Hej Børge,
Som gengivet i sidste afsnit i mit indlæg, er loggen god sammen
med GPS´en til at give et billede af strømmen på stedet.
Ja vi har mange hyggelige steder i Sundet især øst for
sejlrenden øst for Saltholm, her der der flere render og det
giver mange oplevelser under kapsejlads.
Med ordet perfekt mener du vel blot at den kører rundt uden
forhindringer. Som jeg beskrev kan man kalibrere visningen ved
at justere med en korrektionsfaktor. Det kan gøres enten manuelt
eller automatisk ved testforsøget.
Det får instrumentet til at vise farten igennem vandet bedst
muligt; men ved kapsejlads giver visningen uanset en
fejljustering et billede af om man sejler i med- eller modstrøm
og man kan ved sin beliggenhed under kapsejladsen finde de
steder hvor man vil have størst mulig fremdrift på benet og
dermed forsøge at få en fordel frem for de andre.
På en udlagt bane på det ovenfor omtalte sted lå jeg lidt mere
østligt end de konkurrerende både, og kunne dermed lige holde
mærket op og komme på den nye kurs ned til mållinien. Jeg lå
lige i det lavvandede område hvor modstrømmen var svagere.
Der gik et kvarter inden de andre både rundede mærket. De var
fanget af strømmen og vinden var for svag til at de fik den
fornødne fremdrift.
Det at kunne se hvor strømmen er svag, er loggens visning god
til sammen med GPS´en. der skal også lidt held og dømmekraft til
da vi selvfølgelig ikke kunne se konkurenternes instrumenters
visning af strømmen der hvor de bevæger sig; men i situationen
er det elektroniske søkort en hjælp hvor man kan bedømme
havbunden samt ens position på stedet, og ud fra erfaring fra
tidligere sejladser lægge den rette strategi for sin placering i
forhold til strømmen.
Mvh/Harding
Børge Wedel Müller <boerge@myller_fjern.dk> skrev:
>Yeps, men i Sundet - og flere andre
>steder, er nedenstående ikke nok.
>
>På kapsejladserne, - hvor vi har stor
>strøm afdrift - er det faktisk
>forskellen mellem at vinde eller tabe,
>om loggen kører perfekt.
>
>mvh
> /Børge
>
>"Harding E. Larsen (slet OIMTP)"
><harding@OIMTPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12076583100.797519236142886@dtext
>.news.tele.dk...
>> Her er lidt om loggens historie:
>>
>>
http://www.jmarcussen.dk/maritim/mar
>>t/loggen.html
>>
>> En moderne impellerlog
>>(Chernikeeflog)tilsluttet et digitalt
>> instrument kalibreres ved at man et
>>antal gange sejler f.eks. en
>> sømil i hver retning hvorefter
>>elektronikken indstiller til en
>> gennemsnitsbetragtning.
>> Man kan sejle mellem et par udlagte
>>mærker eller anvende GPS´en.
>>
>> Metoden giver en udmærket
>>"kalibrering" men man skal huske på at
>> det ikke er et præsionsinstrument
>>men et instrument der får
>> informationerne fra hastigheden af
>>det forbistrømmende vand og
>> det er ikke nogen værdi som er
>>særlig konstant.
>>
>> Som der også skrives i linket:
>>
>> I dag har man faktisk ikke behov for en log, da
>> satellitnavigationens meget
>>nøjagtige positionsangivelser i en
>> computer let kan omsættes til
>>udsejlet fart og distance.
>>
>> så derfor bruges den gammeldags log
>>sammen med GPS-
>> informationerne kun til at bestemme
>>strømmens styrke.
>>
>> Mvh/Harding