Det skulle være godt, men så
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-02-08 15:38

For første gang i lang tid ville jeg købe en CD - endda en dansk -
nemlig med Natasja. Drønede hen i TP Musikmarked og måtte konstatere at
sådan en fætter koster 150,- pisk - altså det dobbelte af hvad den
koster i iTunes Music Store.

Jeg spørger ekspedienten og den er kopisikret og om hvis den nu ikke
skulle virke i min computer så kan returneres?

Kopisikret mente han ikke den var, men hvis den ikke duede i min
computer, så kunne den ikke returneres! Mhmmm!?

Vælger jeg at give dobbeltpris, så får jeg den originale og kan dermed
komprimere den, som det passer mig og så havner den over i en kasse med
alle de andre CD'ere.

Vælger jeg at købe den via iTunes havde jeg for det første sparet
benzinen for at køre til TP og samtidig er det halv pris. Jeg kan dog
ikke vælge min komprimering og jeg kan heller ikke fortryde mit køb -
forstået på den måde at jeg ikke kan sælge mit køb.

Nu ved jeg godt at Natasja ikke længere er blandt os, men hvor får
kunsteren egentlig mest ud af min handel?

Med 150,- pr. skive må der være langt mellem kunderne. Jeg regnede med
ca. en hund for den.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Mathias

Dato : 25-02-08 17:39

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Med 150,- pr. skive må der være langt mellem kunderne. Jeg regnede med
> ca. en hund for den.

Det er nu længe siden at en cd fra ny kostede 100 kr, det gjorde den end
ikke før iTunes o.l. meldte sig på banen.

Personligt foretog jeg mit første iTunes køb i går og det var på et
gavekort hvor jeg stadig skal finde 16 numre jeg kun vil have på denne
computer og som jeg ikke, uden stort besvær, kan kopiere til min mp3
afspiller.

Jeg køber cder, men tilgengæld er det meget længe siden jeg har købt en
cd til fuld pris.

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 17:50

>Med 150,- pr. skive må der være langt mellem kunderne. Jeg regnede med
>ca. en hund for den.

Det koster den også andre steder - leveret til døren indenfor få dage,
så havde du også sparet benzinen
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=780196

Fra : Per Hansen

Dato : 25-02-08 21:47

Henning < > wrote in news:mcs5s31s2skrui2uraulu1jlf146in3edq@4ax.com:

> Det koster den også andre steder - leveret til døren indenfor få dage,
> så havde du også sparet benzinen
> http://www.cdon.com/product.phtml?prod=780196

Dynamisk site, det nytter intet at poste direct links til cdon.com

--
Per Hansen

Fra : Henning

Dato : 25-02-08 22:33

On 25 Feb 2008 20:46:48 GMT, Per Hansen
<onoman99***opoetikon@yahoo.dk> wrote:

>Dynamisk site, det nytter intet at poste direct links til cdon.com

Det kan jeg se. Søg i stedet på natasja, og find skiven til 99,-

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-03-08 17:02

Per Hansen <onoman99***opoetikon@yahoo.dk> wrote in

> Dynamisk site, det nytter intet at poste direct links til cdon.com

Jo, man skal bare huske at vælge "kopier link" der hvor d er står "direkte
link" nederst på siden.

http://www.cdon.com/main.phtml?prod=780196&nav=4248&navroot=903&page=produc

Fra : -= JF =-

Dato : 25-02-08 20:23

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Med 150,- pr. skive må der være langt mellem kunderne.

Jeg mener at have hørt eller læst for nogle måneder siden, at nu havde
antallet at lovligt downloadede CD'er overhalet antal fysiske CD'er.

--
Mvh. John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-02-08 17:08

-= JF =- wrote:

> Jeg mener at have hørt eller læst for nogle måneder siden, at nu havde
> antallet at lovligt downloadede CD'er overhalet antal fysiske CD'er.

Hvor kan man hente lovlige CD'er?

Jeg har kun hørt om lovligt lossy-compressed musik.

Jesper Poulsen

Fra : -= JF =-

Dato : 02-03-08 01:32

Jesper Poulsen skrev:

> Hvor kan man hente lovlige CD'er?

Bilka, TDC m.fl.

--
Mvh. John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-03-08 13:21

-= JF =- wrote:

> Bilka, TDC m.fl.

Det ikke CD'er. Det er tabsgivende komprimeret lyd.

Jesper Poulsen

Fra : -= JF =-

Dato : 02-03-08 18:49

Jesper Poulsen skrev:

> Det ikke CD'er. Det er tabsgivende komprimeret lyd.

Nej, selvfølgelig er det ikke en fysisk CD man downloader!
Prøver du at være sjov, eller er du bare flueknepper?

--
Mvh. John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-03-08 23:14

-= JF =- wrote:

> Nej, selvfølgelig er det ikke en fysisk CD man downloader!
> Prøver du at være sjov, eller er du bare flueknepper?

Ingen af delene. En musik-CD er bare ikke noget man køber som MP3, WMA
eller AAC.

En musik-CD er defineret af Philips i Redbook-specifikationerne og ingen
andre steder.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 09:44

Jesper Poulsen wrote:

> Ingen af delene. En musik-CD er bare ikke noget man køber som MP3, WMA
> eller AAC.

Og tabsgivende komprimering af lyd giver _aldrig_ CD-kvalitet, uanset
hvordan man efterbehandler.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 25-02-08 20:34

Hej Jesper

> Med 150,- pr. skive må der være langt mellem kunderne. Jeg regnede med
> ca. en hund for den.

Prisen på nye CD'er ligger vel på 170 kr for de store navne, og det er vel
ikke så meget anderledes end det har været i mange år, og man kan jo
ikke sammenligne dem med at hente dem på nettet, dem man henter på
nettet er jo kun dårlige kopier og man får ingen fysisk vare.

--
Mvh Max

Fra : Bo

Dato : 25-02-08 16:36

Her kan du hente dem alle gratis: http://thepiratebay.org/search/Natasja/0/99/0

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 04:08

Bo wrote:
| |
| Her kan du hente dem alle gratis:
| http://thepiratebay.org/search/Natasja/0/99/0

Citat fra den side du anbefaler:
"Ved Københavns fogedrets kendelse af 25. oktober 2006(allofmp3.com), 15.
august 2007(mp3sparks.com) og 29. januar 2008(thepiratebay.org) er Tele2 A/S
blevet pålagt at hindre vore kunders adgang til www.allofmp3.com,
www.mp3sparks.com og www.thepiratebay.org."

Hvis ikke alle udbydere har spærret endnu, så gør de det snart.

mvh Ebbe

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 26-02-08 05:19

Ebbe (7000) sendte dette med sin computer:

Hvad hjælper en spærring, hvis folk bruger http://opendns.org

--
mvh.

Fra : ASKF

Dato : 29-02-08 18:58

"Ebbe \(7000\)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> ytrede sig i
<47c382af$0$90270$14726298@news.sunsite.dk> med dette:

> [...]
>www.mp3sparks.com og www.thepiratebay.org."
>
>Hvis ikke alle udbydere har spærret endnu, så gør de det snart.

Nej det gør de ikke, i modsætning til allofmp3/mp3sparks sagen har Tele2
anket afgørelsen ved to forskellige instanser, hvor det i landsretten
skal afgøres om grundlaget var til stede for et fogedforbud og i
byretten om INFOSOC er fortolket korrekt.

Tele2 har i denne omgang alle de andre internetudbyddere i ryggen, og de
giver økonomisk eller juridisk bidstand.

Hvis Tele2 taber i landsretten, vil sagen fortsætte i byretten, men hvis
Tele2 vinder i landsretten, vil fogedpåbudet blive ophævet. Byretten vil
næppe træffe en afgørelse i sagen, før landsretten har talt, da de ikke
ønsker at blive underkendt.

Hvis der bliver truffet en afgørelse i byretten kan denne stadig ankes
til landsretten, evt. også til højesteret da den er ret principiel og
den kan endvidere føres ved EF-domstolen, for at få afgjort om den
danske ophavsretslov fortolker INFOSOC korrekt.

Denne sag kan nemt trække ud i flere år, hvis den ankes gennem alle
instanser og før en af parterne vælger ikke at anke længere ved vi ikke
om de øvrige internetudbydere vil lukke for Pirate Bay.

Du kan følge sagen på computerworld.dk og comon.dk der allerede har en
masse artikler om den.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Bo

Dato : 26-02-08 01:59

On 26 Feb., 05:08, "Ebbe \(7000\)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote:
> [...]
>
> Hvis ikke alle udbydere har spærret endnu, så gør de det snart.

Sådan undgår du spærringen, der er vejledning her:
http://www.piratgruppen.org/spip.php?article869

Fra : Flappergast

Dato : 26-02-08 01:06

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Med 150,- pr. skive må der være langt mellem kunderne. Jeg regnede med
> ca. en hund for den.

Den allerførste CD jeg købte i '83, kostede 159,95,- hos Tv-Ringen på
Bagsværd Torv, så CD'er Er faktisk blevet billigere, når man tager den pris-
og lønudvikling, der har været i de 25 år der er gået.

(Jeg har den CD endnu! )

Fra : Frandsen

Dato : 26-02-08 09:38

"Flappergast" <b2nn1ster@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Den allerførste CD jeg købte i '83, kostede 159,95,- hos Tv-Ringen på
> Bagsværd Torv, så CD'er Er faktisk blevet billigere, når man tager den
> pris- og lønudvikling, der har været i de 25 år der er gået.

Det skyldes sikkert lavere produktionsomkostninger.

> (Jeg har den CD endnu! )

Virker den endnu? Man hører jo, at holdbarheden på cd'ere ikke er, som man
troede.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 26-02-08 11:58

On Tue, 26 Feb 2008 09:37:50 +0100, "Frandsen" <a@b.c> wrote:

> [...]
>
>Det skyldes sikkert lavere produktionsomkostninger.

>Virker den endnu? Man hører jo, at holdbarheden på cd'ere ikke er, som man

Jeg har en del CD'er fra sidst i 80'erne, og ingen af dem, er der
problemer med at afspille. Jeg har dog altid opbevaret dem i de
tilhørende bokse.

Til gengæld har jeg af og til lånt CD'er på det lokale bibliotek, og
her har der været problemer. men de ligner ofte også noget man tror er
løgn. I forhold til mine, har jeg mistanke om at de er renset med en
stålbørste.

Derfor tror jeg at opbevaringen er det vigtiske for deres levetid.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Holst

Dato : 26-02-08 12:04

Poul Erik Lindaa wrote:

> Jeg har en del CD'er fra sidst i 80'erne, og ingen af dem, er der
> problemer med at afspille. Jeg har dog altid opbevaret dem i de
> tilhørende bokse.

Ditto her. Har ikke oplevet nogle problemer.

> [...]
> her har der været problemer. men de ligner ofte også noget man tror er
> løgn. I forhold til mine, har jeg mistanke om at de er renset med en

Nej, men man kan friske et stykke brugt sandpapir op med en af
bibliotekets cd'ere.

> Derfor tror jeg at opbevaringen er det vigtiske for deres levetid.

Helt enig.

Men CBS, mener jeg, skulle sidst i 80'erne/måske allerførst i 90'erne
have udgivet en række CD'ere, hvor der faktisk var noget galt, der
medførte, at CD'erne blev nedbrudt.

Fra : Flappergast

Dato : 27-02-08 13:44

"Frandsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> Det skyldes sikkert lavere produktionsomkostninger.

> Virker den endnu? Man hører jo, at holdbarheden på cd'ere ikke er, som man
> troede.

Ja den virker perfekt, men den har også altid været opbevaret i coveret. Den
får ikke "lov" til at ligge og flyde rundt omkring. :)

Fra : Per Hansen

Dato : 27-02-08 19:04

"Flappergast" <b2nn1ster@webspeed.dk> wrote in

> "Frandsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> Ja den virker perfekt, men den har også altid været opbevaret i
> coveret. Den får ikke "lov" til at ligge og flyde rundt omkring. :)

Men du ligger lige på grænsen til at du skal begynde at overveje at
lave et backup af den. Den lovede levetid for en presset CD ligger
på 30 år. Tyske Computer Bild har testet mange gamle CD'ere fra 80'erne
og opdagede at de data mæssigt var på vej ned af bakke.
En af dem så tydeligt at lyden havde taget skade, der var knitren
hist og her, det var Pink Floyd's Dark Side of the Moon CD fra 1983
der var værst beskadiget.

--
Per Hansen

Fra : Studo

Dato : 26-02-08 08:08

On Tue, 26 Feb 2008 04:08:29 +0100, Ebbe \(7000\) wrote:

> Bo wrote:
> | |

> Citat fra den side du anbefaler:
> "Ved Kbenhavns fogedrets kendelse af 25. oktober 2006(allofmp3.com), 15.
> august 2007(mp3sparks.com) og 29. januar 2008(thepiratebay.org) er Tele2
> A/S blevet plagt at hindre vore kunders adgang til www.allofmp3.com,
> www.mp3sparks.com og www.thepiratebay.org."

Hvilket minder mig om harmen over at spærre allofmp3/mp3sparks. En fuldt
lovlig russisk butik, der overholder russisk lovgivning. Der har et
ekstremt brugervenligt interface. Du vælger selv hvilket format du vil
have musikken i, du betaler for hvor meget data du henter fra siden.

ok, musikerne får ikke noget ud af det. Men det er da et klasseeksempel
på hvordan en musikbutik på nettet bør fungere.
Priser for komprimeret musik... at betale de der 80-90kr for en plade i
192kbit/sek er ikke billigt i mine ører. eller i et møgbesværligt format
fra itunes.

Fra : molped

Dato : 26-02-08 02:24

On 25 Feb., 15:37, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:
> [...]
> kunsteren egentlig mest ud af min handel?
>
> Med 150,- pr. skive må der være langt mellem kunderne. Jeg regnede med

Som småbørnsfamilie finder man hurtigt ud af, at det er en del nemmere
at bede poderne selv sætte MGP-CDen på, frem for at starte PC'en og
afspille en MP3

Jeg er ved at komme til den erkendelse, at musik, jeg regner med at
ville høre lang tid fremover, køber jeg på CD. "Døgnfluer", som
alligevel ikke bliver hørt efter et stykke tid, kan så købes over
nettet som MP3-filer.

Iøvrigt er jeg igang med at lave backup af CD-samlingen.
Ripper vha. EAC (www.exactaudiocopy.de/) til FLAC-filer (http://
flac.sourceforge.net/). FLAC er ukomprimeret, så musikken bliver
rippet og gemt i bedst mulige kvalitet.
Herefter kan der så konverteres til f.eks. MP3 vha. MediaCoder (http://
mediacoder.sourceforge.net/) med den komprimering, man måtte ønske.
Efter denne omgang er musikken sikret, og der er mulighed for at lytte
til den på den måde, man ønsker: CD-afspiller, PC eller andet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-02-08 17:13

molped wrote:

> flac.sourceforge.net/). FLAC er ukomprimeret, så musikken bliver

Forkert. FLAC er tabsfrit komprimeret (det er ikke det samme som
ukomprimeret).

> Herefter kan der så konverteres til f.eks. MP3 vha. MediaCoder (http://
> mediacoder.sourceforge.net/) med den komprimering, man måtte ønske.

Tabsgivende komprimering.

Jesper Poulsen

Fra : Per

Dato : 28-02-08 17:39

Jesper Poulsen wrote:

> Forkert. FLAC er tabsfrit komprimeret (det er ikke det samme som
> ukomprimeret).

Hvorfor egentlig komprimere og gemme i FLAC istedet for at gemme filerne
direkte som WAW originalfiler ?

Harddiske koster jo ikke noget mere ?

/Per

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-02-08 17:48

Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor egentlig komprimere og gemme i FLAC istedet for at gemme filerne
> direkte som WAW originalfiler ?
>
> Harddiske koster jo ikke noget mere ?

WAW er ikke originalt - de hedder AIFF

Fra : Lars Skovlund

Dato : 29-02-08 23:15

On 2008-02-28, Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> WAW er ikke originalt - de hedder AIFF

Nej. AIFF er opstået hos Apple, og har intet at gøre med CD'er. Det er
korrekt at Mac OS X viser det som om der ligger AIFF filer på disken,
men det er en illusion. Nøjagtig ligesom det er en illusion når
Windows viser det som om der ligger CDA (eller er det WAV nu om
stunder?) filer på disken. Audio CD-er har slet ikke et filsystem som
vi kender det fra computere (det var man nødt til at lægge ovenpå da
man udviklede brændbare CD'er).

Det format der bruges på CD'er kaldes ofte 'Red book' efter farven på
coveret af den bog, der beskriver det. Og det navn hentyder mest til
den måde fejlkorrektion m.v. er implementeret på. Den rå
repræsentation af lyden hedder PCM, Pulse Code Modulation, og bruges i
de fleste lydformater (med undtagelse af f.eks. SACD).

Lars

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-03-08 08:55

Lars Skovlund wrote:

> repræsentation af lyden hedder PCM, Pulse Code Modulation, og bruges i
> de fleste lydformater (med undtagelse af f.eks. SACD).

Og med undtagelse af compressed formater (uanset om der er tale om lossy
eller non-lossy compression).

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-03-08 15:51

Lars Skovlund <lskovlun@image.dk> wrote:

> [...]
> repræsentation af lyden hedder PCM, Pulse Code Modulation, og bruges i
> de fleste lydformater (med undtagelse af f.eks. SACD).

Tak for meget fin info. Jeg kendte ikke til dette sammenhæng.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-08 16:14

Beklager Lars, men det er ikke korrekt. AIFF = Audio Interface File
Format - eller AIF = Audio Interface format er et format, der er
udviklet hos det forlængst hedengange firma Aldus i forbindelse med
programmerne AudioEdit (sen. CoolEdit) og SoundEdit.

Jeg véd godt, det er en udbredt misforståelse, at AIF/AIFF er et Apple
format, men det er det altså bare ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-08 16:27

> [...]
> programmerne AudioEdit (sen. CoolEdit) og SoundEdit.
>
> Jeg véd godt, det er en udbredt misforståelse, at AIF/AIFF er et Apple

fra wikipedia:

"Audio Interchange File Format (AIFF) is an audio file format standard
used for storing sound data for personal computers and other electronic
audio devices. The format was co-developed by Apple Computer in 1988 [1]
based on Electronic Arts' Interchange File Format (IFF, widely used on
Amiga systems) and is most commonly used on Apple Macintosh computer
systems. AIFF is also used by Silicon Graphics Incorporated."

/thomas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-02-08 21:07

Per wrote:

> Hvorfor egentlig komprimere og gemme i FLAC istedet for at gemme filerne
> direkte som WAW originalfiler ?

FLAC har CRC-check.

> Harddiske koster jo ikke noget mere ?

Der er alligevel en del plads at spare ved FLAC.

Jesper Poulsen

Fra : molped

Dato : 29-02-08 06:05

On 28 Feb., 17:38, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor egentlig komprimere og gemme i FLAC istedet for at gemme filerne
> direkte som WAW originalfiler ?

Jeg ved ikke, om det er muligt at lægge meta-data på WAV-filer, men
det er det ihvertfald med FLAC-filer (Som det også er med MP3).
En fordel ved FLAC er, at udover oplysninger om titel, kunstner osv.
er der også mulighed for at lægge oplysninger om "Replay gain" i
filen. Disse oplysninger bruger afspilleren til at regulere
lydstyrken, så alle filer bliver afspillet med ens lydstyrke.
Dette svarer til at normalisere en MP3-fil med den forskel, at der ved
normalisering af MP3 ændres i selve filens lyddata. Ved FLAC ændres
der ikke i lyddata.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 02-03-08 01:00

On Fri, 29 Feb 2008 05:04:43 -0800 (PST), molped wrote:

> [...]
> Dette svarer til at normalisere en MP3-fil med den forskel, at der ved
> normalisering af MP3 ændres i selve filens lyddata. Ved FLAC ændres

Replay Gain er nu ikke specifikt for FLAC - det virker også på mp3, ogg
og flere andre formater.
http://en.wikipedia.org/wiki/Replay_Gain

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-03-08 13:20

Jesper Rasmussen wrote:

> Replay Gain er nu ikke specifikt for FLAC - det virker også på mp3, ogg
> og flere andre formater.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Replay_Gain

Men ikke på WAV.

Jesper Poulsen

Fra : Peter G

Dato : 02-03-08 14:15

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Men ikke på WAV.

Det gør det. Dog ikke fuldstændigt reversibelt

http://wiki.themixingbowl.org/WaveGain

--
Med venlig hilsen, Peter.
http://www.musicbrainz.org