Netværk
Fra : Allan B. Hansen

Dato : 17-07-01 18:53

Jeg behøver hjælp.
Jeg har ikke selv forstand på netværk og har 4 pc jeg gerne vil have i
netværk. Samtidig skal de alle 4 have adgang til internettet. Alle har et
netværkskort og de 3 af dem er koblet sammen med coaxikabel ( mener jeg det
hedder ). Den fjerde skulle også gerne være med, men jeg ved ikke hvad jeg
skal bruge. På mandag får jeg ASDL forbindelse og jeg har lovet mine drenge
at de skulle kunne bruge deres komputer. Men nu er spørgsmålet :
Hvad skal jeg bruge?
Hub / Switch
Hvilke kabel ( der er ca 20 m til den fjerneste komputer )
Opsætning osv osv

Som sagt er jeg uvidende om netværk så et totalt fornuftigt svar som selv et
barn vil forstå, ville være dejligt og gerne en billig måde at gøre alt
dette på.

Allan B. Hansen

Fra : Rene

Dato : 17-07-01 23:00

On Tue, 17 Jul 2001 19:52:48 +0200, "Allan B. Hansen"
<allan.b.hansen@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg behøver hjælp.

Jeg skal prøve at hjælpe.

> Jeg har ikke selv forstand på netværk og har 4 pc jeg gerne vil have i......
>Hvad skal jeg bruge?

Nu skriver du ikke hvilken type ADSL det er du får. BB/NE2/pro@ccess,
men alle tre har det til fælles at de skal kobles på et netværk med
RJ45 stik. Det netværk du har nu, benytter ifølge det du skriver COAX
kabel. Det vil sige at det benytter BNC stik.

>Hub / Switch

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge en 5 eller 8 ports HUB hvor der også
er et BNC stik på. Så kan du forbinde dit ADSL udstyr til en af RJ45
indgangene, og så resten af dit netværk til BNC stikket.

>Hvilke kabel ( der er ca 20 m til den fjerneste komputer )

Du skal bruge COAX kabel af typen RG-58 til at lave fobindelsen til
den sidste PC.

>Opsætning osv osv

Det afhænger af den type ADSL du får. Hvis du er heldig skal det bare
forbindes, og så finder maskinerne selv ud af konfigurationen.

>Som sagt er jeg uvidende om netværk så et totalt fornuftigt svar som selv et
>barn vil forstå, ville være dejligt og gerne en billig måde at gøre alt
>dette på.

Jeg håber at det var et svar du kan bruge til noget.

Mvh. René

P.S. Hvis du vælger løsningen med HUB, har jeg faktisk en 5 ports HUB
med BNC liggende, da jeg lige har skiftet den ud med en switch.

Fra : Martin_P

Dato : 18-07-01 07:59

>P.S. Hvis du vælger løsningen med HUB, har jeg faktisk en 5 ports HUB
>med BNC liggende, da jeg lige har skiftet den ud med en switch.

Nå det er derfor du anbefaler BNC ))

Nej - det bedste(også på lang sigt) er at skifte dine kabler ud med
PDS kabler - det vil forøge din hastighed på netværket betydeligt -
også selv om du ikke skifter til 100MBit(nu kører du max 10MBit)

Det allerbedste er at investere i en 8-ports level1 switch(koster ca.
en tusse), samt skifter netkortene til 100MBit kort, og trækker nyt
kabel. Det er selvfølgelig også den dyreste måde at gøre det på, men
du vil blive glad for det tilsidst.

Til 4 pc'ere med switch, kabler, netkort og stik, tror jeg du lander
på en opgraderingspris der ligner lidt i underkanten af 2000 kr. Det
er mange penge, men jeg kan kun anbefale det(Jeg har haft _meget_ bøvl
med BNC net)

Eller gør som der blev sagt i det foregående indlæg. Invester en 3-400
kr i en 8 ports hub(10MBit) men BNC udtag, smæk routeren i port1, og
forbind så BNC udtaget med de andre PC'ere.

Husk så at sætte gateway op på PC'erne, så de peger ned på routeren.

God fornøjelse

Martin_P

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 18-07-01 08:01

On Wed, 18 Jul 2001 08:58:45 +0200, Martin_P
<dsl6041XXX@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>PDS kabler - det vil forøge din hastighed på netværket betydeligt -
>også selv om du ikke skifter til 100MBit(nu kører du max 10MBit)

10mbti shared er 10mbit shared. Mediet underordnet.
--
Per K. Nielsen

Fra : Rene

Dato : 18-07-01 09:37

>Nå det er derfor du anbefaler BNC ))

Næ. Jeg kommer nok af med den på et tidspunkt.

Bortset fra hastigheden, så mener jeg faktisk at BNC har en del
fordele frem for PDS. Det er så dejligt nemt at koble en PC mere på.
Hvis men med PDS f.eks. her to maskiner stående 1/2 m fra hinanden,
men HUB/switch står i den anden ende af huset, er det altså lidt noget
bøvl, at man enten skal trække to kabler hele vejen, eller have en
HUB/switch til at stå ved de to maskiner. Med BNC koster det et
T-stykke og 1/2 m coax kabel

>Nej - det bedste(også på lang sigt) er at skifte dine kabler ud med
>PDS kabler - det vil forøge din hastighed på netværket betydeligt -
>også selv om du ikke skifter til 100MBit(nu kører du max 10MBit)

Nu spurgte manden jo efter den "billigste" måde at gøre det på.

Jeg kunne jo også have skrevet:

Skift alle fire netkort, træk nye kabler i hele huset og køb dig en
switch.

Men nu var det jo ikke det manden bad om. Vel.

Vi kan da sagtens blive enige om, at PDS og switch er den "bedste"
løsning.

Mvh. René

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 18-07-01 09:50

On Wed, 18 Jul 2001 10:37:05 +0200, Rene <nospam@mail.tele.dk>
wrote:

>Bortset fra hastigheden,

Jeg prøver igen: 10mbit shared (hub) over UTP-kabel har ingen
hastighedsfordel over 10mbit shared over coax-kabel.

--
Per K. Nielsen

Fra : Martin_P

Dato : 18-07-01 10:57

>Jeg prøver igen: 10mbit shared (hub) over UTP-kabel har ingen
>hastighedsfordel over 10mbit shared over coax-kabel.

Der er jeg ikke enig med dig Per. Jo, teroretisk er det rigtigt, men
pratisk er der altså forskel. Da jeg gik fra BNC til 10MBit PDS, så
var der altså en mærkbar ændring i hastigheden. Sådan noget som
kopiering af data over nettet gik noget bedre. Og det var ikke fordi
jeg have full duplex sat til, for det havde jeg ikke.

Martin_P(som ikke ved hvorfor komma tasten på min bærbare skriver
punktummer)

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 18-07-01 11:09

On Wed, 18 Jul 2001 11:56:30 +0200, Martin_P
> [...]

>pratisk er der altså forskel. Da jeg gik fra BNC til 10MBit PDS, så
>var der altså en mærkbar ændring i hastigheden.

Så var dit net sat forkert op, eller du havde ringere netkort
(ISA?) eller defekte kabler, eller dårlige drivere.

Det havde ikke noget med mediet at gøre.
--
Per K. Nielsen

Fra : Martin_P

Dato : 18-07-01 13:19

>Så var dit net sat forkert op, eller du havde ringere netkort
>(ISA?) eller defekte kabler, eller dårlige drivere.
>
>Det havde ikke noget med mediet at gøre.

Hmmm...Det var de samme netkort - 3c509b - de samme drivere - de
skulle bare have at vide, at det var TP de skulle bruge.

Defekte kabler?? tjoo - men jeg tror ikke på det.

Rgds
Martin_P

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-07-01 16:53

>Hmmm...Det var de samme netkort - 3c509b - de samme drivere - de
>skulle bare have at vide, at det var TP de skulle bruge.
>
>Defekte kabler?? tjoo - men jeg tror ikke på det.

Hvis du skifter fra et delt medie (coax eller en hub) til noget med en switch,
så kan det give en hastighedsforbedring. Men æternet via en hub og via coax
har præcis samme hastighedsmæssige egenskaber.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).