Placerer sig ved højresving?
Fra : Lars

Dato : 07-02-08 20:59

Hej,
Er det ikke noget med at man som bilist skal placere sig helt ude til højre
ved kantstenen når man skal svinge til højre for påden måde at skærme af for
cyklister? er der noget om dette i færselsloven?
på forhånd tak
Lars

Fra : Kåre

Dato : 07-02-08 21:10

"Lars" <n@a.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> højre ved kantstenen når man skal svinge til højre for påden måde at
> skærme af for cyklister? er der noget om dette i færselsloven?

Jeg tror næppe at færdselsloven nævner det.
Men det kan da være en god ide at gøre det, så man undgår at cyklister
kommer i klemme.
Men kig lige efter først, inden du kører helt ind til kantstenen. Der kunne
jo allerede være en cyklist der...

mvh
Kåre

Fra : Lars

Dato : 07-02-08 21:22

> [...]
> Men kig lige efter først, inden du kører helt ind til kantstenen. Der
> kunne jo allerede være en cyklist der...

Hej, jeg har selv fiundet det ellers tak
Færdselsloven §16 stk 3
mvh Lars
PS. og til dig Kåre - jeg beklager jeg fik sendt en mail direkte til dig...

Fra : Kåre

Dato : 07-02-08 21:47

> Hej, jeg har selv fiundet det ellers tak
> Færdselsloven §16 stk 3
> mvh Lars
> PS. og til dig Kåre - jeg beklager jeg fik sendt en mail direkte til
> dig...

Ah, ok, det gjorde ikke ondt så det skal du ikke unskylde

Nu kender jeg så ikke lige ordlyden, men omhandler den ikke bare det at man
skal holde sig så langt til højre som muligt?
Om det så skyldes at man skal holde cyklister bagved står der vel ikke
specifikt, eller ???

mvh
Kåre

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-08 22:25

Den Thu, 7 Feb 2008 21:46:50 +0100 skrev Kåre:

> [...]
> skal holde sig så langt til højre som muligt?
> Om det så skyldes at man skal holde cyklister bagved står der vel ikke

Nej, der står kun så langt til højre som muligt. Ikke noget om om
det inkluderer at man holder oppe på fortovet eller oven på en cyklist,
eller for den sags skyld at man trækker ind foran en cyklist så denne
skal klodse bremserne.

Det har der iøvrigt før været diskussioner om her i gruppen. Personligt
synes jeg det virker bedst at trække så langt til højre som er muligt
*uden* at genere cyklisterne - så de kan køre frem hvor de er til at
se. Præcis ligesom når der er cykelsti, der bliver de også ledt
frem til ~1 meter foran bilerne.

Men det hænger måske også sammen med at jeg selv foretrækker
cyklen, og finder det ret irriterende at holde langt nede i rækken
bagved en der skal svinge til højre, og vente til anden gang det
giver grønt, når jeg ellers kunne være kørt helt frem imens der
var rødt, og smuttet over sammen med de forreste der skal ligeud
*første* gang det giver grønt. Netop den situation skete for et
par dage siden, og ham jeg holdt bag var den eneste der skulle til
højre.

Mvh
Kent

Fra : Kåre

Dato : 07-02-08 22:56

> [...]
> det inkluderer at man holder oppe på fortovet eller oven på en cyklist,
> eller for den sags skyld at man trækker ind foran en cyklist så denne

<klip>

> [...]
> *første* gang det giver grønt. Netop den situation skete for et
> par dage siden, og ham jeg holdt bag var den eneste der skulle til

Ja se det er lige en vigtig detalje!
Jeg mener personligt også kun man skal lave tricket med at "spærre" fro
eventuelle cyklister, hvis man holder forrest ved et lyskryds og skal til
højre.
Dem længere bagved skal give plads til cyklerne kan komme forbi. De vil jo
være væk længe for bilerne kommer op til krydset.

mvh
Kåre

Fra : Møller

Dato : 08-02-08 11:29

Kåre wrote:

> [...]
> Dem længere bagved skal give plads til cyklerne kan komme forbi. De vil jo
> være væk længe for bilerne kommer op til krydset.

Nop.

Det er ikke er trick der er lov og sund fornuft.

Skal du lave en dødsfælde?

Alle ind til højre hvis du skal dreje, so vil jeg sige, at det er bedre at cyklisterne holder til
venstre for dig hvid du er i en højresvingende bane, og HOLDER den.

Møller

Fra : Kent Friis

Dato : 08-02-08 18:08

Den Fri, 08 Feb 2008 11:28:54 +0100 skrev Møller:

> Nop.
>
> Det er ikke er trick der er lov og sund fornuft.
>
> Skal du lave en dødsfælde?

Hvor er dødsfælden i at lade cyklisterne køre over første gang der
bliver grønt, når ham der skal til højre må vente til anden gang?

> Alle ind til højre hvis du skal dreje, so vil jeg sige, at det er bedre at cyklisterne holder til
> venstre for dig hvid du er i en højresvingende bane, og HOLDER den.

Når den eneste der skal til højre er den bageste i rækken, og derfor
ikke kan nå over første gang det bliver grønt, holder han IKKE i
en svingbane.

Enten fordi der ikke er nogen, eller fordi han ikke er nået hen til
den endnu.

Iøvrigt er det langt fra alle steder der er plads til cyklister til
venstre for højresvingsbanen. Det er jo der de biler der skal ligeud
kører, og de kører iøvrigt noget stærkere end dem der skal til højre.

Mvh
Kent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-02-08 18:33

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Iøvrigt er det langt fra alle steder der er plads til cyklister til
> venstre for højresvingsbanen. Det er jo der de biler der skal ligeud
> kører, og de kører iøvrigt noget stærkere end dem der skal til højre.

Reglen er jo også at cyklister kan placere sig til venstre _I_ en
højresvingsbane. Det fungerer faktisk OK de fleste steder, når ellers
bilerne husker at holde helt til højre (!). Og cyklerne husker at
holde bane i stedet for at køre lige ind foran bilerne.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-02-08 19:07

Den Fri, 08 Feb 2008 18:33:19 +0100 skrev Peter Dalgaard:

> Reglen er jo også at cyklister kan placere sig til venstre _I_ en
> højresvingsbane.

Hvor finder man den regel?

Det er måske bare mig der er er vant til for små byer, men jeg vil
ikke mener der er plads til både bil og cykel i højresvingsbanen uden
man risikerer at blive ramt af dem der kører forbi i ligeudbanen
heromkring. Det skulle da lige være ved siden af en smart.

Mvh
Kent

Fra : Leonard

Dato : 08-02-08 19:14

On 08 Feb 2008 18:06:30 GMT, Kent Friis wrote:

> Hvor finder man den regel?

FÆL 49 stk. 3

Det må være vejene, der er for samlle i de byer du kører i.
I Odense er der mange steder endda malet en blå cykelsti på pladsen
mellem ligeud- og højresvingsbanen.

--
Leonard

Fra : Kent Friis

Dato : 08-02-08 22:02

Den Fri, 8 Feb 2008 19:14:12 +0100 skrev Leonard:

> FÆL 49 stk. 3
>
> Det må være vejene, der er for samlle i de byer du kører i.
> I Odense er der mange steder endda malet en blå cykelsti på pladsen
> mellem ligeud- og højresvingsbanen.

Nu er Odense jo også det større...

Mvh
Kent

Fra : OZ3BTO

Dato : 08-02-08 01:06

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer i klemme.
> Men kig lige efter først, inden du kører helt ind til kantstenen. Der

Man lære det ihvertfald i køre timerne .. både til Traktor (16 årige) og
person vogn

Erik

Fra : Klaus G.

Dato : 08-02-08 12:41

> [...]
> højre ved kantstenen når man skal svinge til højre for påden måde at
> skærme af for cyklister? er der noget om dette i færselsloven?
Hvis der ikke er sådan en bred afmærkning på vejen i form af en hvid stribe,
så køre jeg altid helt ud til kantstenen. Er der derimod den fine hvide
stribe på vejen, så kan jeg ikke lukke af for cykellister.

Det var sådan jeg lærte at man skulle gøre da jeg tog kørekortet, der blev
dog ikke referet til nogen paragraf.

Men grunden til at det er blevet en vane, er at jeg i en del år nu har kørt
i en MB Sprinter og der er altså bare nogle trælse blinde vinkler på sådan
en skrummel bil, så hvis jeg kunne lukke af for cykelisterne, ja så blev det
jo gjort :) Har dog fået en ny model sprinter at køre rundt i nu og den har
et lille ekstra spejl under de store sidespejle så nu kan jeg se alle
cykelisterne og biler i de blinde vinkler, dejligt!

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-02-08 20:05

Lars:
> [...]
> ved kantstenen når man skal svinge til højre for påden måde at skærme af for
> cyklister? er der noget om dette i færselsloven?

Jeg dumpede min 1. køreprøve på det, for ca. 18 år siden, så jo, for 18
år siden var der den bestemmelse i villakvarterer, mente ham den
uforståelige Bornholmer der var sagkyndig i Kbh.
Kai