konflikt ml Norton 08 og Xp ?
Fra : Lone

Dato : 12-04-08 20:13

Hejsa

Sender lige spørgsmålet til både edb.sikkerhed og
til sikkerhed.virus da jeg synes det kan høre til begge
steder.

Problemet er, at efter at min gl. mor har opdateret
sin Norton er det nærmest umuligt at få xp's sikkerheds-
center til at starte og forblive aktivt/aktiveret.
(XP proffessional, ver 2002, servicepack 2)

Det kan lade sig gøre via comp. administartion,
tjenester - at indstille tjenesten til automatisk, samt
starte den. Men efter en genstart af pc'en er den
tilbage i deaktiveret tilstand.

Hun bruger windows firewall, automatiske opdateringer
og Norton - og tjekket hver for sig fungerer de åbenbart
helt ok. Men sikkerhedscenter meddeler konsekvent at
tjenesten ikke er tilgngelig fordi den ikke er startet, eller
er blevet stoppet.

Så når den nu godt kan startes - hvad kan det så være
der stopper den. Kan en eller anden funktion i Norton 08
konflikte med windows sikkerhedscenter?

(Jeg vil helst ikke ud i afinstallation/geninstallation af
Norton som det første, da det ikke vil være muligt
at guide hende pr tlf. til den slags, og der er et gost
stykker vej at køre hvis jeg skal afsted for at fixe det.)

Nogen idéer?

--
vh Lone

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-04-08 21:04

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> at guide hende pr tlf. til den slags, og der er et gost
> stykker vej at køre hvis jeg skal afsted for at fixe det.)

Med hensyn til at løse problemer på en pc, så står der på side 1 i min bog -
afinstaller Norton. Men det er alle selvfølgelig ikke enige i. Men den går
meget dybt i alting, og jeg har set utallige pc.er med problemer, som først
blev løst, da Norton var fjernet.
Men det er jo op til dig. Men når nu du har så langt, så kan du bare
fjernbetjene pgl.s pc, det kræver absolut ingen nærmere pc viden.
Du hopper herind:
http://www.teamviewer.com/da/download/index.aspx
og henter det øverste program, som du installerer. Så guider du pgl. ind på
samme side og hente kundemodulet.
Det skal ikke installeres men er et selvkørende program. Resten er forklaret
i programmet. Så overtager du uden problemer kontrollen med pgl.s computer
og kan lave med den, hvad du har lyst til.

Kurt

Fra : Lone

Dato : 12-04-08 21:47

> Med hensyn til at løse problemer på en pc, så står der på
>side 1 i min bog - afinstaller Norton. Men det er alle
>selvfølgelig ikke enige i.

.......... nu er det jo ikke min pc!
Og hun klamrer sig til den - selvom den gir bøvl igen og
igen.

>Men den går meget dybt i alting, og jeg har set utallige pc.er med problemer, som først blev løst,
>da Norton var fjernet.

Synes heller ikke det ligefrem er flatterende gloser der
plejer at følge i kølvandet på den....

> [...]
>Resten er forklaret i programmet. Så overtager du uden
>problemer kontrollen med pgl.s computer og kan lave med den, hvad du har lyst til.

Bruger du selv det? Jeg ville nu være lidt 'loren' ved det,
- synes der er spøjse stavefejl og halve sætninger rundt
om på de sider......de har vist haft småtravlt med at få de sider
kørende........

At fjerne et antivirusprogram + firewall mens hendes maskine
er online er altså heller ikke lige min kop the ;) - så risikerer jeg
jo at skulle ud at køre alligevel ))

Egentligt sært med den der 'fjernsupport' funktion man kan
slå til i xp - skulle jo kunne det samme som den der
teamviewer - men den kan da heller ikke være spec. sikker
at anvende i lige det her tilfælde.
"slå lige firewallen fra og fjern dit antivir'-program" ))

--
vh Lone

Fra : Straight Talk

Dato : 13-04-08 06:38

On Sat, 12 Apr 2008 22:46:57 +0200, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

>"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

>......... nu er det jo ikke min pc!
>Og hun klamrer sig til den - selvom den gir bøvl igen og
>igen.

Så må hun jo enten leve med sine problemer eller løse dem selv.

> [...]
>
>At fjerne et antivirusprogram + firewall mens hendes maskine
>er online er altså heller ikke lige min kop the ;) - så risikerer jeg

Det burde ikke være nødvendigt at slå firewall fra for at bruge en
sådan tjeneste. Kun hvis firewall'en anvender det latterlige koncept
kaldet "udgående applikations kontrol" kan der blive noget at skulle
acceptere.

Det burde heller ikke være nødvendigt at slå anti-malware fra. Men
fjernstyringsprogrammer vil ofte blive betragtet som farlige af
anti-malware programmer, som i modsætning til mennesker, ikke kan
tænke selv.

> [...]
>at anvende i lige det her tilfælde.
>"slå lige firewallen fra og fjern dit antivir'-program" ))

Det lyder næsten som om du tror firewalls og antivirus-programmer er
en absolut indiskutabel nødvendighed for overhovedet at kunne bruge
sin computer på nogenlunde sikker vis.

Fra : Lone

Dato : 13-04-08 12:13

"Straight Talk" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder næsten som om du tror firewalls og
>antivirus-programmer er en absolut indiskutabel
>nødvendighed for overhovedet at kunne bruge
> sin computer på nogenlunde sikker vis.

Det er simpelthen fordi jeg må erkende mine
egne begrænsninger ifm. viden om/indsigt i
hvilke porte mv. der skal lukkes, tjenester der skal
syltes mm.
Derfor mener jeg det mindste man kan sørge for
når man går på nettet, er at der er en fungerende
firewall og et nogenlunde velrennomeret antivirus-
program kørende.
Du er velkommen til at kalde det 'de uvidendes
lappeløsninger' - so be it.

Jeg er godt klar over at flertallet i en sikkerhedsgruppe
enten arbejder med det til daglig eller på interesse/
hobbyplan har kunnet prioritere mange timer på at sætte
sig ind i det. Jeg hører desværre ikke til nogen af
de grupper, og måske er det så malplaceret at jeg
henvender mig i grupperne med mit spørgsmål.

Men jeg tænkte der var en lille mulighed for at også
andre der anvender sikkerhedsprogrammer kiggede
med i grupperne, og måske nogen af dem havde erfaringer
med hvordan Norton/windows kan konflikte.

FUT:dk.edb.sikkerhed
--
vh Lone

Fra : Straight Talk

Dato : 13-04-08 13:10

On Sun, 13 Apr 2008 13:12:59 +0200, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Det er simpelthen fordi jeg må erkende mine
>egne begrænsninger ifm. viden om/indsigt i
>hvilke porte mv. der skal lukkes, tjenester der skal

Det er skam også fair nok. Men netop derfor var det måske værd at
lytte til de kommentarer der allerede er kommet.

>Derfor mener jeg det mindste man kan sørge for
>når man går på nettet, er at der er en fungerende
>firewall

Men din mor kører XP SP2 - og den har allerede en sådan.

>og et nogenlunde velrennomeret antivirus-
>program kørende.

Jeg har svært ved at finde et velrenommeret anti-virus program. Og da
slet ikke Norton som på det nærmeste forsøge at overtage din maskine
med alt det bøvl noget sådant uvægerligt medfører.

>Du er velkommen til at kalde det 'de uvidendes
>lappeløsninger' - so be it.

Tror ikke jeg kunne finde på at bruge udtrykket "løsninger" i den
sammenhæng

> [...]
>andre der anvender sikkerhedsprogrammer kiggede
>med i grupperne, og måske nogen af dem havde erfaringer
>med hvordan Norton/windows kan konflikte.

At Norton og Windows kan konflikte er ingen hemmelighed.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-04-08 20:57

> ......... nu er det jo ikke min pc!
> Og hun klamrer sig til den - selvom den gir bøvl igen og
> igen.

Hvis hun er så klog, at hun ved at Norton er det bedste i hendes liv, så
burde hun også selv kunne løse sine problemer
I de her grupper er der gang på gang blevet påvist mange problemer med
Norton. Men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at den har skylden
for alt ondt. Jeg kender enkelte, hvor den fungerer godt og på mit arbejde
har vi 600 på netværk som kører upåklageligt. Men jeg har haft mange til
rep., hvor fjernelse af Norton løste problemet, så derfor står det på side
1, inden jeg forsøger andre fejlmuligheder

> Bruger du selv det? Jeg ville nu være lidt 'loren' ved det,
> - synes der er spøjse stavefejl og halve sætninger rundt
> om på de sider......de har vist haft småtravlt med at få de sider
> kørende........

Jeg bruger selv programmet og jeg supporterer en hel del bekendte. Jeg
kender også flere andre som bruger programmet uden problemer. Vi har hver
især tidligere brugt nogle af de glimrende købeprogrammer, som findes til
samme formål, men ingen af dem er tilnærmelsesvis så lette at bruge som
teamviewer. Især det at den man skal supportere kun skal downloade og
aktivere filen gør det nemt.

> At fjerne et antivirusprogram + firewall mens hendes maskine
> er online er altså heller ikke lige min kop the ;) - så risikerer jeg
> jo at skulle ud at køre alligevel ))

I dag kan virus og andet skidt komme ind på computere ad alle mulige veje,
og hverken firewall eller antivirus program kan andet end delvis beskytte,
og så længe du fjernstyrer, så ved du jo, hvad der foregår på computeren, så
det vil jeg betegne som helt farefrit. Det er først farligt, når man tror at
bare firewall og antivirusprogram er aktivt, så er man beskyttet.
Der skal bare være servicepack 2 på den, så kan man sagtens køre uden
firewall og antivirus program i en kortere periode.

Kurt

Fra : Lone

Dato : 13-04-08 22:29

> Hvis hun er så klog, at hun ved at Norton er det bedste i
>hendes liv, så burde hun også selv kunne løse sine problemer

Tjo....du ved, vi har vel alle nogen områder i livet
hvor vi læner os op af nogen 'eksperter' .......hvis
vi skulle kunne vide alt om alt var vi jo ikke mennesker.

Og nu er det altså sådan, at en 'ekspert' har sagt at
Norton er det bedste, og har installeret det på pc'en,
og så kan jeg jo sådan set hoppe rundt på tungen og
påstå noget andet alt det jeg orker ))

Jeg har ikke sg* bare ikke hjerte til at afvise at _prøve_
lige om jeg måske kan hjælpe når der så er bøvl,
og 'eksperten' holder ferie

> [...]
>og på mit arbejde har vi 600 på netværk som kører upåklageligt.

Ja der må jo være steder det funker, når de kan blive ved
med at holde salget kørende

>Men jeg har haft mange til rep., hvor fjernelse af Norton løste problemet, så derfor står
>det på side 1, inden jeg forsøger andre fejlmuligheder

Eftersom jeg ikke kender programmets features og
opsætnings-valgmuligheder ville jeg nu nok lige rumstere
lidt rundt og kigge på det først. Men den anden vej rundt er jo
oplagt hvis man sidder ved pc'en og har skiverne ved hånden
+ kan cutte netforbindelsen de par øjeblikke. Ikke så meget
fikumdik dér.

> [...]
>supportere kun skal
>downloade og aktivere filen gør det nemt.

Ok. Tak for lidt erfaringsindblik.
De ligner jo lidt hinanden det der teamweaver og så
copilot som AH foreslår.
Mit umiddelbare indtryk af siderne om teamweaver var
bare at det var lidt utjekket - og så er det jo nærliggende
at være lidt på vagt overfor om det mon så afspejles i
produktet :)

Men hånden på hjertet - jeg aner ikke en brik om
krypteringsmåder ..... så jeg har ikke kinamands chance
for at vurdere om den ene eller anden type er trustworthy
og hvad jeg skal holde øje med undervejs i det.

Jeg får da lyst til at prøve det af nu - men vil nok ikke lige
vælge min gl.mors pc den første gang

Og jeg er da også noget rundforvirret over at det
foreslås at fjerne et firewall/antivirus-program (som
jeg iøvrigt ikke ved om har andre funktioner) mens
pc'en er online. Ku' jeg da iøvrigt heller aldrig drømme
om at gøre på min egen pc hvis det overhovedet
ku' undgås Kan selvfølgelig slå windows firewall
til imens....men ilywl ;)

> [...]
>så det vil jeg betegne som helt farefrit. Det er først farligt,
>når man tror at bare firewall og antivirusprogram er aktivt,

Man er vel bedre beskyttet end helt uden.
Har da hørt om folk med nyinstalleret styresystem
få hentet div. uinteressant med ind mens pc'en er sat til
at hente et antivirusprogram. Om de så har været ude
at fedte rundt på diverse suspekte sider ved jeg jo
selvfølgelig ikke. Men det vækker da til eftertanke.

> Der skal bare være servicepack 2 på den, så kan
>man sagtens køre uden firewall og antivirus program i en kortere periode.

Der er jeg altså en "tøse-tøs" ;)..... jow måske på min egen
puter, velvidende der kan være en risiko, men sgutte
på andres (men jeg hører hvad du siger/skriver....!
gumler lidt på det, og synes endnu engang det er
urimeligt man næsten skal være udlært tekniker for at
kunne bruge en alm. pc

Tak for dine kommentarer og idéer Kurt!

Jeg har nu bedt min mor cutte netforbindelsen og se om
ikke 'experten' skulle være retur fra ferie en af de næste
dage og lige kan komme et smut forbi

--
vh Lone ......en "ikke-nørd"

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-04-08 23:09

> [...]
> at fedte rundt på diverse suspekte sider ved jeg jo
> selvfølgelig ikke. Men det vækker da til eftertanke.

Nope - ovenstående er typisk et problem, hvis man går på nettet uden at
servicepack 2 er installeret. Der findes en hel del virus som nu har suset
rundt på nettet i adskillige år og udelukkende ledt efter en windows xp som
kommer på nettet inden sp 2 er installeret - og så smutter den ind.
Jeg testede det selv for flere år siden, og den ene gang smuttede blaster
virussen ind 15 sekunder efter, at den var koblet på nettet. Hvis man kan
overleve mere end et par minutter skal man vist være heldig. Derfor vil de
pgl typisk ikke kunne nå at hente noget som helst inden de er blevet
inficeret.

Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-04-08 07:06

Kurt B. Andersen wrote:

> Jeg testede det selv for flere år siden, og den ene gang smuttede blaster
> virussen ind 15 sekunder efter, at den var koblet på nettet.

Det samme her (hos en kammerat), dog ikke en test men en 'oplevelse'.
Men der er det nok vigtigt at bemærke, at det var bredbånd _uden_ router, -
og squ helvede - _alle_ indadgående porte åbne fra ISP'en (TDC).
Hvis de dog bare som default lukkede for indgående SMB/CIFS ville verdenen
nok se renere ud.

NB: virussen eller ormen eller hvad man nu ville kalde den gik rent efter
åbne SMB/CIFS, og dermed også Win2K m. venner, og ikke kun XP/SP2.
En XP/SP2 med deaktiveret 'firewall' ville(vil) også blive inficeret.

Stig Johansen

Fra : Lone

Dato : 15-04-08 21:14

> [...]
>mere end et par minutter skal man vist
> være heldig. Derfor vil de pgl typisk ikke kunne nå at
>hente noget som helst inden de er blevet inficeret.

Det var da lige vigtige info. Takker!

--
vh
Lone

Fra : Straight Talk

Dato : 14-04-08 06:46

On Sun, 13 Apr 2008 23:29:24 +0200, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]
>Norton er det bedste, og har installeret det på pc'en,
>og så kan jeg jo sådan set hoppe rundt på tungen og

Du trænger vist til at sætte en fod ned i forhold til din mor. Hvis
hun sætter så stor lid til "eksperten", så må hun pænt vente til
"eksperten" er tilbage og har tid. Sådan er det.

>Jeg har ikke sg* bare ikke hjerte til at afvise at _prøve_
>lige om jeg måske kan hjælpe når der så er bøvl,
>og 'eksperten' holder ferie

Mon ikke eksperten når at komme hjem inden du når at få rettet op på
noget?

>Ja der må jo være steder det funker, når de kan blive ved
>med at holde salget kørende

I et marked som sikkerhedssoftware hvor forbrugeren er fuldstændig ude
af stand til at vurdere den reelle effekt af et produkt hører
begreberne "salg" og "funker" ikke nødvendigvis sammen.

<snip>

> [...]
>om at gøre på min egen pc hvis det overhovedet
>ku' undgås Kan selvfølgelig slå windows firewall

Det er nok for at undgå unødige support-henvendelser.

M.h.t. antivirus, så vil et fjernstyringsprogram som før nævnt ofte
blive betragtet som "farligt" - og så skriger anti-dimsen op - i mange
tilfælde uden at du kan få lov at gå videre.

M.h.t. firewall, så har du helt ret i at man ikke bare skal slå det
fra. Men de henvender sig nok mest til de fjosler som installerer
tredie-parts "firewalls" a.h.t. udgående kontrol. Også her vil
firewall'en hyle op uden grund.

Disse tjenester fungerer som oftest ved at begge parter forbinder til
en fælles server hos udbyderen. Det vil sige at det ikke er nødvendigt
at åbne indgående porte på PC'erne og dermed udsætte sig for en risiko
den vej. Under normale omstændigheder vil et fornuftigt pakkefilter
som windows firewall ikke brokke sig overhovedet selv om den er slået
til og fungerer.

Det sikkerhedsmæssige aspekt her handler primært om tillid til
udbyderen, fordi:
1) man kan ikke vide om fjernstyrings-softwaren indeholder noget ud
over fjernstyring
2) al trafik går gennem denne udbyder og kan derfor i princippet
aflures

>Man er vel bedre beskyttet end helt uden.

Ikke nødvendigvis. Inden for sikkerhed er "mere kode" ikke pr.
definition lig med "bedre". Snarere tværtimod. Man opnår sikkerhed ved
at reparere eller udskifte det der er sårbart - ikke ved at hælde oven
på.

> [...]
>at fedte rundt på diverse suspekte sider ved jeg jo
>selvfølgelig ikke. Men det vækker da til eftertanke.

Det er sandt præ-SP2 hvis man ikke ta'r andre forholdsregler. Ellers
ikke.

>Der er jeg altså en "tøse-tøs" ;)..... jow måske på min egen
>puter, velvidende der kan være en risiko, men sgutte
>på andres

Beklager, men det bunder ganske enkelt i uvidenhed.

>(men jeg hører hvad du siger/skriver....!
>gumler lidt på det, og synes endnu engang det er
>urimeligt man næsten skal være udlært tekniker for at
>kunne bruge en alm. pc

Man skal ikke være udlært tekniker, men en PC er nu en gang det mest
avancerede og alsidige værktøj der findes. At tro at man bare kan
sætte sig ned og bruge sådan en uden lidt forkundskaber er naivt. Selv
en bil (som i forhold til en PC er voldsomt meget simplere set ud fra
en brugsvinkel) kræver kørekort.

Fra : Lone

Dato : 15-04-08 21:14

> [...]
> over fjernstyring
> 2) al trafik går gennem denne udbyder og kan derfor i princippet

Præcis hvad jeg hentyder til mht. ikke at ane en bønne om
krypteringsmåder og tjek af dette.

--
vh
Lone

Fra : Alex Holst

Dato : 12-04-08 22:26

In dk.edb.sikkerhed Lone <logro@mail.tele.invalid> wrote:
> [...]
> at guide hende pr tlf. til den slags, og der er et gost
> stykker vej at k?re hvis jeg skal afsted for at fixe det.)

copilot.com er gratis at bruge i weekenden og koster $5 på hverdage
(hvilket vist er omkring 75 øre nu om dage).

Hvis din mor kan indtaste et 12 cifret nummer på sin PC som du læser op
over telefonen, kan du overtage hendes computer med copilot.

FUT: dk.edb.sikkerhed

when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk/

Fra : Lone

Dato : 13-04-08 11:45

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis din mor kan indtaste et 12 cifret nummer på sin PC
>som du læser op over telefonen, kan du overtage hendes

Det ser fint ud. Tak for hintet!
Kan evt. bruge det til at lure om der er nogen indstillinger
i Norton der overtager xps servicecenter.

Men skal det hele afindstalleres og genindstalleres er
det vist ikke så smart at have en windowsstyret maskine
online imens.

> FUT: dk.edb.sikkerhed

Ok.

--
vh Lone

Fra : Kuno

Dato : 13-04-08 13:11

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så når den nu godt kan startes - hvad kan det så være
> der stopper den. Kan en eller anden funktion i Norton 08

I min lign. installation er windows firewall deaktiveret, måske netop
derfor.
Jeg har ik`styr på det, er for gammel, ( 1927 ) men børnebørnene kan det
der.

Mvh. Kuno

Fra : Lone

Dato : 13-04-08 13:57

"Kuno" <Kuno1@webspeed.invalid> skrev i en meddelelse

> I min lign. installation er windows firewall deaktiveret, måske
>netop derfor.

Kan da meget vel være! Mener faktisk hun bruger windows firewall.
Det skal da liiiiige undersøges. Tak for et dejligt håndgribeligt tip!

> Jeg har ik`styr på det, er for gammel, ( 1927 ) men børnebørnene
>kan det der.

Nå nå........ for gammel og for gammel

Jeg efterlyser jo netop om der kan være noget i opsætningen
der gir konflikten, og det kan da meget vel være at den ny
opdatering af norton automatisk forsøger at overtage
firewall-funktionen. Og det kan jo sagtens gi ballade.

Tak for responsen!

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 13-04-08 14:29

> Kan da meget vel være! Mener faktisk hun bruger
>windows firewall. Det skal da liiiiige undersøges. Tak for
>et dejligt håndgribeligt tip!

Nå - det virkede desværre ikke på servicecentret at slå
windows firewallen fra. Ærgerligt nok.

Jeg blir vist nød til at få hende til at kontakte dem der
har anbefalet og i sin tid indstalleret Norton på hendes
pc. De må jo for filen kunne fixe det.

Men tak for dit forslag!

--
vh Lone

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-04-08 21:49

> Problemet er, at efter at min gl. mor har opdateret
> sin Norton er det nærmest umuligt at få xp's sikkerheds-
> center til at starte og forblive aktivt/aktiveret.

Hi Lone.

Hvorfor ikke lade sikkerhedscentret være permanent deaktiveret?

Dets funktion er jo ikke andet end at berette
om hvorvidt Firewall, automatiske opdateringer (Windows) og antivirus
er aktiveret.

Disse ting tjekkes nemt andetsteds. Sikkerhedscenteret har intet med
funktionen af de tre ting at gøre.

Jeg ville ikke drømme om at spille ressourser på denne Service.

Jan

Fra : Lone

Dato : 13-04-08 22:43

"Jan Andersen" <jan@andersen.dk> skrev i en
meddelelse news:LkuMj.26$7T7.19@news.get2net.dk...

> Hvorfor ikke lade sikkerhedscentret være permanent deaktiveret?
>
> Dets funktion er jo ikke andet end at berette
> om hvorvidt Firewall, automatiske opdateringer (Windows) og antivirus
> er aktiveret.

Jeg ved det

> Disse ting tjekkes nemt andetsteds. Sikkerhedscenteret har intet med funktionen af de tre ting at
> gøre.
> Jeg ville ikke drømme om at spille ressourser på denne Service.

Kan du godt have ret i - men det er mere trygt for hende at
hun får besked hvis noget slår fra - og det er lidt uldent hvad
der er skyld i at det ikke virker, for hendes systemgendannelse
er også slået fra. Det har hun ikke selv gjort (siger hun)
- så det kan muligvis være sket samtidig....og så er der
jo måske noget grums på færde. Det ikke nemt at sidde
og hitte ud af det på afstand - så nu har jeg forklaret hvor
hun kan tjekke om tingene funker hver for sig, og bedt hende
cutte netforbindelsen og få fat i gutten der har 'påduttet'
hende Norton en at dagene.

Jeg kaster med andre ord håndklædet i ringen

Tak til alle for overvejelser og forslag i dagens løb!

--
vh Lone

Fra : John

Dato : 13-04-08 23:25

> [...]

> er også slået fra. Det har hun ikke selv gjort (siger hun)
> - så det kan muligvis være sket samtidig....

Jeps!

> og så er der
> jo måske noget grums på færde.

Uden tvivl.

Windows og Norton er muligvis opdaterede, men det er stadig ikke nok. Hvad
med alt det øvrige, fx Flash Player, Quicktime player, for blot at nævne to?

"Adobe har frigivet en kritisk sikkerhedsopdatering til Flash Player, som
korrigerer flere sårbarheder, hvoraf mindst en kan føre til komplet
systemkompromittering":
http://www.csis.dk/dk/nyheder/nyheder.asp?tekstID=681&side=1

"Apple har frigivet en opdatering til Quicktime, som vi hos CSIS anbefaler
installeres snarest muligt. Der er tale om en opdatering der lukker multiple
alvorlige sårbarheder ... og hvoraf flere misbruges aktivt af it-kriminelle"
http://www.csis.dk/dk/nyheder/nyheder.asp?tekstID=680&side=1

Det kan virke ganske uoverskueligt og uoverkommeligt at holde øje med al
softwaren.

Heldigvis er der gratis hjælp at hente:

Den hurtige (bemærk, to versioner):
http://www.filehippo.com/updatechecker/

Den grundige (oven i købet dansk!):
http://www.snapfiles.com/reviews/secunia-psi/secunia.html

John

Fra : Lone

Dato : 15-04-08 21:05

> med alt det øvrige, fx Flash Player, Quicktime player, for
>blot at nævne to?

Tak for tippene John. Men hendes FPlayer er helt med, den anden
forefindes ikke

--
vh
Lone