eller andet tidspunkt, uden du
behøves at blive beskidt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-08 23:31

> Hvad sker der for dig ?
> Det er da noget helt nyt!

Ikke helt.. men lige i det her tilfælde er det.

> Hvor langt er der på arbejde ?

Ca. 20km hver vej. Og NEJ jeg cykler ikke i strid storm og snevejr...

> Alternativet er en taxa, hvis lortet strejker.

Det skulle lige være hvis arbejdet betaler. Det vil koste en del penge..

> Hvor meget kan du selv reppe?

Alt minus rust.

> Er der plads i garagen til at reppe?

Ja.

> Gider du selv at reppe ?

Ja og nej. Mest nej.

> Hvor længe skal du/i have bil nummer 2 ?

Der skal hele tiden være en bil nr. 2.

> Hvor længe har du tænkt dig at beholde en spritny bil

Enten til den brækker eller skifte ved et fast interval. Det har jeg
ikke lige tænkt så meget på endnu.

> At en bil er ny og der er garanti på sikrer jo ikke at den starter hver
> morgen, men at den nok skal starte på et eller andet tidspunkt, uden du
> behøves at blive beskidt.

Nej det er ingen garanti, men jeg sætter helst mine penge på, at den nye
bil starter fremfor den gamle spand.. hvis du kan følge mig?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-08 23:44

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Ikke helt.. men lige i det her tilfælde er det.

Med bil og totaløkonomi er det vidst et nyt tilfælde for dig. Du har jo
nærmest skifte bil hvert andet år eller sådan noget.....

> Ca. 20km hver vej. Og NEJ jeg cykler ikke i strid storm og snevejr...

Helt forståeligt.

> Det skulle lige være hvis arbejdet betaler. Det vil koste en del penge..

Nogle af de penge du sparer ved ikke at skulle låne de sidste 80 kkr til
bilen

> Ja og nej. Mest nej.

Hvis du ikke gider at reppe, så er det jo klart - en ny(ere) bil er
sagen.

> Enten til den brækker eller skifte ved et fast interval. Det har jeg
> ikke lige tænkt så meget på endnu.

Det første er det billigste hvis du tænker totaløkonomi.

> Nej det er ingen garanti, men jeg sætter helst mine penge på, at den nye
> bil starter fremfor den gamle spand.. hvis du kan følge mig?

Jo, nu har jeg kørt alt fra spritnyt til "gammel spand" faktisk har den
bil jeg havde flest problemer med været ny (Opel Astra). Okay den første
golf jeg havde (en 78/79'er som jeg købte i 1990) lavede vi da en del
på, men den startede sku altid, selvom den stod ude i vejr og vind....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-08 23:59

> Med bil og totaløkonomi er det vidst et nyt tilfælde for dig. Du har jo
> nærmest skifte bil hvert andet år eller sådan noget.....

Nu skal du ikke underdrive

> Nogle af de penge du sparer ved ikke at skulle låne de sidste 80 kkr til
> bilen

Hvis jeg skal have fat i en taxa ender jeg alligevel med, at komme for
sent på arbejde = det jeg gerne vil undgå.

> Hvis du ikke gider at reppe, så er det jo klart - en ny(ere) bil er
> sagen.

Jeg gider ikke hele tiden og til uforudsete udgifter. Det er okay man
mærker en starter er ved, at være slidt og man planlægger et indkøb samt
skift den kommende weekend fx.

Men det er ikke okay lortet kører perfekt og wupti.. dagen den strejker
er dagen det står ned i stænger.

> Det første er det billigste hvis du tænker totaløkonomi.

Ok tak.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-02-08 08:07

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Men det er ikke okay lortet kører perfekt og wupti.. dagen den strejker
> er dagen det står ned i stænger.

Til trods for mine biler har været mellem 1 og 16 år gamle har jeg
aldrig oplevet det. Det afhænger klart af, hvilken stand denbrugte bil
er i.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 12:29

> Til trods for mine biler har været mellem 1 og 16 år gamle har jeg
> aldrig oplevet det. Det afhænger klart af, hvilken stand denbrugte bil
> er i.

Ja det kan du selvfølgelig have ret i...

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 08:52

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :

>Men det er ikke okay lortet kører perfekt og wupti.. dagen den strejker
>er dagen det står ned i stænger.

Hvornår skulle den da ellers vælge at strejke ?

Alle bilejere kender sgu' da Murphy's lov !
--
Jan_stevns

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 12:28

> Hvornår skulle den da ellers vælge at strejke ?

På en solskinsdag

> Alle bilejere kender sgu' da Murphy's lov !

Ja netop

Fra : OZ3BTO

Dato : 10-02-08 08:01

> Ikke helt.. men lige i det her tilfælde er det.

> Ca. 20km hver vej. Og NEJ jeg cykler ikke i strid storm og snevejr...

> Det skulle lige være hvis arbejdet betaler. Det vil koste en del penge..

20km kan gøres i taxa for ca 300kr (gennemsnits prisen pr. km i taxa i dk er
13 kr + 50 til start gebyr)

Vi har faktisk folk her i området som har regnet på det med transport og
bil .. De tager taxa 5-10km til og fra job hver dag

Erik

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-02-08 23:54

> [...]
>
> Kan det rent faktisk betale sig mon? En ny billig bil kontra et gammelt
> lig med hvad dertilhører af risiko for manglende transport pga stilstand

Hvad er konsekvensen af at bil no. 1 ikke starter?

At hunkønsvæsenet snupper bil no. 2?

Hvad er så konsekvensen af at du, i tilfælde af nedbrud, snupper bil no.1?

Der er mere i det regnestykke

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-02-08 23:57

> Hvad er konsekvensen af at bil no. 1 ikke starter?

En af os kommer ikke på arbejde.

> At hunkønsvæsenet snupper bil no. 2?

Ikke nødvendigvis.

> Hvad er så konsekvensen af at du, i tilfælde af nedbrud, snupper bil no.1?

Konen vågner op til en indkørsel med 1 stk bil der ikke virker og har 1
stk skideballe klar til når jeg kommer hjem

Fra : OZ3BTO

Dato : 10-02-08 08:02

> En af os kommer ikke på arbejde.

> Ikke nødvendigvis.

> Konen vågner op til en indkørsel med 1 stk bil der ikke virker og har 1
> stk skideballe klar til når jeg kommer hjem

+ en kagerulle :D

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 12:29

In article <47aea172$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> + en kagerulle :D

Hun kan ikke bage så nej ..

Fra : Hr. Jensen

Dato : 10-02-08 10:52

On Sat, 09 Feb 2008 23:56:49 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>En af os kommer ikke på arbejde.

>Ikke nødvendigvis.

>Konen vågner op til en indkørsel med 1 stk bil der ikke virker og har 1
>stk skideballe klar til når jeg kommer hjem

Så det bunder altså i, om du får sex eller ej?

--
Når månen er rød, er den kommunistisk.
Når månen er halv, er den muslimsk.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 12:26

In article <v8itq35mqlhhvlo3hrnatqo0afurnge0c3@4ax.com>,
Hr. Jensen <pomanden@hotmail.com> wrote:

> Så det bunder altså i, om du får sex eller ej?

Nej nej... blot skideballen jeg ikke gider høre på

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 01:59

Vi stod med samme behov og vi valgte en ny bil, da vi skulle ud og låne. Det
blev en Peugeot 107 og det har vi aldrig fortrudt. Billig at finansere og
520 kr i afgift om året + 20 km/lt. Da vi ikke havde penge på bankbogen til
køb af ny bil stod valget mellem en brugt Fiat Punto diesel til 70kkr, men
den nye 107'er var billigere at finansere (over 10 år, men så kan vi jo
sætte ydelsen op, når konen er færdig med at studere) plus vægtafgiften er
billigere.
Venligst Lasse K.

Fra : OZ3BTO

Dato : 10-02-08 07:54

> [...]
>
> Kan det rent faktisk betale sig mon? En ny billig bil kontra et gammelt
> lig med hvad dertilhører af risiko for manglende transport pga stilstand

Det holder bare ikke helt det der..

Købte en nissan sunny 2.0d LX st.car på gule plader for ~20.000kr

Kørte i den i 3 år og 120.000km
Kostede et par service.. såen for hver 30-40.000km :D 4 dæk et batteri et
sæt vindues viskere og 2 gange nye klodser i for + div pære (4-5styk) også
18-22km/l intet forbrug af olie og vand

Den havde 435.000km på klokken da forhandleren fik nøglen til den efter jeg
havde købt ny brugt bil fik 12.000 i afslag på den nye (1998 nissan terrano
med 150.000km på klokken)

Hvist ikke mange nye biler man kan køre i i 3 år og 100Kkm også kun tabe
8.000kr på den

Ja ok man skal så måske også være heldig at finde en rigte gamle spand der
bare bliver ved med at køre

Erik

Fra : Kåre

Dato : 10-02-08 09:00

> Kan det rent faktisk betale sig mon? En ny billig bil kontra et gammelt
> lig med hvad dertilhører af risiko for manglende transport pga stilstand
> og defekter?
>
> Hvad siger I?

Jeg har haft en håndfuld gamle "lig", og har stadig to af dem. Både som 1.
og 2. bil....
Det er altså surt. Alt i alt vil jeg tro vi har 1 1/4 bil i gennemsnit...
Nu er konen færdig med at studere og har fået arbejde hvor det bar IKKE går
at komme for sent.
Og i den situation har jeg også regnet på "ny" bil. F.eks. Aygo, som koster
omkring de 100kkr som den du kigger på. Totaløkonomien er altså bedre for
den bil end for min gamle Corolla. Incl. service afskrivning, renter på lån
osv, set over en 4-årig periode.. Den absolut eneste grund til at jeg ikke
har købt, er at jeg ikke har kontanterne til at betale afdrag hver måned.
Totalt set er det dyrere ikke at have råd til at købe ny lille vogn.
I hvert fald i mit tilfælde. Jeg kangodt lave lidt på bilen, men de store
rep. rører jeg ikke ved.
Og så GIDER jeg ikke stå med bilen, og hader når den står stille. Det giver
bare for meget bøvl.
Når du godt kan reppe selv, så er det jo en anden sag at have gammel bil.
Men når du heller ikke gider, så...

Hvis det skal være rigtig billigt at køre bil, ja så køb en lidt ældre bil,
og rep selv.
Hvis du ikke kan/gider reppe selv, så køb ny(ere).

Hvorfor er det forøvrigt blevet sådan, at Fars bil = bil nr. 2 ?
I gamle dage var kone-bil = bil nr. 2......

mvh
Kåre

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 12:28

> Hvis det skal være rigtig billigt at køre bil, ja så køb en lidt ældre bil,
> og rep selv.
> Hvis du ikke kan/gider reppe selv, så køb ny(ere).

Jeg har lige lavet et hurtigt regneark.. det går faktisk lige op over 4
år.. over 5 år og mere bliver den nye bil den billigste.

> Hvorfor er det forøvrigt blevet sådan, at Fars bil = bil nr. 2 ?
> I gamle dage var kone-bil = bil nr. 2......

Det er det heller ikke her. Det bliver et skift mellem de 2 :)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-02-08 16:00

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg har lige lavet et hurtigt regneark.. det går faktisk lige op over
> 4 år.. over 5 år og mere bliver den nye bil den billigste.

Hvordan har du sat regnestykket op ?
Jeg har for nyligt skilt mig af med en gammel Sierra, og den var et billigt
bekendtskab, i de knap tre år jeg havde den.
Fik næsten det samme for den, som jeg selv havde givet og ikke nogle dyre
reparationer undervejs (jo faktiskt én, en ny kobling under en ferietur),
men alt i alt et meget billigt bekendtskab og den startede hver gang jeg
drejede nøglen. Også efter f.eks. at have stået i 3-4 uger uden at være
rørt.
I snit kørte jeg 12,5-13 km/l og det var overvejende bykørsel (på langtur
kunne den nemt køre 15 km/l).
2400,- om året i forsikring og ca. 1400,- (svjh) halvårligt i vægtafgift.
Den blev selvfølgeligt passet og vedligeholdt af mig selv (olie/filter skift
for hver 5000 km) og den eneste gang den var på værksted, var da
nålelejet/koblingen valgte at ryge, under en ferietur. Det kostede så ca.
500,- euro, på et autoriseret Ford værksted i det sydlige Tyskland.
Jeg kørte ca. 40-45000 km i den ialt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 16:31

> Hvordan har du sat regnestykket op ?

Jeg har sat det op med de bekendte variabler jeg har. Dvs. det
uforudsete som fx. rep af den gamle bil eller et dyrere service på den
nye har jeg ikke med.

> I snit kørte jeg 12,5-13 km/l og det var overvejende bykørsel (på langtur
> kunne den nemt køre 15 km/l).

JEg har sat den gamle bil til 10 km/l. Det er endnu ikke lykkes mig med
ældre biler at komme over det.

> 2400,- om året i forsikring og ca. 1400,- (svjh) halvårligt i vægtafgift.

Den nye koster 260,- halvårligt

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-02-08 16:40

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg har sat det op med de bekendte variabler jeg har. Dvs. det
> uforudsete som fx. rep af den gamle bil eller et dyrere service på den
> nye har jeg ikke med.

OK, hvad kører sådan en Picanto på literen ?
Og hvor mange km pr år (cirka) ?
Bare afskrivningen alene, på sådan en, vil jo langt overstige prisen på en
gammel "spand" (ihvertfald på den jeg havde).

> JEg har sat den gamle bil til 10 km/l. Det er endnu ikke lykkes mig
> med ældre biler at komme over det.

Så har du enten kørt i de forkerte biler, eller bare haft for tung fod
Jeg kører ikke specielt økonomisk, men heller ikke råddent, jeg kører bare.

> Den nye koster 260,- halvårligt

Ja det er vel i grøn afgift, hvad så med forsikringen ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 16:44

> OK, hvad kører sådan en Picanto på literen ?

Den er opgivet til 20 ca. Men blandet kørsel i virkeligheden er vist
omkring de 15-16,

> Og hvor mange km pr år (cirka) ?

Ca. 15-20kkm.

> Så har du enten kørt i de forkerte biler, eller bare haft for tung fod
> Jeg kører ikke specielt økonomisk, men heller ikke råddent, jeg kører bare.

Jeg har lagt mærke til det med ZX 1,4, ZX 2,0 og Fiesta 1,0.

Fælles for dem alle hvis jeg målte over 1 tankfuld med virkelig råddent
æg under foden var ca. 10 km/l. Bykørsel primært.

> Ja det er vel i grøn afgift, hvad så med forsikringen ?

Ca. 3500,-.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-02-08 17:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> Den er opgivet til 20 ca. Men blandet kørsel i virkeligheden er vist
> omkring de 15-16,

OK, hvis vi sætter den til 15,5 km/l og Sierraen til 10 km/l (benzin pris på
10,50 kr).
20000 km pr. år
Samme forsikring (3500 pr år)
2800 vægtafgift på Sierra og 520 på Kia.
0 kr. afskrivning på Sierra og 15000 på Kia (lavt sat ?).
Syn kr. 200 på Sierra og kr. 0 på Kia
Så ser mit regnestykke således ud:
Sierra koster kr. 27500 pr år (2291,66 pr md) og Kia koster kr. 32568,39 pr.
år (2714,03 pr md).
Hvis vi sætter Sierra til 12,5 km/l så ser det sådan ud: kr. 23300 pr år og
kr. 1941,66 pr md.
Det er så uden omkostninger til rep eller service på nogen af dem.

> Jeg har lagt mærke til det med ZX 1,4, ZX 2,0 og Fiesta 1,0.

Fiesta har jeg selv haft (dog en 1,1 fra '79) og det passer meget godt med
de ca. 10 km/l, men begge Citroenerne burde da kunne gøre det bedre (meget
bedre).
De 12,5-13 km/l i min gamle Sierra var ved helt normal kørsel, ikke noget
råddent æg eller noget.

> Fælles for dem alle hvis jeg målte over 1 tankfuld med virkelig
> råddent æg under foden var ca. 10 km/l. Bykørsel primært.

Mit er også hovedsageligt bykørsel, (vel ca. 90-95% af det).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 18:06

> [...]
> kr. 1941,66 pr md.
> Det er så uden omkostninger til rep eller service på nogen af dem.

Jeg har regnet det ud over 4 år.

I mit regnestykke er det næsten neutralt hvilken en man vælger.

Men går den brugte bil fx. 12 på literen istedet for 10 så rykker det en
hel del i den brugte retning.

> Fiesta har jeg selv haft (dog en 1,1 fra '79) og det passer meget godt med
> de ca. 10 km/l, men begge Citroenerne burde da kunne gøre det bedre (meget
> bedre).

Men de gik desværre ikke længere. 2,0'eren på ren motorvej med fin
hastighed var 11,6 på bedste tank.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-02-08 19:38

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg har regnet det ud over 4 år.

OK, nu ved jeg så ikke hvad du har sat afskrivningen til på den nye.

> I mit regnestykke er det næsten neutralt hvilken en man vælger.
>
> Men går den brugte bil fx. 12 på literen istedet for 10 så rykker det
> en hel del i den brugte retning.

Ja med de benzinpriser, så ændrer det en hel del.

> Men de gik desværre ikke længere. 2,0'eren på ren motorvej med fin
> hastighed var 11,6 på bedste tank.

Hmm, der må da ha' været noget seriøst i vejen med den så, den burde da være
meget mere økonomisk.
Min Sierra var en 93'er 2,0i (120HK) og den løb uden problemer/anstrengelser
15 km/l på motorvej/lange ture.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 20:25

> OK, nu ved jeg så ikke hvad du har sat afskrivningen til på den nye.

Indkøb 100kkr og salg efter 4 år 50kkr. Aner overhovedet ikke om det
holder stik

> Hmm, der må da ha' været noget seriøst i vejen med den så, den burde da være
> meget mere økonomisk.

Næh den gik bare ikke længere :)

> Min Sierra var en 93'er 2,0i (120HK) og den løb uden problemer/anstrengelser
> 15 km/l på motorvej/lange ture.

Se det lyder tilgengæld utroligt Har en kammerat der har haft to og
han ville kysse dine fødder hvis du kunne få hans til det

HVIS jeg kan få sådan en gammel bil til, at gå så langt på literen så
vil det ændre alt på mit regnskab. Men jeg tør simpelthen ikke løbe an
på det da jeg til dato mangler, at opleve det på egen krop.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-02-08 22:32

> [...]
>
> Se det lyder tilgengæld utroligt Har en kammerat der har haft to og
> han ville kysse dine fødder hvis du kunne få hans til det

Sig til ham at det _ikke_ er et krav at køre 130 på motorvejen.
Længere er den ikke
100+ så begynder det hurtigt at koste.
Been there, got 1 more t-shirt

> HVIS jeg kan få sådan en gammel bil til, at gå så langt på literen så
> vil det ændre alt på mit regnskab. Men jeg tør simpelthen ikke løbe an
> på det da jeg til dato mangler, at opleve det på egen krop.

For tung højrefod.
Køb et enkelt æg og det problem er klaret

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 22:39

> Sig til ham at det _ikke_ er et krav at køre 130 på motorvejen.
> Længere er den ikke
> 100+ så begynder det hurtigt at koste.
> Been there, got 1 more t-shirt

Du har ret.

Men hvis du kører 100km/t og jeg kører 130km/t så vil din bil altid være
mest økonomisk.

Så hvis der skal sammenlignes så skal vi køre samme hastighed.

Og det er yderst sjældent jeg kører langsommere end der er tilladt.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-08 14:40

Martin Johansen [6000] wrote:

> Du har ret.
>
> Men hvis du kører 100km/t og jeg kører 130km/t så vil din bil altid
> være mest økonomisk.
>
> Så hvis der skal sammenlignes så skal vi køre samme hastighed.

Jo jo, men bykørsel æder nok væsentligt mere, end 130 km/t på motorvejen.
Når jeg kører motorvej (uden kø) så ligger jeg som regel omkring de 120-130
km/t, uanset om det er på en 110 eller 130 strækning.

> Og det er yderst sjældent jeg kører langsommere end der er tilladt.

Samme her, dog overholder jeg stort set altid hastigheden i byerne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-08 22:03

> Jo jo, men bykørsel æder nok væsentligt mere, end 130 km/t på motorvejen.
> Når jeg kører motorvej (uden kø) så ligger jeg som regel omkring de
> 120-130 km/t, uanset om det er på en 110 eller 130 strækning.

130+ i Sierra koster.
Been there, lost the t-shirt

> Samme her, dog overholder jeg stort set altid hastigheden i byerne.

Hvis du kører forudseende i byen, så er det ikke så galt.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-02-08 15:06

Uffe Bærentsen wrote:

> 130+ i Sierra koster.

Ikke i de DOHC'ere jeg har haft, snakker vi derimod OHC'ere, så har du ret.

> Been there, lost the t-shirt

Jeg går ikke med T-shirt

> Hvis du kører forudseende i byen, så er det ikke så galt.

Næh, jeg klager skam heller ikke

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-02-08 23:16

> Jo jo, men bykørsel æder nok væsentligt mere, end 130 km/t på motorvejen.

Det vil jeg også mene.

> Når jeg kører motorvej (uden kø) så ligger jeg som regel omkring de 120-130
> km/t, uanset om det er på en 110 eller 130 strækning.

Der følger jeg konsekvent enhver skiltning. Ikke for, at være hellig,
men af og til går der sq sport i den

> Samme her, dog overholder jeg stort set altid hastigheden i byerne.

Også her. Fartpiloten hjælper en del på det

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-02-08 15:07

Martin Johansen [6000] wrote:

> Der følger jeg konsekvent enhver skiltning. Ikke for, at være hellig,
> men af og til går der sq sport i den

Jeg kører stort set kun på 110 km/t motorvejsstrækninger, vi har jo ikke så
mange 130'ere her i mit område.

> Også her. Fartpiloten hjælper en del på det

Sådan noget nymodens pjat

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Sp@msen

Dato : 13-02-08 00:51

"Per Beer Hansen" skrev i meddelelsen:
> [...]
det så godt nok også sådan ud i formiddags ved motorvejsafslutningen
folehaven.. godt nok en del der var "hevet ind"
så den er der mange der bruger åbenbart :) men måske "de" mener der også
skal være mere plads til det..

> Samme her, dog overholder jeg stort set altid hastigheden i byerne.
yderst fornuftigt, meget..
:)

mvh.
Flemming

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-02-08 01:35

> [...]
> folehaven.. godt nok en del der var "hevet ind"
> så den er der mange der bruger åbenbart :) men måske "de" mener der også

Det jeg skrev og mente var, at jeg for det meste altid overholdte
grænsen, forstået på den måde at jeg ikke er ham der kører 70 på
landevejen fordi jeg lige har lyst eller 110 på motorvejen hvor der er
130 som grænse.

En sjælden gang kan jeg finde på, at køre blandt lastbilerne med 90. Men
det er sjældent.

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Sp@msen

Dato : 13-02-08 13:04

"Martin Johansen [6000]" skrev i meddelelsen:
> [...]
> grænsen, forstået på den måde at jeg ikke er ham der kører 70 på
> landevejen fordi jeg lige har lyst eller 110 på motorvejen hvor der er
ok :) jeg tolkede det som om du kørte friskt til når der var plads til det..

> En sjælden gang kan jeg finde på, at køre blandt lastbilerne med 90. Men
> det er sjældent.
og få "sandblæst" bil/forrude fordi de ikke gider dække deres last af grus
og sten af.. nej tak.
(men nu har jeg også en meget mørkeblå "lidt større" personbil, og så sænker
de som regel farten til 81-82kmt istedet for 89-90 som de kørte 24sek før)
:)

mvh.
Flemming

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-02-08 22:39

> ok :) jeg tolkede det som om du kørte friskt til når der var plads til det..

Ikke i den her bil.. det gider jeg ikke - men i den gamle kunne det nemt
ske

> og få "sandblæst" bil/forrude fordi de ikke gider dække deres last af grus
> og sten af.. nej tak.

Jeg burde nok have præciseret mig... med "mellem lastbilerne" mener jeg
med behørig afstand så jeg netop ikke får sandblæst bilen

Ellers ville det også være et nejtak herfra.

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-08 15:28

Den Sun, 10 Feb 2008 08:59:54 +0100 skrev Kåre:

> Hvorfor er det forøvrigt blevet sådan, at Fars bil = bil nr. 2 ?
> I gamle dage var kone-bil = bil nr. 2......

Når man får unger, har man brug for noget i retning af en stationcar,
med masser af plads, og ikke råd til så meget andet. Det er altså
bil nr. 1.

Når den så er betalt, og ungerne er gamle nok til selv at tjene
penge til deres eget tøj, osv, så er det der begynder at blive
råd til at købe bil nr. 2, og måske endda at kigge lidt mere på
den der Porsche man altid har drømt om.

Og så spørger du om hvorfor bil nr. 2 ikke er konens?

Mvh
Kent

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-08 16:22

> Hvorfor er det forøvrigt blevet sådan, at Fars bil = bil nr. 2 ?
> I gamle dage var kone-bil = bil nr. 2......

Fordi det da er hende der skal have plads til alle ungerne, barenvognen
bilkaindkøbet osv ... Altså stationcar / mpv eller lign ....

So far har vi kun en bil i huset og det er hendes ... Men der står så 2
yamaha'er og en aprilia (pt defekt) som jeg skruer og køer på efter samme
princip som en gammel bil. At det er for dyrt med aut. service så alt laves
selv ... Med 3 gamle motorcykler (Den nyeste er den defekte aprilia fra
1998) er der altid noget at lave service på. Den jeg har kørt på denne
vinter er den ældste og fra 1988. Mit sommerkøretøj er fra 1993. Havde de
været biler var de nok ved at være rustet op.

/A - running for cover ....

Fra : joppe

Dato : 10-02-08 01:42

Jeg har nye biler de sidste par gange, både fransk og japanske
middelklassebiler. Når jeg har solgt ved 75-100kkm, er det typisk med
et værditab lige under 1kr/km. Hvis det er fra ny til 3-4 år du satser
på skal du tænke på om den er til at komme af med, med mindre du vil
tage et stort værditab.
Jeg kører 25kkm om året, men kører man kun 10-15kkm vil jeg tro man
skal regne med lidt mere. Service skal man jo ha når der er
fabriksgaranti selvom man lige så godt ku skifte den olie selv.
Jeg er ret sikker på at man kan ha en fornuftig 4-5 år gammel dyt
billigere, man har bare valgt at betale lidt mere og have
fabriksgaranti. Husk lige nogen mærker har reelt ikke nogen (villighed
for kulance), andre 3år og 100kkm hvis noget brækker sammen.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-02-08 17:36

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Familien får brug for en bil nr. 2 til det daglige.

Hvad med i stedet at kigge på en leaset Clio til 1995,- i måneden uden
udbetaling ?

http://www.fleggaard-leasing.dk/Default.aspx?ID=4721

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 18:02

> Hvad med i stedet at kigge på en leaset Clio til 1995,- i måneden uden
> udbetaling ?
>
> http://www.fleggaard-leasing.dk/Default.aspx?ID=4721

Ikke umuligt - tak for tip!

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-02-08 21:30

> Ikke umuligt - tak for tip!

Om det er et godt tilbud har jeg ikke en disse forstand på - men et eller
andet siger mig at hvis man skal låne 115 000 i banken, og samtidig betale
serviceomkostninger på en bil, så kommer man nok ikke langt for 2000 om
måneden - og leasing er jo meget oppe i tiden.
Men hvis det var mig som stod i situationen, så ville jeg bestemt undersøge
sagen.
Med det jeg kender til Fleggaard koncernen, så forærer de dig bestemt ikke
guld for dine blå øjnes skyld - de rører ikke ved en forretning som de ikke
tjener penge på - men jeg er da selv blevet opereret på deres privathospital
i Kollund uden om det offentlige med et godt resultat...
Men som sagt - tag det da med i dine overvejelser !

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 22:11

> Men som sagt - tag det da med i dine overvejelser !

Det vil jeg bestemt gøre.

Fra : alexbo

Dato : 10-02-08 22:11

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i

> Ikke umuligt - tak for tip!

Der er nogle artikler om leasing i Penge og Privatøkonomi.
http://www.penge.dk/cm/1.2486

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Vennike

Dato : 10-02-08 19:56

> [...]
>
> Kan det rent faktisk betale sig mon? En ny billig bil kontra et gammelt
> lig med hvad dertilhører af risiko for manglende transport pga stilstand

Hvis det kun er til 2 x 20 km om dagen (som du nævner andetssteds) - hvad så
med en knallert 45 med 4-takts motor ??

Kører rimeligt langt på literen og er billig i indkøb.

http://www.scoot.dk/477/scooter_45

50 km/l og til en pris, så du kan købe en ny hver år og STADIG være
billigere kørende end en bil.

/Jan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-02-08 20:22

> Hvis det kun er til 2 x 20 km om dagen (som du nævner andetssteds) - hvad så
> med en knallert 45 med 4-takts motor ??

Har 2 stks i forvejen. Tror ikke en 3. maskine vil få mig til, at nyde
regnvejr, storm samt sne og isglatte veje på strækninger der ikke
ryddes.

> 50 km/l og til en pris, så du kan købe en ny hver år og STADIG være
> billigere kørende end en bil.

Helt sikkert. Men så vil det allerbilligste være, at beholde de 2
scootere vi allerede har.

Men problemet er ikke det.. problemet er komfort

Fra : Brian

Dato : 11-02-08 18:30

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men problemet er ikke det.. problemet er komfort

Morfar problemer

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-02-08 23:15

In article <47b08603$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Morfar problemer

Jep

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-02-08 13:21

Martin Johansen [6000] wrote:

> Helt sikkert. Men så vil det allerbilligste være, at beholde de 2
> scootere vi allerede har.
>
> Men problemet er ikke det.. problemet er komfort

Jyden han er s.. err ..

Hvad med at tænke lidt out of the box :
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2008/uds+4/20080124095755.htm#

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-02-08 22:25

> Jyden han er s.. err ..

Jep

> Hvad med at tænke lidt out of the box :
> http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2008/uds+4/20080124095755.htm#

Både konen og jeg var klar da vi så den i TV.. lige indtil prisen kom
frem så skiftede vi kanal.

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-08 16:29

> Hvis det kun er til 2 x 20 km om dagen (som du nævner andetssteds) - hvad
> så med en knallert 45 med 4-takts motor ??
>
> Kører rimeligt langt på literen og er billig i indkøb.
>
> http://www.scoot.dk/477/scooter_45

Jeg ville ikke anbefale en kineser i en tråd om driftsikkerhed .... Honda
laves også med 4takter men så er prisen en anden. Jeg har talt med et par
pendlere der pga færgetaksterne på molslinien pendler på knallerter (den kan
tages med på en alm personbillet) Der er meget godt tilfredse med dem - men
de kører vist ikke med lovlig hastighed... En lille motorcykel er ikke meget
dyrere i indkøb ....

Og det afhænger imho meget at vejstrækningen om det kan anbefales at være
rullende chikane på en knallert ....

/A

Fra : Jan Vennike

Dato : 12-02-08 19:42

> [...]
> er ikke meget dyrere i indkøb ....
>
> Og det afhænger imho meget at vejstrækningen om det kan anbefales at være

Nu var det også mere til eksempel på at en 4-takter kører langt på literen
og ikke lugter slemt som en 2-takter - vil så sandelig heller ikke anbefale
en kinøjsercykel.

Og hvis han kun har 20 km hver vej, er det næsten hip som hap om man kører
bil eller knallert 45 - man kommer ca lige hurtigt frem - især hvis en del
af de 20 km er i byen.

Og så er der den sidste ting - med 50 km/literen må den være en anelse mere
miljøvenlig (ved det - forbudt ord i denne gruppe, hvor alt handler om
personlig komfort istf fælles ansvar for miljøet) end hvilken som helst bil.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-08 21:17

> Og hvis han kun har 20 km hver vej, er det næsten hip som hap om man kører
> bil eller knallert 45 - man kommer ca lige hurtigt frem - især hvis en del
> af de 20 km er i byen.

Jeg vil vove den påstand at det kun er forsvarligt at køre 45km/t i byerne -
eller hvis det er landevej skal det være så tæt trafik at hastiheden på
øvrige trafikanter ikke er væsenligt højere ...

Ja jeg har ejet en 45 knallert - i godt et års tid. Godt nok mange år siden
efterhånden, men jeg tror ikke at den øvrige trafik er blevet mere tolerant
eller tålmodig i mellemtiden.

Men passer ens transportbehov til en knallert (30 eller 45'er) kan det da
nemt være en god løsning. Som sagt har jeg hørt meget godt om
http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=37 af et par pendlere der kører
noget længere end de 20km.

> [...]
> om personlig komfort istf fælles ansvar for miljøet) end hvilken som helst

Hustandens bil #1 er en stor komfortabel staitionar med dieselmotor og
partikelfilter der kører langt literen (normen siger 18,2km/l - vi ligger
vist lige under 17km/l i snit indtil videre) og med ~25-30000km/årligt
tæller brændstoføkonomien ret tungt.

Men jeg kører flere km på motorcykel end i bil (Min hustru har den til
dagligt). De er med benzinmotorer fra før katalysator var et krav så
miljøvenlige er de nok ikke. Men de kører alle mellem 17 og 20km/l. Komfort
er der ikke meget af her om vinteren, men derfor kommer jeg alligevel frem
med et større smil end hvis jeg havde kørt samme tur i bil.

Btw har jeg lige købt bil #2 - en 1997 Punto Van. Det eneste den kan som jeg
ikke kan på mc er at have en af sønnerne med. Ingen af dem er over 135cm.
Hmm Måske man kunne montere den som sidevogn på en af mc'erne ...

/A