Nul Tables!!
Fra : Frank

Dato : 19-04-08 14:49

Nu er jeg er ved at ændre et gammelt site med flere tusind
tables, der skal laves om til css.

Jeg har kigget masser af eksempler, - men det går ikke altid som
jeg kunne tænke mig.

Hvis du eksekverer nedenstående kode i din browser, så har jeg
følgende spørgsmål!

1. Jeg kunne tænke mig at Red og Blue box lines up under hhv.
Col1 og Col2. Hvordan styrer jeg flesibilitet som i en gammeldags
table. Tænker her på når browseren resizes eller når billedet
vises på skærme med forskellig størrelse!

2. Hvordan styres højden i div ccs'er som med align left/right i
tables? Altså at teksterne står i samme højde over for hinanden.

3. Hvordan lave konstanter i CSS. F.eks. en farve, som ændres et
sted og anvendes 20?

4. Hvordan styres minimums højden på en div "box"?

Det er vist det hele!!!

På forhånd tak!

Her kommer koden:

<head>
<title>Testing CSS</title>
<!--
body {position: relative; background: #e6e8f6; margin: 0;
padding: 0;}

div#links {position: absolute; top: 50px; left: 0; width: 166px;
height: 700px; font: 13px Verdana, sans-serif; z-index: 100;}

div#content {position: absolute; top: 26px; left: 161px; right:
25px;
color: #283b99; background: #F1F2FC;
font: 13px Verdana, sans-serif; padding: 10px;
border: solid 5px #7989D4;}
div#content p {margin: 0 0,2em 1em;}
div#content h3 {margin-bottom: 0.25em;}

#con1
   {
      padding: 1px;
   }

#box1 {
   float: left;
   margin-left: 10px;
   padding: 10px;
   border: 3px dashed red;
   }

#box2 {
   margin-left: 500px;
   padding: 10px;
   border: 3px dashed blue;
   }

-->
</head>

<h1>Test</h1>

<h3>What to Do?</h3>

amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh
euismod.</td>
amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh
euismod.</td>

elit, sed diam nonummy nibh euismod.</p>
adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod.</p>
adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod.</p>

Tak igen!!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-04-08 20:35

Frank wrote:
> Nu er jeg er ved at ændre et gammelt site med flere tusind
> tables, der skal laves om til css.

En rigtig god ide

> Jeg har kigget masser af eksempler, - men det går ikke altid som
> jeg kunne tænke mig.

Al begyndelse er svær. Det har det også været for os andre, da vi startede
med css.

> Hvis du eksekverer nedenstående kode i din browser, så har jeg
> følgende spørgsmål!

Beklager, der er altså ikke nogen, der gidder sidde og prøve at rekonstruere
dine problemer for at at hjælpe dig.

Læg din side ud på nettet og kom med et link til siden. Det gør det meget
lettere for os at hjælpe.

Erik Ginnerskov

Fra : Frank

Dato : 19-04-08 21:11

Af forskellige grunde kan ikke gå public med dette her og synes ikke det kan
være svært at lave en cut'n'paste. Der er ikke tale rekonstruktion....

For dig der er vandt til css tager det ingen tid!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-04-08 21:22

Frank skrev:
> Af forskellige grunde kan ikke gå public med dette her og synes ikke det kan
> være svært at lave en cut'n'paste. Der er ikke tale rekonstruktion....

Og det kan det ikke være så svært at lægge en eller
anden repræsentativ tabellayoutet side op forklare
hvor det er du ser problemet - eller lægge det
du citerer op på en side på en offentlig tilgængelig
webserver. Det er én gang at gøre for dig, men x gange
at gøre for os andre hvor x er det antal gruppe-
deltagere der har lyst at være ekstra hjælpsomme.

Det er nok ikke mange - ni ud af ti gange
repræsenterer det, folk vælger at vise som
kodestumper i deres postings ikke de faktiske
forhold.

> For dig der er vandt til css tager det ingen tid!

Det gør det nu nok alligevel. Et helt liv
består af stumper af "ingen tid" plus
"det ta'r kun et øjeblik"...

Jeg mener at have dækket alle dine oprindelige spørgsmål
i artiklen
http://webdesign101.dk/layout/
og de tilhørende eksempler.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-04-08 21:24

Frank skrev:

> Af forskellige grunde kan ikke gå public med
> dette her

Hvorfor ikke?

> og synes ikke det kan være svært at lave en
> cut'n'paste.

Nej, det er ikke svært. Spørgsmålet er mere om
nogen gider. Det er dig der vil have hjælp - så bør
du også gøre dig den lille ulejlighed at lægge dit
eksempel på nettet, og sende et link.

> For dig der er vandt til css tager det ingen tid!

Det tager endnu kortere tid at klikke på et link

Se også http://html-faq.dk/help/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 19-04-08 21:46

Frank wrote:

> For dig der er vandt til css tager det ingen tid!

Hvis du ikke selv gider, hvorfor skulle vi så gide?

Fra : Frank

Dato : 20-04-08 11:43

Sikke en masse klynkeri I kan blive enige om...

(Jeg ka ikke la være med at tænke på, at den tid der er brugt på emnet nu, også
kunne ha hjulpet mig med at løse opgaven.)

Jeg kan ikke lægge det online! Jeg har ikke de kanaler der skal til nu!!!

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-04-08 12:36

Frank wrote:

> Sikke en masse klynkeri I kan blive enige om...

Har du nogensinde hørt det gamle ord om at man ikke skal bide den hånd
der giver en mad?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Frank

Dato : 20-04-08 14:21

Jo, - jeg er fuldt ud opmærksom på at sandheden kan ha en pris!

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-04-08 15:58

Frank wrote:

> Jo, - jeg er fuldt ud opmærksom på at sandheden kan ha en pris!

Det kniber også lidt med din citatteknik, nu vi er ved sandhederne.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-04-08 17:31

Frank skrev:
> Sikke en masse klynkeri I kan blive enige om...
>
> (Jeg ka ikke la være med at tænke på, at den tid der er brugt på emnet nu, også
> kunne ha hjulpet mig med at løse opgaven.)

Det er jo det der er problemet. Ingen har
brugt mere end et øjeblik. Og gør det
næppe heller...
> Jeg kan ikke lægge det online! Jeg har ikke de kanaler der skal til nu!!!

Ingen snakker om kanaler her. Og
hvis ikke du kan uploade til en
webserver, hvorfor vil du så lave HTML-
dokumenter?

Og så må jer erkende, at den artikel
jeg tidligere henviste til, ikke dækker
ting som jeg forudsatte kendt, nemlig

Q:
3. Hvordan lave konstanter i CSS. F.eks. en farve, som ændres et
sted og anvendes 20?

A:
..advarsel {color:yellow;background-color:back;}
matcher alle forekomster af class="advarsel"

Q:
4. Hvordan styres minimums højden på en div "box"?

A:
#boks {min-height:250px;}
sikrer at elementet med en id boks ikke
bliver mindre end 250 pixel. IE<7 gi'r
problemer. Husk overflow-egenskaben.

Jeg vover en henvisning til min signatur.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Frank

Dato : 21-04-08 11:39