Dagens ord: grandprix
Fra : Studo

Dato : 06-03-08 06:54

Jeg takker for stafetten. Men kom jo med en grim antydning. I præsterede
et fint ensemble i går, så det skal i have lov til at fortsætte med.

Dagens Ord er: grandprix

Dustin the Turkey - Irlande Douze Pointe
http://youtube.com/watch?v=MHsm2YVso0A

Fra Mols til Skagen
http://youtube.com/watch?v=Pl5n62N4Jws

og lidt at starte før-weekenden op med:
Vi maler byen rød
http://youtube.com/watch?v=RPFQBFg366Y

La Det Swinge
http://youtube.com/watch?v=oMMs8Vusg0w

Og så er det op til jer!....

Tidligere ord: Ace, Alone, Animal, Arm, Army, Beautiful/Smuk, Birthday,
Black, Blue, Country, Cowboy, Crazy, Dad/Father, Dance, Dirty, Dream, Duo,
Evil, Eyes/jne, Fantasi, Fat, Fever, Forkortelser, Feeling, Fun, Funk,
Genial, Guitar, grandprix, Hands, Hawaii, Heart, Heavy, Hello, Highway,
Hollywood, Hot,
House, Hurricane, Jack, King, Life, Light/Lys, Live, Love, Luft/Ilt, Milf,
Monday, Mother, Night, Nobody, Ocean, Peace, Pearl, Pets, Queen, Radio,
Religion, Road, Robot, Rock, Rock'n'roll, Roses/rose/Roser, Royal,
Service, Skov, Small, Smile, Smoke, Snow, Son, Stimulanser,Storby, Sun,
Sweet, Sn, Tal/Numbers/0123456789, Tomorrow, Twins, Unknown, Water,
Weekend, Wine, Wood, Woman, Word, Work, World, Yesterday, You/dig,

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-03-08 06:59

http://www.youtube.com/watch?v=411W1vSh_o0

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 06-03-08 07:35

Studo skrev:
> Jeg takker for stafetten. Men kom jo med en grim antydning. I præsterede
> et fint ensemble i går, så det skal i have lov til at fortsætte med.
>
> Dagens Ord er: grandprix

Den oplagte
Abba - Waterloo
http://youtube.com/watch?v=5woqCVd0NEY

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Pernille

Dato : 06-03-08 08:00

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for stafetten. Men kom jo med en grim antydning. I præsterede
> et fint ensemble i går, så det skal i have lov til at fortsætte med.
>
> Dagens Ord er: grandprix
>
> Og så er det op til jer!....

Så er vi nødt til at have vindersangen fra 1963,
Dansevise
http://youtube.com/watch?v=m9TNtxJLCtM
..

Fra : Broegger

Dato : 06-03-08 08:02

Studo <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev

> Grand Prix

Den efter min mening bedste melodi vi har sendt til det Internationale
melodunteshow. Dansevisen. Den er bare genial.
http://www.youtube.com/watch?v=9pTihwRkwxU

Sanne Gottlieb sang i 2000 Uden dig. Et nummer jeg syntes er ret genialt.
Men den havde nok ikke klaret sig så godt som vinderen fra det år!
http://www.youtube.com/watch?v=tgbhqJzWjCU

Og til sidst, endnu en teenage forelskelse. Trine Dyrholm der danser i
måneskin.
http://www.youtube.com/watch?v=9pTihwRkwxU

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Pernille

Dato : 06-03-08 08:23

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev i en meddelelse
> Studo <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev

> Den efter min mening bedste melodi vi har sendt til det Internationale
> melodunteshow. Dansevisen. Den er bare genial.
> http://www.youtube.com/watch?v=9pTihwRkwxU

Jamen, vi er jo helt enige!

Fra : Broegger

Dato : 06-03-08 08:41

"Pernille" <Hovedst@den> skrev news:47cf9bde$0$15899
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jamen, vi er jo helt enige!

Jeps. Jeg så du havde postet den imens jeg sad og skrev mit indlæg.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Pernille

Dato : 06-03-08 08:30

> [...]
> Jeg takker for stafetten. Men kom jo med en grim antydning. I præsterede
> et fint ensemble i går, så det skal i have lov til at fortsætte med.

"Skibet skal sejle i nat" fik en 3.plads. Nogle mener, at den ville have
vundet, hvis ikke "afskedskysset" havde været så langt...
http://youtube.com/watch?v=9IjbPUY7zfk

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 08:43

Studo wrote:

> Dagens Ord er: grandprix

Da denne vandt, skabte den en del opmærksomhed, eftersom nogen mente, at
der ikke blevet sunget nok i sangen. Men en dejlig sang, som fortjente
at vinde.

Secret Garden - Nocturne
http://www.youtube.com/watch?v=fd3a189vcVc

Du har udgivet en lang række album, hvoraf jeg dog kun har hørt de
første to - aldrig nået længere. Men god, smuk og afslappende musik.

Fra : B. Sørensen

Dato : 06-03-08 08:45

> Dagens Ord er: grandprix

Så vil jeg kaste blikket tilbage på ESC-finalen 2001 i København, hvor jeg
var så heldig at sidde i salen og opleve det på nærmeste hold sammen med to
halvvoksne døtre (det er os der sidder lidt til højre for midten).

De hånede mig åbenlyst for at have denne her som favorit (den fik 3 point):
http://youtube.com/watch?v=tyxLqgzY3sI

Men den ene datter havde denne som favorit, og jeg må medgive hende, at det
var en super oplevelse live.. større end denne video giver indtryk af.
http://youtube.com/watch?v=DlmbGuxidS4

Den anden datter var totalt hjerneblæst af denne charmedreng
http://youtube.com/watch?v=YgG3ZnjZo8A

Så skal vi da lige huske, hvem der repræsenterede Danmark - flot - det år:
http://youtube.com/watch?v=UrrRqk7HRlw

Og hvem der slog os og løb med sejren:
http://youtube.com/watch?v=UzyhbJy2JpI

.........åh disse minder.......

B. Sørensen

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 09:00

B. Sørensen wrote:

> De hånede mig åbenlyst for at have denne her som favorit (den fik 3 point):
> http://youtube.com/watch?v=tyxLqgzY3sI

Jeg var vild med Islands bidrag det første år, de deltog:

ICU - Gleðibankinn
http://www.youtube.com/watch?v=VU3Dftz0x-s

I dag kan jeg godt undre mig.

Fra : B. Sørensen

Dato : 06-03-08 10:07

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg var vild med Islands bidrag det første år, de deltog:
>
> ICU - Gleðibankinn
> http://www.youtube.com/watch?v=VU3Dftz0x-s
>
> I dag kan jeg godt undre mig.

Åh, hvor godt at vide, at jeg ikke er den eneste i verden, der kan forvilde
mig :) Er ham den rødhårede ikke den samme, som deltog for Island sidste
år? Den var da ikke dårlig.. (men det synes vi jo nok om 20 år).

http://www.youtube.com/watch?v=HTNcw-W3waI

B. Sørensen

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 10:45

B. Sørensen wrote:

> Åh, hvor godt at vide, at jeg ikke er den eneste i verden, der kan forvilde
> mig :)

Og vi er end ikke de eneste. Jeg så, at J. Eriksen også nævnte den.

> Er ham den rødhårede ikke den samme, som deltog for Island sidste
> år? Den var da ikke dårlig.. (men det synes vi jo nok om 20 år).

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg ser vel showet sådan cirka hver femte år.

Men:

http://en.wikipedia.org/wiki/Eir%C3%ADkur_Hauksson

Fra : J. Eriksen

Dato : 06-03-08 08:43

Der er jo ret meget at vælge mellem. Jeg begrænser mig til 1980-1990.

Nogle af det særeste:

Luxembourg 1980. Sophie & Magaly: Le papa pingouin
http://www.youtube.com/watch?v=HOrGUOFHRnQ

Israel 1987. Lazy Bums: Shir habatlanim
http://www.youtube.com/watch?v=NxxaHlQuYeQ

Og nogle af de bedste:

Sverige 1983. Carola Häggkvist: Främling
http://www.youtube.com/watch?v=YW0tY2ucBNo

Storbritannien 1985. Vikki Watson: Love is
http://www.youtube.com/watch?v=G-s2ACPRnK8

Island 1986. Icy: Gleðibankinn
http://www.youtube.com/watch?v=VU3Dftz0x-s

Italien 1990. Toto Cotugno: Insieme 1992
http://www.youtube.com/watch?v=VwlqNswQJ00

Jugoslavien 1990. Tajci: Hajde da ludojemo
http://www.youtube.com/watch?v=iEhdOAbE4UI

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-03-08 11:12

"J. Eriksen" <qupp@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Der er jo ret meget at vælge mellem. Jeg begrænser mig til 1980-1990.
>
> Nogle af det særeste:
>

> Israel 1987. Lazy Bums: Shir habatlanim
> http://www.youtube.com/watch?v=NxxaHlQuYeQ

Jeg elsker deres optræden

VH Pernille

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 09:03

Studo wrote:

> Dagens Ord er: grandprix

Og vi må ikke glemme en af mine all-time favoritter:

Sandra Kim - J'aime la Vie:
http://www.youtube.com/watch?v=UdpWoZM5_jQ

Jeg var helt vild med hende, men hun var jo heller ikke meget yngre end
mig dengang.

Åh hvilke minder at genhøre den.

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 06-03-08 09:10

Milk & Honey Hallelujah:
http://www.youtube.com/watch?v=eTi2KwixNjg
Smukt nummer, synes jeg.

Djengis Khan med Djengis Khan:
http://www.youtube.com/watch?v=KhqQcYYyY7I
Beklager den dårlige lydkvalitet. Fantsifuldt GP nummer.

--
Mvh,
Rasmus Bertelsen

Udskift invalid med dk for direkte mail
Signatur delvis slettet grundet manglende fantasi...

Fra : Sv-e

Dato : 06-03-08 10:28

Studo skrev:
> Jeg takker for stafetten. Men kom jo med en grim antydning. I præsterede
> et fint ensemble i går, så det skal i have lov til at fortsætte med.

Mabel boom boom 1978

http://www.youtube.com/watch?v=N88fSvN2zG0&feature=related

/Sv-e

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-03-08 11:23

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i en meddelelse

Ciao Amore - Vlado & Isolda (De er så søde sammen)
http://www.youtube.com/watch?v=u0B8uU5njnM

Herreys - Diggi-Loo Diggi-Ley (Jeg var forelsket i alle 3 fyre)
http://www.youtube.com/watch?v=aAWTHy6WTJg

VH Pernille

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 11:26

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> wrote in message
> Jeg takker for stafetten. Men kom jo med en grim antydning. I præsterede
> et fint ensemble i går, så det skal i have lov til at fortsætte med.
>
> Dagens Ord er: grandprix

Grandprix er jo noget med biler, og en Ferrari F1 412T2 V12 er som musik:
http://youtube.com/watch?v=EwmvVWSvSpg

Fra filmen "Bjergkøbing Grand Prix", temaet med Bent fabricius Bjerre:
http://youtube.com/watch?v=YnKUjZtjlVY

Til slut, "The Le Mans Theme":
http://youtube.com/watch?v=CUeiN3rXth0

/Alex

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-03-08 11:29

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i en meddelelse

Umberto Tozzi & Raf - Gente di mare
http://www.youtube.com/watch?v=9XRvOQTXyGg

Johnny Logan - Hold me now
http://www.youtube.com/watch?v=OvUT3eyPCPw

De 2 bedste sange, der har været med i MGP

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-03-08 11:34

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i en meddelelse

Norge har haft meget forskellige deltagere og sange:
Norway 1980
http://www.youtube.com/watch?v=QTbibIHjo9I

Norway 1983 Jahn Teign - Do re mi
http://www.youtube.com/watch?v=WGzSp3Izqco&feature=related

VH Pernille

Fra : Jens Hansen

Dato : 06-03-08 11:41

Pernille Højgaard skrev:
> "Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i en meddelelse
> Norge har haft meget forskellige deltagere og sange:
> [...]
grand prix = musik efter laveste fællesnævner.....
Har kun hørt EN grand prix sang der holder: Skibet Skal sejle i nat....
fra dengang dem der skrev musikken rent faktisk kunne både spille og
læse/skrive noder....siden er det kun gået en vej: ned ad bakke!
(sagt af en 42 årig med meget bred musiksmag, der dog stiller det krav
til musik at det skal kunne holde live, dvs. uden playback og
backingtracks og musikerne skal rent faktisk kunne spille selv uden
teknikhjælp!)

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 12:23

"Jens Hansen" <jh@gmail.com> wrote in message

> Har kun hørt EN grand prix sang der holder: Skibet Skal sejle i nat....
> fra dengang dem der skrev musikken rent faktisk kunne både spille og
> læse/skrive noder....siden er det kun gået en vej: ned ad bakke!

Og du mener seriøst at nodeskrivning og læsning er nødvendige for at kunne
lave stor musik?

/Alex

Fra : Sv-e

Dato : 06-03-08 12:55

Alex Linaa skrev:
> "Jens Hansen" <jh@gmail.com> wrote in message

> Og du mener seriøst at nodeskrivning og læsning er nødvendige for at kunne
> lave stor musik?
>
> /Alex

Ja med den holdning er han nok ikke musikker, ihvertfald ikke en med
særligt store visioner ;)

/Sv-e

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 13:50

"Sv-e" <sv-e@real.not> wrote in message

> Ja med den holdning er han nok ikke musikker, ihvertfald ikke en med
> særligt store visioner ;)

Som jeg ser det, så er noder den matematisk korrekte gengivelse af en række
toner af varierende længde og højde, så den venstre hjernehalvdel har en
chance for at opfatte de ideer og følelser som den højre hjernehalvdel har
frembragt.

Alle kan lære at "spille" mekanisk fra hånd til øje, med mindre man er
motorisk helt lukket ned.
Men det er de færreste der kan lære at spille med den del af hjernen der
rummer musikken, det er en medfødt evne.

/Alex

Fra : Sv-e

Dato : 06-03-08 16:11

Alex Linaa skrev:
> [...]
> chance for at opfatte de ideer og følelser som den højre hjernehalvdel har
Hej igen

Jamen jeg ser da bare noder som en måde at gemme og videreformidle musik
på, uanset om man spiller efter gehør eller bruger noder skal man jo
stadig øve det man vil fremføre igen og igen indltil man har alle udtryk
på plads. Selv dem som spiller klassisk musik på højt plan lejer jo af
og til en til at "lære" dem at spille et givent stykke, selvom de
udemærket kan spille noderne, men måske ikke finde det rigtige udtryk !

/Sv-e

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 17:50

On Thu, 06 Mar 2008 16:10:45 +0100, Sv-e <sv-e@real.not> wrote:

>Jamen jeg ser da bare noder som en måde at gemme og videreformidle musik
>på

Jeps, det er intet andet end et skriftsprog.
Som med det talte ord, er noderne intet værd i sig selv. Man bliver jo
heller ikke skuespiller af at kunne læse.

> [...]
>og til en til at "lære" dem at spille et givent stykke, selvom de
>udemærket kan spille noderne, men måske ikke finde det rigtige udtryk !

Præcis
Jeg kender "musikere" der stort set kan spille direkte fra bladet. Det
symtomatiske ved det de frembringer er, at det er ens hver gang, og at
det totalt mangler indlevelse og sjæl.
For den dygtige musiker er noderne ikke andet end en metode til at
huske sammenhænge og rækkefølge af svære passager i lange
musikstykker. Selve musikken kommer et helt andet sted fra.

--
vh Alex
http://www.myspace.com/musikfotografen

Fra : Sv-e

Dato : 06-03-08 22:54

Alex Linaa skrev:

> For den dygtige musiker er noderne ikke andet end en metode til at
> huske sammenhænge og rækkefølge af svære passager i lange
> musikstykker. Selve musikken kommer et helt andet sted fra.

Ja og jeg kender indtil flere "dygtige musikkere" som slet ikke kan
noder :) og jeg kender også nogen som kan spille fra bladet, med
indlevelse. Som du siger, nogen kan nogen kan ikke.

/Sv-e

Fra : Sv-e

Dato : 06-03-08 22:58

Ok her er den mere hørbar at gå til:
http://youtube.com/watch?v=qMvBnd4nHs8&feature=related

/Sv-e

Fra : Sv-e

Dato : 07-03-08 09:56

Sv-e skrev:
> Ok her er den mere hørbar at gå til:
> http://youtube.com/watch?v=qMvBnd4nHs8&feature=related
>
> /Sv-e
Ok my bad, denne kommentar skulle selvfølgelig have stået i tråden om
dagens ord Thunder :(

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-03-08 11:40

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i en meddelelse

Lithuania 2006 - We Are The Winners
http://www.youtube.com/watch?v=Z75mLlg4uO0

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-03-08 11:48

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i en meddelelse

England:

United Kingdom 1984 Belle and the devotions - Love games
http://www.youtube.com/watch?v=_PvMvn3e3a0

United Kingdom 1983 Sweet Dreams - I'm Never Giving up
http://www.youtube.com/watch?v=r-3yGBey5O4

United Kingdom 1981 Bucks Fizz - Making your mind up
http://www.youtube.com/watch?v=CPUc5PbEh3E

United Kingdom 1988 Scott Fitzgerald - Go
http://www.youtube.com/watch?v=JZwU7RuSZm0

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-03-08 11:50

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i en meddelelse

Yugoslavia 1983 Daniel - Dzuli
http://www.youtube.com/watch?v=kf6KLT5_6cY

En af de mere oversete sange fra Danmark
Denmark 1993 Tommy Seebach - Under stjernerne pa himlen
http://www.youtube.com/watch?v=iPlYdDTIrgs

Han er altså en stor sanger
Sweden 1988 Tommy Körberg - Stad i ljus
http://www.youtube.com/watch?v=ZL44ZMMHSlY

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-03-08 11:52

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i en meddelelse

Cliff Richard har oxo deltaget et par gange
Power To All Our Friends (Dyrk lige hans benarbejde)
http://www.youtube.com/watch?v=iYa3UTyn2mE&feature=related

Congratulations
http://www.youtube.com/watch?v=7iArJm9gBvg

VH Pernille

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-03-08 15:18

Studo wrote:
> Jeg takker for stafetten. Men kom jo med en grim antydning. I
> præsterede et fint ensemble i går, så det skal i have lov til at
> fortsætte med.
>
> Dagens Ord er: grandprix

Grand Prix er jo et andet ord for et Formel 1 løb, så her er DJ Visage med
"Formula One" og lidt passende videoklips:
http://www.youtube.com/watch?v=AvQ9K32HJQE
OBS: Ovenstående video indeholder klip fra alvorlige ulykker (med dødelig
udgang), så hvis ikke du kan tåle den slags, så undlad venligst at klikke på
linket.

Og selve begrebet musik grand prix, det er ikke noget jeg kender så meget
til, så jeg ligefrem har favoritter.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Hagemann

Dato : 06-03-08 18:18

"Studo" <rekvalmerFJERNES@googlemail.com> skrev i meddelelsen

> Dagens Ord er: grandprix

Vinderen af det internationale melodigrandprix i København 1964 blev
Italien. Desværre må grandprix-haderne allerede dengang have været
bestemmende i DR, siden man kun har gemt de første strofer af vindersangen
på videobånd.

Gigliola Cinquetti - Non ho l'età

http://www.youtube.com/watch?v=B0ZKkwAHutU

I 1974 stillede samme sangerinde op for Italien og blev nr.2. England
stillede op med en australsk sangerinde, som senere blev endnu mere kendt.

Olivia Newton John - Long live love

http://www.youtube.com/watch?v=mm4IdMGNvZ0

En anden sangerinde, som endda vandt grandprixet i 1988, blev først for
alvor kendt i Danmark flere år senere, efter at hendes manager og mand fik
hende til også at satse på det engelsk-sprogede marked, som Danmark jo hører
til.

Celine Dion - Ne partez pas sans moi

http://www.youtube.com/watch?v=lCjTF4nOGYc

Fra : Studo

Dato : 06-03-08 19:21

> Fra filmen "Bjergkbing Grand Prix", temaet med Bent fabricius Bjerre:
> http://youtube.com/watch?v=YnKUjZtjlVY

Bjergkøbing Grandprix! Det er sgu længe siden, vidste ikke at Bent Fab
havde lagt nummer til den.

Og Il Tempo Gigante findes! (de bruger bare ikke lige jetmotoren)
http://youtube.com/watch?v=-M_NIIh94qI&feature=related

Det får du stafetten for!

Fra : Max

Dato : 06-03-08 19:48

Hej Studo

> Dagens Ord er: grandprix

Af en eller anden mærkelig grund kan jeg huske denne her

Dubrovacki Trubaduri - Jedan dan (Yugoslavia ESC 1968)
http://www.youtube.com/watch?v=AjBLXBBuGcg

--
Mvh Max