SMS Spam
Fra : Vista

Dato : 03-02-08 17:31

Hej NG
Min datter er begyndt og få nogle sms fra et nr. 1277 !! Hun svarer ikke på
dem og nu har hun desværre slettet dem !! Problemet er at der bliver trukket
8,- kroner hver gang hun får en sms fra 1277 !! Hun har ikke meldt sig til
noget !! Er det noget i kender til ??
Hyg Bo

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 03-02-08 17:34

"Vista" <bokrag@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> trukket 8,- kroner hver gang hun får en sms fra 1277 !! Hun har ikke meldt
> sig til noget !! Er det noget i kender til ??

1277 drives af Wireless Factory, de kan givetvis hjælpe dig i morgen på 70
27 03 01

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Vista

Dato : 03-02-08 17:48

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse

> "Vista" <bokrag@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> 1277 drives af Wireless Factory, de kan givetvis hjælpe dig i morgen på
> [...]
Bo

Fra : Jubii

Dato : 03-02-08 18:16

Michael Kjærsgård wrote:
> "Vista" <bokrag@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> 1277 drives af Wireless Factory, de kan givetvis hjælpe dig i morgen på
> 70
> 27 03 01

Den anden vej drives af folkekirkens nødhjælp?
"Du kan støtte hjælpearbejdet med 50 kroner ved at skrive SULT i en sms og
sende den til 1277."

Er der en liste over både afsendere og modtagere? Og kan man virkelig bruge
et nummer 2 gange samtidigt til hver sit firma?

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 03-02-08 20:07

On Sun, 3 Feb 2008 18:15:51 +0100, "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk>
wrote:

> [...]
>
>Er der en liste over både afsendere og modtagere? Og kan man virkelig bruge
>et nummer 2 gange samtidigt til hver sit firma?

Det ser ud til, at det er det du skriver i sms'en der afgør hvor den
ryger hen.

TDC og Sonofon er to firmaer, der har en liste over andre firmaer de
har aftaler med:

TDC (http://tdc.dk/):
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=11091

Sonofon (http://www.sonofon.dk/):
http://www.sonofon.dk/privat/kundeservice/din_regning/indholdstakserede_tjenester/indholdsudbydere/index.aspx

Et af firmaerne hedder Unwire:
Unwire (http://site.unwire.dk/composite-11.htm):
Denne underside illustrer systemet:
http://site.unwire.dk/composite-43.htm

Et andet firma på listen hedder Wireless Factory
(http://www.wirelessfactory.dk/)

På deres sider fandt jeg det følgende:
Citat
Short code
Til håndtering af SMS trafikken bruger man en såkaldt short code
(firecifrede nummer) som mobilbrugerne SMS’er til. Der skelnes mellem
shared og dedicated short code

Shared
Shared Short Code deles af flere tjenesteudbydere. Hver
tjenesteudbyder opretter sine unikke keywords som tilknyttes deres
specifikke SMS/MMS tjenester. Wireless Factory ejer 1220 og 1277 som
er to af Danmarks mest benyttede short codes, der deles af en lang
række mobile aktører.

Dedicated
Wireless Factory tilbyder også hosting af dedicated short code for
kunder som ønsker deres helt egen short code. Denne service henvender
sig til tjenesteudbydere som ingen fleksibilitet har angående valg af
keywords.
Citat slut

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Jubii

Dato : 03-02-08 21:12

Martin Mose Larsen wrote:

> sayonara
> Martin Mose Larsen

Mange tak for info, det er virkelig nyttigt med sådanne tekniske indblik i
mobilverdenens virkemåder.

Fra : dotman

Dato : 04-02-08 18:24

"Vista" <bokrag@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> trukket 8,- kroner hver gang hun får en sms fra 1277 !! Hun har ikke meldt
> sig til noget !! Er det noget i kender til ??

Man bliver ikke trukket penge for at modtage en sms, hun må have gjort noget
aktivt inden.
Men er det ikke bare en ide at få din datters telefon, spæret for takseret
indhold?

Fra : Vista

Dato : 04-02-08 19:23

"dotman" <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget aktivt inden.
> Men er det ikke bare en ide at få din datters telefon, spæret for takseret

Det vil nok være en god ide !!
Bo